Hoppa till innehållet

Världs­fotografen träder fram

I decennier har han varit den största svensken i modevärlden. Ändå vet få utanför branschen vem han är.

Jan Gradvall har träffat mode- och porträttfotografen Mikael Jansson, som berättar om vägen från den första kameran till yrkets toppskikt.

Den svenske fotografen Mikael Janssons bilder syns regelbundet på omslagen till Vogue, Interview och W Magazine. För Di Weekends räkning har han tagit en annorlunda omslagsbild – ett självporträtt.
Den svenske fotografen Mikael Janssons bilder syns regelbundet på omslagen till Vogue, Interview och W Magazine. För Di Weekends räkning har han tagit en annorlunda omslagsbild – ett självporträtt.Foto: Foto: Mikael Jansson
SFÄRISKT. Modellen Grace Hartzel i ett modejobb för amerikanska Vogues juninummer. Bildsviten är fotograferad på Skyline Ranch i Palm Springs.
SFÄRISKT. Modellen Grace Hartzel i ett modejobb för amerikanska Vogues juninummer. Bildsviten är fotograferad på Skyline Ranch i Palm Springs.Foto: Evelina Carborn
FRANSKT. Tjeckiska supermodellen Eva Herzigova, 44 år, fotograferad för franska Vogue förra året.Foto: Evelina Carborn
VÅGAT. Modellen Julia Nobis fotograferad för ett modereportage i magasinet Porter, 2015.Foto: Evelina Carborn
BLICK FÖR FORMEL 1. ”Till Formel 1-projektet hade jag två kameror. Jag hade min Leica för närbilder och en Nikon med långt teleobjektiv. Jag varvade de två, båda med analog film. I dag plåtar jag annars mest digitalt. Oftast med en Hasselblad eller med en Canon när jag mer fångar något i farten", säger Mikael Jansson.Foto: Krause, Johansen
BLICK FÖR FORMEL 1. ”Till Formel 1-projektet hade jag två kameror. Jag hade min Leica för närbilder och en Nikon med långt teleobjektiv. Jag varvade de två, båda med analog film. I dag plåtar jag annars mest digitalt. Oftast med en Hasselblad eller med en Canon när jag mer fångar något i farten", säger Mikael Jansson.Foto: Krause, Johansen
BLICK FÖR FORMEL 1. ”Till Formel 1-projektet hade jag två kameror. Jag hade min Leica för närbilder och en Nikon med långt teleobjektiv. Jag varvade de två, båda med analog film. I dag plåtar jag annars mest digitalt. Oftast med en Hasselblad eller med en Canon när jag mer fångar något i farten", säger Mikael Jansson.Foto: Krause, Johansen
BLICK FÖR FORMEL 1. ”Till Formel 1-projektet hade jag två kameror. Jag hade min Leica för närbilder och en Nikon med långt teleobjektiv. Jag varvade de två, båda med analog film. I dag plåtar jag annars mest digitalt. Oftast med en Hasselblad eller med en Canon när jag mer fångar något i farten", säger Mikael Jansson.Foto: Krause, Johansen
JAZZIGT. När Mikael Jansson arbetade hos Richard Avedon som assistent spelade han en dag Chet Baker i studion. Richard Avedon älskade det och sade ”Mikael is now in charge of music”. När Mikael visade en bild på Chet Baker som han tagit (bilden ovan) ville Avedon också fotografera musikern.”Jag fick uppdraget att fixa det. Avedon sade att det ingick i uppdraget som assistent. Det var inte helt lätt, det tog ett tag, jag fick bära Chet Bakers trumpet, följa med till kemtvätt, betala för kemtvätt, men när han väl kom till Avedons studio blev det en minnesvärd session”.Foto: Noah Beyene
PUNKIGT. 2010-2011 gjorde Mikael Jansson en serie porträtt av sina musikhjältar från 1970-talet för New York Times-bilagan T Magazine. Bilder blev sedan grunden till en utställningen Dum dum boys. ”Plåtningen gjordes i Florida där Iggy bor. Han kom till studion själv, inget entourage, och var kvar hela dagen. Dior hade bett mig att fotografera en av deras handväskor. Jag kom på idén att fråga Iggy. Han gick igenom stylistens klänningar, funderade och sade, ’OK, give me something simple’. Sen körde vi."Foto: Evelina Carborn
SUPERSTJÄRNA. Julia Roberts fotograferad för Amerikanska Harpers Bazaar 2001.Foto: Evelina Carborn
DESIGNIKON. Designern Marc Jacobs fotograferad för Interview 2008.Foto: Evelina Carborn
SUPERMODELL. Cindy Crawford, fotograferad för franska Vogue 2004.Foto: Evelina Carborn
FILMISKT. Modellen Daira Werbowy i modesviten The Ingmar Bergman story, publicerad i Interview Magazine.Foto: Evelina Carborn
KONSTNÄRLIGT. Veruschka von Lehndorff, född 1939, är en ikonisk tysk fotomodell som spelar sig själv i Antonionis kultfilm Blowup från 1966. ”Jag har fotograferat henne två gånger. En gång i Santa Fe, en gång i en studio i Stockholm för Clic. Bilderna var väldigt inspirerade av konstnären Georgia O’Keeffe och Stieglitz. Vad som har slående var hennes fantastiska händer, hon har extremt långa fingrar.”Foto: Evelina Carborn
KUNGLIGT. Porträttet på kronprinsessan Victoria togs 2002 för omslaget till svenska tidningen Stockholm New. Åtta år senare tog Mikael Jansson också de officiella bilderna på Victoria och prins Daniels bröllop.
KUNGLIGT. Porträttet på kronprinsessan Victoria togs 2002 för omslaget till svenska tidningen Stockholm New. Åtta år senare tog Mikael Jansson också de officiella bilderna på Victoria och prins Daniels bröllop.Foto: Evelina Carborn

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera