Di Weekend INTERVJUER

»Yoga gör folk mer ödmjuka«

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Estelle Nordenfalk tog över Yogayama för 10 år sedan. I dag är studion Sveriges största.

Evelina Carborn

På tio år har Estelle Nordenfalk, ägare av Sveriges största yogastudio Yogayama, sett hur yoga gått från flum till miljardindustri. Nu är hennes nästa mål att ta den österländska läran till universitetet.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Det har gått tio år sedan du blev vd och ägare för Yogayama, vilken är den största skillnaden nu jämfört med då?

”När jag började fanns det ingen marknad för yoga, det var helt oetablerat. Det ansågs flummigt, och man sågs som lite dum som hade ’gått på’ det här med yoga. I dag känner alla någon som yogar, eller yogar själva och det finns en större öppenhet. Många ser det också som ett verktyg för att bli en bättre företagsledare, förälder eller partner. Det skiftet tycker jag är häftigt.”

Hur började du själv med yoga?

”Jag var en stressad vd för ett tv-bolag. Jag mådde inte dåligt, men hade ont i ryggen och var ofta sjuk. När en ryggläkare introducerade mig för ayurveda, det indiska hälsosystemet, började jag utforska det och märkte snabbt hur bland annat det jag åt påverkade min hälsa.”

Men därifrån till att bli vd för en yogastudio som gick med förlust... Hur reagerade din omgivning?

FAKTA
Estelle Nordenfalk

Ålder: 48 år.

Bor: Stockholm.

Familj: Man och tre barn.

Bakgrund: Arbetade på 1990-talet i tv-branschen, bland annat på ZTV. Var sedan vd och grundare av produktionsbolaget Kajak Television, som hon sålde 2006 för att bli vd och ägare för Yogayama. Driver sedan i våras den egna bloggen Yoga – off the mat.

Frukost: Chiapudding med cashewkräm och frystorkade hallon, shot med lingon, ingefära, jordgubb och citron, smoothie med avokado, selleri, mynta, spenat och apelsin, glutenfri bovetesmörgås med avokadokräm samt en caffe latte på Yogayama.

VISA MER

”Ingen stod bakom det. Att driva en liten yogastudio på en ickemarknad var ju inget man byggde ett cv på. Så länge sa jag att jag bara skulle göra det medan barnen var små, som en ursäkt. Samtidigt tyckte jag att det var ganska kul. Det påminde om tiden då kommersiell tv var nytt, med den roliga kreativitet som finns i en omogen bransch.”

I dag omsätter ni 19 miljoner kronor och fortsätter att växa, samtidigt som branschen globalt har utvecklats till en miljardindustri. Vad hände?

”Fler har insett vilken perfect match det är mellan västvärldens prestationssamhälle där vi har svårt att få stopp på snurret i huvudet och saknar verktyg för självreflektion, och det fullvärdiga system som yogan är och som har handskats med de här frågorna i över 5 000 år. Men det var först när Madonna började yoga som fler vågade testa.”

Ändå är det många som fortfarande avfärdar yoga som flum. Vad säger du till dem?

”Jag brukar aldrig pådyvla yogan på någon. Men det gör mig glad att allt fler gym erbjuder yoga, det tar bort den läskiga känslan och får fler att gå över tröskeln till sin första klass.”

Men det gör också utbudet större, hur tacklar du konkurrensen?

”Det öppnar nya yogastudios hela tiden, men det konstiga är att vi inte märker någonting. Inte ens när de öppnar i samma kvarter. Detta visar att det finns plats för fler på den här enormt växande marknaden. Allt fler vänder sig till yogan, inte minst personer från näringslivet, och enligt de senaste prognoserna kommer det att finnas en miljon svenskar som yogar regelbundet år 2017.”

Fler personer från näringslivet säger du, vilka är det?

”Vi har ofta ledningsgrupper här, men också privatpersoner som går våra yogalärarutbildningar, för att de vill fördjupa sig själva och fatta bättre beslut som ledare.”

Exempel?

”Ett styrelseproffs berättade nyligen att yogan gett henne en enorm fördel i mötesrummen. Det du tränar på i yoga är att se saker för vad de är och att hitta kärnan, vilket du också har användning för när du ska fatta beslut eller förstå ett sammanhang. Dessutom gör yogan folk mer ödmjuka.”

På vilket sätt?

”Yogan innehåller ett ickepresterande förhållningssätt, vilket är väldigt udda i ett samhälle där vi hela tiden är vana vid att mäta oss med andra på jobbet, i sporthallen eller på Instagram. Men att jämföra oss med andra är bara vår definition av drivkraft i västvärlden. Rensar man bort den blir drivkraften i stället att vilja utvecklas och då lovar jag att man blir en mycket coolare och mer spännande person.”

Hur ofta yogar du själv?

”Jag vill tro att det är 2–3 gånger i veckan, men med tre ganska små barn blir det nog mer sällan än så.”

Och var är Yogayama om tio år?

”Då är vi ett globalt varumärke, och jag tror att vi även finns på digitala plattformar. Just nu undersöker vi också möjligheten att starta ett yogauniversitet, med utbildning och forskning, men det får vi återkomma till.”