Di Weekend INTERVJUER

»Svenska folket litar på oss«

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Di Weekend har träffat Sveriges Radios vd Cilla Benkö för en frukost-intervju.

Joey Abrait

Om hela samhället havererar ska ­Sveriges Radio ändå sända. Vd Cilla Benkö gläds åt ökat lyssnande under pandemin, och har själv börjat lyssna mer på P3. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Hur har radiolyssnandet förändrats under krisen?

”Totalt sett har det gått fascinerande bra. Vi hade fem miljoner lyssnare per dag redan före krisen. Den linjära lyssningen, det vill säga den direktsända radion, har som mest gått upp med 200 000 lyssnare per dag i P1. Vi har också en ny tjänst som vi lanserade förra året som vi ­ kallar för Toppnyheter, som har ökat från 1,7 miljoner till som mest 3,7 miljoner startade klipp per vecka.”

Har det skett fler förändringar?

”Folk lyssnar längre. Den linjära lyssningstiden har som mest gått upp med 15 minuter om dagen, från 150 till 165 minuter om dagen. Jag tolkar det som att många hade en relation till oss redan före corona, att de litar på oss och ­tycker att vi är trovärdiga.”

Berätta om beredskapsuppdraget, vad är det?

”Det ingår i vårt sändningstillstånd och innebär att vi är det enda företag som aldrig får ­tystna. Om betalsystemet går ned, vattnet blir smittat ­eller om statsministern blir sjuk och inte kan leda landet är det vi som ska nå ut med den informationen. Vi är navet för den civila delen av total­försvaret, på så sätt att vi är de enda som kan få ut information om elen skulle sluta fungera, till exempel. Mobiltelefoner, internet och tv är beroende av el, medan vi kan sända via den klassiska FM-radion.”

Hur går det till rent praktiskt?

”Vi kan bland annat gå ut med ett så kallat VMA, som står för viktigt meddelande till allmänheten, som bryter de ordinarie sändningarna i alla kanaler. Det begärs av en behörig person, oftast en räddningsledare, som sedan formulerar budskapet tillsammans med vår sändningsledning. ­Under de stora skogsbränderna 2018 skickade vi ut 20 VMA. Terrorattentatet på Drottning­gatan 2017 är ett annat exempel.”

SNS-chefen skedar fil med müsli och kollar älgar Hur har ni organiserat jobbet på Sveriges Radio under krisen? 

”Alla stödfunktioner som ekonomi, it och kommunikation jobbar hemifrån. Sändnings­­­-led­ningen här i Stockholm går i treskift, för att de inte ska ­träffas. Själv går jag till jobbet varje dag, medan min ställföreträdare, programdirektör Björn ­Löfdahl, sitter hemma. På Ekot jobbar en tredjedel av personalen hemma. Om många ­skulle bli sjuka måste det alltid finnas friska medarbetare.”

FAKTA
Cilla Benkö

Ålder: 56 år.

Familj: Gift med ­Anders Lamborn. En vuxen dotter och en vuxen bonus­dotter med familj.

Bor: Lägenhet i Stockholm.

Bakgrund: Reporter, chefsroller på Ekot, chef för Aktuellt på SVT, chef för Ekot, biträdande programdirektör på Sveriges Radio, vice vd för SR och ­numera vd sedan 2012.

Frukost: Juice och fruktsallad på Sve­riges Radios innergård i Stockholm.

VISA MER
Vad skiljer coronakrisen från andra kriser genom historien?  

”Vi är vana vid att hantera stora kriser, som Estonia, tsunamin, 11 september och Drottning­gatan, men nu hanterar vi fyra stora nyhets­hän­delser på en gång. Vi har en internationell och en nationell hälsokris samtidigt som vi har en ekonomisk och samhällelig kris på både internationell och nationell nivå. Dessutom ska vi säker­ställa att så få som möjligt blir sjuka, både för verksamhetens och medarbetarnas egen skull. Det har ­varit påfres­tande. På vissa orter har vi som mest haft en 50-procentig frånvaro och jag är otroligt impo­nerad över hur bra företaget har klarat ett så ­ansträngt läge.”   

Krisproffsens råd för att leda företaget Hur ser dina egna medievanor ut? 

”Jag lyssnar alltid på P1 minst en timme varje morgon. Just nu lyssnar jag extra mycket på P3, eftersom vi nyligen gjorde om den kanalen och tog bort åldersmarkören 20–34 år. Sedan lyssnar jag på P4 Stockholm och när det gäller poddar före­trädesvis på våra egna. När jag går hem på kvällen lyssnar jag på Toppnyheter. Ibland lyssnar jag på kommersiell radio för att ha koll på vad de gör. Jag läser också DN, SvD och Di varje dag. Annars blir det Fokus, Resumé och en och annan damtidning som Damernas Värld. Jag är alltid ledsen över att jag inte hinner läsa fler böcker.”