Hoppa till innehållet

Avtryck i modevärlden

De senaste åren har vintage-mode slagit ­rekordpriser på auktionshus världen över.
Di Weekend har djup-dykt in i garderoben för att rota fram de bästa modeinvesteringarna.

Alexander McQueens armadilloskor från hans näst sista kollektion, Plato’s Atlantis våren 2010, steg kraftigt i värde efter designerns bortgång samma år.
Alexander McQueens armadilloskor från hans näst sista kollektion, Plato’s Atlantis våren 2010, steg kraftigt i värde efter designerns bortgång samma år.Foto: Foto: TT
Rekordväskan - såld för 1,8 miljoner kronor.
Rekordväskan - såld för 1,8 miljoner kronor.
En klassisk Chaneldräkt kan inbringa ett högt pris om den är välbevarad.Foto: TT
Även 1930-talsplagg är åtråvärda, som den här velourjackan av designern Elsa Schiaparelli som gick för 900  000 kronor på Christie’s i London 2012.
På grund av sällsyntheten är 1920-talsplagg åtråvärda, till exempel denna klänning från Lanvin som 2012 klubbades för 630  000 kronor hos Christie’s.
Plagg från Marc Jacobs sista kollektion för modehuset Louis Vuitton kan ge bra avkastning i framtiden...
… liksom äldre plagg från svenska Ann-Sofie Back som har potential att hamna på modesamlarnas önskelistor.
Den svarta klänningen från Karl Lagerfelds första kollektion för modehuset Chanel 1983 är betydligt dyrare nu än då.
Kellyväskan från Hermès är favorit på auktioner. Just denna klubbades förra året för 154 000 kronor hos Bukowskis i Stockholm.
Kellyväskan från Hermès är favorit på auktioner. Just denna klubbades förra året för 154 000 kronor hos Bukowskis i Stockholm.

En rosa krokodilväska med diamanter. Så ser världens dyraste väska såld på auktion ut. En ­ganska smaklös kreation, enligt vissa. Ändå ­klubbades den för 1,8 miljoner kronor i Hongkong i juni i år. Anledningen är ­enkel: det var en unik Hermèsväska av ­modellen Birkin.

Väskan är bara det senaste exemplet på hur priset på begagnade kläder och accessoarer har trissats upp på auktionshus ­världen, de senaste åren. Borta är stämpeln av sjavig second hand, när kappor, klänningar, kostymer, slipsar och skor klubbas för fem-, sex- och sjusiffriga belopp. Dessutom pratar allt fler om föremålen som ­modeinvesteringar, oavsett om det är rariteter som kan ge avkastning i framtiden ­eller klipp för den egna garderoben.

”Att intresset för vintage har ökat ­hänger ihop med att det i dag inte finns en enda modetrend, utan flera. Då ökar också ­behovet av att ha någonting som känns tidlöst”, säger Martina Bonnier, chefredaktör på Damernas värld som också har skrivit tre böcker om vintage.

I hennes garderob finns många plagg som hon beskriver som klassiker från ­stora kända modehus. Just sådana har varit ­särskilt åtrå­värda på auktionerna de senaste åren. Det kan handla om en välbevarad Chaneldräkt, ett avantgardistiskt 1930-tals-plagg från Elsa Schiaparelli, Christian Diors klassiska 1950-talsklänningar eller något från Lanvin på 1920-talet. Men högst priser kammar väskor och accessoarer hem. Cartier­-s­mycken, Patek Philippe-­klockor, Hermès klassiska Kelly- och ­Birkinväskor, Chanels quiltade aftonväskor i flapmodell och Louis Vuittons ­resvänliga Keepall.

”Kunden vill åt nykänslan i föremålet, även om man köper begagnat. Det gör ett par Louboutin, vars röda sulor slits ­redan vid första användningen, mer svår­sålda än en väska eller accessoar som känns ­mycket mindre nött”, säger Marcus ­Nilsson, mode­specialist på Bukowskis.

