Di Weekend MODE

Mode: »Branschen står inför ett skifte«

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Di Weekend Mode har ätit frukost med Jennie Rosén, vd för Swedish Fashion Council.

Foto: Jesper Frisk

Hon vände modebolaget Ann-Sofie Back till ekonomisk succé. Nu vill Jennie Rosén, ny vd för branschorganisationen Swedish Fashion Council, hjälpa den hårt pressade modebranschen att komma på rätsida.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Varför ville du ses här på Pressbyrån?
”Jag äter sällan frukost, utan brukar träna och ha möten på morgonen. Men jag köper ofta kaffe på stan, så det här kändes mest autentiskt. Dessutom gillar jag Pressbyrån för att de har ett stort utbud av allt från nischade till kommersiella modemagasin.”

Som ny vd för Swedish Fashion Council representerar du modebranschen. Hur modeintresserad är du?
”Jag har alltid varit intresserad. Jag köper få nya plagg och de jag äger kommer i huvudsak från Back med undantag för skor. Men jag ser och läser mycket om mode, tech och företagande.”

Vilket är ditt tidigaste modeminne?
”Det fanns ont om dagisplatser där jag växte upp, så mormor var dagis. Hon var sömmerska och spelade mycket teater. I samma hus som syateljén hade morfar sin antikaffär och på övervåningen fanns alla utklädningskläder. Där lekte jag och min syster mycket, och vi blev båda intresserade av sömnad. Men min syster har alltid varit bättre på att sy än jag. I dag arbetar hon som kärlkirurg.”

Vilken är din största modemiss?
”Jag har säkert klätt mig fel för sammanhanget några gånger. Men kommer man från Back förväntar sig inte folk att man klär sig ordinärt. Det underlättar.”

Hur blev du vd för Ann-Sofie Back?
”När jag pluggade design var Ann-Sofie en förebild, och när hon behövde en produktionsansvarig fick jag jobbet. Då var bolaget konkursmässigt, men jag såg en jättepotential i varumärket och hur Ann-Sofie positionerar sig mer som konstnär än designer. Jag tyckte att det var tråkigt att det inte skulle gå att driva den typen av bolag, så jag ringde fordringsägarna, lånade in pengar och tillsammans med Ann-Sofie vände vi bolaget.”

FAKTA
Jennie Rosén

Ålder: 39 år.

Familj: Pojkvän.

Bor: Södermalm, Stockholm.

Bakgrund: Uppvuxen i Småland, utbildad vid Textilhögskolan i Borås, bakgrund som inköpare och produktchef. Sedan 2011 vd och delägare i modebolaget Ann-Sofie Back, fortsätter som vd till mars, därefter styrelseledamot. Styrelseledamot i ASFB, Association of Swedish Fashion Brands.

Frukost: Caffelatte och en flaska bubbelvatten på Pressbyrån i Mood-gallerian.

VISA MER

Du inleder ditt vd-skap med Fashion Week Stockholm, och sitter i styrelsen för ASFB som äger evenemanget. Hur involverad är du?
”Jag har varit mer informerad än engagerad och under veckan kommer jag främst att vara betraktare och jobba med Backs event.”

Modebranschen samlar sig

Det blir första gången på flera år som Back deltar i modeveckan. Vad kommer hända?
”Vi öppnar upp Modebyrån, en utställning i samarbete med Re-edition Magazine och fotografen Anders Edström som Ann-Sofie jobbat nära under många år.”

I Stockholm arrangeras flera modeveckor. Skulle det inte vara smidigare med bara en?
”En samlad bransch är alltid bra. Det skulle säkert kunna skapa mer intresse kring modeveckan och locka nya grupper dit. Jag har till exempel sett få investerare som varit inbjudna.”

Är det ett problem?
”Modebranschen står inför ett stort skifte där vi inte längre kan jobba endast efter klassiska affärsmodeller. Ta bara alla unga praktikanter som kommer till oss. De har inte samma ha-begär, är mer öppna för att dela och låna kläder. Samtidigt ser vi hur handel i butik och online går ihop. För att lyckas framåt måste kreatörer och finansiärer mötas och skapa nya produkter och bolag.”

Mode: Stylister branschens makthavare

Men många investerare brände sig på modebolag efter finanskrisen 2008. Varför skulle de investera nu?
”Allt återhämtar sig. Ta techbubblan, den sprack, det var ett långt uppehåll och nu har nya, mer funktionsbaserade bolag vuxit fram. Tack vare kapital. På samma sätt tror jag att vi har en spännande tid framför oss i modebranschen.”

Hur väl rustade är de svenska modebolagen för förändringen?
”Det kommer att vara utmanande för många att styra om, men jämfört med andra länder ligger Sverige långt fram. Vi hade tidigt en bloggkultur och Stockholm är en av världens techtätaste städer. Det kan man jämföra med Paris där det knappt går att få internet i showroomet under modeveckan.”

Hur tänker du att Swedish Fashion Council ska hjälpa branschen?
”Jag vill skapa en fashion tech hub för start ups. Konkret innebär det att samla branschen och driva hållbarhetsdelen utan att tappa den konstnärliga höjden. Får vi ihop de delarna kan vi få mer pengar till forskning. Då kommer innovationerna.”