Hoppa till innehållet

Stadiums vd skor sig under resans gång

Han älskar att vara aktiv, men skulle aldrig hoppa bungyjump. Stadiums vd Karl Eklöv berättar också vilken otippad vara från företaget han lämnar kvar om det börjar brinna.

Karl Eklöf, vd för Stadium, svarar på Di Weekends 21 snabba frågor.
Karl Eklöf, vd för Stadium, svarar på Di Weekends 21 snabba frågor.Foto: Foto: Oskar Omne

Du har varit vd för Stadium i två år, men har vuxit upp med företaget. Din pappa Ulf Eklöf grundade det samma år som du föddes. Var det givet att börja jobba i företaget?
”Att extrajobba som ’sandwichgubbe’ som 14-åring var helt naturligt. Men att drygt 25 år senare ta över som vd var inte lika självklart. Efter noga övervägande och diskussion med min familj valde jag att anta utmaningen.”

Din pappa sitter i styrelsen och är bolagets största ägare. Hur hanterar du om han har åsikter på hur du driver bolaget?
”Min pappa är en av mina största inspirationskällor. Vi pratar nästan varje dag med varandra och vi tycker väldigt lika. Dessutom har vi ömsesidig respekt för varandra, så det är inget problem.”

Vad har du ärvt av din mamma?
”Att vara kvällsmänniska, sociala förmågor och att ha lätt för siffror.”

Sportmodebranschen blir alltmer konkurrensutsatt. Hur skiljer ni er från andra aktörer?
”Genom vår vision och mission att inspirera till ett aktivt liv. Ett exempel är att vi skänker bort en aktivitetskasse till alla förstaklassare med bollar, hopprep och annat, i hopp om att de ska ut och röra sig i stället för att sitta med mobilerna på rasten. All forskning visar att vi mår bättre av att röra på oss.”

Du ska skriva en kontaktannons. Hur beskriver du dig själv med fem ord?
”Social, energisk, driven, nyfiken, positiv, livsnjutare.”

Det var sex ord, men okej. Vilken är den vanligaste frågan du får när du går bort på middag?
”’Är du alltid så här energisk?’ Vilket jag alltid är.”

I filmen om ditt liv, vem spelar dig?
”Kevin Costner för att vi är lite lika till utseendet, enligt min fru, och äventyrliga båda två.”

När var du riktigt lycklig senast?
”När hela familjen var tillsammans på semester i Dubai under höstlovet.”

Vad är du rädd för?
”Höjder. Jag får svindel om jag klättrar upp för en stege eller står för nära en klippkant. Jag skulle aldrig hoppa bungyjump.”

Vilken är din djupaste kris?
”Som ledare var det när vi sålde våra danska butiker. Framför allt innan vi ordnat så att alla anställda fick fortsätta sina jobb med den nya ägaren. Jag hade själv varit Danmarkschef och att lägga ner något man engagerat sig mycket i känns alltid tråkigt och som ett misslyckande.”

Vilken är din största extravagans?
”God mat – och skor. Varje gång jag reser köper jag minst ett par.”

Ditt hem står i ljusan låga, vad lämnar du helst kvar?
”Skinnvästen jag köpte på Stadium 1989. Då sålde vi sådana och som ung bar jag den till cowboystövlar och vita byxor. När jag rensade garderoben senast kunde jag inte slänga den.”

Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det?
”Tatueringar är absolut inte min grej, men då blir det vår slogan ’Join the movement’.”

Du får 10 miljoner kronor i handen och måste placera dem direkt. Vad gör du?
”Investerar dem i något av våra bolag.”

Hur är du som bilförare?
”Riktigt snabb.”

När tycker du att människor är pinsamma?
”När folk tycker att de är förmer. Jag är uppfostrad med att alla har lika värde.”

När blev du vuxen?
”Det blir jag nog aldrig men det kändes så klart ganska vuxet att skaffa barn, gifta sig och att tillträda som vd.”

Vilket är ditt sämsta köp?
”Det finns många tokiga och roliga köp jag har gjort men sämst är nog den motordrivna pepparkvarnen med lyse i.”

Vilken är din hemliga last?
”Jag älskar grillchips med lökdipp.”

Vem från sportbranschen tar du med dig till en öde ö?
”Phil Knight, Nikes grundare. Jag har träffat honom en gång tidigare, men skulle gärna höra mer om var han hämtat sin inspiration och hur han byggt upp ett innovativt världsföretag.”

Vad gör du i helgen?
”Tränar först med över 200 Stadium-kolleger på servicekontoret i Norrköping innan vår julfest på kvällen.”

Innehåll från QuickbitAnnons

Snabba betallösningar får kryptobolaget att växa snabbt

Svenska fintechbolaget Quickbit växer just nu snabbt tack vare sina lösningar för e-handlare som vill ta betalt i kryptovaluta eller endast nyttja fördelarna med blockkedjan i sina betalningar.

– Vi har en stark produktportfölj som är mycket konkurrenskraftig även internationellt, säger Daniel Sonesson, vd för Quickbit.

Läs mer på Quickbit.com 

Globaliseringen och den ökande e-handeln har skapat en växande efterfrågan på betalningar och överföringar som dels är säkra, men också snabba och smidiga. För att möta framtidens efterfrågan grundades Quickbit 2016 och man har nu byggt upp ett ekosystem av lösningar som underlättar för människor och företag att använda kryptovaluta i sin vardag.

– Vi är duktiga på att utnyttja fördelarna med blockkedjan som ger trygga och hackningsfria betalsätt. Blockkedjan möjliggör omedelbara internationella överföringar mellan människor till låga kostnader, och växling mellan olika valutor till minimala avgifter. Det är även möjligt att följa hur kryptovalutan har bytt ägare, säger Daniel Sonesson.

Snabba överföringar

Quickbits produkter hjälper handlare att kunna få pengarna på kontot i samma ögonblick som de säljer sin vara, understryker Daniel Sonesson.

– Våra lösningar innebär att handlarna inte ens behöver hålla på med kryptovalutan själva. Vi kan sköta det ”jobbiga” som kryptovaluta kan innebära och sköta växlingen till deras nationella valuta.

Hela sex procent av svenskarna har investerat i kryptotillgångar, enligt Finansinspektionens rapport ”Hushållens ekonomi” (2023). Globalt växer antalet kryptoägare kraftigt. För Quickbit märks det ökande intresset tydligt - bolaget befinner sig just nu i en stark tillväxtperiod. 

– Vi har genomgått ett intressant år där vi har fortsatt att utveckla vårt erbjudande. Vi ser att en allt större bredd av företag blir mer och mer nyfikna på att jobba med oss eftersom de ser att våra produkter fungerar.

Daniel Sonesson, VD för Quickbit
Daniel Sonesson, VD för Quickbit

Många marknader ger tillväxt

– Vi satsar på en fortsatt stark, global tillväxt. Vi rör oss i en riktning nu där vi ser att intresset för vår produktportfölj bara ökar. Inom några år kommer Quickbit att vara en av de stora dominanterna internationellt som hjälper allt fler branscher och stora globala kunder att förse sina slutkunder med ännu smidigare och säkrare betalningssystem.

En viktig nyckel till framgången är att bolaget jobbar mot många olika marknader, framhåller Daniel Sonesson:

– Våra lösningar begränsas inte av landsgränser vilket gör att vi kan expandera geografiskt i hög takt till alla marknader där kryptovaluta är tillåtet.

– Vi har unika produkter som hjälper handlarna att kunna nå en alltmer växande kundgrupp av människor som förfogar över digitala tillgångar, som till exempel kryptovaluta. Det gör att de plötsligt kan nå en marknad som de inte tidigare har nått.

Förutom att erbjuda en produktportfölj riktad mot handlare i alla branscher som vill ta betalt i kryptovaluta har Quickbit även utvecklat lösningar riktade mot konsumenter.

Skalbar affärsmodell

– För oss innebär det ökade möjligheter för tillväxt när allt fler människor och handlare på fler marknader använder våra lösningar.

Daniel Sonesson säger att tillväxt visserligen kan vara utmanande, men att han känner en trygghet även under det höga tempot framåt tack vare Quickbits affärsmodell. 

– Den är skalbar och lönsam i grunden. Det innebär att vi kan växa i hög takt utan att göra större investeringar, vilket gör att vi kan fortsätta vara lönsamma trots stark tillväxt.

Läs mer på Quickbit.com

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Quickbit och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera