Hoppa till innehållet

Kanonservice lyfter urtrevliga krogen Copine

Copine hade vissa förväntningar på sig när man öppnade i höstas. Ägarna drev sedan tidigare det populära hålet i väggen Jim & Jacob på Surbrunnsgatan där man serverar god, enkel mat till en billig penning.

UPPRYCKNING. Oprofessionell service ledde till oväntat låga poäng i höstas för det då nyöppnade Copine. Nu verkar problemen vara lösta och restaurangen avancerar i tabellen över de senast testade krogarna.
UPPRYCKNING. Oprofessionell service ledde till oväntat låga poäng i höstas för det då nyöppnade Copine. Nu verkar problemen vara lösta och restaurangen avancerar i tabellen över de senast testade krogarna.Foto: Joey Abrait

Och visst lyckades man även på nykomlingen, som tog över La Boccas lokaler på Östermalm. När Di Weekend var på besök i höstas blev det toppbetyg till maten, men samtidigt gav vi även ett underbetyg till servicen, som vid upprepade tillfällen haltade. Nu är det helt andra bullar. 

Vi tjuvlyssnar på småpratet vid bordet bredvid och råkar höra hur en i personalen berättar att hen kommer från den nyligen igenbommade grannen, stjärnkrogen Volt. Möjligen är det en del av förklaringen till uppryckningen. Vi skäms bort av sällsynt uppmärksamma servitörer som knappt låter oss dricka upp bordsvattnet innan en ny, välkyld karaff ställs in på bordet. Dessutom är vinrekommendationerna mitt i prick och när ett vinglas åker i backen intill är man vips där också hjälper till. Det går inte annat än att dubbla det tidigare föga smickrande servicebetyget till mycket respektabla fyra.

Apropå bullar har Copine sannolikt krog-Stockholms godaste entrébröd. De små sconesliknande munsbitarna av majsbröd, som man plockat med sig från systerkrogen, är helt oemotståndliga. Kanske inte så konstigt att man tar betalt för en påfyllning av brödkorgen.

Mycket av menyn känns igen sedan i höstas. Tur det, för vissa av rätterna bör inte bytas ut överhuvudtaget. Den mycket väl tilltagna råbiffen är en av de bästa som vi ätit hemligt gömd under ett tjockt täcke av riven, gravad äggula och med en finfin ton av pepparrot. Köket håller hög klass överlag, bland annat förvandlas en enkel råvara som rotselleri till något alldeles extra när den röks och serveras i sin egen buljong tillsammans med karamelliserad grädde och lite citronconfit. Lägg till ett fint utbud av kallskuret och mumsiga smårätter överlag.

Även på efterrättssidan finns det en tidig klassiker i form av chokladdesserten, om man har plats kvar i magen. Här smälter effektfull den varma saltkolasåsen sönder chokladtäcken som döljer glassen, brownien och rispuffarna under.

Copine är en urtrevlig krog, en sån där som man vill ha i det egna kvarteret och helst helt för sig själv. Det senare blir dock mycket svårt. Ryktet har redan spridit sig runt stan och restaurangen har redan hittat sin publik, en heterogen blandning av 40-åringar ute på tjejkväll, tillresta göteborgare och mogna kvartetter av kvartersbor ute på parmiddag. Det är mycket, mycket välförtjänt.

Innehåll från LingioAnnons

Språkappen som samarbetar med över 100 kommuner och företag

Medgrundartrion Per-Olov Jernberg, Yashar Moradbakhti och Morten Diesen. Lingio är en språkapp där man kan lära sig yrkessvenska.
Medgrundartrion Per-Olov Jernberg, Yashar Moradbakhti och Morten Diesen. Lingio är en språkapp där man kan lära sig yrkessvenska.

Lingio startade som ett volontärprojekt för att hjälpa nyanlända med det svenska språket. Knappt nio år senare samarbetar Lingio med över 100 kommuner och flera stora företag –vars anställda får lära sig yrkessvenska via ett mobilspel.

När Yashar Moradbakhti och hans medgrundare Morten Diesen och Per-Olov Jernberg fick höra att 80 procent av Sveriges chefer anser att språket är största hindret för att anställa utrikesfödda bestämde de sig för att starta språkappen Lingio. Det började som ett volontärprojekt 2015 i samband med den ökande andelen flyktingar som kom till Sverige. 

– Vi som startade var alla tekniker, och hade jobbat på några av Sveriges största tech- och spelutvecklarföretag, och kände att vi måste hjälpa samhället. Kopplat till integration är språket den största barriären och det var så det började, säger Yashar Moradbakhti.

”Lyckats bygga en produkt som konsumenterna älskar”

Att det ska vara roligt att lära sig språk är något som har symboliserat Lingios satsning. Därför är utbildningsmaterialet utformat som ett mobilspel – och man kan därmed göra delmomenten i kursen när det passar i vardagspusslet.

– Lingio är som ett mobilspel, fast för lärande. Varje del tar fem, tio minuter och klarar man det får man en stjärna och kan gå vidare. Plötsligt är man fast i tre timmar, konstaterar Yashar.

Ett upplägg som verkar uppskattas bland användarna.

– När vi har jämfört med likvärdiga kurser är det tolv gånger fler av Lingios kursdeltagare når sina kursmål. Jag tror att det beror på att vi har lyckats bygga en produkt som konsumenterna älskar att använda. Plus att de lär sig något som är relevant för deras yrke. På ett roligt sätt kan de lära sig något som kan förändra deras liv, säger Yashar.

Jobbar med över 100 kommuner

Lingio erbjuder omfattande kurser i yrkessvenska för 25 olika yrkesroller som säkerställer rätt språkkompetens hos befintliga och nya medarbetare. Företaget samarbetar i dag med över 100 kommuner och företag, och har många kunder inom vården där språkbarriärerna är en ofta återkommande debatt. En undersökning från IVO (Inspektionen för vård och omsorg) visar att 73 procent av de närstående till personer på äldreboenden upplever att personalen inte förstår vad de säger på grund av bristande språkkunskaper och regeringen utreder språkkrav för anställda inom äldreomsorgen.

– Det är inte bara för individen det är viktigt att lära sig yrkessvenska. För organisationen är det jätteviktigt att veta att deras anställda till exempel förstår dokumentation och kan göra sig förstådda till kollegor, brukare och anhöriga, avslutar Yashar.

 

Läs mer om Lingios utbildningsplattform 

Läs mer om Lingios språkapp för vård och omsorg 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Lingio och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera