Di Weekend INTERVJUER

Segling: I pappas kölvatten

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

”Jag har aldrig känt någon press från pappa. Den press jag har kommer från mig själv”, säger Måns Holmberg.

Jesper Frisk

Marstrand När Magnus Holmberg , en av Sveriges mest ­meriterade tävlingsseglare genom tiderna, kläckte idén till Match Cup Sweden var sonen Måns Holmberg inte född. Nu firar den klassiska tävlingen utanför Marstrand 25 år – och Måns ska försöka segla hem den pokal som pappa Magnus aldrig lyckades vinna, trots 17 försök.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Dåtid möter framtid när Di Weekend parar ihop far och son Holmberg inför 25-årsjubileet av den traditionsenliga seglingsfesten på Marstrand i Göteborgs skärgård. Magnus Holmberg har deltagit i tävlingen hela 17 somrar och det var han som tog proffstouren World Match Racing Tour, WMRT, till Sverige och Marstrand en gång i tiden.

”Inför OS i Barcelona 1992 togs beslut att OS-seglingarna skulle avgöras med matchracing i stället för som tidigare fleetracing (masstart), så jag började tävla på proffstouren i matchracing för att förbereda mig. Första tävlingen jag ställde upp i var på Bermuda och jag slogs av vilket pådrag det var, med massa publik, tv-team och ­stora prispengar. Det fick mig att börja fundera på om man inte skulle kunna skapa något liknande i Sverige”, berättar Magnus Holmberg.

Tändsticksbolaget Swedish Match övertalades att ställa upp som huvudsponsor – det klockrena tävlingsnamnet Swedish Match Cup var ju nästan skäl nog att säga ja – och sommaren 1994 var det premiär. Magnus Holmberg var både projekt­ledare för arrangemanget och var med och tävlade.

”Vi hade fått dit de bästa seglarna i världen, men vi hade ju ingen aning om det skulle komma ­någon publik. Men det blev en enorm succé. Det var värme­bölja och hela Sverige gick på nåt slags lyckopiller efter bronset i fotbolls-VM i USA. Det blev en helt fantastisk vecka som jag aldrig ­kommer att glömma.”

Stod på klipporna i Marstrand

Magnus Holmberg deltog sedan i varje Match Cup på Marstrand fram till sommaren 2011. Men trots att han är en av Sveriges mest välmeriterade ­seglare genom tiderna – han har sex EM- och VM-medaljer, han vann världscupen i match­racing 2001 och han var rankad etta i världen i ­flera år – blev det aldrig någon vinst i hemma­tävlingen på Marstrand.

FAKTA
Magnus och Måns Holmberg

Ålder: 57 och 22 år.

Familj: Fru/mamma Åsa och barnen/syskonen Elsa, 20 år, och Petter, 16 år.

Bor: Hus i Örgryte.

Bakgrund: Magnus Holmberg är en av Sve­riges mest framstående seglare genom tiderna, framför allt när det gäller matchracing. Som rorsman och skeppare ledde han den svenska utmaningen Victory Challenge i America’s Cup både 2003 och 2007. Har ­representerat Sverige i tre OS (1984, 1992 och 1996), har sex EM- och VM-medaljer i olika olympiska klasser, och har ett VM-guld i matchracing från 2001. Medgrundare till Swedish Match Cup på Marstrand 1994. Utbildad civil­ingenjör och arbetar i dag för takräckestillverkaren Mont Blanc. Sonen Måns Holmberg debuterade som rorsman inom matchracing redan som 17-åring och gör i ­sommar sin tredje start i Match Cup Sweden. Han representerar KSSS och pluggar sedan ett år tillbaka på Chalmers i ­Göteborg.

VISA MER

”Ja, det är ju lite jobbigt och något jag får leva med. Jag tror vi gick till semifinal tio gånger. Närmast var jag 2005 när vi var i final och förlorade den femte och avgörande seglingen.”

I dag har Magnus Holmberg, som under 2000-talet även ledde den svenska America’s cup-utmaningen Victory Challenge, pensionerat sig från seglingssporten och jobbar inom ­industrin. Men hoppet om att familjen Holmberg en gång ska få lyfta pokalen på Marstrand lever kvar. ­Sonen Måns Holmberg, född 1997, är med och tävlar med sitt eget team för tredje året i rad. Debuten ­gjorde han redan 2017, blott 20 år gammal, som en av turneringens yngsta rorsmän ­någonsin.

”Första året var väldigt speciellt. Jag har ju stått på klipporna på Marstrand och följt de här tävlingarna varje år sedan jag föddes. Som barn var det varje sommars höjdpunkt att heja på pappa och de andra båtarna”, säger han.

Mer fysik och snabba reflexer

Som ung tävlade Måns Holmberg i laser, men när proffstouren i matchracing 2016 gick över till att tävla med hypermoderna M32-katamaraner i kolfiber tog han sin chans att hoppa på det racet.

”Det var lite som att alla började om på noll då. M32:orna kräver mer fysik och snabba ­reflexer vilket passar mig väldigt bra som är ­yngre. Jag ­satte ihop mitt första egna team när jag var 17 år och debuterade året efter på WMRT”, säger han.

Det är en extremt ung ålder för att vara rorsman på en matchracingbåt, där det ofta är rutin och erfarenhet som rankas högt?

”Ja, jag vet. I början tyckte jag att jag kunde allt och hade inte några problem att leda killar som var tio år äldre än mig. Nu kanske jag blivit lite mer ödmjuk i alla fall”, säger Måns Holmberg och skrattar.

