Di Weekend INTERVJUER

Volvodirektören som inte vill sälja bilar

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Bodil Eriksson, vd Volvo Car Mobility, ska göra biljätten till vinnare i delningssamhället. ”Utvecklingen går enormt snabbt nu. I stor­städer över hela världen går man nu över till olika mobilitetslösningar”, säger hon.

Joey Abrait

Bodil Eriksson driver ett snabbväxande techbolag i Stockholm, som ägs av Volvo Cars – men har som syfte att ersätta privat bilägande i storstäderna. Bildelningsappen M ska dessutom vara redo om bara några månader.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Ingen som har gått på Stockholms gator under hösten har kunnat missa invasio­nen av elsparkcyklar från hyrföretagen Voi och Lime. En person som har haft särskild koll på utvecklingen är Bodil Eriksson, vd för Volvo Cars Mobility, som testat många av de olika mobi­litetstjänster som lanserats i Stockholm och ­andra storstäder runt om i världen de senaste åren.

”Jag har varit bilnörd hela mitt liv och har ­älskat de bilar jag ägt. Men det första jag gjorde när jag fick det här uppdraget av Håkan Samuelsson (vd för Volvo Cars) var att jag gav upp min egen bil. Sedan jag flyttade hem till Sverige i början av 2017 har jag använt mig av de alternativa lösningar som finns på marknaden, däribland Volvo Cars egen bilpool Sunfleet. Jag ville själv uppleva hur det fungerar i Stockholm och andra städer.”

Hur har det varit?

”Lärorikt och ofta väldigt frustrerande. Det finns stora begränsningar med dagens tjänster. Det är krångliga bokningssystem och en ständig oro att bli strandsatt och inte hitta ett färdmedel när jag behöver det. Den tjänst vi håller på att utveckla måste vara rejält mycket bättre än så. Hela grundidén med M är att vi ska skapa en tjänst som är bättre än att äga en bil själv för människor som bor i storstäder.”

Vad tycker du om elsparkcyklar som Voi?

”Jag har faktiskt inte vågat testa själv. Jag är för rädd om min kropp och mina kläder. De nya tjänsterna har flera stora utmaningar att ta tag i, men det är uppenbart att det finns en stor efterfrågan på dem. De skulle absolut kunna vara ­intressanta samarbetspartner till oss, för att vi ska kunna hjälpa våra kunder.”

Flera mobilitetstjänster har kommit och gått på Stockholms gator genom åren. Sommaren 2018 lade BMW-ägda Drive Now ned sin bilpoolsverksamhet i Stockholm, med hänvisning till ogynn­samma villkor i form av höjda trängselskatter och bristen på parkeringsplatser. 2016 slängde ­Car2go in handduken med liknande motiv och på grund av bristande intresse från kunderna.

FAKTA
BODIL ERIKSSON

Ålder: 55 år. Familj: Barnen Tove, 29, och John, 23. Bor: Lägenhet i Stockholm och hus på Österlen.

Karriär: Utbildad på RMI Berghs och började som egenföretagare inom pr. Informationsdirektör Folksam 1995–1998, informationsdirektör Volvo Cars 1998–2000, vice vd Axfood 2000–2005, kommunikationsdirektör SCA 2005–2010, vice vd Apoteket Hjärta 2010–2012,­kommunikationsdirektör Volvo Cars 2012–2013, ansvarig för produkt, marknadsföring, varumärke och kommunikation för Volvo i Nordamerika 2013–2016, vd Volvo Car Mobility AB sedan 2017. Sitter i styrelsen för Swedbank sedan 2016.

VISA MER
Sveriges största bilpool

En tjänst som bestått genom åren är Volvoägda Sunfleet, som startade redan 1998 och i dag är ­Sveriges överlägset största bilpool, med över 40 000 aktiva kunder och en flotta på 1 700 Volvobilar. Till skillnad från DriveNow och Car2Go har varje Sunfleet-bil en fast parkeringsplats. Bolaget växer kraftigt och är lönsamt. 2017 omsatte bolaget 166 miljoner kronor och gjorde en vinst på 8 Mkr. Att Volvo ändå valt att satsa på en helt ny ­mobilitetstjänst tycker inte Bodil Eriksson är konstigt.

”Sunfleet har gjort det jättebra under de förutsättningar de haft. Men Sunfleet har ett mer traditionellt bokningssystem, som är svårt att förbättra. För att skapa ett system som går att ­anpassa till kundernas behov krävs det en modern teknologiplattform. Men vi börjar ju inte från scratch. Det vi gör inom M bygger på 20 års samlade erfaren­heter från Sunfleet”, säger Bodil Eriksson.

Den nya tjänsten M, som ett team på hundra personer just nu håller på att utveckla på det digi­tala innovationshuset Epicenter i Stockholm, kommer att erbjuda helt nya möjligheter, uppger hon.

”Vi vill skapa en global tjänst som ger människor personlig och pålitlig tillgång till bilar. Tjänsten blir bättre ju mer vi lär oss om hur kunderna vill ­använda en bil och varför – snarare än att de ­endast informeras om var de kan hitta närmaste bil. Bilen man får tillgång till kommer precis som för Sunfleet att ha en parkeringsplats vid behov, men systemet kommer inte vara lika stations­baserat, utan innehålla fler komponenter för att möta efterfrågan.”

Sedan 2017 är Bodil Eriksson tillsatt som ordförande för Sunfleet och planen är att företaget ska gå upp i M under 2019. Alla Sunfleets kunder kommer att erbjudas att vara med i M med start i vår och de anställda i Göteborg och Stockholm kommer att jobba i ett marknadsbolag under para­plyet Volvo Cars Mobility.

Räknar kunder i stället för bilar

Volvo Cars är långt ifrån ensamma om att satsa på det här segmentet. Så gott som samtliga av världens biltillverkare utvecklar just nu olika typer av mobilitetslösningar, och verkar försöka bräcka varandra i tävlingen om vem som har klatschigast slogan. När Volvo Cars M använder ”Move freely – personal, on demand access to cars and services”, kör Daimlers affärsområde Moovel Group med ”Your partner for urban mobility”. Volkswagen har lanserat Moia (”A way to better mobility”), General Motors har Maven (”We won’t just get you ­there, we’ll get you there smarter”), BMW har Reachnow (”We’re changing the way cities move”).

Att många människor boende i storstäder kommer att gå från att äga en bil till att ha tillgång till en bil tycks vara en sanning som även bilbranschen anammat. De miljö- och trafikmässiga fördelarna är uppenbara, men det kan också innebära nya möjligheter för de bilföretag som navigerar rätt de närmaste åren.

”Varje M-bil kommer ersätta fem bilar. Det kan tyckas dåligt för oss. Men i framtiden kommer vi inte räkna hur många bilar vi gör, utan hur många kunder vi har. Och M kommer att öka antalet kunder. Jag är övertygad om att vi kommer att tjäna pengar på det här”, sa Håkan Samuelsson under Almedalsveckan i somras när satsningen på M presenterades för första gången.

Rekryterar från Spotify och Google

Då hade Bodil Eriksson redan arbetat med ­projektet i ett och ett halvt år. Det första halvåret var hon helt ensam, och hade bara Håkan ­Samuelsson som bollplank. I augusti 2017, när hon anställt fem nyckelpersoner, flyttade teamet in på Epicenter. Sedan dess har personalstyrkan växt kraftigt och de hundra anställda fyller i dag ett helt våningsplan. Snart har man vuxit ut även de nuvarande lokalerna och i vår flyttar M till ett nytt kontor ett kvarter bort.

”Till sommaren räknar jag med att vi är 130 anställda. Vi rekryterar från bolag som Spotify och Google. Av våra anställda är det mindre än en handfull som kommer från Volvo Cars”, säger ­Bodil Eriksson.

Vad gör du för att få de här personerna att vilja jobba för Volvo?

”Alla som jobbar här är besjälade av uppgiften. Att få arbeta med en produkt som är tänkt att förändra världens städer i grunden och göra männi­skors liv bättre är väldigt lockande. Ett annat skäl är just det faktum att vi driver det här som ett eget separat bolag. Många av våra anställda vill helst inte höra talas om att vi ägs av Volvo. Vi är M.”

”Vi testar oss fram”

Bodil Eriksson är själv en långvägare inom Volvo och har bland annat varit informationsdirektör på den svenska biljätten i två omgångar. Hon säger att hon älskar företaget, men poängterar samtidigt hur viktigt det är att hålla distansen till ägaren.

”En av grundförutsättningarna när vi startade var att verksamheten skulle bedrivas som ett fristående bolag, och inte vara någon underavdelning till Volvo. Det är väldigt svårt att vara disruptiva inom en organisation. Jag har jobbat i storföretag hela mitt yrkesliv och vet vilka begränsningar som finns i ett linjestyrt bolag. Vi driver M på ett helt annat sätt.”

Hur då?

”Vår utvecklingsmodell ser annorlunda ut. Ett bilföretag bestämmer sig för en ny produkt och 30 månader senare lanserar man den nya modellen. Vi jobbar precis tvärtom. Vi arbetar med ­hypoteser. Vi testar oss fram hela tiden och hade från början ingen klar idé om hur vår slutprodukt skulle kunna se ut.”

Hur långt har ni kommit i arbetet?

”Vi har kört alfatester med systemet under hösten. Vi har jobbat i små moduler och en gång i månaden har det släppts en ny version. Vid årsskiftet gjorde vi en avstämning och nu har vi en bra ­känsla av vilken typ av tjänst vi vill lansera dag ett. Vi kommer fortsätta testa under våren och räknar med att lansera den nya plattformen före sommaren.”

