Di Weekend INTERVJUER

Svenskens väg till formtoppen

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

VIDGAR VYERNA. ”Hela tanken bakom de globala målen är att göra en komplex värld mindre förvirrande med enkel, kraftfull och vacker kommunikation”, säger formgivaren Jakob Trollbäck, här på sitt kontor på 490 Broadway på Manhattan.

Pontus Höök

Genom att härma andra kom formgivaren Jakob Trollbäck att lägga grunden för en kometkarriär i New York. Nu vill han gå i bräschen för humanitärt arbete genom att låta enkla former sprida FN:s globala mål för en bättre värld.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Kontoret i en trendriktig gammal fabrikslokal, komplett med trumset och pingisbord, antyder att designfirman Trollbäck + Company lyckats väl, trots en mördande konkurrens i New Yorks formgivningsvärld. Ett ännu bättre bevis är att kunder som SVT, brittiska BBC och amerikanska CBS, tillsammans med en rad andra tv-kanaler, vänder sig till den svenska byrån för rörligt bildmaterial, som bland annat används för att marknadsföra den egna kanalen. Även rörlig grafik för bolag som Nike, och den rörliga fisk- grafik som Iphone-användare kan ha som skärmsläckare, skapas av de 25 anställda, som snart ska bli 30.

”Jag startade firman helt själv. Men jag önskar ibland att jag hade gjort det med en partner som brydde sig mer om pengar”, säger Jakob Trollbäck.

Det går alltså bra för företaget just nu. Men för ett par år sedan var det nära att verksamheten kapsejsade. Trollbäck + Company arbetade då för fyra stora tv-bolag. Tre av dem försvann plötsligt och samtidigt ur kundregistret.

”Det var då vi insåg att vi inte kan utsätta oss för detta igen. Nu gör vi sällan så stora projekt”, säger Jakob Trollbäck, som ångrar att inte fler av hans anställda genom åren har varit fokuserade på säljarbete.

”I så fall hade vi säkert varit tio gånger större.”

FAKTA
Jakob Trollbäck

Ålder: 55 år.

Bor: ”Dumbo”, förkortning av Down under the Manhattan bridge overpass, i Brooklyn.

Familj: Två barn, August och Stina.

Bakgrund: Arbetade i en skivbutik och gjorde sedan affischer åt vänner inom Stockholms konstscen. Dataintresse kombinerat med formkänsla breddade senare vägen i New York, först som anställd sedan som entreprenör. Startade Trollbäck + Company 1999.

VISA MER

Form och teknik

Hans egen karriär som formgivare började i en skivaffär, som han drev i Stockholm på 1980-talet. En kompis drev ett galleri och det ledde till uppdrag som discjockey. Det behövdes inbjudningar, som han så småningom kom att formge. Nästa steg var att göra affischer, bland annat åt en dansgrupp.

”Då bestämde jag mig för att börja med formgivning.”

Året var 1986 och en känsla för form i kombination med ett djupt präglat tekniknörderi kom snart att ge honom en unik kompetens i en reklambransch som precis börjat använda datorer. Trots detta hade han svårt att få fast anställning, och kom 1991 att pröva lyckan i New York i stället.

”Jag kom in vid ett väldigt bra tillfälle”, säger Jakob Trollbäck om sina första år i det stora äpplet.

”Alla satt och tejpade och skar ut bokstäver. Det var en bedrövlig status för formgivning, även om själva designen kanske var lika bra då som nu.”

Hans första arbetsgivare hette RGA, ett företag som gjorde förtexter till filmer och grafik inom reklam.

”Jag visste egentligen inte vad jag gjorde, men lärde mig fort”, säger Jakob Trollbäck som säger att hans kunskaper främst uppstått genom att han härmat andra.

Det enklaste uttrycket

1999 bestämde han sig för att starta eget, och resten är historia – förstås en renodlad och skandinaviskt stram sådan.

Allt onödigt ska bort, lyder Jakob Trollbäcks mantra.

”Det handlar om att hitta det enklaste uttrycket, och sedan tänka på hur man kan få någon att bry sig.”

De tankarna har varit centrala i ett av byråns senaste projekt, som ligger formgivaren särskilt varmt om hjärtat. Förra året antog nämligen FN en serie utvecklingsmål, som ersatte de tidigare millenniemålen som en vägvisare för humanitär förbättring.

De nya målen rör frågor som utbildning, vaccination, hunger och fredsarbete. Men de kom snabbt att kritiseras för att vara för många och för svårbegripliga. Efter en lång förhandlingsrunda, där alla länder fått säga sitt, antogs inte mindre än 169 olika mål. En del av dem är svårbegripliga, andra vaga.

”Vi fick en lista som var helt ogenomtränglig”, berättar Jakob Trollbäck, som började arbeta med att få fram ett tydligt formspråk och målsätt- ningen att illustrera och förklara 17 övergripande kategorier som samlar ihop de många målen.

Idén var att skapa ett språk som alla förstår.

Arbetet har varit tidskrävande, eftersom så många parter ska enas om resultatet. FN:s biträdande generalsekreterare Jan Eliasson är en av många som tyckt till i processen.

”Han tvingade oss att byta namn på ett tema”, säger Jakob Trollbäck med hänvisning till att kategorin ”fred och rättvisa” på toppdiplomatens inrådan fick ett tillägg om ”starka institutioner”.

Med sådana demokratiska institutioner menas exempelvis fria val, rättsäkerhet, transparent politik eller pressfrihet. Det må vara en avgörande faktor inom utvecklingsarbete, men det breda spannet illustrerar samtidigt svårigheten med att hålla sig till korta och kärnfulla formuleringar.

Hoppas på 1 miljon dollar

Arbetet fick stor spridning när utvecklingsmålen presenterades. Grafiken var exempelvis projicerade på FN-byggnaden och vid en tillställning i Central Park syntes de bakom Michelle Obama, Beyoncé och Stefan Löfven.

Men Jakob Trollbäck hoppas att de ska få betydligt större spridning än så.

”Jag skulle vilja hitta någon som kan bidra, kanske med 1 miljon dollar, för att bilda en grupp som aktivt arbetar med hur marknadsföringen kan se ut.”

Att finansiera en arbetsgrupp, exempelvis med hjälp från näringslivet, har hittills varit en svår uppgift. Men arbetet fortsätter – och Jakob Trollbäck har lång erfarenhet just av att göra komplicerat till enkelt.

”Hela tanken bakom de globala målen är att göra en komplex värld mindre förvirrande med enkel, kraftfull och vacker kommunikation.”