Di Weekend INTERVJUER

Trafikrebellen sparkar i gång en revolution

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

”Givetvis måste vi göra allt för att förbättra säkerheten. Vi satsar även på utbildning och har folk ute på gatorna för att visa hur man använder elsparkcyklarna”, säger Fredrik Hjelm.

Evelina Carborn

Elsparkcyklarnas framfart på Europas ­gator har gått snabbt och väcker starka känslor. En fluga eller framtiden? Just nu samsas åtta bolag om den svenska marknaden. Fredrik Hjelm, grundare av den svenska spelaren Voi, som har vuxit i raketfart, är ­över-tygad om att transport­sättet kommer förändra ­städerna i grunden.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Stockholms asfalt är varm, uteserveringarna är fullsatta och den för­hållandevis lugna biltrafiken vittnar om att sommaren är i full gång. På en bakgata vid Stadshagen på Kungsholmen är stämningen där­emot annorlunda. Människor är på väg till möten, elsparkcyklar står parkerade längs husväggarna, budbilar dubbelparkerar och en skåpbil rullar in och ställer sig utanför en industribyggnad.

Två Voi-medarbetare öppnar bakluckan och börjar lasta ur ett stort antal elsparkcyklar. På entréplan i byggnaden ligger en verkstad där de snart ska laddas upp innan de körs ut och placeras på lämpliga ställen i innerstan igen.

Tre trappor upp i samma byggnad sitter resten av Voi-teamet. Det är högljutt, mångspråkigt och fullt av aktivitet i lokalerna. Grundaren och vd:n Fredrik Hjelm möter oss i receptionen. Han har precis kommit hem från en affärsresa i Los Angeles.

”Hela det här året har varit som en berg- och dalbana, både faktiskt och emotionellt, men så är det för alla bolag som växer snabbt”, säger ­Fredrik Hjelm. 

Nära 1 miljard kronor

Att det har gått snabbt för Voi Technology är inte någon överdrift. Sedan starten för knappt ett år sedan har bolaget gått från fem till omkring 400 medarbetare, tagit in över 800 miljoner i risk­kapital och rullat ut sina elsparkcyklar i tio länder och 36 städer i Europa. 

FAKTA
Fredrik Hjelm

Ålder: 28 år. Familj: Singel. Bor: Stockholm.

Fritidsintressen: Skidor, hiking och läsning.

Läser just nu: Nicholas Nassim Taleb.

VISA MER
FAKTA
Voi Technology

Voi Technology är ett ”mikromobiltetsbolag” som grundades 2018.

I dag har man omkring 400 medarbetare.

Voi finns i tio länder och 36 europeiska städer, bland annat i Århus, Köpenhamn, Linz, Malmö, Lund, Uppsala, Göteborg, Stockholm, Helsingfors, Helsingborg, ­Tammerfors, Åbo, Oslo, Paris, Lyon, Lissabon, Faro, ­Malaga, Madrid, Marseille och Winterthur.

I början av sommaren hade Voi nått över tre miljoner resor och 1,5 miljoner registrerade kunder.

Så funkar det: För att använda en elsparkcykel laddar man ned före­tagets app och registrerar sig. Därefter hyr man fordonet så länge man vill och betalar per minut. När resan är avslutad parkeras fordonet på ett lämpligt ställe där det sedan kan plockas upp av en annan användare. Startavgiften ligger på 10 kronor, därefter kostar det cirka 1 till 3 kronor minuten beroende på dag, tid på dygnet samt efterfrågan.

VISA MER
FAKTA
Marknaden för elsparkcyklar

På kort tid har ett stort antal bolag etablerat sig på marknaden, i skrivande stund åtta stycken: Voi, Tier, Lime, Circ, Moow, Aimo, Bird och Vosh. Glyde och Ozon fanns tidigare på marknaden.

Den snabba utvecklingen har tudelad effekt. Många uppskattar det nya transportmedlet medan andra anser att det främst är trafikfarligt och stökar till trafiken i städerna.

Flera städer väljer strikta regler för fordonet. I Paris har man tagit krafttag och gjort razzior för att få bort felparkerade fordon. Här kan man även få böta upp emot 1 000 kronor om man kör på trottoaren. I Los Angeles finns det markerade ytor där e-scootern ska parkeras. Även i Stockholm är liknande parkeringsytor planerade.

VISA MER
FAKTA
Vad säger lagen?

I Sverige klassas elsparkcykeln som en cykel vilket gör den tillåten att köra på allmänna vägar och cykel­banor så länge den inte når en högre maxhastighet än 20 km/tim och har en motor på högst 250 watt. 

Reglerna för att få köra en elsparkcykel är desamma som för en cykel. Är du under 15 år är det krav på att bära hjälm och elsparkcykeln måste ha broms och ringklocka.

När man kör i mörker ska det även finnas fram- och baklyse samt reflexer.

Källa: Trafikverket och Transportstyrelsen

VISA MER

Senare på sommaren uppger flera källor till Di Digital att Voi är på väg att ta in ytterligare nära 1 miljard kronor i finansiering för att etablera sig i 150 städer i Europa. Samtidigt samsas åtta ­bolag om den svenska marknaden: Voi, Tier, Lime, Circ, Moow, Aimo, Bird och Vosh.

