Di Weekend INTERVJUER

Succéförfattaren möter sina fans

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

”Humorn fungerar ­överallt. Jag tror delvis att det också beror på att jag ritar alla figurer så enkelt och utan etniska markörer, så att alla kan tolka in sig själva i Greg”, säger Jeff Kinney.

Joey Abrait

Han är en av världens bäst säljande författare någonsin, med över 200 miljoner sålda böcker, översatta till 56 språk. Men att Jeff Kinney blev publicerad över huvud taget tog 25 års arbete och hundratals avslag. ”Jag visste att det var mitt öde att bli författare.”
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Han börjar med två prickar. Sedan en liten halvcirkel i kanten till en större rund cirkel, med tre streck på toppen åt olika håll. En cirkel till på andra sidan och ett glatt streck i mitten.

”Här är Greg Heffley”, säger Jeff Kinney, och fortsätter att med några enkla streck ge det glada ansiktet en tunn t-shirtklädd kropp med dålig hållning, ett par taniga armar med stora händer och ett par lika smala ben som sticker ut ur ett par shorts.

Vi befinner oss i en fotostudio hos Albert ­Bonnier förlag i Stockholm. På bara ett par minuter har författaren Jeff Kinney tecknat ett stort porträtt av sin huvudkaraktär i bokserien Diary of a ­wimpy kid, eller Dagbok för alla mina fans, som den ­heter på svenska.

”Varje bok innehåller ungefär 320 teckningar, det tar mig fem veckors arbete, ofta 16 timmars ritande per dygn”, fortsätter han.

Innan han kom till Stockholm har han varit på besök i Norge och Finland, senare samma dag ska han träffa svenska skolbarn på Dieselverkstan i Sickla. Dagen efter åker han vidare till USA och senare Kina.

FAKTA
Jeff Kinney

Ålder: 47 år.

Familj: Fru Julie, två söner, 13 och 16 år.

Bor: Plainville, ­Massachussets, USA.

Gör: Bästsäljande författare till bok­serien Diary of a wimpy kid, på svenska Dagbok för alla mina fans (Bonnier Carlsen) som vänder sig till barn 9-12 år. Har gett ut 13 titlar, böckerna har bland annat blivit tre filmer, blir nu tv–serie och musikal. Böckerna har sålt i över 200 miljoner exemplar, varav 850 000 i Sverige, och är översatta till 56 språk.

Övrigt: Listades 2009 av Time som en av världens mest inflytelserika människor.

VISA MER
FAKTA
Shakespeare i topp

Bäst säljande författare genom tiderna,genre/verk och uppskattat antal sålda böcker. På denna lista skulle Jeff Kinney hamna ungefär på plats 40, efter J.R.R. Tolkien men före C.S. Lewis.

William Shakespeare, pjäser och poesi: 2–4 miljarder

Agatha Christie, mysterier: 2–4 miljarder

Barbara Cartland, romantik: 0,5–1 miljard

Danielle Steele, romantik: 500–800 miljoner

Harold Robbins, äventyr: 750 miljoner

George Simenon, detektivromaner: 500–700 miljoner

Enid Blyton, detektivromaner barn: 400–600 miljoner

Sidney Sheldon, spänning: 370–600 miljoner

J.K. Rowling, Harry Potter: 500 miljoner

Gilbert Patten, ungdomsäventyr: 125–500 miljoner

VISA MER
FAKTA
11 procents ökning för barnböcker

Försäljningen av barn- och ungdomsböcker i Sverige har ökat mest under flera år. Enligt statistik från Förläggare­föreningen och Bokhandlareföreningen ökade försäljningen under första halvåret 2018 med 11 procent jämfört med samma period året innan.

I åldersgruppen 6–9 år ökade försäljningen med 16,3 procent. Åldersgrupperna 3–6 år och 9–12 ökade båda med 14,2 procent.

VISA MER

”Ett land som Norge kanske är litet med 5 ­miljoner invånare, men jag har sålt 1 miljoner böcker där, så det finns många läsare. En rolig överraskning för mig, oavsett om det gäller Korea, Turkiet eller Finland, är att humorn fungerar ­överallt. Jag tror delvis att det också beror på att jag ritar alla figurer så enkelt och utan etniska markörer, så att alla kan tolka in sig själva i Greg”, säger Jeff Kinney.

Ett självgott och klantigt barn

Själv växte han upp i en amerikansk småstad i ­Maryland under 1970- och 1980-talen, tillsammans med tre syskon. Liksom många av sina jämnåriga älskade han serier, Carl Barks Kalle Anka och superhjälteserier. Han var övertygad om att hans öde var att bli serietecknare. Så han ritade massor av serier. När han började college, University of Maryland, publicerade en humorserie i skolans tidning, samtidigt som han utbildade sig till datorprogrammerare. I tre år arbetade han med sina egna serier och skickade dem till olika förlag, om och om igen.

”Men de blev alltid refuserade, utan kommentar eller motivering. En enda gång fick jag ett ­personligt svar: ’Vi gillar inte namnet på serien’”, säger Jeff Kinney.

När han var 27 år fick han en idé om att göra en illustrerad historia, som en serieroman, om en mellanstadiekille, baserad på hans egen uppväxt. Karaktären Greg Heffley är ett självgott och klantigt barn, utan självinsikt, men som tampas med vardagliga problem i hem och skola och tjafsar med sina syskon.

Jeff Kinney skrev och ritade parallellt medan han jobbade som programmerare och sex år ­senare, 2004, började han lägga ut dem på nätet. I två år publicerade han historier och bilder varje dag. Så i februari 2006, på seriemässan New York Comiccon, visade han för första gången sitt verk för några förläggare och fick bokkontrakt. Eftersom det var mest vuxna som hade läst online var hans idé att allt skulle bli en jättetjock serieroman. Förlaget föreslog i stället att göra kortare böcker för barn i samma ålder som hans huvudfigur Greg Heffley.

”Det var ju en himla tur det”, konstaterar Jeff Kinney.

Får pojkar att läsa

Hans första bok kom ut 2007 och hamnade direkt på New York Times bästsäljarlista. Och stannade där. I dag har Jeff Kinney i stort sett inte lämnat bästsäljarlistan, har har legat på den i över 600 veckor. Dagbok för alla mina fans har hittills ­blivit 13 böcker, tre långfilmer, snart en tv-serie, en musi­kal och massa kringprodukter. Enbart ­böckerna har sålt i över 200 miljoner exemplar, vilket gör Jeff Kinney till en av världens bäst säljande för­fattare genom tiderna. Inte nog med det – han omnämns ofta i barnkultursammanhang som en viktig anledning till att ”motvilliga ­läsare”, främst pojkar i åldern 9 till 12 år, fortsätter att läsa ­böcker.

Hur kommer det sig att du aldrig gav upp?

”Jag kände att jag hade ett syfte med mitt liv och att jag var född till att göra det här. Jag ­behövde bara nå dit på något sätt. I varje ögonblick i livet är man en konsument eller en kreatör och jag har kommit fram till att jag hellre vill vara en kreatör. Det har i och för sig lett till att jag inte hänger med i nya tv-serier. Jag har inte så mycket att bidra med i småprat”, säger han.

Bjuder in författare

Trots framgångarna slutade Jeff Kinney inte på sitt vanliga jobb som programmerare förrän i april förra året.

”Jag gick ned i arbetstid, men annars tyckte jag om att ha kollegor och att gå till ett vanligt jobb”, säger han.

Tillsammans med sin fru Julie kinney och ­deras två ­söner bor han i Plainville i Massachusetts på USA:s östkust, ett litet samhälle med bara 8 000 ­invånare. Här köpte familjen ett 1800-talsruckel som de i stort sett fick riva, och bygga ett nytt hus på ­samma plats. Där driver de nu bokaffären An unlikly ­story med kafé och författarscen, med översta ­våningen som ett kontor för Jeff Kinney. Julie Kinney driver verksamheten och affären har mellan två och fem författarbesök varje vecka. Folk från hela ­delstaten kommer dit för att ofta höra Jeff Kinney själv intervjua författare på scen.

”Vi ville göra något för samhället och detta var det vi tyckte var bäst och roligast. Vi tar kulturen till ett samhälle som tidigare inte hade någon. För mig är det jätteintressant att träffa alla författare och prata med dem, och ställa alla frågor jag ­undrar över.”

Investerar i sin bokhandel

I Sverige i dag har barn- och ungdomsböcker en särställning. De säljer mest, läses mest och lånas ut mest på bibliotek, enligt siffror från Förläggareföreningen och Bokhandlareföreningen. Ändå tjänar inte författarna mest av alla i branschen, både för att de ofta delar ­inkomst med en illustratör, men också för att de av tradition får ­något lägre ersättning från förlagen. I ett nummer av Di Weekend i höstas, som kom ut i samband med den svenska bokmässan, intervjuade vi fem av Sveriges bäst säljande barn- och ungdomsbokförfattare. De flesta hade aldrig fått frågor om ekonomi över huvud taget.

”I USA är det inte lika känsligt, men jag kan ­ärligt säga att jag aldrig har drivits av att tjäna pengar. Även om jag givetvis inte ska säga annat än att pengar har gett oss trygghet och möjlighet att göra massor av fantastiska saker. Vi har blivit mer ambitiösa med att ge till välgörande ändamål, men bokhandeln är vår stora investering. Det har kostat mycket att bygga om och underhålla, men främst kostar det att ha 25 anställda, deras löner och sjukförsäkringar. Plus att jag själv har tre anställda för allt som har med Dagbok för alla mina fans att göra.”

Sagolik framgång för svenska barnböcker Hur går det till när du skriver?

”Från början skrev jag bara sådant jag själv fantiserade ihop, mindes hade hänt, eller väntade på gudomlig inspiration. Men numera har jag ett system.”

”En mekanisk process”

De senare åren har alla varit snarlika. Från januari och fyra–fem månader framåt skriver han skämt. Sedan skriver han ett färdigt manus på 1,5 månad och efter det ritar han illustrationer i två månader. Efter det några veckors vila och sedan marknadsföringsresor från november till jul – och så börjar det om med ett nytt bokmanus.

Hur går det till att skriva skämt i fyra, fem månader?

”Numera använder jag en process som kallas ’systematic inventive thinking’, formulerad av en israelisk grupp, egentligen avsedd för innovation inom industrin. Det har förändrat hela mitt liv och jag predikar dess förträfflighet så fort jag får tillfälle.”

Han förklarar tillvägagångssättet.

”Ta en process eller en produkt och lista först alla delarna som finns där. Som ett par glasögon – där finns linser, bågar, skruvar och så vidare. Sedan använder man olika metoder för att tänka ut hur de här delarna kan fungera ensamma, i nya sammanhang eller i nya kombinationer. Ett par lösa glasögonglas ser värdelösa ut, men genom att man iakttar och tänker på dem på olika sätt kan det inspirera till att uppfinna linser som sätts direkt i ögonen. Men för mig som författare så ger det en mekanisk process att skapa humoristiska situationer och skämt –allt jag behöver för ett nytt manus.”

Är det här ett vanligt sätt att jobba på för författare?

”Nej, inte alls, men jag använder det varje dag i alla sammanhang och för att lösa alla problem. Som att hjälpa min brorson att välja college, eller hur man bäst tar sig runt på en flygplats. I senaste boken Dagbok för alla mina fans På hal is har jag kommit på all dramatik och alla skämt genom den här metoden.”

Så du testar inte skämt genom standup eller att dra dem för familjen?

”Nej, men alla komiker använder den här tekniken, omedvetet. Jag kan inte låta bli att ­påpeka det hela tiden, även när vi tittar på tv. Mina barn hatar mig för det.”

Plötsligt avbryter Jeff Kinney intervjun för att börja leta efter en servett, länge och väl. Han ­ursäktar sig:

”Jag har ADD, som du nog har räknat ut vid det här laget”.

ADD är en förkortning för Attention Deficit ­Disorder och innebär bland annat koncentrationssvårigheter, men utan hyperaktivitet.

Hur fungerar det för dig till vardags?

”Det hindrar mig varje dag, men det är en gåva också. En del kan inte tygla det och då saboterar det bara, men för mig går det att styra. Ibland ­klarar jag inte av att svara på ett enda mejl på en hel dag, utan bara distraherar mig själv. Andra gånger kan jag hyperfokusera, som under mina ritperioder då jag utan problem ritar 16 timmar per dygn.”

Hur var det för dig i skolan?

”Jag var den smarta i skolan och det tog mig ­genom mycket. Men i college blev det svårt att fortsätta fejka. Nyligen var jag och min fru på ­informationsmöte på våra söners skola, och att bara sitta ned i ett klassrum för att lyssna gjorde att jag ville krypa ur mitt eget skinn, det var vidrigt att ens försöka sitta still på stolen. Jag kan inte bara lyssna, jag måste åtminstone få rita sam­tidigt.”

Läste Tolkien som barn

Efter Pisaundersökningen 2013, där det visade sig att svenska barns läsförståelse var usel, på plats 38 av 65 kontrollerade länder, startades flera ­läsinitiativ. Kulturdeparementet startade bland annat Läsdelegationen som i somras publicerade ”Barn och ungas läsning– ett ansvar för hela samhället”. Målet är att få alla barn och unga att ­kunna läsa ordentligt, ha lustfyllda läsupplevelser och att alla har mer lika förutsättningar att få tag i ­böcker.

Brott lönar sig Har det varit ett syfte för dig att få fler barn att läsa?

”Inte från början, eftersom jag trodde att jag skrev för vuxna. Men nu är jag uppmärksam på hur samhället ser ut, och hur mycket skärm­underhållning och spel som riktar sig till barn. Nu är det viktigt för mig. En bok är också ett mycket mer magiskt och laddat objekt än om man har samma text på en skärm. Jag vill skydda den världen. När vi öppnade vår bokaffär ville jag att ­böckerna skulle förändra livet för i alla fall ­några.”

Vad läste du själv som liten?

”Författare som Judy Blume och Beverly ­Cleary som var mycket populära i USA när jag växte upp, sedan J.R.R.Tolkien och annan fantasy.”

Har inte du sålt mer än Tolkien nu?

”Det kan inte stämma, det måste jag kolla”, ­säger Jeff Kinney och börjar googla.

Det visar sig att jag hade fel, Tolkiens Sagan om ringen och The Hobbit har respektive sålt 150 miljoner exemplar, så tillsammans 100 miljoner mer än Kinney. Det gör knappast honom nedslagen. I stället konstaterar han:

”J.K. Rowling kommer jag inte komma ikapp, hon har sålt en halv miljard Harry Potter-böcker. Men 300 miljoner skulle jag vilja nå. Kanske slår jag Tolkien till slut. Från början vill man bara få in en fot i dörren, sedan vill man försöka stanna kvar en liten stund till, sedan vill man bara fortsätta att bli läst – kanske är jag där just nu. Jag trodde att tio böcker var mitt mål, men nu har jag skrivit 13. Mitt nya mål är 20 ­böcker.”