Di Weekend INTERVJUER

Volvo Cars digitala chef: Bilen ska bli som mobilen

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Ödgärd Andersson, digital chef på Volvo Cars, berättar om hur biljätten ska hänga med i teknikracet.

Patrik Olsson

Bilen ska bli som mobilen. Få trådlösa uppdateringar i stället för verkstadsbesök, förstå när du pratar med den och kunna beställas med ett klick. Ödgärd Andersson har ansvaret för den digitala resan på Volvo Cars. ”I vår värld handlar allt om att förbereda sig för ­förändring”, säger hon.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Hoppa i!

Första mötet med Volvo Cars ­digitalchef Ödgärd Andersson sker med ett plask. När vi bad om en intervju och att få en inblick i digitalchefens jobb bjöd hon in oss att hänga med på en arbetsdag. Det innebar att packa badväskan för att träffa henne i Livräddningssällskapets bassäng kvart i sju en måndagsmorgon. Där börjar Ödgärd Andersson sin dag minst tre gånger i veckan. Hon crawlar med paddlar på händerna och grodfötter för extra fart.

”Det är en fantastisk start. Jag brukar simma ungefär en timme. Det är meditativt att köra längd efter längd. Jag letar gärna upp simhallar även när jag är ute och reser. Löser en hel del problem ­under tiden som jag simmar. Sista längderna kör jag full fart, så mycket jag orkar. Du hänger väl med?”

Ödgärd Andersson drar i väg och det blir vågor efter henne i bassängen. Hon verkar göra det ­mesta snabbt och effektivt. Det visar sig under ­resten av dagen när vi följer henne. Samtidigt ­utstrålar hon en jordnära trygghet och har ett ­öppet avväpnande sätt, nära till skratt. Ett ganska högljutt bullrigt skratt.

Hon crawlar minst 2,5 kilometer per gång. Gör blixtsnabba vändningar. Precis som hon måste göra i jobbet.

FAKTA
Ödgärd Andersson

Ålder: 47 år.

Bor: I Göteborg (uppvuxen i Vänersborg).

Familj: Mannen Johan, två döttrar, 10 och 15 år, och katten Sally.

Utbildning: Maskinlinjen på Chalmers. Karriär: Volvo Flygmotor, Ericsson 1997–2016 i både Sverige och USA, Volvo Cars sedan 2016, digital chef sedan maj 2019.

Som bilförare är jag: Lite otålig och väldigt glad i att spela hög musik och att sjunga med.

Min bästa tekniska pryl: Vår wifi-router, den är i alla fall svårast att leva utan.

Snyggaste bilen: Det får bli min första bil, en Volvo Amazon.

Sämsta köp: En plattång. Helt hopplöst.

VISA MER

”Grejen är att man inte vet vilka digitala ­tjänster som kommer vara stora om några år. När jag ­jobbade på Ericsson spånade vi om vad folk ­skulle använda datamängderna till. Att det skulle vara bild och film var vi inne på, men Youtube och Face­book var svåra att förutse. Det gäller att för­bereda sig för förändring, för den kommer.”

Bilen uppdateras trådlöst

Digitalisering är tillsammans med elektrifiering enorma trender i bilbranschen. Allt från hur vi skaffar en bil till hur vi ska använda den ska ske digitalt. I framtidsscenarierna beskrivs hur vi kan beställa en självkörande bil med en app. Skriva in målet och sedan luta oss tillbaka. Titta på film, mejla eller uppdatera sociala medier på skärmen i bilen, eller från mobilen. Gränserna flyter ihop. Precis som mobilen ska bilen kunna uppdateras trådlöst. Marginalerna är större på tjänster. Bilbolagen, som nu tyngs av de enorma investe­ringarna som teknikskiftet innebär, hoppas få del av tjänstekakan.

Ödgärd Andersson fick i våras uppdraget som chief digital officer, digital chef, på Volvo Cars. Hon kom till biltillverkaren hösten 2016 efter ­nästan 20 år på Ericsson och rekryterades för att ta hand om mjukvaru- och elektronikutveck­lingen. Nu är ­ansvaret så mycket större. Hon ska få ett bilbolag som fyllt 92 år att ligga i täten när det gäller den nya tekniken. Hon är chef över 1 500 personer.

Slaget om kunderna handlar allt mer om vem som har den bästa digitala lösningen, mindre om chassistyvhet och cylindrar. Det senare bemästrar de gamla bilföretagen. De nya utmanarna som kommer från tech-världen kan mer om mjukvara och digitala tjänster.