”Det gäller att arbeta med rätt människor som är inställda på att det kommer att vara intensivt. Man måste gilla det här”, säger Fredrik Hjelm.

På ambassaden i Moskva

Att han gillar entreprenörslivet råder inga tvivel om. Redan under tonårstiden, vilket innebär slutet av 2000-talet eftersom Fredrik Hjelm bara är 28 år gammal, startade han flera olika företag, allt ifrån att hyra ut högtalare till att sälja konsert­biljetter.

”Jag drivs av friheten, och känslan av att bygga något från grunden. Däremot skulle jag aldrig kunna driva något utan ett syfte, som en bettingtjänst eller liknande”, säger han.

Resan fram till att Fredrik Hjelm för ett år ­sedan grundade mikromobilitetsbolaget Voi Techno­logy tog, efter uppväxten i Östersund, vägen via ­lumpen och Försvarets tolkskola där han lärde sig ryska och senare fick jobb på svenska ambassaden i Moskva.

”I stället för att lära mig skjuta ville jag lära mig språk, och jag har alltid tyckt att Ryssland är ett spännande land”, säger han.

Att jobba för staten visade sig dock inte passa Fredrik Hjelm, han upplevde att det var allt för byråkratiskt. I stället började han på Avito, Rysslands motsvarighet till Blocket.

”Genom Avito lärde jag känna investment­bolaget Vostok New Ventures  som senare kom att göra den första investeringen i Voi Technology”, berättar han.

Delningsekonomi allt viktigare

Men det var inte enbart kontakter Fredrik Hjelm fick med sig från Moskva. Två andra erfaren­heter kom att bli viktiga. Det ena var hur trafiken funge­rade i den ryska huvudstaden.

”Jag älskade Moskva, men jag hatade att ta mig runt där. Det var förorenat och konstanta trafikstockningar. Jag insåg redan då att städer inte ­borde se ut så, städer borde vara för människor”, säger han.

Den andra lärdomen han fick med sig var hur viktig delningsekonomin kommer att bli i fram­tiden.

”Jag förkovrade mig verkligen i ämnet och jag är helt övertygad om att det är vår generation som kommer att driva den här förändringen”, säger han.

Efter flera år i Moskva flyttade Fredrik Hjelm hem till Sverige och studerade på Handelshög­skolan, vartefter han började jobba på Boston Consulting Group – men konsultkarriären blev kortvarig.

”Jag kände hela tiden att jag ville starta egna saker”, säger han.

Fredrik Hjelm grundade tillsammans med ­studiekompisar från Handelshögskolan startup-bolaget Guest it – ett bolag som sköter och administrerar korttidsuthyrningar av bostäder. Under åren med uppbyggnaden av bolaget slogs han åter igen av vad han beskriver som bristande trafiklösningar i storstäder.

”Varje dag fick vi väldigt mycket frågor från ­turister om hur man skulle ta sig runt i staden. Jag insåg att kollektivtrafiken inte räckte till”, säger han.

Fredrik Hjelm blev påmind om de tankar han haft under sina år i Moskva: att delningseko­nomin kommer att tillta och att trafiken i storstäderna inte är hållbar.

Stockholm och Paris först ut

Som av en händelse hade hans kompis från Handelshögskolan, Douglas Stark, nyligen köpt en elsparkcykel för eget bruk och tankarna satte i gång.

”Jag testade den och insåg vilket roligt och ­enkelt sätt det var att ta sig runt på”, säger han.

Fröet till bolaget var sått och därefter gick ­allting snabbt. Tillsammans med Douglas Stark och ­ytterligare två vänner, Adam Jafer och Filip ­Lindvall som då studerade på KTH, lades grunden för Voi Technology: en delningstjänst för elsparkcyklar.

2018 gick bolaget ut med en första investeringsrunda och redan i augusti samma år kunde Voi, som första aktör i Sverige, rulla ut sina elsparkcyklar på Stockholms gator. Ungefär samtidigt rullade den amerikanska konkurrenten Lime ut sina elsparkcyklar i Paris.

Volvodirektören som inte vill sälja bilar

”Delningstjänsten var redan etablerad i USA, men i Europa fanns den bara i Stockholm och ­Paris vid den här tidpunkten. Då fattar man hur ung marknaden är”, säger Fredrik Hjelm.

Vad som har hänt sedan dess har knappast undgått någon: marknaden har vuxit i en näst intill obeskrivlig takt och antalet aktörer har tilltagit.

Expansionen av Voi har gått i samma höga ­tempo. På mindre än ett år har flera investeringsrundor gjorts och tunga investerare har gått in med pengar, vilket har gjort att bolaget har ­kunnat anställa i snabb takt.

”Vi är en bred verksamhet, med allt ifrån ­mekaniker till AI-ingenjörer och över 50 nationaliteter. Rent talangmässigt är det bra att driva ­bolag i Sverige just nu. Jag upplever att många är lite less på Spotify och King och vill vara med på en ny resa”, säger Fredrik Hjelm.

