Di Weekend MODE

Mode: Stylister branschens makthavare

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Bea Åkerlund, fotograferad på Grand Hôtel i klänning av William Wahlström.

Foto: Jesper Frisk

De är nyckelpersoner med globalt inflytande i en allt mer internationell modevärld. Stylisterna bestämmer vad som syns på röda mattan, tidningsomslag och sociala medier i ett ekonomiskt spel med miljardsummor i vågskålen. Möt Bea Åkerlund, Christopher Insulander, Tommie X, Karin Smeds och Naomi Itkes i ett samtal om yrkets framtid.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Bea Åkerlund:
»EGET KLÄDMÄRKE ÄR MITT NÄSTA STEG«

Om man tittar på mode ur en ekonomisk synvinkel är stylisten den största makthavaren. Vi bestämmer vad som syns på röda mattan, vilka stjärnor som bär vad på tidningarnas omslag. Bakom varje bild finns en lång rad transaktioner, en hel marknad.”

Det säger superstylisten Bea Åkerlund. Och hon vet, efter 25 år i branschen och efter att ha stylat världens största artister som Madonna, Beyoncé, Rihanna, Lady Gaga, Coldplay och Nicki Minaj.

I dag driver hon ett eget show-room, The Residency Experience i Los Angeles, som representerar 40 fristående designers, däribland som enda svensk Martin Bergström. Företaget öppnar nu i en större lokal i West Hollywood, med ambition att också fungera som exklusiv butik, ”by appointment only”. Utöver det och styling gör Bea Åkerlund flera designsamarbeten, som det aktuella ”Bea4Ikea”. Där har hon tagit fram en personlig inredningskollektion i 35 delar tillsammans med Ikea, som en vas i form av en hatt, en korsettsnörd fåtölj och textilier med hennes röda mun.

”Jag är selektiv med vilka stylinguppdrag jag gör numera, och väljer bara de som känns speciella. Jag jobbar med Ozzy Osbourne och jag formger Ghosts nya turné med flera dräkter och scenbyten. Det finns få nya artister som jag är intresserad av. Ju större stjärnorna är desto lättare är de att jobba med. De som är på väg upp är alltid värst, när de slåss för sin plats och har ett jobbigt entourage.”

Vad är viktigast för scenkläder?
”Allt måste funka, inget får lossna eller gå sönder. Klädbyten kan behöva genomföras på sekunder. Det krävs en hårt koreograferad dans bakom scenen.”

Vad skulle du säga är någon av de största förändringarna i branschen sedan du började?
”Inflytandet som artister och kändisar har på modet och vilken inverkan sociala medier kan ha. När en kändis har en viss väska eller smycke, som deras stylist har valt, säljer den för miljoner. Det gör också att det blir stor politik kring vilka märken kändisar bär och inte. Sociala medier gör också portfolios och hemsidor överflödiga. Jag kollar alltid en persons Instagram först. Det säger så mycket. Jag skulle anställa en assistent nyligen och ett stort plus var att hon hade lagt ut flera bilder på sin tekopp. Så skönt med en lugn tedrickare! Själv har jag fyra konton, ett av dem är för min katt.”

Vilka designers arbetar du ofta med?
”Lynn Ban, smyckesdesigner och en av mina nära vänner, är en stor favorit.”

Skulle du kunna tänka dig att designa kläder i eget namn?
”Ett eget klädmärke är nästa steg för mig och något jag måste göra. Styling är en del av vägen mot att göra design på heltid. Men jag vill göra kläder som är tillgängliga för alla. Lyx är passé.”

 

 

Christopher Insulander: »JAG TEJPADE PÅ ALLT«

Christopher Insulander scoutades som modell till en JC-kampanj 2008 – Karin Smeds stylade kampanjen, och hon blev hans första kontakt i branschen. Han började sedan att arbeta som assistent till stylisten Robert Rydberg, och stannade i fyra år.

”Mitt första reklamjobb var med Icona Pop, när de var nya. Dagen efter ringde de och frågade om jag hade några kläder som de kunde låna till sin turné. Sedan dess har jag jobbat med många artister. Nu till Elle-galan har jag inspirerats av åren som jag satt och glodde på MTV och bara ville bort. Det föll sig naturligt, musik är väldigt kul.”

Gör du musik själv?
”Nej, men att välja musik till visningar är bland det roligaste man kan göra. Till Elle-galan och Emelie Janrells visning har jag suttit i två månader och lyssnat.”

Hur mycket arbetar du?
”Jättemycket. Jag kan inte säga stopp själv, utan det gör min agent åt mig. Jag tror att 2018 blir mitt ”make it or break it”-år. Jag kommer bli tvungen att jobba hårdare än någonsin. Nu måste jag pusha vidare, jag har byggt upp något slags momentum som jag måste förvalta.”

