Di Weekend MODE

Sportmodet plockar stilpoäng

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Sverrir Gudnason i filmen Borg som har premiär den 8 september.

Räkna med revival för tajta tennisshorts, träningsoveraller och pannband när filmerna Borg och Battle of the sexes har premiär i höst.
Aldrig har sportvärlden och modebranschen influerat varandra så mycket som nu. På Fashion Week Stockholm förvandlas dessutom centercourten till catwalk.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Tennisen har odlat en rad stilikoner genom tiderna och gett modevärlden innovationer som pikétröjan, lanserad av den franska tennisspelaren Henri Lacoste 1933. Men aldrig har sporten satt sådan prägel på samtiden – och på kommande generationer – som när Björn Borg och den ständige rivalen John McEnroe dominerade världstennisen. Tillsammans skapade de inte bara tennismagi utan även ett helt nytt modeuttryck.

”Tennismodet har aldrig varit snyggare än då. Det finns ju knappt en bild på Björn Borg från den tiden då han inte ser fantastisk ut. Han var en stilikon i klass med de största stjärnorna från filmen och musiken”, säger stylisten Marcus Söder.

Den 7 september öppnar storfilmen Borg filmfestivalen i Toronto och dagen efter är det världspremiär. Sverrir Gudnason spelar en porträttlik Björn Borg och den amerikanska filmstjärnan Shia LaBeouf porträtterar John McEnroe. Sportmodemärket Björn Borg har varit med att ta fram de kläder som bärs i filmen, där man tillsammans med filmens kostymör Kicki Ilander återskapat alltifrån Björn Borgs gamla klassiska matchkläder från Fila till tidsenliga Borg-outfits som päls och skjortor med discokrage.

”Genom åren är det många som kontaktat oss om filmer de vill göra om Björn Borg. Då har vi sagt nej. Men den här filmen var en helt annan liga”, säger Jonas Lindberg Nyvang, marknadschef på Björn Borg.

Tidstypiskt från 1970-talet

Borg-filmen har redan omskrivits i mode- och livsstilsmagasinet GQ som årets stiligaste film, och klädmärket Björn Borg vill självklart rida på den väntade retrovågen. På Fashion Week Stockholms andra dag anordnar märket visningen ”Versus”, en hommage till tennislegenden Björn Borg och samtidigt en exklusiv lansering av en limiterad kollektion av sportkläder och uppdaterade klassiker, med tidstypiska detaljer från 1970-talet.

”Det är vår nytolkning av kläderna som Björn Borg hade då. Det är ingen retrokollektion, utan vi har tagit det han stod för, sport och mode, och uppdaterat det till vår tid”, säger Mija Nideborn, design- och produktchef på Björn Borg.

Visningen kommer att hållas på Kungliga Tennishallen i Stockholm och är modeveckans mest påkostade arrangemang.

”Vi ska bjuda på en spektakulär upplevelse där det nya möter det nostalgiska. Vi är inte med på modeveckan varje säsong, utan bara när vi känner att vi har något speciellt att komma med. Då kraftsamlar vi och satsar fullt ut”, säger Jonas Lindberg Nyvang.

Satsningen är ett av flera steg för att ompositionera Björn Borg från ett kalsongmärke till ett globalt mode- och sportvarumärke. 2014 antog det börsnoterade företaget en ambitiös affärsplan där målet är att bolaget ska omsätta 1 miljard kronor 2019. Förra året var omsättningen 639 Mkr.

”Vi insåg att det fanns stor potential att bredda varumärket till att även innefatta kläder”, säger Jonas Lindberg Nyvang.

McCartney och McQueen

Märket har vind i seglen tack vare en global megatrend. Sportmode, det som på engelska kallas ”athletic wear” eller ”athleisure”, har varit den överlägset starkaste tillväxtmotorn i modebranschen de senaste tio åren.

Även om det inte längre handlar om tvåsiffriga tillväxtsiffror är trenden fortsatt stark: medan modebranschen som helhet bara växte med 2 procent globalt i fjol, hade athletic wear en tillväxt på drygt 8 procent, enligt McKinsey-rapporten ”The State of Fashion 2017”. I rapporten spås ”athletic wear” fortsatt vara den stora vinnaren under kommande år.

”Att blanda sport och mode har varit det naturliga sättet att klä sig det senaste decenniet. Alla gör det i dag, ofta utan att tänka på det”, säger Marcus Söder, som utsetts till Årets Stylist på Ellegalan två gånger.

På senare år har en rad upphöjda modeskapare inlett samarbeten med sportföretag. Bland de mer uppmärksammade kan nämnas Stella McCartneys långvariga samarbete med Adidas, Alexander McQueen som designade sneakers för Puma samt Y3, den banbrytande klädlinjen från Adidas och den japanska modedesignern Yohji Yamamoto (Y för Yamamoto, 3 för de tre Adidasränderna), som 2001 skrev historia som det första sportmärke att delta på den stora modeveckan i Paris.

”För modedesigners är sporten enormt attraktiv. Där finns nytänkande och ny teknik, vilket skapar intressanta utmaningar. Medan mode handlar mycket om att titta bakåt, så vill sporten hela tiden framåt. Sportföretagen har de senaste åren övertrumfat modeföretagen i innovation, därför blir sporten mer intressant. Dessutom når man ut till en massmarknad”, säger Marcus Söder.

Högklackat till mjukisbyxor

Att hela vår livsstil gått mot hälsa och fitness gör att de traditionella modeföretagen hämtar inspiration från sportvärlden i allt högre utsträckning. Influenserna syns i designen, med detaljer som dragkedjor, huvor och neonfärger, och ännu mer på materialsidan, där funktionsmaterial som nylon, lamé och vattenavstötande tyger används flitigt. Samtidigt gör sportföretagen mode som vi bär såväl i vardagslivet som på fest.

»Jag har aldrig varit sportig«

Sportvärlden och modevärlden är i dag tätt sammanflätade. När Beyoncé kombinerar högklackat med mjukisbyxor, eller när var och var annan människa går runt i sporttajts eller plagg från Fila och Champion kombinerade med vanliga kläder flyter gränserna ihop.

”Det är en naturlig korsbefruktning. Både mode och sport är i dag en kulturyttring och del av vår populärkultur”, säger Marcus Söder.

Flera moderna modemärken har vuxit i den här syntesen, som amerikanska Under Armour, Ralph Lauren och svenska J Lindeberg. Samtidigt har konkurrensen vässats när jättar som H&M gett sig in i leken med stora sportsatsningar.

I tennisen har modet och sporten gått hand i hand ända sedan sporten uppfanns i Storbritannien i slutet av 1800-talet. I en mer politisk kontext har ingen stilikon betytt mer för tennisen än Billie Jean King, som förutom att hon var världens bästa tennisspelare på 1960- och 1970-talet även kämpade aktivt för kvinnors rättigheter både inom elittennisen och i samhället. Hon var själv öppet gay och för att betona sin kvinnlighet spelade hon i feminina klänningar med broderier och matchande underkläder.

Filmen Battle of the sexes, med amerikansk premiär den 22 september, handlar om den mytomspunna tennismatchen mellan Billie Jean King, som spelas av Emma Stone i filmen, och ex-proffset Bobby Riggs (Steve Carell) i Houston 1973. Upprinnelsen till matchen var att den kaxige Bobby Riggs i en uppmärksammad tv-intervju hade hävdat att han var bättre än alla världens då bästa kvinnor. Världsettan Billie Jean King antog till slut utmaningen.

Systrarna Williams nyskapande

Haussen var enorm inför matchen, som beräknas ha följts av 90 miljoner tv-tittare, varav 50 miljoner i USA. De över 30 000 på läktaren i Houston fick se Billie Jean King bäras in på banan av fyra barbröstade män, klädda som slavar. Bobby Riggs bar en gul overallsjacka med texten ”Sugar daddy”.

Den 55-årige Bobby Riggs tog en tidig ledning i matchen, men Billie Jean King utnyttjade sin bättre fysik och större säkerhet från basplan och vann till slut med 3-0 i set (6-4, 6-3, 6-3).

Inom tennismodet på 2000-talet är det framför allt systrarna Serena och Venus Williams som har varit nyskapande på klädsidan med flera egna kollektioner.

Bland herrarna är tennisfantomen Roger Federer känd för sin stil. Den 36-åriga schweizaren lanserade nyligen en egen sportklädeslinje tillsammans med sin mångåriga sponsor Nike.

”Den grundläggande idén är att ta mina klassiska tenniskläder och göra om dem till streatwear”, berättade Roger Federer för Derek Blasberg i en intervju på CNN Style i juli.

Marcus Söder efterfrågar dock ett större modelyft inom tennisen.

Mode: »Jag är lika galen på riktigt«

”Nu är det väldigt fokus på performance och teknik. Det känns som om man skulle kunna ge kläderna ett mer stylish uttryck utan att tumma på funktionaliteten”, säger han, och menar att tiden är mogen för en ny stilikon inom tennisen.

”Det räcker med att det kommer en stilbrytare. Som när Jesper Parnevik började spela i rosa smala J Lindeberg-byxor. Det förändrade golfmodet för alltid.”

Borgs son i rollen

Stora summor står på spel med filmen Borg och klädmärket Björn Borgs uppvisning under modeveckan. Men huvudpersonen själv går lottlös.

Förra året gick royaltyavtalet ut mellan privatpersonen Björn Borg och det börsnoterade företaget. Björn Borg har heller inga ekonomiska intressen i spelfilmen Borg, som produceras av SF Studios. Den enda kopplingen är att hans son Leo Borg har en roll i filmen som en ung Björn.

”Björn var med och besökte inspelningarna och vi är övertygade över att filmen och kollektionen kommer göra honom stolt”, säger Jonas Lindberg Nyvang.