De senaste åren har auktionshuset, som arrangerar vintageauktioner två gånger per år, märkt av ett växande intresse även på den svenska marknaden. I våras klubbades till exempel en Birkinväska för rekord­priset 157 000 kronor – när en ny väska kostar omkring 80 000 kronor.

”Efterfrågan på nya väskor är så stor att man kan få stå i kö i flera år. Då finns det kunder som tycker att det är värt att ­betala mer för att få den direkt.”

Men det är inte bara ett relativt litet utbud som driver på utvecklingen. Att allt fler museer, som Röhsska museet i Göteborg, har köpt in och ställt ut mode, tror Marcus Nilsson, också har bidragit till att lyfta vintage till en ny nivå.

”När mode fick komma in i museernas finrum fick det plötsligt ett större samlarvärde”, ­säger han.

Att veta vad man ska investera i är dock inte helt lätt. En av svårigheterna med mode är att det är förbrukningsvaror, som snabbt tappar värde vid användning. Dessutom gäller det att ha kunskap om kvalitet och hantverk för att göra en bra bedömning.

”Mina två tips är använd näsan. Undvik att köpa någon annans doft och svett. Och syna sömmarna, det man ­köper får inte vara trasigt. Men det kan löna sig att byta foder, särskilt på ytterplagg”, ­säger modejournalisten Lotta Lewenhaupt.

Särskilt på herrsidan, menar hon att det finns bra affärer att göra. Något ­Alexander Marchesan, klädsamlare som också driver vintagebutik i eget namn i Stockholm, ­håller med om.

”Jag köper aldrig kläder i spekulationssyfte, utan tänker att om man kan ha dem länge är det en god investering. Men jag noterar att prismässigt ligger vi lite efter i Sverige, i USA är priserna för samma plagg det tredubbla”, säger han.

Handgjorda herrskor, en ovanlig hatt ­eller en klassisk rock. Hos Alexander ­Marchesan är det, till skillnad från auktionerna, inte varumärket utan kvalitet och unicitet som styr priserna.

”Många upplever att det var bättre kvalitet förr. Samtidigt börjar det bli svårt att få tag på vissa typer av plagg, till exempel skräddarsydda kostymer från 1930-talet, så där lär vi se en värdeökning de kommande åren.”

Unga talanger

Att kunna sin modehistoria, för att känna igen klassiska modeller eller specifika kollek­tioner, är också något Martina ­Bonnier rekommenderar. Ett plagg ur Karl Lagerfelds första kollektion för modehuset Chanel 1983, eller ett från Marc Jacobs sista för Louis Vuitton 2014, har till exempel högre värde än andra kollektioner. På samma sätt tror hon att den bästa mode­investeringen finns att göra i unga, ännu rätt oetablerade talanger.

”För att lyckas är det som med konst, man måste köpa med hjärtat och behöver vara duktig på att hitta unga designers. En som gjorde en bra affär på det sättet är mode­ikonen Isabella Blow som köpte upp hela Alexander McQueens examenskollektion.”

Svenska märken på tur

Därför spekuleras det nu för fullt i vad som kommer att ge god avkastning på fram­tidens auktioner. Enligt den brittiska mode-auktionären Kerry Taylor kan Comme des Garçons och andra japanska märkens 1980-talskollektioner bli dyrgripar om 10 år. Eller varför inte svenska märken, för den delen. Redan nu är de första Acne-jeansen med röda sömmar rariteter bland samlare. Enligt Martina Bonnier har även Lovisa Burfitt, Ann-Sofie Back och andra nutida modeskapare potential att hamna på samlarnas önskelistor så småningom.

”Men det dröjer nog innan auktions­husen plockar upp svenska märken. För även om de redan nu har ett andrahandsvärde, kan de, än så länge, inte konkurrera prismässigt med utländska haute couture-plagg på auktionsmarknaden”, säger Marcus Nilsson.