”Även för oss i den traditionella bilindustrin flyttar värdet från hårdvara till mjukvara”, säger ­Ödgärd Andersson när hon äter frukost efter simningen på kafeét innanför entrén till Volvo Cars huvudkontor i Torslanda.

I stället för att utveckla ett eget operativsystem har Volvo Cars valt att kroka arm med Google och att erbjuda ett system som är baserat på ­Android. Det gör debut i Volvos första helt el­drivna bil, XC40 Recharge, som nyligen visats i Los Angeles. Google tjänar givetvis på samarbetet, men Ödgärd Andersson ser också stora vinster för Volvo.

”Vi är inte störst i världen men när vi väljer att samarbeta med den största inom sitt område kan våra användare ändå få det allra senaste. Tiden när bilen är ett eget universum är förbi. Människor vill känna igen sig i den digitala miljön och inte lära sig massa nya utseenden”, säger hon.

På väg till den här intervjun testkörde jag en Volvo XC90 laddhybrid och blev lurad av Volvos navigation. Den var inte uppdaterad på de ­senaste vägbyggena på Hisingen och visade fel väg till simhallen.

Måste förstå svenska

Ödgärd Andersson skrattar när jag berättar.

”Ja, det var ju typiskt. Men just sådana fel ska vi slippa när vi nu samarbetar med Google. Bilen får Google maps med uppdateringar i realtid för navigeringen och Googles assistent som röststyrning. Är det någonstans det finns en stor poäng i att ha röststyrning så är det i bilen och assistenten måste förstå vanligt tal så man inte behöver använda konstiga kommandon”, säger Ödgärd Andersson.

Är det viktigt att den förstår ­svenska?

”Ja, det tycker vi. Google ansåg först att svenskarna pratar så bra engelska så det inte behövdes, men vi kunde snabbt visa att adresser och platser är omöjliga att översätta och det blir genast fel om en engelsk­talande assistent ska förstå svenskt tal”, säger hon.

Eller svenska namn med många ö och ä. Som Ödgärd.

”Jag är van att folk frågar om mitt namn. Det är ett gammalt svenskt namn, men varför mina föräldrar fastnade för det har de aldrig lyckats förklara. De brukar säga att de letade namn i en bok och när de kom till Ö var det sista chansen att ­bestämma sig för vad jag skulle heta så då blev det Ödgärd”, säger hon och skrattar.

”Länge var jag helt ensam att heta det i Sverige, men nu är vi två. Och en kudde på Ikea. Jag har köpt en. Fast jag gillade inte att de reade ut den.”

Ödgärd Andersson använder mycket humor, gärna med ironi.

”Fast det fungerar ju inte överallt. I USA händer det ofta att de inte förstår och då känner man sig bara taskig.”

”Det är viktigt att kunna ha roligt. Då blir man mer kreativ. Jag är jätteallvarligt intresserad av vad jag gör men ser ingen motsättning i att ­kunna ha roligt också”, säger hon.

Ständigt planera om

Ödgärd Andersson är ytterst mån om att få med sig laget. Lyssnar och stämmer av med sina ­kolleger. Arbetsveckan startar med ett möte där chefer från olika affärsområden har kallats för att diskutera ledarskap i en föränderlig tid.

”Teamet måste kunna ta beslut och ständigt ­planera om. Det fungerar inte att tänka att man fattar det stora perfekta beslutet med en gång och sedan bara följer det. Det gör att man måste vara annorlunda som ledare. Vi jobbar mycket med hur cheferna kan se till att skapa energi i sina team i den här stora omsvängningen”, säger Ödgärd ­Andersson.

Omkring 20 personer kommer in i hörsalen på tredje våningen. Det är koncernledningens plan och vi har skymtat både vd:n Håkan Samuelsson och forsknings- och utvecklingschefen ­Henrik Green i möten bakom glasväggar.

Volvodirektören som inte vill sälja bilar

”Ska det vara möten måste de ha en agenda och ­ett syfte. Vi kan lösa mer genom datadriven transparens där vi kan se de olika bilprogrammen. Men demos av teknik ska vi inte slopa. De är viktiga”, säger Ödgärd Andersson.

Hakar på Tesla

Snart är det dags för nästa möte. En avstämning av samarbetet med Google. Hans Bleckert, ­ansvarig för navigation och röststyrning, har ­rullat in en rigg som ser ut som instrumentbrädan i en bil med pekskärmen centralt placerad. Volvo Cars hakar på trenden som Tesla star­tade och kommer att erbjuda så kallade over-the-air-uppdateringar för mjukvara och operativsystem. Både underhåll och olika funktioner kan uppdateras.

”Tesla har gjort mycket bra vad gäller mjuk­varan. Det känns självklart att uppdateringar ska ske via luften. Att behöva ta ledigt från jobbet och åka till en verkstad för att det ska göras någon ny inställning är verkligen mossigt. Som det är i dag är bilen som bäst när du köper den. Med konti­nuerliga uppdateringar blir den bättre och bättre med tiden”, säger Ödgärd Andersson.

När bilen blir helt digital innebär det också att den samlar in stora mängder data, både om förarens färd och om olika appar som används. Frågan är vad som händer med vår integritet?

”Det är ingen större skillnad jämfört med telefonerna. Man måste inte vara inloggad med sitt Googlekonto, men ska man få bilen personlig krävs det”, säger Ödgärd Andersson.

Betalt för uppdateringar?

Nästa möte före lunch handlar om bilindustrins kärnfråga – hur ska den nya affärsmodellen ­byggas?

”Vi går från läget där kunden köpte sin bil och betalade en gång till att vi får prenumeration med kontinuerlig betalning där det också går att lägga på fler tjänster. En fråga är till ­exempel om vi ska ta betalt för uppdateringarna och hur ofta de ska göras. Fyra gånger per år kan vara lagom i början för att sedan kunna ske ­oftare”, säger Ödgärd Andersson och ritar upp en matris på en stor digital skärm.

”Bästa idéerna föds när man skissar upp”, fortsätter hon.

Volvo har sin prenumerationstjänst Care by Volvo som är ett slags privatleasing med mer innehåll och också högre pris. Några siffror på hur många som tecknat sig vill inte Volvo dela med sig av.

”Vi har nått yngre människor som är mer ­intresserade av att köpa en tjänst än en kapital­vara”, säger Ödgärd Andersson.

Hon själv har fyllt 47 år och har varit van vid att köpa sina egna bilar. Den första var en röd ­Amazon av 1967 års modell. Mammas gamla.

”Men jag behöver inte äga en bil, bara jag har tillgång till en”, säger Ödgärd Andersson som kör sin XC60 från hemmet vid Järntorget i Göteborg till jobbet i Torslanda.

Hon håller mest till på huvudkontoret, eller VAK som det heter på Volvospråk. Det står för Volvos Administrativa Kontor. Alla Volvos byggnader har olika förkortningar, de flesta svårbegripliga för utomstående.

”Förkortningarna är ibland så svåra att vi inte själva förstår dem. Jag har i alla fall inte lärt mig alla än”, säger Ödgärd Andersson.

Kollade på Staffan och Bengt

Förutom sina första tre år som hon bodde i Göteborg är hon uppvuxen i Vänersborg med mamma Johanna som var kemist, pappa Alf som var ­lärare och tre år äldre storasystern Karen.

”Mitt teknikintresse kommer från mamma. Vi lagade grejer ihop, som tvättmaskiner och sådant. Och vi lödde ihop en egen stereo. En stor favoritleksak för mig var Teknoteket, en låda med pedagogiska teknikprylar som kom på posten där man gjorde experiment med Staffan och Bengt från tv”, säger Ödgärd Andersson.

Hon gick maskinlinjen på Chalmers, gjorde sitt examensjobb på Saab Ericsson Space och sökte sedan jobb på Ericsson efter examen.

Volvo made i USA

”Det var 1996 när 2G-nätet var under uppbyggnad. Då gick det inte att ringa med samma slags telefon från USA och Europa. Känns helt galet när man tänker på det.”

Sjunger i bandet Fish Taste

Förutom simning är sång och musik en stor del av hennes fritid.

”Något som gör mig riktigt glad är när jag kan spela och sjunga ihop med döttrarna som är 10 och 15 år gamla”, säger hon.

Ödgärd Andersson är också sångerska i bandet Fish Taste som haft spelningar även på personalaktiviteter på Volvo.

”Vi kör mycket gammal soul och disco. Själv ­gillar jag många olika sorters musik, från Jimi ­Hendrix till hiphop, men är inte så jätteförtjust i dansband”, säger hon.

Hemma använder både hon och resten av ­familjen assistenten Google home ofta.

”Ja, den får många frågor. Allt från väder till faktakollar”, säger hon.

Är all digitalisering bra?

”I grunden är det bra, men all teknik måste man hantera med respekt.”