De vindsnabba M32:orna

Sedan den svenska båttillverkaren Aston Harald, som står bakom M32:orna, sålde rättigheterna till WMRT till ett kinesiskt bolag förra året, används numera flera olika båttyper på världstouren. Men på Match Cup Sweden är det fortfarande de vind­snabba M32:orna som gäller, vilket Måns Holmberg uppskattar.

”M32:orna kan nå toppfarter på uppemot 30 knop. Det säger sig självt att det ger mer inten­sitet och är roligare. Men de grundläggande principerna för seglingen och taktiken är desamma.”

Konkurrensen är tuffast tänkbara. De två ­tidigare år som Måns Holmberg deltagit i Match Cup Sweden har han blivit utslagen innan kvartsfinalerna. Hans Stratsys Racing Team är för när­varande rankat sexa i världen. I ledning på världstouren återfinns svenska skippern Nicklas ­Dackhammar och hans Essiq Racing Team.

Kan utmana om segern

Men det spelar ingen som helst roll när de tolv högst rankade teamen gör upp om segern på Marstrand. Det har beslutats att vinnaren av Match Cup Sweden, som arrangeras av GKSS till­sammans Create Agency Sweden, även ­kommer att kunna titulera sig världsmästare för touren 2018/2019. Dessutom finns det en prispott att slåss om på 50 000 dollar, cirka en halv miljon kronor.

”Det är helt klart mycket som står på spel. Vi tillhör inte förhandsfavoriterna och slår lite ur ­underläge, men om allt går vår väg kan vi absolut utmana om segern”, säger Måns Holmberg.

Känner du pressen från pappa att ta hem den där pokalen som han aldrig vann?

”Nej, jag har aldrig känt någon press från ­pappa. Den press jag har kommer från mig själv.”

Segling: Damerna siktar på ny seger

Måns Holmberg ställer upp med ett team i form av göteborgaren Axel Munkby och australien­sarna Rhys Mara och Mark Spearman. Satsningen finan­sieras av it-bolaget Stratsys, som kom in som sponsor tidigare i år, men teamet har inte haft möjlighet att träna speciellt mycket ihop då de bor på olika platser i världen.

”Jag har tränat och tävlat mycket mindre det ­senaste året, eftersom jag började plugga på ­Chalmers i höstas. Innan det seglade jag på heltid i två år. Mitt mål nu är att skaffa mig en ordent­lig utbildning och parallellt satsa på seglingen”, säger Måns Holmberg.

Pappa Magnus Holmberg har agerat coach åt ­sonens WMRT-satsning ända sedan första tävlingen 2017.

”Min coachning handlar inte så mycket om vad som händer på havet, utan om ledarskap. Hur ­leder man ett team? Hur lägger man upp trä­ningen? Hur får man teamet att utvecklas?”

Måns Holmberg uppskattar uppbackningen.

”Det är svårt för en utomstående att förstå vad som krävs för att leda ett matchracing-lag. Men det har ju pappa gjort i många år”, säger han.

Den tuffaste smällen

Magnus Holmberg har mer än 30 års professionell segling bakom sig. Den uteblivna segern på Marstrand är inte hans största fadäs under den långa framgångsrika karriären. Till OS i Atlanta 1996 var han och hans team storfavorit i solingklassen och pekades innan OS ut som Sveriges största guldhopp. Men förstaget gick av i andra seglingen, teamet tappade många viktiga poäng och slutade på 13:e plats.

”Sportsligt sett är den tuffaste smäll jag varit med om i livet. Vi var så inställda på att ta det där guldet. Efteråt ville jag aldrig mer höra talas om OS. Så jag tog beslutet att satsa allt på proffs­touren i stället. Och det fanns ju något gott med det, för det ledde i sin tur till America’s cup, ­vilket är det största jag varit med om som seglare.”

Magnus Holmberg ledde den svenska sats­ningen Victory Challenge, som initierades av finans­mannen Jan Stenbeck 1999, i America’s Cup både 2003 och 2007. Mest stolt är han över prestationen den andra gången, då han förutom att vara rorsman och skeppare även var sportchef.

”Vi var så uträknade då. Jan Stenbeck hade gått bort och det var länge osäkert om vi ens skulle komma till start. Till slut fick vi in sponsor­pengar från Redbull och ett par bolag ur Stenbecksfären, men då var det bara ett år kvar till start vilket är väldigt lite tid för en America’s cup-satsning. Men vi fick ihop det väldigt bra och presterade fantastiskt.”

Victory Challenge vann många matcher och slutade femma av tolv team i America’s Cup 2007.

”Hade man ställt antalet vunna poäng i relation till spenderade pengar hade vi blivit solklar etta. De andra teamen hade tre gånger så stor budget som oss. Det visar vad man kan prestera ihop som team. Jag ledde 40 seglare med elva nationaliteter.”

Segling_ »Vi går ’all in’ i damklassen«

Vad är den största skillnaden inom match­racingen sedan ni startade här på Marstrand för 25 år sedan?

”Verktygen. De här M32-katamaranerna som man började tävla med 2016 är väldigt annor­lunda mot de båtar vi körde. Det handlar mycket mer om fysik och snabba beslut i dag. Jag skulle inte klara av att tävla i en sådan båt i dag.”

En tävling tillsammans

Magnus och Måns Holmberg har bara tävlat ihop en enda gång, på en mindre regatta i Göteborg förra året. Magnus hoppade då in som gast när Måns team var en man kort.

”Jag fick påminna honom ett par gånger att det var jag som var rorsman”, säger Måns och skrattar.

Far och son har nu definitivt bytt plats. Den här sommaren, och sannolikt många somrar fram­över, är det Magnus Holmberg som kommer att stå på Marstrands klippor och följa Måns Holmbergs framfart på vattnet.