Hur ser man att något är stylat av dig?
”I början var det väldigt mycket tejp på allt. Jag tejpade kläder, skor – allt möjligt. Gör-det-själv-estetiken finns fortfarande kvar. Men jag har fått lära mig att jobba utifrån fler perspektiv, och inte utgå från mig själv hela tiden. Men Intersportstrumpor och kabinhakar känns givna. Och att folk är jävligt snygga.”

Hur ser du på din roll i modebranschen?
”Jag vet inte hur mycket jag är en del av den. Jag är för mycket konst för att vara mode, för mycket mode för att vara konst och för mycket musik för att vara i den ’äkta’ modebranschen. Jag skulle inte säga att jag går under radarn, men något åt det hållet. Det innebär en stor frihet.”

Vad gör du när du inte jobbar?
”Sover och tittar oerhört mycket på film. Jag tänker att jag kanske ska börja göra kostymer till film. Jag går jättemycket på ensambio, typ en gång i veckan. Jag har svårt att koppla av, hjärnan går på högvarv hela tiden. Då måste jag kolla på film.”

Är du politisk i ditt arbete?
”Väldigt mycket. Framför allt angående jämställdhet. Det handlar om alltifrån val av fotograf till hur man behandlar folk runt omkring en. Det är ett generationsskifte på gång. Jag upplever att nu för tiden hjälps man åt på ett annat sätt, och är stolt när det går bra för andra. Herren på täppan-grejen funkar inte längre. Man ser varandra som kolleger i stället för konkurrenter, det är jag stolt över.”

 

Tommie X:

»JAG GILLAR MER TRASHY OCH KLUBB«

Stylisten Daniel Damberg, mer känd som Tommie X, har framför allt gjort sig känd som mannen bakom dj-duon Rebecca & Fionas stil. När Rebecca & Fiona släppte sin första singel Lumi-nary Ones 2010, stylade Tommie X deras video. I dag är han deras creative director.

”Det är mitt återkommande heltidsjobb. Vi har jobbat ihop så länge att jag är inblandad i allt, utom att skriva musik. Men ibland döper jag låtarna och har åsikter om vilka låtar som ska släppas först. Förutom att jobba med dem håller jag på med en hej vild blandning. Jag dj:ar, gör kostym till teater och regisserar musikvideos.”

Vad kännetecknar dig som stylist?
”Jag arbetar med artister, snarare än med mode, och då har man större spelrum. Det är mycket mindre säsongs- och märkesbundet. Jag jobbar jättemycket med second hand, dels för att jag inte vill följa vad som är trendigt, dels för att ha ett gott samvete mot miljön. Styling-mässigt är det mycket färg och ’girly’. Jag är inte så mycket för minimalism, flott och classy, utan det är mer trashy och klubb.”

Vilken är din bästa secondhand-butik?
”Jag älskar ju Humana. Dels för att allt är snyggt där, men också för att det är så himla viktigt att få folk att betrakta second hand på ett annat sätt. Det är så bra om det kan få vara hippt. Om man ska ut och festa behöver man inte köpa en billig partytopp från H&M. Alla kommer behöva satsa mer på hållbarhet.”

Mode: »Jag är lika galen på riktigt«

Har du klätt Rebecca & Fiona i något som sedan fått genomslag kommersiellt?
”Jag gillar inte att slå på min egen trumma, men givetvis är det så. Allt jag har tagit på dem har blivit trender. Om man kollar tillbaka på deras looks har de alltid varit ett år före allt. Allt från rosa hår och chokers till basker och bomberjackor. Vi har varit för tidiga med allt och har diskuterat om det är anledningen till att stora företag aldrig kontaktat oss för samarbeten.”

Hur tycker du att stylingyrket har förändrats generellt?
”Nu förstår folk vad man gör, vi är en erkänd yrkesgrupp. Innan förstod inte alla vad stylist innebär, utan trodde att vi la makeup eller sydde kläder. Det som håller på att förändras är att influencers är som sina egna små mediehus, där de stylar, fotar och redigerar. Stylist på sättet som jag verkar på är utdöende – men regelrätta modestylister är något som fortfarande behövs.”

 

 

Karin Smeds:
»PARIS FAXADE SVARET«

Våra konsumtionsmönster förändras och branschen digitaliseras i rask takt. Egentligen är själva stylisthantverket detsamma. Det är det runtomkring som är i förändring, som kommunikationskanalerna och produktionsprocesserna. Det är roligt att vara verksam i en bransch i förändring.”,

Det säger Karin Smeds, som har arbetat som stylist i 18 år.