Innehåll från QuickbitAnnons

Snabba betallösningar får kryptobolaget att växa snabbt

Svenska fintechbolaget Quickbit växer just nu snabbt tack vare sina lösningar för e-handlare som vill ta betalt i kryptovaluta eller endast nyttja fördelarna med blockkedjan i sina betalningar.

– Vi har en stark produktportfölj som är mycket konkurrenskraftig även internationellt, säger Daniel Sonesson, vd för Quickbit.

Läs mer på Quickbit.com 

Globaliseringen och den ökande e-handeln har skapat en växande efterfrågan på betalningar och överföringar som dels är säkra, men också snabba och smidiga. För att möta framtidens efterfrågan grundades Quickbit 2016 och man har nu byggt upp ett ekosystem av lösningar som underlättar för människor och företag att använda kryptovaluta i sin vardag.

– Vi är duktiga på att utnyttja fördelarna med blockkedjan som ger trygga och hackningsfria betalsätt. Blockkedjan möjliggör omedelbara internationella överföringar mellan människor till låga kostnader, och växling mellan olika valutor till minimala avgifter. Det är även möjligt att följa hur kryptovalutan har bytt ägare, säger Daniel Sonesson.

Snabba överföringar

Quickbits produkter hjälper handlare att kunna få pengarna på kontot i samma ögonblick som de säljer sin vara, understryker Daniel Sonesson.

– Våra lösningar innebär att handlarna inte ens behöver hålla på med kryptovalutan själva. Vi kan sköta det ”jobbiga” som kryptovaluta kan innebära och sköta växlingen till deras nationella valuta.

Hela sex procent av svenskarna har investerat i kryptotillgångar, enligt Finansinspektionens rapport ”Hushållens ekonomi” (2023). Globalt växer antalet kryptoägare kraftigt. För Quickbit märks det ökande intresset tydligt - bolaget befinner sig just nu i en stark tillväxtperiod. 

– Vi har genomgått ett intressant år där vi har fortsatt att utveckla vårt erbjudande. Vi ser att en allt större bredd av företag blir mer och mer nyfikna på att jobba med oss eftersom de ser att våra produkter fungerar.

Daniel Sonesson, VD för Quickbit
Daniel Sonesson, VD för Quickbit

Många marknader ger tillväxt

– Vi satsar på en fortsatt stark, global tillväxt. Vi rör oss i en riktning nu där vi ser att intresset för vår produktportfölj bara ökar. Inom några år kommer Quickbit att vara en av de stora dominanterna internationellt som hjälper allt fler branscher och stora globala kunder att förse sina slutkunder med ännu smidigare och säkrare betalningssystem.

En viktig nyckel till framgången är att bolaget jobbar mot många olika marknader, framhåller Daniel Sonesson:

– Våra lösningar begränsas inte av landsgränser vilket gör att vi kan expandera geografiskt i hög takt till alla marknader där kryptovaluta är tillåtet.

– Vi har unika produkter som hjälper handlarna att kunna nå en alltmer växande kundgrupp av människor som förfogar över digitala tillgångar, som till exempel kryptovaluta. Det gör att de plötsligt kan nå en marknad som de inte tidigare har nått.

Förutom att erbjuda en produktportfölj riktad mot handlare i alla branscher som vill ta betalt i kryptovaluta har Quickbit även utvecklat lösningar riktade mot konsumenter.

Skalbar affärsmodell

– För oss innebär det ökade möjligheter för tillväxt när allt fler människor och handlare på fler marknader använder våra lösningar.

Daniel Sonesson säger att tillväxt visserligen kan vara utmanande, men att han känner en trygghet även under det höga tempot framåt tack vare Quickbits affärsmodell. 

– Den är skalbar och lönsam i grunden. Det innebär att vi kan växa i hög takt utan att göra större investeringar, vilket gör att vi kan fortsätta vara lönsamma trots stark tillväxt.

Läs mer på Quickbit.com

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Quickbit och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera