Di Weekend MODE

Sätter färg på toppmodellerna

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

TIDLÖST. I snart 40 år har Mats Gustafson tecknat för de största modehusen.

Foto: Amanda Lindgren

I över 30 år har illustratören Mats Gustafson rört sig i internationella modekretsar. Nu är modehuset Dior hans största uppdragsgivare.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Du har arbetat med modeillustration sedan slutet av 1970-talet. Hur började det?
”När jag studerade till scenograf på Dramatiska institutet började jag teckna mode för svenska magasin. Då gjorde jag det för att det var kul, och tänkte inte att det skulle bli mitt yrke. Men när jag hade gått klart utbildningen var jag redan i gång.”

Mycket har hänt i modebranschen sedan du började. Vilka är de största skillnaderna?
”Mode var något som förr fanns främst i de stora städerna New York och Paris. Det kan vara svårt att föreställa sig i dag, när vi har H&M, Acne, Filippa K och mode är stort i Sverige. Yrkesmässigt fanns också en striktare uppdelning. Mode var bara förknippat med kommers, inte kultur. Var man kreativ fick man välja. I dag ber ingen om ursäkt för att de håller på med mode.”

Hur ser du på mode som konstform?
”Mode är uppenbart intressant som kreativt uttryck och beskrivning av samtiden. Att man inte kan skilja det från det kommersiella tycker jag också adderar en dimension. Stora utställningar med Alexander McQueen och Jean-Paul Gaultier har haft enorm publik och det har bidragit till ett kulturellt lyft.”

Ditt första internationella uppdrag fick du efter att ha visat dina illustrationer för den legendariska moderedaktören Grace Coddington. Hur fick ni kontakt?
”När jag var på mina första visningar i Paris i slutet av 1970-talet hörde jag talas om henne. Hon arbetade då på brittiska Vogue och var redan en nyckelfigur inom mode och känd för att gilla nya talanger. Vi träffades och bestämde att jag skulle vara med i Paris och teckna för Vogue. Det blev mitt genombrott.”

Hur var hon att arbeta med?
”Duktig, engagerad och inspirerande vill jag minnas. Även Anna Wintour har jag arbetat med innan hon blev chefredaktör för amerikanska Vogue.”

FAKTA
Mats Gustafson

Ålder: 65 år.

Bor: New York och Stockholm.

Familj: Partnern Ted Muehling, smyckesformgivare.

Bakgrund: Utbildad scenograf på Dramatiska institutet. Började arbeta som modeillustratör i slutet av 1970-talet. Publiceras bland annat i italienska och franska Vogue. Reklamuppdrag för Hermès, Comme des Garçons och Tiffany & Co.

Aktuell: Boken Dior by Mats Gustafson som kom i våras och i en grupputställning på Nordiska akvarellmuseet på Tjörn. Har även ett 20-tal skisser med på Dior-utställ-ningen i Paris. Jurymedlem i NK Galan och har en separat utställning på MA2 Gallery i Tokyo.

VISA MER

Är hon så tuff som alla säger?
”Ja, men hon är inte så läskig och häxig som många tror. Hon är nog ganska blyg så det är därför hon är tuff. Även Franca Sozzani, legendarisk chefredaktör på italienska Vogue, som jag hade ett nästan 20-årigt samarbete med, kunde vara tuff. Men i bland kan jag tycka att de utmålas som skräckmänniskor för att de är kvinnor. Man skulle inte säga någonting liknande om de var män. Ska man göra ett bra jobb i den här branschen måste man ju veta vad man vill, och där har de till exempel starkt bidragit till att forma den visuella kulturen som finns kring mode i dag.”

Du har träffat många av världens största modeskapare. Vem har gjort starkast intryck?
”En av de största upplevelserna var när jag fick upp ögonen för den japanska modeskaparen Rei Kawakubo och jag såg min första Comme Des Garçons-visning 1982 i Paris.”

Vad gjorde henne så speciell?
”Hon bröt det europeiska tänkandet i modevärlden och förde in det avskalade, svarta och blandade manligt och kvinnligt, öst och väst på ett sätt som man inte sett förut. Att hon var kvinna var också annorlunda, men som märkets namn uttrycker ville hon ha samma villkor som männen. Att hennes stora talang hållit över tid bevisas också nu när sommarens utställning på Metropolitan museum of arts i New York är tillägnad henne.”

Du samarbetar med Dior sedan fem år. Hur går det till?
”Jag går på visningarna, men skissar inte när jag är där. Det behövs inte för ofta släpps video och bilder samma dag. Efteråt har jag en diskussion med Dior om vilka specifika kläder jag ska jobba med. Efter vårt urval och med hjälp av bilder och minne skapar jag illustrationerna. Men jag vill gärna att det ska kännas som en rapport från visningen och någonting som jag gör med lätt hand. Då tror jag det blir mer njutbart för betraktaren. I själva verket får jag slita en del.”

I dag är modevärlden under snabb omvandling, inte minst har sociala medier förändrat hur de flesta tar till sig modebilder. Vilken plats har illustration i den digitala världen?
”Illustration är nästan en utdöende uttrycksform. I alla fall är den väldigt marginaliserad inom mode, där foto dominerar. Men jag tror ändå att illustrationen har en plats i modevärlden framåt, eftersom den upplevs omedelbart lustfyllt för ögat.”