Di Weekend INTERVJUER

Superskulptören älskar Sverige

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Skulpturerna Spring och Hedge, vid en utställning i Yorkshire, England tidigare i år.

Foto: Oli Scarff

Tony Cragg är en av världens mest framstående skulptörer.

Torsdag den 16 november är det vernissage för hans utställning Sculptures i Stockholm.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Det är Galleri Andersson/Sandströms sjunde separatutställning med britten, som nu ska visa uppemot femton verk skapade 2016 och 2017.

Tony Cragg fick sitt genombrott på 1970-talet och har sedan dess belönats med en rad prestigefyllda utmärkelser. I fjol adlades den då 67-årige konstnären av drottning Elisabeth II för sin konstnärliga livsgärning.

”Mitt ursprungliga intresse för att skapa bilder och objekt var, och är fortfarande, att göra objekt som inte existerar i den naturliga eller funktionella världen, som kan reflektera och föra vidare information och känslor om världen och min egen existens”, säger han till Di Weekend inför vernissagen i Stockholm.

Bor och arbetar på Tjörn

Utställningen pågår till den 16 december och skulpturerna kostar mellan en halv miljon och 5 miljoner kronor, beroende på storlek.

Tony Cragg bor sedan länge i Wuppertal med sin tyska hustru, konstnären Tatjana Valsang, men fyra månader om året bor och arbetar duon på ön Tjörn. Det var efter att ha besökt Norge som paret bilade utmed den bohuslänska kusten och blev så förtjusta i landskapet att de senare köpte ett eget hus på Tjörn. Tony Cragg har även lärt sig en del svenska och är en hängiven beundrare av svensk litteratur, Torgny Lindgren tillhör favoriterna.

Huvudateljén är dock i Wuppertal, där Tony Cragg arbetar med ett dussintal assistenter.

Tony Cragg vägrar vika sig

Det är nu elva år sedan som han köpte en 15 hektar stor privatpark mitt i Wuppertal, rustade upp den och skapade en permanent plats för skulpturer. Under våren 2018 kommer svenska Eva Hild att göra en utställning i parken.

Och likt många företagare återinvesterar Tony Cragg merparten av sina intäkter i verksamheten:

Djurgården blir konstpark

”Pengarna går tillbaka in i produktionen av nya verk. Att driva och underhålla skulpturparken kräver mycket, så en stor del av pengarna används för dessa ändamål.”