Di Weekend MODE

Modevärldens nya älskling

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Adut Akech är förgrundsfigur i en ny generation fotomodeller

Jesper Frisk

Hon är född i Sydsudan, uppvuxen i ett ­flyktingläger i Kenya och i Adelaide i Australien. Fotomodellen Adut Akech, 20 år, är en symbol för en bransch i förändring. Möte henne tillsammans med Ursula Wångander och Anwar Hadid, några av den nya tidens mest eftertraktade ­modeller.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Ute på Djurgården i Stockholm badar den italienska ambassaden i rosa strålkastarljus. Klockan är 20.00 en februari­kväll, och namnet ”Valentino beauty” är projicerat i meterhöga bokstäver över porten på Villa Oakhill, som byggnaden heter. Inomhus är de pampiga salarna i fil fyllda med blomsterarrange­mang och dignande efterrättsbord. Ett par hundra gäster, de flesta influencers och personer från modebranschen, är på plats för den skandinaviska lanseringen av Valentinos nya parfym Born in Roma.

Trots inramningen har kvällens heders­gäster inte ett uns italienskt påbrå. De två foto­modeller som anlitats som ansikten utåt för den nya doften kommer från Sydsudan/Australien, och Palestina/USA. Efter en timmes vimlande annonseras deras ankomst. Adut Akech och Anwar Hadid, båda 20 år gamla, kliver ned för en trappa och får svara på några frågor inför publiken. Adut Akech röst stockar sig när hon berättar hur mycket samarbetet med Valentino betyder för ­henne. Modehusets chefsdesigner Pierpaolo ­Piccioli, en av de mest hyllade i branschen just nu, har utsett Akech till sin musa. Hon har deltagit i alla visningar och reklamkampanjer för varumärket på sistone, och blir nu ansikte utåt för den nya parfymen. ­Efteråt ges 20 minuter, för alla som vill, att fotografera sig tillsammans med Adut Akech mot en blomstervägg. Även här är det flera av gästerna som är märkbart rörda över ­mötet med modellen.

Tidigare samma dag, i toppsviten på hotellet Blique by Nobis, berättar Adut Akech om sin bakgrund. Förutom hennes skönhet är det den som gör henne speciell, och en av de ­hetaste modellerna i modevärlden just nu –och dessutom en symbol för hur branschen har skiftat i grunden.

”Jag och min familj kommer från Sydsudan, men flydde från inbördeskrig till Kenya när jag var liten. Där växte jag och mina sex syskon upp i ett flyktingläger. När jag var åtta år kom vi till Australien och hamnade i Adelaide, som nu är mitt hem”, säger hon.

Vid 13 års ålder fick hon sina första erbjudanden att arbeta som modell, men bör­jade inte göra uppdrag förrän två år senare. När hon var 17 år debuterade hon på de inter­nationella modeveckorna, bokad av Saint Laurent för att gå exklusivt för dem, liksom att vara den modell som avslutar visningen, en särskilt stor ära. Sedan dess har hon gjort en kometkarriär och utsetts till ”Årets ­modell” flera år i rad, bokats för reklamkampanjer och visningar för alla de stora modehusen som Givenchy, Dior, Bottega Veneta, Valentino, Versace och Saint Laurent. Senast ­förra året prydde hon åtta Vogue-omslag, varav fem var olika länders septembernummer, vilket är mode­magasinvärldens tyngsta utgåva.

FAKTA
Adut Akech

Ålder: 20 år.

Familj: Mamma och sju syskon.

Bakgrund: Född i Sydsudan, uppvuxen i flyktinglägret Kakuma i Kenya, sedan Adelaide i Australien. Kometkarriär i mode-världen, utsedd till -Årets modell av -British fashion -council.

VISA MER
FAKTA
Anwar Hadid

Ålder: 20 år.

Familj: Föräldrarna Mohamed Hadid och Yolanda Hadid, systrarna Gigi och Bella Hadid. Flickvännen Dua Lipa.

Bakgrund: Uppvuxen i Malibu och New York, där hans pappa är fastighetsmagnat och styvfadern David Foster musikproducent. Mamma var länge med i Real housewives of Beverly Hills. Modell sedan fyra år och är nu nytt ansikte för Valentinos nya parfym.

VISA MER
FAKTA
Ursula Wångander

Ålder: 53 år.

Familj: Pojkvän och son.