Att utvecklingen av mikromobilitetsfordon är en ny resa är svårt att säga emot. Bara Voi har i dag omkring 1,5 miljoner registrerade kunder.

Dödsolycka på sparkcykel

Med det sagt är inställningen till elsparkcyklarna inte odelat positiv. Tvärtom har utvecklingen av delningstjänsten splittrat många städer i två ­läger. Kritiska argument är en ökad andel olyckor i trafiken och att fordonen skapar en stökig stads­miljö eftersom de ofta står olägligt parkerade. I Paris har man börjat med razzior där felparkerade elsparkcyklar tas i beslag. Personer som kör på trottoaren riskerar också dryga böter.

Även i Sverige har debatten varit intensiv. Här nåddes en kritisk kulmen tidigare i år när en ung man i Helsingborg omkom i en trafikolycka i samband med att han körde en Voi-elsparkcykel.

På frågan om säkerheten är Fredrik Hjelm ­eftertänksam och formulerar sig noggrant.

”Vi gör allt vi kan för att göra det säkrare att köra elsparkcyklarna. Vår teknikchef har 30 år i bilindustrin bakom sig där man har fokuserat mycket på säkerheten de senaste decennierna. Det har han tagit med sig till Voi”, säger han och tillägger att man inte ska glömma att det i många trafikolyckor, både med elsparkcyklar och traditionella cyklar, är en bil inblandad.

”Men givetvis måste vi göra allt för att för­bättra säkerheten. Vi satsar även på utbildning och har folk ute på gatorna för att visa hur man använder elsparkcyklarna”, säger han.

I slutet av augusti meddelade Voi även att man har för avsikt att införa fartbegränsningar på sina fordon på vissa gator.

Ett nära samarbete med städerna ser Fredrik Hjelm som en annan viktig väg framåt. Det mest framgångsrika exemplet hittills är etableringen i Tyskland, där Voi redan från start förde en dialog med landets motsvarighet till Transportstyrelsen om ­vilka regler som skulle gälla.

”Det var en bra väg att gå, att komma överens på förhand i stället för att i efterhand gå ut och skrika att de ska förbjudas”, säger han.

I Stockholm har Voi nu, liksom flera andra ­aktörer, skrivit under en avsiktsförklaring om vilka regler som ska gälla för uthyrningen av elsparkcyklarna.

”Vi startade Voi med övertygelsen att städerna måste förändras, och förändringen måste göras tillsammans med städerna. Jag tror även på licenser, att det inte ska finns fler än två eller tre spelare i en stad”, säger Fredrik Hjelm.

Han understryker även att den allmänna kritiken mot elsparkcyklarna går helt i linje med hur det brukar se ut när en ny produkt på kort tid förändrar människors vanor.

”All ny teknik leder till mycket uppmärk­samhet. Men bara för att någonting är nytt och inte passar in i den historiska stadsbilden behöver det inte betyda att det ska förbjudas. I stället tycker jag att man ska ställa sig frågan: Vilken framtid vill vi ha?”, säger han.

Lånetjänsten Hygglo växer snabbt I stället för taxi i tjänsten

Medan diskussionerna om elsparkcykelns vara ­eller icke vara lär fortsätta ett tag framöver fortsätter Voi att expandera. Tidigare i år lanserade man Voi for business, en tjänst där företag kan teckna avtal med bolaget så att medarbetarna kan välja att ta en elsparkcykel i stället för andra färdmedel.

”Det var ett konsultbolag i Stockholm som kontaktade oss och berättade att ungefär 30 till 40 procent av alla deras affärsresor med taxi är kortare än fyra kilometer. Därefter tog vi fram ett ­paket där företag betalar en fast kostnad för sina anställda”, säger han.

Efter att Voi lanserade den här tjänsten har många företag tecknat avtal med bolaget.

”Det är en mix av bolag, allt ifrån vårdföretag till advokatbyråer” berättar Fredrik Hjelm.

I maj presenterade bolaget även ett flertal ­nyheter i sin fordonsflotta, bland annat elcyklar, eldrivna lådcyklar samt en ny version av elsparkcykeln. Samma månad kom också beskedet att Voi vunnit en upphandling i Stockholms stad om att sköta hyrcykelsystemet i huvudstaden.

I en och samma applikation

Fredrik Hjelm menar att det här bara är början på ett helt nytt sätt att förflytta sig i städerna, där ­Europa kommer att ta täten.

”Israel var först med den här typen av transportmedel, därefter USA. Men jag är övertygad om att Europa kommer att vara den region som leder skiftet. Vi har en bättre infrastruktur, politiker som är mindre bilfokuserade och en urbanisering som gör det möjligt”, säger han.

För Fredrik Hjelm handlar utvecklingen inte enbart om elsparkcyklar. Han ser framför sig en multimodal värld med många olika typer av mikro­mobilitetsfordon som är uppkopplade, ­delade och elektriska.

”Framtidens stadsbild kommer att domineras av kollektivtrafik, mikromobilitetssystem och ­autonoma lösningar, och allting kommer att vara integrerat i en och samma applikation så att ­kunden själv kan välja”, säger han.