Hoppa till innehållet

Skönhetschefen har vilda idéer

Jessica Andersson är vd för Oriflame i Skandinavien, som förra året omsatte närmare 588 miljoner kronor. Hon sover ”som på moln” och vet precis vad hon vill göra om hon skulle byta karriär.
STOR DJURVÄN. Oriflames vd ­Jessica Andersson hälsar på en lejontamarin på ­Skansen-akvarieti Stockholm
STOR DJURVÄN. Oriflames vd ­Jessica Andersson hälsar på en lejontamarin på ­Skansen-akvarieti StockholmFoto: Joey Abrait
Innehåll från OmilonAnnons

Mer tid för patienterna när läkare väljer tal framför skrift

Nicolay Moulin, vd på Omilon.
Nicolay Moulin, vd på Omilon.

Administration äter upp timmar för vårdpersonalen, som tvingas ägna mindre tid åt att möta och vårda patienter. Enligt Omilon stavas lösningen taligenkänning och AI.

Personalen inom svensk primärvård ägnar endast en tredjedel av arbetstiden åt direkt patientarbete. Resten av timmarna läggs på olika former av administration, visar en studie från Linköpings universitet*. En stor del av problemet ligger i att de administrativa uppgifterna tar längre tid än nödvändigt, menar Nicolay Moulin som är vd på Omilon.

– Vi vet att tal-till-text är 2–3 gånger mer effektivt än att skriva. Att använda rösten för att mejla och göra journalanteckningar innebär alltså en stor tidsbesparing för stressad vårdpersonal, förklarar han.

”Fungerar inom några minuter”

Skandinaviska Omilon har arbetat med taligenkänning för användning inom vården i snart 20 år. Deras lösning är ett tal-till-text-program som kopplas ihop med journalsystemet. Med hjälp av AI lär sig programmet användarens specifika ord och uttryck. Enligt Omilon innebär nyttjande av deras lösning att dokumentationens kvalitet ökar med 36 procent.

– För några år sedan var användaren själv tvungen att träna upp programvaran, vilket kunde ta flera timmar. Nu har taligenkänningen blivit så bra att den fungerar inom några minuter. För läkaren innebär det att hen direkt kan börja använda lösningen under patientsamtal. I stället för att sitta och skriva in vad patienten säger, kan läkaren vara helt närvarande under mötet, eftersom all information registreras automatiskt, säger Nicolay Moulin. 

Potential för patientvänliga journaler

Nicolay Moulin ser potential för att med hjälp av tal-till-text och AI skapa patientvänliga journaler, där medicinska begrepp som ”manifest luxation” översätts till ”axel har hoppat ur led”, för ökad förståelse och delaktighet. AI kan också effektivisera administrationen kring kodning av diagnoser, underlag som behövs vid politiska beslut till exempel.

– Dessa tjänster kommer naturligt ur användningen av det vi erbjuder. De skandinaviska länderna är kända för att vara bra på att utnyttja digital teknik, men andra länder flåsar oss i nacken och utnyttjar verktygen bättre än vad vi historiskt gjort. Med hjälp av AI kan vi i Skandinavien ”uppa vårt game”, säger Nicolay Moulin. 

*Källa: Linköpings universitet, Institutionen för medicin och hälsa. 

Nyfiken på Omilons lösning? Läs mer här.  

Om Omilon 

Omilon är en av Skandinaviens ledande leverantörer av AI-baserad taligenkänning till hälso- och sjukvården. Företagets teknologi Connect kan installeras i befintliga journalsystem för sömlös integration av taligenkänning och andra dokumentationshjälpmedel.

 

Mer från Omilon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Omilon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera