Di Weekend INTERVJUER

Startar fond för filmbranschen

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

VILL LOCKA INVESTERARE. ”Nu erbjuder vi privatsparare att ta del av vinsten som görs inom filmindustrin”, säger den danske filmproducenten Kim Magnusson som varit med och startat Scandinavian Film Fund 1.

Josefine Stenersen

Den danske prisbelönta filmproducenten Kim Magnusson är en av de som nu startar Skandinaviens första filmfond med exponering mot enbart filmindustrin. ”Man skulle kunna säga att vi startar ett filmdistributionsbolag i form av en fond och öppnar därmed för privata sparare att investera i branschen”, säger han.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Danska Kim Magnusson är med fem Oscarsnomineringar och två Oscars i bagaget, för kortfilmerna ”Election Night” och ”Helium”, en av de mest prisade filmproducenterna i Skandinavien. Under sin verksamma tid har han producerat 120 spelfilmer varav en handfull av titlarna gjort succé på danska biografer.

Producenten står bakom filmerna ”Blinkande ljus”, ”Män & kycklingar” och ”Terkel i Knibe”, för att nämna några. 

Tanken bakom filmfonden Scandinavian Film Fund 1 är bland annat att möjliggöra för privata investerare att exponera sig mot filmindustrin, något som Kim Magnusson anser saknas i dagsläget. 

”Nu erbjuder vi privatsparare att ta del av vinsten som görs inom filmindustrin. Branschen är väldigt konjunkturokänslig. Oavsett hur ekonomin har gått har besökareantalet på biografer varit ungefär det samma”, säger han och flaggar för att investeringen kommer med låga risker. 

Fonden kommer inte att själv producera de 50 filmer som den avser investera i utan står enbart för distributionen av filmerna.

FAKTA
Personerna bakom Scandinavian Film Fund 1

Christian Bévort, vd och fondansvarig.

Kim Magnusson, kreativ chef och filmproducent.

Sune Lind Thomsen, före detta chef på SF (svenska filminstitutet)

Jakob Sand, partner.

Louise Dirach, fondens finanschef.

VISA MER
FAKTA
Så finansieras filmer i Norden

Som filmproducent finns möjligheten att få kapital av institut. Några av dessa är Svenska Filminstitutet, Nordisk Film & tv Fond och Kreativa Europa Desk Media.

Regionala produktionscentrum är Filmpool Nord, Film i Skåne och Film i Väst.

Regionala resurscentrum är Kulturrådet, Konstnärsnämnden, Svenska institutet, distributionsbolag, riskkapitalbolag och teknikbolag som hyr ut utrustning via sponsorer och crowdfunding.

Film Capital Stockholm – filmregionen förvaltar fem investeringsbolag med offentlig eller privat finansiering. Dessa är:

Stockholm Film Fund,

Gotlands Filmfond

Örebro Läns Filminvestering

Spellbound Capital

Film Investering Örebro.

VISA MER

”Med tanke på att ungefär hälften av det kapital som krävs för distributionen av filmerna är från skandinaviska filminstitut, det vill säga stater, ger det en viss tillitlighet och trygghet. Dessutom har majoriteten av de filmer som ska distribueras redan nu på förhand fått grönt ljus att visas på biografer.”

Fondens livslängd uppgår till åtta år varav investeringsperioden är fem. Avkastningen beräknas uppgå från 12 till 14 procent per år och för den som vill delta är minsta investeringen 750 000 danska kronor.

Nordisk Film och Svensk Filmindustri kontrollerar marknaden i dagsläget men med den nya fonden får branschen ett konkurrenstillskott och fonden räknar med att bli den tredje största spelaren.

”Vi kommer att försöka hitta de filmer som SF och Nordisk film ännu inte lagt vantarna på”, säger Kim Magnusson. 

Tanken är att pengarna som samlas i fonden ska användas till att distribuera de 50 filmerna och efter tre år kommer kassaflöde börja genereras. 

»Därför blev en gammaldags rockballad en monsterhit«

”Vi kommer in sist i projekten vilket gör det hela väldigt säkert. Då är titeln redan accepterad och säkrad av institutionerna. De intäkter som sedan genereras får vi en andel av och det gäller från strömningar, tv tittande, dvd, betalningar per tittare och så vidare.”

Intäkterna kommer alltså att först gå till distributören – som i detta fall är fonden. 

”Vi såg att behovet fanns på marknaden för individuella aktörer, så att inte enbart de stora institutionerna får ett slags oligopol”, säger Kim Magnusson.

Filmproducenten har även skrivit avtal med strömningsjätten Netflix.

”Mitt engagemang med Netflix har ingenting med fonden att göra, utan det är utomstående.”

Det var i somras förra året som samarbetet startade och vid den tidpunkten var Kim Magnusson ensam om att arbeta med strömningstjänsten i hela Norden, men så är det inte längre. 

”Nu har Netflix flera egna anställda och har även samarbete med ett flertal duktiga personer i branschen från Norden”, säger han.

Netflix bryter svensk mark

I september 2018 kom ett lagförslag att strömningstjänster, så som Netflix och Amazon, ska ha lokalt producerat innehåll sett till var de verkar. Det innebär att om strömningsjättarna vill ha kunder på den nordiska marknaden krävs det även att omkring 30 procent av utbudet är producerat inom regionen. 

Än så länge har inget land motsatt sig lagförslaget och strömningsföretagen har 21 månader på sig att rätta sig enligt den nya lagen.