Di Weekend MODE

»Min modellkarriär är över«

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

»Att bli skådespelare är något jag drömt om i hela mitt liv, även om jag inte riktigt har vågat erkänna det, varken för ­omgivningen eller mig själv.«

Amanda Lindgren

Frida Gustavsson , Sveriges mest framgångsrika fotomodell någonsin, har tröttnat på skönhetsidealen som råder i modevärlden. Med huvudrollen i den kommande svenska storfilmen inleder 25-åringen en ny karriär som skådespelare.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Pernilla August, Helena af ­Sandeberg, Lennart Jähkel och Robert Gustafsson i all ära. När filmen Eld och lågor, i regi av Måns Mårlind och Björn Stein, har premiär i början av nästa år är det ett annat namn i rollistan som smäller högst: Frida Gustavsson.

Även om det är hennes långfilmsdebut har hon sannolikt tillbringat mer tid framför kameran än alla hennes rutinerade medspelare tillsammans. Och även om ­Frida Gustavsson inte är lika känd bland svenska folket som de övriga i ensemblen, är hon en internationell superstjärna i mode­världen sedan många år tillbaka.

”Jag har jobbat på den högsta nivån inom mode sedan jag var 15 år. Det är klart att jag har med mig en del därifrån, det känns inte som om jag startar från noll som skåde­spelare. Jag vet hur man beter sig på en ­inspelning och jag vet hur man levererar”, säger Frida Gustavsson.

Gick en skådespelarkurs

Men såväl röda mattor som modeshower känns avlägsna när Frida Gustavsson välkomnar oss i sin lägenhet på Mosebacke torg i Stockholm en vacker sommardag. Med sina katter Lillis och Gösta strykandes kring henne berättar hon om sin mång­åriga strävan att byta karriär.

”Att bli skådespelare är något jag drömt om i hela mitt liv, även om jag inte riktigt har vågat erkänna det, varken för om­givningen eller mig själv.”

FAKTA
Frida Gustavsson

Ålder: 25 år.

Bor: Lägenhet på Mosebacke torg i Stockholm och lantställe på Muskö.

Familj: Pojkvännen Marcel Engdahl.

Bakgrund: Upptäcktes av en ­modellscout under ett Ikea-besök med sin far när hon var 13 år. Började jobba som ­modell 14 år gammal och slog igenom internationellt som 15-åring då hon öppnade Valentions visning under haute couture-veckan i Paris hösten 2009. Utsedd till Årets modell på Ellegalan 2011 och 2013.

Aktuell: Har huvudrollen i den svenska storfilmen Eld och lågor, med preliminärt premiärdatum den 14 februari 2019.

VISA MER

För fem år sedan, samtidigt som hennes modellkarriär gick på högvarv, sökte hon till Scenskolan och kom ganska långt i antag­ningsprocessen innan hon sållades bort. I stället gick hon en skådespelarkurs på Boulevardteatern i Stockholm hösten 2014.

”Som avslutning på utbildningen satte vi upp en pjäs. Natten innan premiären hade jag hjärtklappning och kunde inte sova. Det var första gången på flera år som jag ­kände att jag gjorde något som verkligen betydde något, vilket var en signal så god som ­någon att jag började bli färdig med modellandet”, säger Frida Gustavsson.

En mångbottnad roll

I samma veva fick hon frågan om att provfilma för huvudrollen i Måns Mårlind och Björn Steins kommande film, som då hade arbetsnamnet Swoon. Vid det laget hade ­regissörsparet, som tidigare har gjort ­filmer som thrillern Storm (2005), Underworld Awakening (2012), Håkan Hellström-­sagan Känn ingen sorg (2013) och tv-serien Midnattssol (2016), redan testat en rad ­etablerade namn, men inte hittat rätt person för rollen.

”Det var Lotta Mårlind, Måns fru som jag har arbetat med i flera reklamproduktioner, som föreslog att de skulle prova med mig. Efter flera intervjuer och provfilmningar fick jag rollen sommaren 2015”, ­berättar Frida Gustavsson.

Men, som så ofta i långfilmsvärlden, ­skulle det ta tid innan filmen verkligen blev gjord.

”Länge var beskedet att filmen skulle spelas in hösten 2016, men det föll på att de inte fick ihop finansieringen. Det gick långa perioder då jag bara hade sporadisk kontakt med Måns och Björn och ett tag ­trodde jag att filmen aldrig skulle bli av.”

Den osäkra väntan var extra plågsam för Frida Gustavsson eftersom hon under ­tiden tackade nej till flera skådespelarroller, då både hon och filmskaparna ville att Eld och lågor skulle bli hennes stora debut på vita duken.

”Det gäller för mig att göra smarta karriär­val om jag ska bli accepterad som skådespelare. Mångbottnade roller som den i Eld och lågor växer inte direkt på träd. Som ung kvinna med modellbakgrund begrän­sas ofta de roller du blir erbjuden, som att spela någons snygga flickvän, eller till att spela just en fotomodell, och jag vill inte hamna i det facket.”

Sömnlösa nätter och tårar

Eld och lågor är en verklighetsbaserad ­Romeo och Julia-historia som utspelar sig på Djurgården, där det under första ­halvan av 1900-talet fanns två konkurrerande nöjes­parker på var sin sida av Allmänna gränd. Dels det lite tjusigare Gröna Lund, som drevs av familjen Nilsson, och dels det ruffigare Nöjesfältet, ägt av familjen ­Lindgren. Frida Gustavsson spelar överklassdottern Ninni Nilsson, som har en hemlig romans med arbetarsonen i den rivaliserade tivolifamiljen.

När filmen till slut spelades in hösten 2017, i Budapest där delar av nöjes­parkerna byggts upp i naturlig skala, hade Frida ­Gustavsson levt med rollen under så lång tid att hon kunde sina repliker och hela ­berättelsen utan och innan. Men varken det eller erfarenheten från alla år som topp­modell kunde förhindra att hon var rejält nervös.

”På ytan framstod det nog som som jag hade koll på läget, men det var många sömnlösa nätter och tårar av osäkerhet som föregick det”, säger hon.

Premiärdatumet för Eld och lågor är satt till i mitten av februari 2019, nära Alla ­hjärtans dag. Förhoppningarna är högt ställda att det ska bli en publiksuccé. Frida Gustavsson säger att hon har förberett sig mentalt utifall hon skulle bli sågad av kritikerna.

”Vi är ju i Sverige med vår berömda jante­lag. Jag vet hur lätt det är att avfärda mig med min bakgrund som fotomodell. Vem tror du att du är liksom? Det kommer att bli jätteläskigt. Men jag hoppas att filmen talar för sig själv.”

Hästjobb och idéhistoria

Det senaste året har Frida Gustavsson foku­serat på att bygga sin skådespelarkarriär. Tillsammans med sin agent har hon suttit i en rad möten med regissörer och producenter om kommande film- och tv-projekt, både i Sverige och utomlands.

Den tid som blivit över har hon ägnat åt att vara i ett stall på Djurgården – hon hade fram till nyligen en egen häst – och att läsa en kurs i idéhistoria på Stockholms universitet. Hon har sagt nej till så gott som alla förfrågningar om modelluppdrag.

”Jag har bara gjort några enstaka modelljobb i år, bland annat en kampanj för solglasögon.”

Kan man säga att din modellkarriär är över?

”Jag tror det. Jag var i valet och kvalet för ett år sedan då jag funderade på att flytta tillbaka till New York och starta om min modellkarriär. Då hade jag behövt skaffa mig en ny stil och gå ned en massa i vikt. Jag hade säkert kunnat ha fem lukrativa år till som modell i New York. Men jag vill inte längre. Jag har varit modell i 11 år, det är det enda jag sysslat med sedan jag var 14 år. Det får räcka så.”

Den nya it-modellen

Det är en mäktig modellkarriär som avslutas. Frida Gustavsson slog igenom med dunder och brak när hon som 15-åring öppnade Valentinos visning under haute couture-­veckan i Paris hösten 2009. Hon blev den nya it-modellen som alla ville boka, och hon etablerade sig direkt i det internationella toppskiktet.

Hennes karriärutveckling sedan dess är den alla modeller drömmer om. De första åren syntes hon i alla de rätta sammanhangen: Frida Gustavsson var med i så gott som varje nummer av amerikanska Vogue, gick visningar för de mest prestigefyllda modehusen och listades som en av världens mest efterfrågade modeller på bransch­sajten Models.com.

Snabba mål för Joel Kinnaman

I 20-årsåldern växlades fokuset i kar­ri­ä­ren medvetet om. Det var dags att ro iland de stora pengajobben. Frida Gustavsson gjorde kommersiella uppdrag för sådana som Victoria’s secret, och blev ansiktet utåt för sminkjätten Maybelline, samtidigt som hon fortsatte att frekvent anlitas av de ­stora modehusen och plåtades av de ­bästa fotograferna för de största modemagasinen.

”Jag är jättestolt över min modell­karriär. Men det sorgliga är att jag knappt minns någonting. Det har varit ett sådant högt tempo – så många kampanjer och så många fotograferingar och så många visningar – allt flyter ihop. Mitt bestående minne av de här 11 åren är att jag sitter ensam på en flygplats med en resväska framför mig.”

”En sjuk relation till min kropp”

Frida Gustavsson sticker inte under stol med att det är mycket som hon ogillar med modellvärlden.

”Som feminist är det inte helt oproblematiskt att tjäna pengar på sitt utseende, göra reklam för företag med minst sagt tveksamma arbetsförhållanden och bidra till att befästa ett sjukt skönhetsideal som är väldigt exkluderande”, konstaterar hon.

”Det har skett vissa förbättringar – i dag behöver man inte längre vara trådsmal och ljushyad för att få jobb som modell – men samtidigt uppstår det nya problem när ­modeföretagen profiterar på begrepp som ’feminism’ och ’body positivity’. Feminism för mig är en viktig livshållning som det inte går att konsumera sig till.”

Trots sin dokumenterade skönhet säger Frida Gustavsson att hon själv aldrig riktigt gillat sitt utseende.

”Man blir väldigt självmedveten som modell, vecka efter vecka blir du bedömd och ratad om du har fel utseende. Det har gett mig en sjuk relation till min kropp, som jag fortfarande lever med. Min kropp har alltid känts fel: för lång, för smal eller för tjock. ”

Melankoliska perioder

Frida Gustavsson berättar att hon under hela sin karriär brottats med dåligt självförtroende och psykisk ohälsa. 2013, när hennes modellkarriär stod på topp, drabbades hon av utmattningsdepression och tvingades sjukskriva sig. Hösten 2016, när hon gick igenom en skilsmässa med ­mannen hon gift sig med året innan, 22 år gammal, hände det igen.

”Jag har varit melankolisk i perioder ända sedan jag var liten. Men att jobba som modell har inte underlättat saken. Om du är tonåring, har närmare 300 resdagar om året och varje dag ska leva upp till ett sjukt skönhetsideal, vem skulle inte bli ­deprimerad av det? I perioder har jag haft svårt att leva upp till bilden av mig själv.”

I dag säger hon att hon mår bra.

”Bättre än någonsin faktiskt. Jag njuter av att inte resa så mycket och ha en trygg grund här hemma, och kunna tillbringa mycket tid i stallet ute på landet.”

Hon bor tillsammans med pojkvännen Marcel Engdahl, som arbetar på konstgalleriet Belenius och är son till akademileda­moten Horace Engdahl och professor Ebba Witt-­Brattström. Men alla ­frågor som detta faktum framkallar (Hur är det att följa Kultursveriges ­största skandal i mannaminne från insidan? Hur hanterar barnen föräldrarnas offentliga skilsmässobråk och påhopp på varandra i pressen?) avböjer hon att svara på.

H&M, Tiger och Rodebjer

Paret, som har varit ihop i 1,5 år, jobbar tillsammans i flera former. De dj:ar regel­bundet ihop på olika ställen i Stockholm, Marcel har varit med på den underklädesreklam som Frida gjort på Instagram för Calvin Klein under hashtagen #mycalvins, och Frida, som är mycket konstintresserad, har hjälpt till på flera av galleri Belenius ­utställningar.

Modeintresset har Frida Gustavsson kvar. Eftersom hon så snabbt etablerade sig som internationell toppmodell har hon mest arbetat utomlands, för stora modehus som Prada, Marc Jacobs och Dior under sin yrkesbana, men hon har även gjort kampanjer åt svenska H&M, Tiger och Rodebjer.

Hur tycker du att svenskt mode står sig internationellt?

”Inom streetwear står sig svenskt mode jättebra, jag älskar till exempel skomärket Eytys. Men när det kommer till en högre modegrad verkar det inte funka att ha lilla Sverige som hemmamarknad. De mest spännande svenska modeskaparna, som Ann-Sofie Back och Altewai Saome, har ju aldrig fått det att lyfta. Det är synd att vi inte kan förvalta våra stjärnor på ett bra sätt.”

Svenska fotomodeller har däremot i alla tider varit en stor svensk exportvara. På 1990-talet var det Emma Wiklund, då Sjöberg, som var den stora svenska stjärnan, på 2000-talet var det Caroline Winberg och under 2010-talet har ingen varit mer lyckosam än Frida Gustavsson. Hon har i många år varit Sveriges bäst betalda fotomodell, med en årsinkomst som vida överstiger en svensk börs-vd:s.

»Jag är skådis, inte filmstjärna«

De sex senaste åren har hon dragit in 24 miljoner kronor till sitt svenska aktiebolag Frida Gustavsson AB, som startades 2012, visar en genomgång av årsredovisningarna. Tillgångarna i det skuldfria bolaget uppgår till närmare 17 Mkr. Men aktie­bolaget visar inte på hela hennes förmögenhet.

Har du tillräckligt med pengar för att inte behöva jobba mer i livet?

”Ja, det har jag nog.”

Hur investerar du dina pengar?

”I fastigheter och mark. Jag äger ett par lägenheter i Stockholm och en större tomt i skärgården. Jag kommer inte från pengar, så för mig känns det tryggt att ­investera i sådant som jag förstår. Men jag har ­också en del aktier och fonder som andra förvaltar åt mig.”

Hon säger sig vara tacksam för allt modell­karriären gett henne.

”Det har gett mig en social och ekonomisk trygghet. Jag har gjort en klassresa, tjänat en massa pengar, jobbat med världens bästa designers och fotografer och fått tillgång till världens mest exklusiva rum. Jag inser att jag har mycket att vara tacksam för. Därför är det också läskigt att ­erkänna för mig själv att framgångssagan ’Supermodellen Frida’ är över. Den delen av mitt liv är slut.”

193 000 följare på Instagram

Inget talar dock för att Fridas framgångssaga är över. Hon har precis rott hem en ny huvudroll i en kommande svensk tv-serie för SVT, som spelas in under hösten i regi av Amir Chamdin, och hon ligger i förhandlingar om medverkan i flera internatio­nella storproduktioner.

Onekligen är det så att hennes bakgrund som supermodell – vilket bland annat gett henne 193 000 följare på Instagram – ­öppnar dörrar till större projekt och ­studior, inte minst utomlands. Men precis som i början av modellkarriären gäller det att sköta sina kort rätt, och inte nödvändigtvis springa på alla bollar direkt.

”Jag gör hellre en bra roll i en liten film än en stor roll i en dålig storfilm. Jag vill inte ta några genvägar, utan är redo att göra det jobb som krävs.”