Di Weekend INTERVJUER

Svensken som gör superkarriär i drömfabriken

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

”Jag har ju heller inte gjort någon superhjältefilm tidigare så förväntningarna är inte så stora. Dessutom har jag skaffat mig ett skyddsnät med skräckfilmerna”, säger David F Sandberg.

Evelina Carborn

Han lade upp en kortfilm på Youtube – och du anar vad som hände sedan. David F Sandberg har slagit ned som en blixt i Hollywood. Efter två skräckfilmer som spelat in nära 4,3 miljarder kronor har han nu regisserat DC Comics superhjältefilm .
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Det här är feelgood-manus av yppersta klass: David F Sandberg gör kortfilmsskräckis med sin nyblivna ­hustru Lotta Losten i huvudrollen hemma i lägenheten i Olskroken i Göteborg. Den knappt tre minuter långa nollbudgetrullen blir snart en sprakande viral raket som syns ända borta i Hollywood.

Managers, agenter och filmbolag börjar ringa och David F Sandberg och Lotta Losten flyttar till Los Angeles 2015 för att regissera en bio­version av Lights out, där hon också får en roll.

Producent var James Wan, skräckmästaren som ligger bakom filmer som Saw och The Conjuring.

”För att en skräckfilm ska bli en tittarsuccé krävs en karaktär som man har empati för, en bra ­story, bra ljudeffekter och man får inte avslöja för ­mycket. Allt som är okänt är otäckt”, säger David F Sandberg.

Han är på blixtvisit i Stockholm för att prata om sin nya superhjältefilm Shazam. Den här gången har han dock haft en budget på 785 Mkr att röra sig med.

FAKTA
Superhjältefilmerna

Sju av de tio mest ­inkomstbringande filmerna i världen i fjol var superhjälte­historier. Intäkterna nedan i miljoner kronor.

1. Black Panther 6 083

2. Avengers: Infinity War 5 900

3. Incredibles 2 5 292

4. Jurassic World: Fallen Kingdom 3 632

5. Aquaman 2 911

6. Deadpool 2 2 772

7. Dr Seuss’ The Grinch 1 885

8. Mission Impossible – Fallout 1 912

9. Ant-Man and the Wasp 1 886

10. Bohemian Rhapsody 1 877

VISA MER

”Jag gör popcorn-film, det är därför det fungerar så bra i Holly­wood för mig jämfört med i Sverige.”

Bodde i ett garage

Att han lyckats nå den positionen är egentligen något som bara händer på film. För paret Sandberg Losten var förändringen total. Hon hade jobbat som vårdbiträde på ett gruppboende, han hade hankat sig fram som animatör på frilans­basis. Plötsligt åker de nu privatjet med film­stjärnor som Will Smith och morsar på ­Alexander Skarsgård.

Men starten på den amerikanska västkusten var tuff.

”När vi kom till Los Angeles fick vi låna ­pengar av alla vi kände och bodde i ena halvan av ett garage i Burbank. På första filmen hade jag minimilön, och den gick åt väldigt snabbt. När den var klar hade vi inga pengar kvar.”

Bioversionen av Lights out gjordes med en budget på 5 miljoner dollar, ungefär 45 miljoner kronor. Den spelade in nära 30 gånger budgeten, 1,3 miljarder kronor i hela världen.

Framgång är färskvara och i drömfabriken ­sover ingen. David F Sandberg fick grönt ljus att sätta sig i registolen för ­Annabelle: ­Creation, som hade betydligt större budget och drog in över 3 miljarder kronor.

”Det är inte min favoritskräck ­direkt. Hade vi haft det bättre ställt kanske jag inte tagit på mig det uppdraget.”

”Men du hade nog inte fått Shazam utan den”, teaterviskar Lotta Losten.

Hon sitter med under intervjun i en svit på Lydmar Hotel, där journalister vallas in och ut och lokalradion i uppväxtstaden ­Jönköping står på tur för ­direktsänd telefon­intervju.

Det är naturligt att hon sitter där. Även om det är David som hittills fått rubri­kerna är de ett team.

Hon har haft roller i samtliga filmer han gjort hittills och har också varit med i arbetet på fler sätt. Hon har pluggat genus­vetenskap och har påverkat honom att till exempel nästan bara ha kvinnor i rolllistan i Annabelle-skräckfilmen. Regissören själv har tidigare berättat att han redan från ­tiden han jobbade i videobutik i Jönköping upptäckt att kvinnor gillar skräckfilm, trots att de flesta görs för män.

Ett nedtonat intryck

I dag har de ett hus i närheten av den ­berömda Hollywood-skylten i Los Angeles, men de ser den inte från tomten. Däremot finns den i blickfånget när de kommer ­körande hem från jobbet.

De senaste årens framgångar har förstås gett bättre privatekonomi, men de badar inte i pengar.

”Nä, inte nu när vi har lån att betala av på huset.”

Har ni lagt er till med några divalater?

”Jag hoppas inte det. När vi filmade ­Shazam i Toronto ville filmbolaget inte att jag skulle köra bil utan försåg mig med en chaufför i stället. Det kändes jättekonstigt att i eftertexterna nu se raden med ett namn före titeln ’Driver to Mr Sandberg’.”

David F Sandberg är ingen med yviga gester eller hög röst. Det täta och väl­ansade skägget skulle passa perfekt under en tomte­luva. Han ger ett mycket tryggt och nedtonat intryck.

”Jo, jag får ofta höra det, att jag är så lugn. Och det är ju skönt att folk känner så.”

Han har blivit mer bekväm i rollen som regissör för stora filmteam och säger sig vara smart nog att inse att han inte alltid vet bäst.

”I början var det så mycket nytt och jag visste nästan inte när jag skulle säga action. Jag har blivit bättre på att kommunicera. Det är nog det viktigaste jag lärt mig, särskilt i en film som Shazam med flera ­hundra människor i teamet. Men ibland räcker inte ord till. Jag har fått visa med leksaksfigurer hur vissa av scenerna skulle se ut när hjälten slår till skurken.”

Om du skulle välja fem filmer som beskriva vem du är eller vad du gillar, vilka blir det?

Hon vill få oss att gå på bio i jul

Jakten på den försvunna skatten, Aliens, Tillbaka till framtiden – en av de bästa ­filmerna någonsin – Terminator 2 och A Clockwork Orange. ”

Mupparna gav inspiration

David F Sandberg sätter Steven Spielberg främst och beskriver sig själv som teknisk regissör. Hans bakgrund som animatör och dokumentärfilmare, för bland annat för Arvsfonden, gör att han har stor verktygslåda. Kritikerkåren har emellanåt varit lite njugg men gett honom godkänt betyg för ett fint hantverk.

Läser du recen­sionerna?

”Ja, de första som kommer läser man och jag har haft tur för mina filmer har blivit väl mottagna.”

”Du läser allihop, det gör du ju”, inflikar hustrun Lotta Losten.

Hans första minne som skvallrade om att det kanske skulle bli en karriär i filmens värld kommer lite otippat från ­Mupparna.

”Jag kommer ihåg ett avsnitt med en ­musi-kalscen där jag blev så fascinerad av hur de gjort när de först ­visade närbild på fingrar vid tangenterna på ett piano och ­sedan tillbaka till hela gänget. Hur gjorde de? Hade de flera kameror på en gång?”

Med pappas VHS-kamera

I barndomshemmet tittades det mycket på film och David F Sandberg testade att göra egna med pappas VHS-kamera tills den gick sönder.

Hans skola har varit att plöja bakom kulisserna-filmer på temat ”Så gjorde vi” och stöd från mentorn Svante Rosberg på Film i Jönköping.

”Han har alltid trott på mig. När jag var arbetslös följde han med mig till arbetsförmedlingen och sålde in mig som en som skulle synas på filmfestivalen i Cannes och ta emot priser om några år.”

Nya versioner av tidigare filmsuccéer är något som blivit allt vanligare, ­vilken film skulle du vilja göra en remake på?

”Jag har funderat mycket på det och det skulle nog vara science fiction-skräck­filmen Event Horizon från 1997. Den ­skulle man kunna göra mycket bättre, men den som sitter på rättigheterna till den vill tydligen göra en tv-serie av den.”

Vad är han själv rädd för? David F Sandberg tänker länge.

”Att tappa förståndet, att drabbas av ­något mentalt skrämmer mig mer än något annat.”

Rådande biotrend med superhjältar och skräck är en perfekt storm för honom.

”Min smak är kommersiell. I Sverige var jag för oerfaren för att komma i fråga för proffspengar från Svenska filminstitutet och för gammal för att få nybörjarpengar.”

Bolagets viktigaste film

Superhjältehysterin har gjort att Holly­wood gått i spinn. I fjol var sju av de tio mest intäktsbringande filmerna i världen superhjältehistorier.

Filmbossen om sitt bästa klipp

Shazam är den sjunde filmen i miljard­rullningen DC Extended Universe, serieförlaget DC Comics skattkista av tecknade superhjältar som på senare år svischat in på bioduken.

Men alla filmer har inte lyft och blivit kassa­succéer. DC Comics försök med ­Suicide Squad och Batman vs Superman ­sågades av kritikerna och Justice League blev en ekonomisk flopp. Förväntningarna på Shazam är skyhöga. Den lyfts fram som årets viktigaste film för bolaget.

Nonstop i fyra år

David F Sandberg har därmed det ekonomiska laserljuset riktat mot sig – med risk att bli brännmärkt om biobesökarna uteblir.

”Det är lite lugnare nu när Aquaman gått så bra. Jag känner inte lika mycket press. Och jag har ju heller inte gjort någon super­hjältefilm tidigare så förväntningarna är inte så stora. Dessutom har jag skaffat mig ett skyddsnät med skräckfilmerna. Om det här går åt helvete kan jag alltid gå tillbaka till skräckfilm igen.”

Men nu är det faktiskt återhämtning som gäller. Paret har kommit överrens och sagt att de inte vill titta på några manus de närmaste två månaderna för att inte hjulen ska börja snurra igen.

”Enda planen är att ta ledigt. Det har ­varit jobb non-stop i fyra år nu. Jag längtar efter att få vara hemma, kunna ta sovmorgon och kolla på film”, säger David F Sandberg.

Han skulle gärna testa något nytt, som att göra thriller, men sannolikt hamnar ­fokus på annat än biofilm.

Vill göra tv ihop

Paret ligger i startgroparna för att lansera ett nytt produktionsbolag för att utveckla en tv-serie tillsammans med Warner ­Brothers Television.

”Vi vill skapa något ihop. Vi letar manus, men är kräsna. När man vet att det tog två år att göra Shazam måste

det vara ett bra ­manus”, säger han.