Bakgrund: Arbetat som stylist i nästan 30 år för både svenska och internationella uppdragsgivare. Modell för Balenciaga sedan 2018, utsågs till Årets modell på Ellegalan 2020.

VISA MER

”Jag älskar mode och kan tänka mig att fortsätta arbeta inom branschen en lång tid framöver”, säger hon.

”Men jag kommer alltid vara en flykting. Jag har aldrig ens sett solen skina i Syd­sudan. Jag har inga minnen från mitt land och vet inte om jag kommer kunna återvända inom den närmsta tiden”, säger hon.

FN:s flyktingorgan UNHCR och Adut Akech har inlett ett samarbete där modellen ska vara talesperson i flyktingfrågor. Hennes förhoppning är att först kunna återvända till Kenya för att få se lägret där hon växte upp igen.

”När UNHCR kontaktade mig för två år ­sedan behövde jag inte tänka efter innan jag tackade ja. Just nu arbetar jag så mycket att det är svårt att vara involverad så mycket, men jag hoppas att det ska bli ett långt samarbete.”

Adut Akech har ett typiskt modellut­seende i betydelsen att hon är lång, smal och ­mycket vacker. Men i den kommersiella mode­världen har det länge varit en outtalad, påstådd regel att svarta modeller ”säljer” sämre än vita, både magasinsomslag och reklamkampanjer. Under 1990-talet när begreppet ”supermodeller” myntades fanns i stort sett bara Naomi Campbell i toppskiktet, annars var det enbart vita modeller som lyftes fram.

Så sent som i augusti förra året gjorde ­australiensiska Who magazine en intervju med Adut Akech, där hon talar om synen på flyktingar och rasism. Men till artikeln pub­licerade tidningen ett stort foto på en annan svart, korthårig modell. Tidningen fick stor kritik och Akech berättade själv om sin ­besvikelse i en lång kommentar på Insta-gram:

”Detta har gjort mig upprörd och arg, det får mig att känna mig orespekterad. Inte bara känner jag mig personligt förolämpad, men också att hela mitt folk har blivit respektlöst bemött. (...) Det är viktigt just av de anledningarna jag talar om i intervjun. Det visar att människor är ignoranta och tror att alla svarta ser likadana ut. Detta skulle inte ha hänt en vit modell.”

Samtidigt har en stor förändring skett i modevärlden. Intåget av sociala ­medier och en mer informerad konsumentskara har pressat fram ett skifte, inte bara genom att modeller som Akech har en egen plattform att förmedla sina åsikter. Förändrade skönhetsideal och krav på representation har ändrats, liksom efterfrågan på ett djupare budskap och historia till de personer som lyfts fram. Om det för 20 år sedan var önskvärt att modeller var just modeller och ingenting ­annat, för att tio år senare få status genom stora följarskaror i sociala medier, så har utveck­lingen nu tagit ett ytterligare steg. De modeller som anlitas ska gärna komma med ett ”innehåll”, som en speciell levnads­historia, kända föräldrar eller en parallell ­karriär som konstnär eller artist.

Svenska Alexandra Sandberg arbetade som fotomodell på 1990-talet och har under de senaste 15 åren varit ”casting agent” - den person som hittar och väljer de modeller som modehusen, magasin och före­tag anlitar. Hon bor i Paris och har arbetat med alla de stora modemagasinen och modehusen. Hon bekräftar att branschen har förändrats på ­senare tid.

”Visst kan kunder efterfråga modeller som har stora följar­skaror i sociala medier, men många vill också arbeta med modeller som även arbetar för olika goda ändamål, som miljön och hållbarhet. Nyligen ombads jag hitta en modell som dedikerade sin fritid till väl­görande ändamål, och hittade en balettdansare som på fritiden klippte hemlösas hår gratis.”

Vad tjänar företagen på detta?

”Man försöker fånga betraktarens öga på fler sätt än att visa en vacker person, helt enkelt. Det har länge varit populärt att arbeta med influencers, men de är ofta inte lojala mot ett märke utan ­arbetar med många. Det vill man komma ifrån. Då är det värdefullt och intressant att hitta de här unika personerna som bidrar med något mera”, säger Alexandra Sandberg.

”Många uppdragsgivare är mycket mer medvetna i dag och vill få in en bredd av ­utseenden, kroppar, sexualitet, ursprung –det har också kommit modeller med funktionshinder. Modellagenturer berättar ­numera oftare bakgrundshistorier till sina modeller, om det är intressant och kan ­gynna henne eller honom, som att de har en känd förälder, eller gör egen musik.”

Dagens supermodeller som är kopplade till olika tv-koncept, som Kendall Jenner och syskonen Hadid som är uppväxta framför kamerorna i Kardashians och Real ­housewives of Beverly Hills, har följarskaror på Instagram på 30-125 miljoner personer. Deras inflytande är enormt, och särskilda kontrakt upprättas för exponering i de egna sociala kanalerna.

Men sociala medier och modellernas bakgrund kan också ligga dem i fatet, om narrativet inte stämmer. Casting-agenten kan också ombes att scanna deras konton efter uttalanden om droger, vapen, politiska ­eller sexistiska uttalanden. I dag granskas modeller på samma sätt som offentliga personer och företag, vilka har gjort casting­agentens jobb mer omfattande.

Alexandra Sandberg räknar upp modeller som för tillfället är särskilt efterfrågade, som Adut Akech, den kinesiska supermodellen Liu Wen, koreanska Sora Choi, svenska Vilma Sjöberg, italienska Vittoria Ceretti och holländska Rianne Van ­Rompaey.

”Något som är roligt och spännande är att det i dag också finns en öppenhet inför transsexuella ­modeller, även från stora kunder, liksom att en efterfrågan på äldre modeller har ökat. Det är en vettig utveckling. Varför ska tonåriga tjejer marknadsföra kläder som bara kvinnor i medelåldern har råd att köpa och bära?”

Samma resonemang har förts av många inom modevärlden – varför har inte fler ­utseenden representerats i reklam och ­magasin? Adut Akech har nu jobbat som modell i fem år.

Tycker du att branschen har förändrats under den tiden?

”Absolut. Från början var jag ofta den enda svarta tjejen i de flesta modeshower. Sedan dess har vi blivit många fler, i varje show. Det talas mer om mångfald och ­representation och att det är viktigt att alla utseenden får synas. Vilket det är, eftersom det är så världen ser ut. Nu är det 2020 och de som väljer att ignorera världen är bara okunniga”, säger Adut Akech.

Det senaste året har Time Magazine utsett henne till en av världens framtida mest inflytelserika personer, branschorganet ­Business of fashion satte henne på listan över modevärldens mest inflytelserika. Nu i februari är hon Wall street journals ­magasins omslagsperson.

”Att som nu jobba med ett så anrikt ­modehus som Valentino och göra ett prestigeuppdrag som att lansera en parfym är en dröm för mig. Jag är stolt över att få ­representera mångfald, öppenhet och inklu­derande.”

I en intervju för några år sedan sa hon att ett mål med hennes modellkarriär var att köpa ett hus i Adelaide åt sin mamma och i dag sju syskon. Det har hon nu gjort.

Hur investerar du dina pengar i övrigt?

”I fastigheter i Australien. Efter att jag hade köpt en bil och ett hus till min ­mamma tyckte jag att det var det bästa jag ­kunde göra. Jag hade ingenting som barn och det lärde mig mycket. Det är inte säkert att jag alltid kommer att tjäna så stora ­pengar som jag gör just nu. Många unga, som snabbt får tillgång till pengar, gör sig av med dem på en gång. Jag vet att jag ­måste spara och investera.”

»Neonrosa, resten är hemligt«

Anwar Hadid:

»JAG VILL ANVÄNDA SOCIALA MEDIER FÖR ATT BIDRA I VÄRLDEN«

Anwar Hadid är uppväxt i en familj omringad av kameror. Hans mamma, den före detta modellen Yolanda Hadid Foster, medverkade i realityserien Real housewives of ­Beverly Hills och hans storasystrar Gigi och Bella Hadid är två av de mest framgångsrika modellerna i världen, med totalt 80 miljoner följare på Instagram.

Du började jobba som modell som 16-åring. Hade du blivit modell om det inte vore för din familj?

”Nej, jag ville inte bli modell från början, men min mamma och mina systrar påpekade att det skapar möjlig­heter inför framtiden och tyckte att jag ­skulle ta chansen. Jag ser ­modellandet som en chans att knyta kontakter och träffa människor som jag kan lära mig av. ­Målet är att bli modedesigner.”

Hur investerar du dina pengar?

”I mitt klädmärke som jag håller på att bygga upp, men även i mitt smyckesföretag och i min musik. Jag visste när jag började tjäna egna ­pengar att jag ville skapa ett slags plattform som jag kunde vara krea­tiv inom, så alla pengar går till­baka in till den.”

Anwar Hadid berättade nyligen på Instagram att han hade tagit ”livsom­välvande beslut för att leva ett hälso­sammare liv”. Han försöker förklara bakgrunden till inlägget.

”Jag vill ge mig själv tiden till att stanna upp och andas. I dag lever vi som robotar och bara gör, gör och gör. Det känns som att jag springer från en grej till nästa och söker bekräftelse för att må bra i stunden. Jag vill kunna stanna upp, tänka, och bara slappna av, och det är det jag ska försöka göra. ”

Anwar Hadid är aktiv på sociala medier och till skillnad mot många andra modeller är han politiskt aktiv. Hans pappa ­Mohamed Hadid är palestinier och uppväxt i en del av Palestina som i dag är ockuperad av Israel. USA erkänner inte Palestina som stat, och Anwar Hadid hoppas kunna sprida palestiniernas talan genom sina ­sociala kanaler.

”Det är ett enkelt sätt att nå ut till människor på. Om man inte använder ­sociala medier till att försöka bidra med ­någonting till ­världen, vad det än kan vara, känns det bara som en kloak med dåligt innehåll.”

Ursula Wångander:

»JAG JOBBAR MER SOM MODELL 53 ÅR GAMMAL, ÄN NÄR JAG VAR 20 ÅR«

Klassiska plagg för framtiden

Modehuset Balenciaga har i ­flera års tid, under ledning av chefsdesigner Demna Gvasalia, ansetts vara ett av de allra hetaste i världen. Märket, ägt av konglomeratet Kering som också äger jätten Gucci, liksom varumärken som Saint Laurent och Bottega Veneta, omsatte förra året för första gången över 1 miljard euro.

Uppmärksamheten i den svenska mode-­ankdammen var därför stor 2018 när det visade sig att Balenciaga hade anlitat tre ovanliga svenska modeller till sin visning: stylisterna Ursula Wångander och ­Martina Almquist, liksom fotoagenten Britta Lund. Det särskilt speciella är att de alla är äldre, Ursula Wångander var då 51 år. Sedan den första visningen har hon gått varje säsong för Balenciaga.

”Jag jobbade som modell i 20-årsåldern, men gled in på styling genom olika magasin som startades i slutet av 1980-talet i Stockholm. Jag har nu arbetat som stylist i nästan 30 år”, be­rättar Ursula Wångander.

”Branschen har ändrats otroligt mycket under de här åren, men jag har gjort modelluppdrag för vänner. När jag fick ett sms av ­Mathias Fältmarsch på modellagenturen Nisch management att Balenciagas casting agent Dora Diamant var i Stockholm och ville boka mig till deras nästa visning trodde jag att det var ett skämt.”

Men det stämde, Diamant letade efter ”coola, äldre kvinnor” och bokade ­svenskarna.

Direkt efter den första visningen blev ­Ursula Wångander dessutom bokad direkt för prestigefyllda tidskriften Purple, och foto­graferades av en av världens bästa foto­grafer, Juergen Teller. Sedan dess har det blivit reklamkampanjer, visningar i showroom och sociala medier-kampanjer för Balenciaga. Förra året valdes också ­Ursula Wångander ut med ett antal andra profilerade modeller att gjutas av i en filmstudio för att återskapas som en verklighetstrogen docka.

”Jag fotograferades av 180 kameror i 360 grader, liksom i närbilder av ansikte, ögon, öron, händer, tatueringar och liknande. De gjöt av händerna och ansikte och tog hud- och hårprov”, berättar hon.

Resultatet, en replika av hennes själv, ned till varje prick och linje i huden, står nu som modell i Balenciagas flaggskeppsbutik i ­Milano.

”Jag var där och hälsade på mig själv. De i butiken blev jätteglada över att få träffa den levande versionen av mig. ’Vi säger godmorgon till dig varje dag’, sa de.”

Karriärskjutsen kulminerade i januari när tidningen Elle utsåg Ursula ­Wångander till Årets modell. Med sina 53 år är hon den äldsta modell som magasinet har gett utmärkelsen.

”Men det är roligt att mode­husen börjar använda äldre modeller. Jag är säker på vem jag är och påverkas inte på samma sätt som de unga, nya modellerna. Just nu jobbar jag mer som modell än stylist. Om någon hade sagt det till mig för ett par år sedan hade jag bara skrattat.”