Nu fördelar hon tiden mellan H&M New Business där hon arbetar halvtid, samt som stylist i Sverige och utomlands.

Hur kunde det gå till rent praktiskt när du började, jämfört med nu?
”Då, runt millennieskiftet, fick vi faxa till modehusen i Paris om vi ville låna plagg till modefotograferingar. Vi köpte L’Officiells stora säsongsutgåva från de internationella modevisningarna för att se vad vi behövde. Inget fanns på internet, så vi fick försöka beskriva de catwalksiluetter vi ville låna på ett fax till respektive modehus.”

”Med lite tur kom det ett positivt svar på snirkligt handskriven franska och förhoppningsvis dök det upp en låda med plagg innan plåtningen.”

Hur ser stylistyrkets framtid ut?
”Den är ljus. Det kommer alltid behövas någon som tolkar, sorterar och definierar i det stora utbudet av det vi kallar mode.”

Vad lockade dig till branschen?
”Det var och är en kreativ arena där jag hittade en plats att uttrycka mig. Som ung och konstintresserad var det förtrollande att få vara med och skapa bilder under resor och möten med inspirerande människor.”

”Jag lockades också av mötet mellan konst och kommers. Är man verksam i modebranschen är det en fördel att förstå och gilla båda delarna.”

Kan det kommersiella ta överhanden?
”Det är en balansgång. Ibland kan kommersen kännas som ett stort hungrigt monster som bara mal på. Som stylist och kreatör är det bra att lära sig hantera det utan att bli slukad. Kunniga ekonomer förstår att det behövs plats för nya idéer och konstnärligt skapande. De vet att det är av stor vikt för ett varumärkes tillväxt, på lång sikt.”

Vad inspireras du av?
”Mina bästa bildidéer eller stylingidéer är sprungna ur självupplevda situationer eller minnen. Det är bra att gräva där man står.”

 

 

Kreativ comeback för Filippa Knutsson

Naomi Itkes:
»MODEBRANSCHEN ÄR LITE DÖD«

Som 20-åring började Naomi Itkes som redaktionsassistent på magasinet Bon innan hon startade det egna magasinet Litkes 2005. I dag arbetar hon som konsult, har ett nära samarbete med Hopes designer Frida Bard och gör regelbundna uppdrag för Purple och V Magazine.

Vad var din ingång till yrket?
”Jag läste filosofi på universitet och var rastlös. Jag behövde sysselsätta mig med något parallellt och sökte praktik på Bon. Jag var inte alls inne i modesvängen, utan kom från en akademisk bakgrund. Ingången för mig blev ett jobb som Marina Kereklidou stylade, med olika hijaber. Då förstod jag vidden av yrket och blev sjukt peppad.”

Varför vill folk arbeta med dig?
”Det finns ingen skola för stylister, som det finns för andra kreativa yrken. Det bästa du kan göra är att komma från en annan tradition eller ett annat yrkesområde. Jag har haft ett helt annat perspektiv och jag tror att den kraschen är det bästa. Jag har intresserat mig för stil sedan jag var ung. När jag var elva bast visste jag hur jag ville se ut.”

Hur klädde du dig då?
”En korsbefruktning mellan skate och snobbstil. Stil har alltid intresserat mig, tendenser, musik och det som händer på gatan.”

Hur skulle du beskriva din egen stil i dag?
”Sport-tant, enligt mina polare.”

Hur har modebranschen förändrats sedan du började?
”I dag är det en industri som genererar stort kapital. Lokalt var det inte så när jag började. Det var mer lättsamt och branschen var liten. I dag krävs en annan slags kompetens och konkurrensen är större. Det finns många fler vägar in och alla ställer högre krav på vad som levereras. I dag kan du vara stylist på fler sätt, förr var det en mycket snävare värld.”

Hur ser ditt arbete ut i dag?
”Jag arbetar mer som konsult, men fortfarande som renodlad stylist för vissa uppdrag. Just nu håller jag på med ett samarbete med ett större svenskt varumärke där jag är involverad i hela konceptet.”

Vem är din modeförebild?
”Miuccia Prada. Hon är välformulerad, nyfiken och låter inte sig själv åldras. Hon är en snobb med bra smak.”

Vilken är den största utmaningen som modebranschen står inför?
”Modebranschen är lite död. Det rådande konsumtionsbeteendet har fått oss att bli som tjocka, mätta amerikaner. Retail går igenom en enorm prövning. Butikerna måste anpassa sig när försäljningen går ner. Det påverkar branschen ur ett affärsperspektiv. Varumärken måste vara noga med sin paketering, specialisera sig och våga sticka och ut ta risker