Di Weekend INTERVJUER

Svensken bakom världens största fiskeapp

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

När Johan Attby satt i karantän efter en företagsförsäljning kom han på appen Fishbrain. Här med en torsk han fångade i norska Buksnesfjorden.

Torbjörn Selander

Johan Attby satt i karantän efter han sålt sitt it-bolag i Silicon Valley. Entreprenören funderade på nästa drag. Det blev vad han gillade mest – att fiska. I dag är hans Fishbrain världens största fiskeapp med över sex miljoner användare.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Stockholms ström är alldeles stilla denna redan varma, men tidiga, sommarmorgon. En grupp turister på hästar klapprar förbi Arvfurstens palats och över Norrbro. De är fullt upptagna med sina tömmar och ser inte den ensamme mannen som står och kastar ut i strömmen.

Men något napp blir det inte den här gången. Sommarvärmen har tagit död på huggreflexerna bland strömmens invånare. Det blir några kast till, sedan måste Johan Attby ge sig av. Han är på väg till världens största mässa för sportfiskeindustrin, Icast i Orlando Florida.

För sju år sedan sålde Johan Attby sitt it-företag Tific. Han hade flyttat till Silicon Valley 2006 – alla viktiga affärer skedde ändå där. Tific hade tio anställda i USA och 20 i Göteborg och byggde system för att lösa pc-problem. Det gjorde man så bra att man fick Microsoft som kund 2009, likaså antivirusbolaget Symantec köpte Johan Attbys tjänster.

2011 sålde han Tific till tekniksupportföretaget Plumchoice för en hemlig summa.

”När jag sålde bolaget var jag inlåst i ett och ett halvt år och ville inte arbeta för något stort bolag i USA. Jag funderade på en massa olika saker jag kunde göra, det var viktigt att hitta något som jag hade en passion för, och kunde dela med likasinnade”, säger han.

FAKTA
Johan Attby

Ålder: 44 år.

Familj: Frun Linda 43. Barnen Carl 10 och Lisa 6 år.

Bor: Lägenhet i Hammarby Sjöstad.

Bakgrund: Chalmers ­civilingenjör, startade och sålde Tific. Startade och driver fiskeappen Fishbrain.

Favoritsysselsättning: Cykling och fiske.

Framtiden: Öka takten på Fishbrain, sedan kan det bli ytterligare entreprenörsprojekt.

VISA MER
FAKTA
Fiske och Fishbrain

1,6 miljoner svenskar fiskar.

130 000 använder Fishbrain.

49 miljoner amerikaner gör 885,2 miljoner fisketurer per år.

Fishbrain har sex miljoner användare i 190 länder.

Amerikanska fiskare spenderar i snitt 1 500 dollar årligen på sitt fiske.

90 miljoner kineser fiskar.

200 miljoner är det som fiskar i hela världen.

80 procent av alla fångster är så kallade catch and releasefångster, att man släpper tillbaka fisken igen.

61 000 fångster rapporterades bara under en vecka i juli 2017.

Storfiskaren James Conklin hade i slutet av 2017 laddat upp 2 835 fångster på appen.

VISA MER
Sökte efter nischad idé

Under samma tid växte Facebook och Instagram. Men Johan Attby uppfattade innehållet som ytligt och att mest handla om att ge ”tumme upp” för gulliga kattungebilder.

Han tänkte på de forum som växte sig stora i slutet av 1990-talet, som Familjeliv, Sweclockers, Minhemmabio, Sporthoj och Flashback, och hur man hade utbyte av information. Det fanns grupper på ­Facebook, men det var inte riktigt samma sak.

”Jag studerade trafikappen Waze, som är ­superenkel, men sparar mycket tid i trafiken. Jag ville satsa på något nischat och djupt, ett vertikalt, socialt, datadrivet nätverk.”

Den hobby som Johan Attby lade mest tid på var landsvägscykling, men det är inte utbrett i Kina och Sydamerika. Hans andra favoritsysselsättning däremot intresserade personer över hela jorden, nämligen fiske.

”Jag hittade statistik över världens största hobbys när det gäller att spendera pengar, och i topp låg fiske. I Sverige fiskar 1,6 miljoner svenskar varje år, 500 000 spelar golf. I USA fiskar 49 miljoner i genomsnitt 19,4 gånger per år”, säger han.

Fishbrain var fött.

Lång startsträcka med appen

Fishbrain är en app och ett community, ett socialt medium för folk som älskar att fiska. Sport­fiskare loggar sina fångster och delar dem med andra fiskare i appen. I Fishbrain får sportfiskare information om när, var och hur de ska fiska för att fånga sin drömfångst och vilka beten och fiskemetoder som är mest effektiva för varje art.

”Genom att samla in fiskedata bidrar sport­fiskare som använder Fishbrain också till ett hållbart fiske då vi samarbetar med forskare och ­organisationer som verkar för detta. Användare väljer också helt själva vad de vill dela och vad de vill behålla för sig själva, inklusive exakta fiske­positioner”, säger Johan Attby.

Men det gick trögt under starten av företaget. Hela det första året gick åt till att utveckla appen.

Efter tre år nådde de en miljon användare.

I dag har appen sex miljoner användare. Varje dag laddar 10 000 fiskare någonstans i världen ned Fishbrainappen. I Sverige har man 130 000 användare, med tillväxtmöjligheter med tanke på att 1,6 miljoner svenskar fiskar. Fishbrain finns både som gratis- och betalversion.

”Frågar du 1 000 fiskare hur man får napp får du 1 000 svar. En del säger att det är bättre på morgonen, en del på kvällen. Om månen är full eller halv. Här var det viktigt att få in en datakomponent. Hur ligger det till egentligen tänkte jag, det måste gå att använda samma crowdsourcing som med Waze.”

I början var han nervös för att sportfiskare inte ville dela med sig, att de skulle behålla sina hemliga knep eller fiskeplatser för sig själva. Men så var inte fallet.

”Det är frivilligt att ge exakt fångstposition, men många av de som postar sina fångster har med exakt ställe och är väldigt hjälpsamma.”

Johan Attbys första fiskeminne är när han tillsammans med pappa Claes och morfar Harry lämnade sitt Atteby gård utanför Hjo och gav sig ut på Vättern för att meta och pimpla abborre. Specialstället var ”Flisa”, ett grund som höll med grova abborrar. Han var 6 år och tyckte att halvkilosfiskarna var jättestora.

”Pappa hade byggt en egen rök, och rökte abborren där. Det var det godaste jag visste”, säger Johan Attby.

Johan hette Johansson från början, men tog sig efternamnet Attby efter gården med röken.

Fisket med pappa håller i sig, i somras köpte ­fadern en trollingbåt och tillsammans har de fångat bland annat en lax på tre kilo och en vättern­röding på nästan två.

”Ibland kommer mina barn med ut. Min dotter Lisa har mer tålamod än sonen Carl. Studier i USA har visat att om man inte har fiskat före man är 18 år är det osannolikt att man gör det senare. Fisket går oftast i generationer.”

Entreprenörsådran tog över

Johan Attby blev inte kvar på Flisagrundet i Vättern, eller i Hjo. Han flyttade till Göteborg och började på Chalmers. Det blev till en examen som ­civilingenjör i teknisk fysik 1997. Tanken var att doktorera direkt i komplexa dynamiska system och artificiell intelligens. Men suget efter entreprenörskap var för starkt så doktorshatten kom aldrig på. I stället drog han och två kollegor igång Tific.

Chalmers och Tific har haft stor betydelse för Fishbrain, just datakomponenterna menar Johan Attby är det som har gjort dem till världens största fiskeapp.

Vägvisare i guldsits

Den näst största konkurrerande appen ligger på mellan en och två miljoner användare. Om data är hjärnan i appen så är det kamratskapet som är hjärtat. Många användare är aktiva dagligen, det diskuteras före, under och efter fisket. Det är fascinerande att följa alla fångster, och kommentarer. Frågor om vilket drag som användes, tips och råd som många gånger leder till vänskap och nya fiskafängen.

Bara i USA företas 885,2 miljoner fisketurer per år, berättar Johan Attby.

Intresse från tunga investerare

Finansiärer var tidigt intresserade av Fishbrain. Bland de första att investera var Industrifonden och Northzone, tillsammans med kinesiske Richard Chen.

USA är fortfarande den i särklass största marknaden, med fortsatt stor tillväxtpotential, men inget är som Kina med dubbelt så många sportfiskare. 90 miljoner kineser blöter sina revar med stor glädje.

I en senare investeringsrunda kom också Softbank och B Capital in där en av medgrundarna till Facebook, Eduardo Saverin, särskilt har intresserat sig för Fishbrain och har gett goda råd till Johan Attby.

”Mitt ägande är numera utspätt, jag har i runda svängar tio procent i direkt ägande inklusive optioner. Vi har tagit in cirka 25 miljoner dollar för att utveckla appen”, säger han.

Hur går bolaget ekonomiskt?

”Än är det långt ifrån lönsamt. 2017 var ett bra år, vi tredubblade omsättningen från åtta miljoner kronor till 24 miljoner kronor. Trots det gick vi ändå 40 miljoner minus. Fokus är på marknadsexpansion och att öka antalet användare. När vi når lönsamhet beror helt på hur snabbt och aggressivt vi vill växa på nya marknader, precis som för bolag som Spotify där tillväxt är prioriterat. Idag har vi en stark tillväxt av betalande användare och vi har inga planer på att lansera annonser”, svarar Johan Attby.

”Genomsnittsfiskaren i USA lägger ner 1 500 dollar per år på sitt fiske, då är inte 50 dollar för appen så mycket i sammanhanget.”

En betalande medlem i Sverige lägger just nu ut 65 kronor i månaden eller 639 kronor per år.

I mars i år tog sportfiskeplattformen in ytterligare 111 miljoner kronor i en ny finansieringsrunda, ledd av B Capital Group och deltagande från Softbank Ventures Korea utöver befintliga investerare. Målet med det nya kapitalet är att öka räckvidd och fördubbla antalet anställda, till 60 personer.

Om ni omsatte 23 miljoner kronor från betalande medlemmar det senaste året, vilket är ungefär 2,62 miljoner dollar, och ni i genomsnitt tar 50 dollar per år, så innebär det att ni har drygt 50 000 betalande medlemmar?

”Vi delar inte den informationen men din gissning är bra nära.”

Det är inte bara investerare som är intresserade av den förre detta abborrmetarens fiskhjärna. När Google i april hade sin så kallade ”keynote presentation” på Shoreline Amphitheatre i Mountian View, i hjärtat av Silicon Valley, presenterade de fem unika bolag från hela världen som de samarbetade med och Fishbrain var ett av dessa.

”Google vill lyfta fram företag som använder deras senaste tekniska utveckling. Vi använder deras Tensorflow, en bildigenkänningsteknik som i Fishbrains fall kan se vilken fiskart som laddats upp.”

Ingen garanti – men ökad sannolikhet

Om något år kommer Fishbrain, med teknikens hjälp, rätt exakt kunna uppskatta fiskens vikt och mått. Det kanske är här som överdrivna fiskehistorier ser vägs ände.

Vet du nu hur man garanterat får napp?

Malmöbolaget ska parkera med Amazon

”Både ja och nej, arterna beter sig olika i olika delar av världen, men det går att göra prognoser per fiskart, ju mer data desto bättre. Redan nu har vi fem miljoner loggade fångster.”

Men han menar att magin med fisket inte försvinner när det får en hjärna. Fishbrain ger ingen fångstgaranti, men den ökar sannolikheten till napp.

Johan Attby har också inlett ett samarbete med den amerikanska federala byrån United States Fish and Wildlife Service. Fishbrains data om de nuvarande fem miljoner fångsterna är en dröm för myndigheten, men här kan man tillsammans arbeta för att skydda fiskbestånd och se vilka ­åtgärder som kan behövas göras.

Hur vill du fortsätta att utveckla Fishbrain?

”Jag är väl kanske lagd åt det paranoida hållet, det handlar om att öka tempot hela tiden, att aldrig vara helt nöjd, att anställa fler och öka utvecklingstakten.”

Till sin hjälp har han forskare och rådgivare. Ett område som Fishbrain satsar på är ungdomar.

”De behöver en digital upplevelse i lager ovanpå fisket. Det kan vara virtuella fisketävlingar, på en given art i givna vatten.”

Johan Attby har plockat ihop sina fiskegrejer och är på språng igen. Han ska flyga till Florida för Icast-mässan.

Där blir han senare ett dragplåster, träffar fiskekändisar och tv-intervjuas bland annat av Pennsylvania Fish & Boat Commission. I höst ska han på turné till Kina, Japan och Sydkorea.