Di Weekend KROG

Inga konstigheter på Pas d’Art

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

LOCATION, LOCATION, LOCATION. Pas d'Art ligger i klassiska lokaler i hörnet av shoppingstråket Biblioteksgatan och Mäster Samuelsgatan. Designgurun Martin Brudnizki står bakom den lyxiga inredningen. Foto: Petronelle Halvorsen

Petronelle Halvorsen

Klassiska Wienerkondito­riet på Biblioteksgatan i Stockholm har återuppstått som fransk bistro, Pas d’Art. Di Weekends testare njuter av färgstark inredning och klockrena förrätter.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Klassiska Wienerkondito­riet i Stockholm hade anor från 1904. Mitt på affärsgatan Biblioteksgatan har det ­varit en kaféinstitution av rang i över ett århundrade.

Men så tog den snabbväxande krogkoncernen PDF Brasserier, numera Brasseriegruppen, över 2013 och försökte sig på en rejäl ansiktslyftning och namnbyte till Wienerkaféet. Trots en påkostad elegant inriktning gick det sisådär och förlus­terna staplades på hög. 

Bara några år senare är det därför dags för en ny totalrenovering av den vackra hörnlokalen, men nu till något helt nytt. I stället har kaféklassikern återuppstått som en fransk bistro, Pas d’Art, som är ­öppen från tidig morgon till sena timmen.

Den svenske inredningsarkitekten ­Martin Brudnizki har gjort interiören. Inte en helt lätt uppgift. Den Londonbaserade svensken, som porträtterades i det sista numret av Di Weekend 2019, har ­visserligen satt sin personliga prägel på flera internationella prestigeprojekt. Bland dessa märks den svenskägda Michelin­krogen Aquavit i London och det om­talade lyxhotellet The Beekman i New York.

Hur långt räcker då hans konster? ­Jovars, en bra bit. Tvärtemot vad namnet kan antyda (”utan konst” på franska) är tvåvåningslokalen rikt smyckat i bjärta nyan­ser med just modern konst, stora installationer av hängande ljusklot i taket och långa gröna bänkar längs med väggarna. Det är ljust, luftigt och välkomnande – en fullträff. Eller ”läckert” som en i sällskapet spontant utbrister när vi kommer in.

FAKTA
Pas d'Art, Stockholm

Rätter: Förrätter: 125-245 kronor, huvudrätter: 230-450 kronor, efterrätter: 45-135 kronor.

Antal platser: 110.

Öppettider: Måndag: 7.30-22, tisdag: 7.30-23, onsdag-torsdag: 7.30-24, fredag 7.30-01, lördag 12-01, söndag 12-22.

Köksmästare: Michael Spiridon.

Adress: Biblioteksgatan 6, 111 46 Stockholm.

Telefon: 08-684 238 55.

Webbplats: pasdart.se.

Poäng:

Mat: 6

Miljö: 5

Service: 4

Prisvärt: 3

Total poäng: 18

VISA MER
Många fullträffar bland förrätterna

Kvällen inleds smått sensationellt även vad det gäller det kulinariska. Vi knaprar på spröda zucchinichips som doppas i ­husets aioli, brer tjocka lager anklever på en rostad brioche och tuggar i oss utvalda delar av charkutbudet, där den svenskproducerade basterman från Korvhantverk, lufttorkad nötrulle, är i en klass för sig. Allt medan vi funderar på fortsättningen.

Vår servitör rekommenderar att vi plockar in flera förrätter, något kryptiskt beskrivet som ”to share” i menyn under vårt första besök och som ”entrées” det andra, att dela på. 

Krogtest: Goda matminnen väcks till liv

Det visar sig vara en fullträff. Tarte fine är en klockren smördegsbakelse med ett täcke av tunt skivad svamp, majonnäs och rikligt med riven tryffelpecorino. Till och med de rostade morötterna lyckas sticka ut med en utmärkt smakkombo av val­nötter och ingefära.

”Det här skulle vi kunna äta resten av kvällen”, utbrister en i sällskapet. Så sant som det är sagt. Och kanske borde vi ha fortsatt med smårätterna.

Ironiskt nog är det nämligen de stora och betydligt dyrare rätterna som av­slöjar kökets brister.  Piggvaren, som serveras på ben, är grillad torr och motsvarar inte alls en prislapp på över 400 kronor. Och när man beställer den rekommenderade entrecôten ”medium rare” så får den inte bara ha vänt i pannan, hur riklig kött­portionen än är. Om man beställer den ­dyraste rätten på menyn, 450 kronor, är förväntningarna betydligt högre ställda.

Vi får även in en alltför generös servering anka med tunga tillbehör som rödkål och knödel. Den bakade rapsgrisssidan ­lider av samma sjuka – mer kvantitet än kvalitet. Tungt utan finess. Tyvärr lämnar desserterna, den franska klassikern baba au rhum (här romindränkt brioche med en skopa vaniljglass) och kompakt bakad chokladmousse samma, lite oförfinade ­avtryck.

Fasténs Freden fallerar Ojämnt på tallriken

Pas d’Art är en fröjd för ögat och servicen får med beröm godkänt med en fin överblick, pigg attityd och genomtänkta vinval. Men även om ambitionsnivån känns hög lyckas Biblioteksgatans nyaste ­mötesplats inte hitta jämnheten på matfronten, åtminstone inledningsvis. Vi ­håller tummarna för att den finns där när vi återvänder senare i vår.

Fotnot: PDF Brasserier bytte i fjol namn till Brasserie-gruppen. Rätt naturligt kan tyck­as efter att p:et i namnet, Peter Nordin, hade lämnat koncernen som numera drivs av bröderna Daniel och Filip Guven.