Di Weekend MODE

Duon syr ihop hållbara affärer

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Oskar Omne

Livia Schück och Josephine Bergqvist är duon bakom hajpade Rave Review. Med hjälp av gamla säng­kläder, ­ullplädar och gardiner vill de bli världens främsta hållbara modemärke.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Varför startade ni Rave Review?

”Vi pluggade tillsammans på Beckmans och ­efter något år i arbetslivet ville vi testa om remake – alltså att göra om plagg ­eller textiler – är ett tillräckligt starkt koncept för att bära ett märke. Det pratas mycket om hållbart mode, men ingen gjorde det vi tyckte var mest ­ uppenbart”, säger ­Josephine Berggvist.

”Även om många klädmärken arbetar med restlager och ekologiska tyger, är det inte många som gör remake eller återvinner redan existerande tyger. Traditionellt har det varit lika med hemmagjort och slarvigt sytt, vi gör det mer raffinerat. Vi vill gärna konkurrera med märken som inte sysslar med återvunnet material och positionera oss på den marknaden”, säger Livia Schück.

Var kommer ert namn från?

”Vi fick idén att vi inte bara skulle återvinna kläder, utan även namnet. Vi hittade en märkeslapp i ett gammalt vintageplagg, kollade först om namnet fanns aktivt och tog det sedan nästan rakt av.”

Vad har ni för vision?

JB: ”Vi vill inom några år bli världens främsta hållbara modemärke. Just nu letar vi efter finansiering för att kunna ta företaget vidare. Vi vill bevisa att det är möjligt att producera nya kläder av redan befintliga material och att faktiskt tjäna pengar på det. Lyckas vi med det tror vi att vi blir världsledande.”

Ur ett designperspektiv, vad är fördelen med att designa kläder av redan befintliga plagg?

LS: Det ger en ram i designprocessen, det kan vara skönt att ha något att förhålla sig till. Vi börjar alltid med materialen och låter det forma kollektionen och plaggen. Det är inspirerande att se något få nytt liv, eller användas på ett nytt sätt. ­Remake är en metod man ofta använder sig av i designprocessen för att generera idéer. För oss blir det också vår slutprodukt. ”

FAKTA
Livia Schück

Ålder: 28 år.

Bor: Södermalm i Stockholm

Familj: Mamma, pappa och lillasyster.

Bakgrund: Bott och studerat i Köpenhamn, studier på Beckmans, praktik på Acne. Arbetar nu som designer på House of Dagmar på deltid.

VISA MER
FAKTA
Josephine Bergqvist

Ålder: 30 år.

Bor: Södermalm i Stockholm.

Familj: Sambon Jens.

Bakgrund: Studier vid Beckmans och Röda Korsets Folkhögskola. Praktiserat hos Ann-Sofie Back, Stockholms Stadsmission REMAKE och Eckhaus Latta. Arbetat som designer på H&M och Cheap Monday.

VISA MER
Var kommer kläderna ni använder från?

JB: ”I dagsläget arbetar vi med en av Emmaus insamlingscentraler. Men vi har också börjat kartlägga restlager, textilt avfall från industri, och ­ insam­lingscentraler i Sverige, för att lättare se ­vilka material som är bäst för oss.”

Omstart för Cheap Mondays grundare Vilken är er största utmaning?

JB: ”Tidigare har vi främst gjort kollektioner som visats på modeveckan och använts av in­fluencers och i tidningar. Nu vill vi utveckla och rationalisera idéerna, liksom utveckla nya produkter som kan massproduceras så att vi kan börja tjäna pengar i företaget.”

LS: ”I dag kan vi inte möta efterfrågan, ­eftersom produktionen som krävs för att skala upp inte finns på marknaden än. Utmaningen är att samla in material i tillräcklig kvantitet och i bra kvalitet.”

Har ni några förebilder inom branschen?

LS: ”Det Los Angeles-baserade märket Reformations affärsmodell är en förebild. De har en egen fabrik med egna anställda och gör allt ­själva. Det skulle vara en dröm för oss att ha ett team som syr upp allt, som vi kan arbeta med varje dag. Sen är det lite intressant att märken som Reformation klassas som världsledande inom hållbart mode, när tygerna de använder endast till 15 procent är restlager, resten är nyproducerat.”

Så blev Ganni hetast i Skandinavien Tror ni att modebranschen kan bli helt hållbar eller är det en utopi?

JB: ”Det finns ju vissa stora märken som pratar om att byta ut alla sina material till återvunna ­eller ekologiska tyger inom ett visst antal år. Det känns inte helt realistiskt men vore såklart fantastiskt. Men det innebär ju att man gör nya material och det är energikrävande.”

LS: ”Branschen bygger på överkonsumtion. Man ska inte konsumera som vi gör, det är helt sjukt. Det är inte rimligt att köpa tre nya toppar om man ska ut och festa en helg. Vi älskar ju mode och då vill man ibland köpa något nytt. Jag brukar alltid köpa secondhand om jag känner ett sug. Sen är det självklart okej att köpa något nytt, men då ska man vara säker på att man kommer använda det.”