Di Weekend INTERVJUER

»Vi ska bli den första zero food waste-generationen«

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

”Vi måste bli bättre på att använda redan producerade produkter, som förbrukat en hel kedja av resurser, i stället för att slänga dem.”

Jesper Frisk

Nu går det att köpa gårdagens mat till halva priset direkt i mobilen, i appen Karma, utan leverans-kostnader, på 150 orter i Sverige. ”Kameleonten ­anpassar sig efter sin miljö”, säger Elsa Bernadotte, ­medgrundare till Karma.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Kameleonten är känd för sin förmåga att skifta färg efter sin omgivning, den har en tunga som kan sträckas ut till mer än dubbla kropps-längden. Ögonen är helt oberoende av varandra och kan riktas åt två olika håll samtidigt. Lugnt och stilla ­blickar kameleonten ut över sin omgivning och ­anpassar sig efter sin miljö. Kameleonten är också symbol för matsvinns-appen ­Karma.

Utanför Karmas ljusa lokaler och tunga kontorsdörrar passerar en kvarts miljon människor Stockholms centralstation ­varje dag. Innanför dörrarna råder lugn. Kontoret är avslappnat inrett. Där samsas ­kuddar med palmer i breda fönstersmygar, på ­väggarna står citat om vikten att ha kul på jobbet och njuta av livet. Lågmälda samtal om nya kunder varvas med applåder vid sälj. På whiteboardtavlor hänger post it -lappar från planeringsmöten.

Vid entrén sitter foton av alla medarbetare på Karma, ingen bär en titel vid sitt foto.

”Vi är en platt organisation och ser alla som lika viktiga. Även om jag ofta inter­vjuas i egenskap av kvinnlig grundare. Det blir lite snett”, säger Elsa Bernadotte och sveper med handen mot alla foton.

”Vi utvecklar hela tiden vår produkt. Vårt mål är att bli den första ’zero food waste’- generationen. Det innebär att vi inte bara vill minska matsvinn inom restauranger och matbutiker – vi vill se till så att mat­svinn inte uppstår.”

FAKTA
Elsa ­Bernadotte

Bor: Stockholm och ­London

Ålder: 29 år

Gör: Ekonom, ­entreprenör

Tidigare företag: ­Pop fruits, fryst frukt på pinne.

VISA MER

I Sverige slängs årligen 1,3 miljoner ton mat, varav drygt 930 000 ton kommer från hushållen, enligt Livsmedelsverket 2016. Det motsvarar 97 kilo mat per person och år.

Karma ger företag i livsmedelsbranschen en plattform att lägga ut mat som blivit över till försäljning. Allt köps direkt i appen och hämtas i butiken.

”Att slippa slänga mat minskar kostnader och med Karma kan butikerna visa att de vill minska matsvinnet och tar ansvar genom att använda den lösningen. De får visibilitet genom appen. Vi har en halv miljon användare som kan gå in och titta på butikerna”, säger Elsa Bernadotte.

Träffade Obama

Karma är ett ungt företag, kameleonten som vill hjälpa till att rädda världen genom konsumtion. När vi bokade en första intervju satt Elsa Bernadotte i en taxi på väg mot flygplatsen och Berlin för att träffa Barack Obama.

”När jag satt där i bilen så var jag tok­förkyld, jag ville egentligen avboka. Men vem tackar nej till att träffa Obama? Jag skulle träffa en av världens mäktigaste personer. Helt galet. Jag sveps lätt med i arbetet och glömmer att känna efter”, säger hon.

Elsa Bernadotte var en av tjugo representanter, av totalt 300 inbjudna unga ledare från olika branscher, som valts ut att representera Sverige i ett Young Leaders-event. Tillsammans skulle de diskutera vikten av samhällsledarskap och samhällsengagemang i ett panelsamtal.

”Jag tror att jag var den enda entreprenören, övriga var politiker och aktivister. Det var uppfriskande, men också frustrerande, då jag aktivt inte är med i sådana samtal för jag tycker att det händer för lite. Men det var roligt att prata på europeisk nivå. Att träffa personer som står inför ­liknande ­utmaningar inom helt andra områden.”

Hade Barack Obama kollat Karma-­appen?

”Det tror jag, vilket är väldigt kul. Det är så klart en stor milstolpe för oss och en väldig boost för vårt team. Drömmen vore om han nämnt Karma, men det gjorde han inte”, säger 29-åringen och ler.

Kul – och allvarligt

Elsa Bernadotte är uppvuxen i Rasbo utanför Uppsala. Hon bär ett kungligt efternamn eftersom pappa kapitalförvaltaren är brylling med kungen.

”Ibland får jag höra att jag ser ut som Victoria, men vi är släkt på mycket långt avstånd.”

Karma grundades 2015 av Hjalmar Ståhlberg Nordegren, Ludvig Berling, Mattis Larsson och Elsa Bernadotte.

”Vi träffades i princip samtidigt som vi grundade bolaget. De drev ett annat bolag som var helt digitalt och jag kom från mitt företag Pop fruits. Våra bakgrunder ­kompletterade varandra, två av dem är ingen­jörer, en är läkare och jag är ekonom. Tillsammans tänkte vi att vi kunde hitta på en ganska cool produkt.”

Karma var från början en erbjudandeplattform, liknande Groupon. Skillnaden var att användarna laddade upp bilder på olika erbjudanden att dela med sig av i ­utbyte mot karmapoäng.

Att ansluta sig till den nya Karma, eller lägga upp produkter till försäljning, är kostnadsfritt. Intäkterna kommer från transaktionsavgifter från varje såld produkt. Netto­omsättningen för 2017 var blygsamma drygt 350 000 kronor.

Svensken bakom världens största fiskeapp

”Kameleonten anpassar sig efter sin ­miljö. Och det är det vi menar att vi ­måste göra. Bli bättre på att använda redan producerade produkter, som förbrukat en hel kedja av resurser, i stället för att slänga dem. Förr i tiden anpassade vi oss efter förutsättningarna, inte som i dag när vi anpassar ­resurserna efter oss”, säger hon.

Den genomgående rosa färgen står för glädje och positivitet.

”Det ska vara kul att interagera med ­Karma även om det grundas i något väldigt allvarligt.”

Sålde frusen frukt

Elsa Bernadottes entreprenörsresa star­tade långt före Karma. Första bolaget, Pop ­fruits, grundade hon ett år efter Handels­-hög­skolan. Pop fruits sålde frusen frukt på ­pinnar. Hon drev bolaget i tre år och det ­expanderade utanför Sverige, till Spanien och Holland. 2016 såldes bolaget, som än i dag finns kvar som varumärke, dock inte i Sverige. Samma år lanserades Karma.

”Utbudet av mat är större i storstäder och därför tror jag att aktiviteten där kommer att vara större. Men det häftiga är att den funkar i både storstad, små städer och byar. Där det finns mat, finns det matsvinn.”

Trenden i dag är att vara resursopti­merad, men Elsa Bernadottes eget miljö­tänk kom redan i barndomen.

”Mina föräldrar, framför allt pappa, har alltid avskytt att slänga mat. Som barn ­kunde jag bli avskräckt ibland om jag såg att någon mat passerat bäst före-datum, men de lärde mig använda sunt förnuft för att ta tillvara på den mat man har. Att titta, lukta och smaka för att se om en produkt fortfarande går att äta.”

I dag finns Karma på ungefär 150 orter i Sverige. Tillväxten är främst organisk. ­Användare ansluter sig eller tipsar om ­Karma. För att undvika arga kunder som laddat ned appen utan att de fanns på ­orten placerades ”en knapp” på kartan i appen med texten: ”Vi är ledsna men vi är inte här än, men vill ni hjälpa oss att växa fortare så kan ni skicka oss ett tips.”

”Vi fick hur mycket tips som helst. Folk bad oss ’kontakta Calle eller hör av er till Lisa. Jag känner henne som har det här ­kaféet’. Människors engagemang för­vånade oss, vi kände att det där var något.”

I dag finns ett ambassadörsprogram där användare kan få berätta om Karma direkt. Lyckas de få nya kunder att gå med i Karma ges en belöning i form av krediter i appen.

”Vi begränsas inte av geografiska avstånd, som exempelvis Mathem eller ­Foodora. Vi är hundra procent digitala. Det enda vi gör är att matcha utbudet mot efterfrågan: Mat som redan finns, men som ­ingen vet om att den slängs, och de som har maten men vet inte vem som vill ha den. Det vi gör kan ske i Stockholm, Bollnäs, USA ­eller Hongkong”, säger Elsa Bernadotte.

Strikta regler i Frankrike

När steget mot Storbritannien planerades fick företaget rådet att det kommer att vara lika svårt att gå in på en mindre marknad som att gå in på en större.

”Matsvinn är ett globalt problem och det behövs en global lösning. Vi började i ett område i London, men problemet finns över hela brittiska öarna.”

Sverige nästa för vinets Spotify

Globalt slängs 1,3 miljarder ton mat per år till en kostnad på drygt 940 miljarder dollar, det motsvarar en tredjedel av all mat, enligt FN.

I både Storbritannien och Frankrike slängs över 7 miljoner ton mat per land och år.

Frankrike är även det första landet i världen med att reglera matsvinn i lag. Där riskerar butiker dryga böter om de slänger mat innan den passerat bäst före-datum. Det är heller inte tillåtet att förstöra mat som slängs för att förhindra människor att plocka mat från deras containrar.

”Vi ser otrolig potential i båda länderna, fast på olika sätt. Att Frankrike reglerat matsvinn i lag visar att de ligger snäppet längre fram i debatten om att ta mat­svinnet på allvar. I Storbritannien är konsumen­terna i stället vana vid att handla mat via mobilen och online.”

Stora problem i USA

Drömföretaget för ett samarbete är Amazon­ägda Whole foods i USA. De har gått från att vara dagligvarubutiker till att vara restaurang och matbutik i ett.

”I USA slängs närmare 40–50 procent av all mat. Whole foods är jättestora i USA och har stora avdelningar i butiken med olika färdiga maträtter, fruktstånd och allt ­möjligt. Jag tror att de har enorma problem med matsvinn och om vi kunde samarbeta med dem skulle de kunna vara en dörr­öppnare.”