För att jämföra – i dag går det att privatleasa en bil för 2 000 kronor i månaden. Att boka en bil över en helg med Sunfleet kan kosta allt mellan 500 och 1 500 kronor beroende på bilmodell, abonnemangsform och körsträcka.

Han tar Volvo in i framtiden

Hur mycket M kommer att ta betalt för en helg med bil eller en tur till Ikea är inte klart.

”Testerna handlar mycket om hur våra mobilitetskonsumenter uppfattar värde, hur mycket som ska ingå i tjänsten. Om några månader har vi svar och en lösning”, säger Bodil Eriksson.

Denna första betaversion av M kommer till en början att finnas i Stockholm, Göteborg och ­Malmö, samt i en ännu inte namngiven stad i USA.

”Det blir ingen jättelansering där vi slår på ­stora trumman, utan vi kommer släppa på kunder pö om pö och kommer utveckla tjänsten allt eftersom. Allt kommer inte vara perfekt från början, men jag kan lova att den kommer att vara bra mycket bättre än det Sunfleet-kunderna är vana vid i dag.”

Vad är er största utmaning?

”Det måste gå att lita på tjänsten. Kunden ­måste känna sig trygg i att det alltid finns en bil att tillgå när man vill ha den. En stor utmaning är hur vi löser efterfrågan vid stora helger då efterfrågan är nästan oändlig. Vi har idéer.”

Hur det än går för M tror Bodil Eriksson att ­mobilitetslösningar kommer vara en dominerande transportform i världens storstäder redan ”inom tre till fyra år”.

”Utvecklingen går enormt snabbt nu. I stor­städer över hela världen går man nu över till olika mobilitetslösningar. Ju mer jag satt mig in i den här frågan, desto mer övertygad har jag blivit att det vi jobbar med inte utgör ett alternativ, utan är det enda möjliga. Det kommer inte vara ett alternativ att äga sin bil för en storstadsbo i framtiden.”

Enormt driv under Geely

Under sin långa karriär har Bodil Eriksson suttit i ledningen i flera svenska storföretag. Första vändan på Volvo var som informationsdirektör i slutet av 1990-talet, under den tid då personbils­delen såldes till Ford 1999. Att hon lämnade företaget 2000 hade inget med den nya ägaren att göra, ­säger hon.

”Jag har alltid stortrivts på Volvo Cars. Men jag hade mina barn i Stockholm, de var bara 5 och 11 år, och jag behövde komma tillbaka till dem.”

Tolv år senare, efter att Bodil Eriksson varit först vice vd för Axfood och sedan kommunikations­direktör för SCA, gjorde hon comeback på Volvo Cars i samma position som hon haft tidigare. Ändå var inte mycket sig likt.

”När jag kom tillbaka hade Geely tagit över som ägare sedan två år. Internt bland personalen fanns det ett enormt driv.”

Tvärt emot vad många experter trodde har verksamheten frodats under de kinesiska ägarna. Volvo Cars har slagits försäljningsrekord åtta år i rad och framtidstron inom bolaget är stark.

2013 flyttade Bodil Eriksson till New York för en ny tjänst som ansvarig för produkt, marknadsföring, varumärke och kommunikation för Volvo Cars i Nordamerika. Det innebar att hon fick lämna ledningsgruppen i Sverige, men det såg hon inte som något nedköp i karriären.

”Jag har suttit i företagsledningar ­sedan jag var 24 år, så det visste jag att jag kunde. Däremot hade jag aldrig ­arbetat utomlands, och när barnen var utflugna fanns det en chans att göra det.”

Härifrån styrs Volvos andra hemmamarknad

När hon hösten 2016 ville ­flytta hem igen – och fick erbjudandet av ­Håkan Samuelsson att dra i gång det som skulle bli M – var det åter igen barnen som drog.

”Jag har alltid brunnit för jobbet, men det är inte hela mitt liv. Jag längtade hem till barnen, mina vänner och mitt hus på Österlen.”

”M är min baby”

Med sitt cv och stora erfarenhet är Bodil Eriksson ett namn som ofta nämns när det pratas om att öka den kvinnliga styrelserepresentationen. Genom åren har hon suttit i styrelsen för bland andra ­Nobia, Oriflame, Hemtex och Coop, men i dag har hon bara ett externt styrelseuppdrag. Sedan 2016 sitter hon i styrelsen för storbanken Swedbank.

”Det är ett så omfattande styrelseuppdrag att jag inte hinner med mer, vid sidan av det redan utmanande vd-jobbet på M.”

Ser du framför dig en framtid som styrelseproffs längre fram?

”Nej. Jag räknar med att vara kvar på M många år framöver, det är verkligen min baby som jag vill se växa upp. Och den dagen jag slutar vill jag göra något helt annat.”

Som vad då?

”Kanske något med trädgård och odling. Min dröm är att starta en tomatfarm på Österlen.”