Di Weekend INTERVJUER

Så vill Northvolts vd elektrifiera Sverige

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Jack Mikrut

Entreprenören Peter Carlsson var med under mobiltelefon-­revolutionen och såg sedan elbilarna slå igenom under sin tid på Tesla. Tillbaka i Sverige går han nu i bräschen för att elektrifiera samhället. Hans företag Northvolt bygger en batterifabrik i Skellefteå som ­kommer anställa 3 000 personer. Det är bara början.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Fossila bränslen har gett människor ­energi och drivit våra transporter i mer än 100 år. Oljans betydelse för det moderna samhällets utveckling kan inte överskattas. Men nu står vi inför samma val som vi hade i bilens barndom. Det erbjuds nämligen ett alternativ: ­elmotorn. Och den här gången är elektrifieringen svårstoppad.

För det är inte bara i bilbranschen som förändringens vindar blåser. Hela energikartan stöps om. I och med den kraftiga tillväxten av för­nybar el, från vatten, sol och vind, behövs någonstans att lagra överskottet. Jakten på batterikapacitet har bara börjat. För gemene man kanske det inte känns omvälvande. Men magnituden av aktivitet som pågår är faktiskt nästan svår att ta in. Bara till bilindustrin beräknas världens batterifabriker kunna gå från en produktion på under 400 GWh till över 2 000 GWh till 2028, enligt Benchmark Mineral ­Intelligence. När analysfirman för ­några år sedan började räkna stora batteri­fabriker i världen räckte ena ­handens fingrar, nu är man uppe i ett hundra­tal fabriker.

Ratade Apple för Tesla

I boken Batterirevolutionen (Mondial)beskriver journalisten Jan-Erik Berggren den här förändringen. Huvudperson är ­entreprenören Peter Carlsson, som med en bakgrund på Tesla lockat till sig miljard­investeringar från jättar som Volkswagen och BMW. Med före­taget Northvolt driver han en ny svensk industrigren.

”Vi är mitt i förändringen. Jag kan nog bli hemma­blind och tro att alla runt omkring ser ­samma saker som vi ser. Man är helt inne i det och tror att alla andra också förstår”, säger han.

”Jag upplevde något liknande under Tesla-­tiden, när jag kom in och förstod möjligheterna med elektrifiering. Därför tror jag att boken kan vara en ögonöppnare”, säger Peter Carlsson.

FAKTA
Peter ­Carlsson

Ålder: 49 år.

Familj: Hustru och tre barn.

Bor: Stockholm.

Fritid: Skidåkning.

Bakgrund: Civilekonom (Luleå tekniska univer­sitet) med examen 1994, ­kvalitetscontroller Kami AB, olika roller på ­Ericsson, inköpschef Sony Ericsson 2001–2007, ­inköpschef NXP Semi­conductors i Singapore, inköps- och logistikchef på Tesla 2011–2015, grundare av Northvolt 2016.

VISA MER
FAKTA
Elektrifiering

Elbilar är långt från ett nytt påhitt. Kring 1900 byggdes flera typer av el­bilar av olika tillverkare. En av de mest kända är Ferdinand Porsches Lohner-­Porsche.

Då som nu var batteriernas vikt och bilarnas räckvidd de två största utmaningarna.

Efter de tidiga årens experimenterande tog förbränningsmotorn över och de elbilar som ändå byggdes var oftast specialfordon av olika slag.

Det dröjde till 2000-talet innan ­elbilarna blev på tapeten igen, och flera etablerade biltillverkare, som Nissan och Renault, var tidigt ute med elbilar på 2010-talet. Men det var amerikanska Tesla som verkligen satte fart på bilbranschens fokus på elektrifiering med Model S 2012.

I dag är det ingen stor biltillverkare som inte har storslagna planer på elektrifiering, från hybrider till ­ren­odlade elbilar.

Flera gör också som Tesla och ­bygger egna batterifabriker.

Kina är världsledande på batteri­tillverkning, och bolaget CATL är ­världens största producent. Syd­koreanska LG Chem, SKI och ­Samsung är andra jättar i branschen, liksom japanska Panasonic som ­samarbetar med Tesla.

VISA MER
FAKTA
Northvolt

Northvolt tillverkar litiumjonbatterier för elbilar och för lagring av energi.

Företaget fler än 500 anställda från 65 nationaliteter.

Omsättning: 55 Mkr (2018).

Beräknat ordervärde till 2030: Mer än 120 miljarder kronor.

Huvudkontoret ligger i Stockholm och utvecklings­avdelningen i Västerås. Den första fabriken, Northvolt Ett, byggs i Skellefteå. Genom ett samriskbolag bygger Northvolt och Volkswagen en batterifabrik i tyska ­Salzgitter. I Gdansk i Polen har Northvolt en anläggning för produktion av batterimoduler.

Partners: ABB, BMW, Scania, EIT Innoenergy, SECI, ­Siemens, Skellefteå Kraft, Stena, Swedish Energy Agency, Vattenfall, Hydro och Volkswagen.

VISA MER

Di Weekend träffar honom på Northvolts kontor i Stockholm, där coronakrisen märks tydligt. Få är på plats och i receptionen ombeds vi att sprita händerna, fylla i en hälsodeklaration och ta ett munskydd.

Peter Carlsson är svensken som 2011 erbjöds jobb på Apple, men som valde att gå till Tesla. Nu ritar han om energi­kartan.

Hur känns det att läsa om sin historia i bokform?

”Lite konstigt. Jag älskar att prata om Northvolt, men är inte lika förtjust i att prata om mig själv om jag säger så.”

”Jobbigt och spännande”

En kortfattad bakgrund är på sin plats. Peter Carlsson pluggade i Luleå, och kom så småningom till Ericsson i Lund i ­mitten på 1990-talet. Där fick han uppleva ­mobiltelefonrevolutionen på nära håll. Efter Ericsson följde tio år utomlands, varav flera mycket viktiga år på Tesla. Men det var ett annat företag i Kalifornien som hörde av sig först.

”Mellan Ericsson och Tesla arbetade jag inom halvledarindustrin i Singa­pore och i den vevan blev jag kontaktad av Apple och vi började diskutera. Men Tesla var mer spännande och jag gick på magkänslan.”

Medan Apple var en jättelik sedelpress, låg ­Tesla då bara i startblocken.

”Apple hade sett väldigt bra ut på cv:t och jag hade fått betydligt bättre betalt. Men Tesla ­lockade med en oerhörd känsla av energi och med många intressanta människor som Elon Musk hade samlat kring sig.”

Hur var det att arbeta med honom?

”Det var enormt spännande och enormt jobbigt, jag har aldrig under mitt yrkesliv lärt mig så ­mycket som jag gjorde under den perioden. Det var en berg- och dalbana. Hade jag inte arbetat på ­Tesla hade jag inte startat Northvolt, och jag hade inte varit förberedd på allt som skulle komma.”

Stora teknikskiften verkar vara din grej?

”En stor anledning till varför Tesla ­fattade tycke för mig var det faktum att de redan hade ­intervjuat en mängd kandidater från bilindustrin, och så kom jag som hade noll er­farenhet av ­branschen, men som hade varit med om hur hela telekom­industrin gick från fast till trådlöst, från analogt till digitalt. Jag hade varit med om att bygga en ny industri, från produkt­utveckling till hel försörjningskedja.”

Nu hoppas han upprepa framgången.

”Jag har haft förmånen att ha varit med om två stora tillväxtresor, med Ericsson och med Tesla. Nu handlar det om Northvolt som blir mitt ultimata examensprov.”

Energisystem nästa område

Kopplingen till Tesla gör förstås att det är elbilsbatterier man först förknippar Northvolt med. Men Peter Carlsson och hans team ser stora möjligheter inom andra branscher också.

Enligt Bloomberg väntas den årliga batteri­produktionen i Europa närma sig 200 GWh 2023, och en fullt utbyggd Northvoltfabrik i Skellefteå kan bidra med 40 GWh. Fler fabriker lär behövas.

”Transporter och rörelse i alla former ­kommer med stor sannolikhet att elektrifieras. Det finns så många områden där man är alldeles i början av en elektrifiering, bussar, stadsdistribution, ­industri och sjöfart, bara för att ta några exempel. Nästa område är energisystem, där batterilagring kan fungera som ett nytt verktyg för att klara ­effekttoppar.”

Det har stormat en hel del kring Tesla. Företaget har hög personalomsättning på ledande positioner och huvudpersonen Elon Musk gör ofta uppmärksammade utspel på Twitter.

Hur är din relation med din före detta arbets­givare i dag?

”Vi har bra kontakt på flera plan. Precis som Tesla försöker vi driva en hel industri till omställning genom att visa vad man kan göra. Ska Europa bli framgångsrikt när det gäller batteritillverkning räcker det inte med Northvolt. Det krävs ett helt ekosystem för att det ska gå bra”, säger Peter Carlsson, som nyligen åt middag med ledningen för bygget av Teslas batterifabrik i Berlin.

En grön acceleration ut ur krisen

I boken Batterirevolutionen beskriver Jan-Erik Berggren hur avslöjandena om Volkswagens fusk med utsläpp från dieselbilar inte bara blev en stor skandal, utan också ett startskott för en stel och konservativ bilbransch att snabbare ställa om mot elbilar.

”Jag tror även att coronakrisen kan bli en katalysator för en snabbare klimatomställning, vilket jag så klart hoppas. Det finns lobbykrafter som vill underlätta för industrin genom att lätta på utsläppskraven, men vår känsla är att politiker i ­Europa ändå är beslutsamma att göra en grön ­acceleration ut ur krisen.”

Tesla-doldisen på ny karriärväg

Intressant nog är just Volkswagen en stor ­investerare i Northvolt och tillsammans bygger bolagen en batterifabrik i tyska Salzgitter.

Fabriken i Skellefteå enligt plan

Projektet Northvolt handlar inte bara om batterier, utan nästan lika mycket om hur de kan tillverkas och återvinnas med så låga utsläpp av koldioxid som möjligt. Det är tack vare stabil tillgång på grön energi som den första fabriken byggs i Skellefteå.

”Trots coronatider har verksamheten i Skellefteå fortskridit nästan helt enligt plan. Det har en hel del att göra med att den första delen i konstruktionen sköts mycket av svenska och regio­nala entreprenörer. Efter sommaren ska skalet bli färdigt och senare ska all utrustning rullas in, då kommer det stora provet på hur alla leverantörer globalt har lyckats upprätthålla sina produktionsplaner.”

Utvecklingsavdelningen i Västerås är redan i gång och fabriken i Skellefteå ska starta om drygt ett år.

”I slutet av 2021 ska vi vara i gång. Det är väldigt komplicerat att både bedriva byggverk­samhet och produktion samtidigt, därför ser vi till att säkra skalet först för att det inte ska vara som en byggarbetsplats. Sedan kommer ju Skellefteå ­generellt vara en byggarbetsplats i många år framöver.”

Antalet arbetstillfällen som kommer att ­skapas på orten är svårt att uppskatta. Men bara North­volt räknar med att anställda 3 000 personer.

”Vi kan ha en idé om hur Skellefteå kommer att förändras och om vi ställer oss på torget om tio år så kommer det att vara en annan stad. Och en väldigt bra stad.”

40 miljarder kronor

Northvolt har gått från förstudie till full fart på bara fyra år och kapitalbehovet som nämnts är 40 miljarder kronor.

Planen har hållit. Har du alltid varit lika över­tygad?

”Jag har haft inställningen att det måste gå. Det här är så rätt att det måste gå att lösa. Självklart har vi haft svackor och det har varit betydligt mer komplicerat än vad vi trodde ibland. Det är väl lite så som entreprenör att det gäller att inte se alla svårigheter, man får gå in med en optimistisk ­inställning och sedan bara ta hindren när de ­kommer.”

”Nu har vi varit genom flera väldigt stora finansieringsprocesser och har lärt oss väldigt mycket. Det är mycket papper, många jurister och råd­givare och alla vill göra riskanalyser. Det har ­också hjälpt oss att jobba med riskbedömningar själva.”

Fyra minuter under snön

Mitt i uppstarten av Northvolt 2017 var Peter Carlsson med om en dramatisk lavinolycka i ­Kanada. Han tappade medvetandet och grävdes fram efter fyra minuter under snön.

Du berättar i boken att du vaknade till i helikoptern på väg till sjukhuset, men inte minns något från själva olyckan. Hur var tiden efteråt?

”Jag fick ta en paus, jag var i rätt dåligt skick. Jag hade hjärnskakning och motorikproblem och kunde knappt ta mig upp för trappan i huset. ­Under några veckor kunde jag i princip bara ­ligga och fundera. Filmen The Danish girl hade kommit ut och jag lyssnade på titelmelodin om och om igen, och väntade på när jag kunde ta nästa tablett för att lindra huvudvärken.”

Vad hände med dig under den tiden?

”Det var en chock. Det var läskigt att inte veta hur länge det skulle pågå och om jag skulle få ­bestående motorikproblem. Men det gav också ett filter för vad som är viktigt och inte. Det blev allt tydligare att det jag gör nu är det bästa jag kan göra, baserat på mina kunskaper, och för sam­hället. I det här projektet kan jag bidra som mest.”

Har olyckan påverkat din skidåkning?

”Jadå, både min familj och styrelsen i bolaget har varit tydliga med att offpiståkning inte är ­något för mig de närmsta åren. Men jag älskar skidåkning och åker fortfarande.”

En stor del i debatten om elbilar är frågan om tillgången på metaller och hur de bryts och under vilka arbetsförhållanden. Kommer vi att få se en miljömärkning av batterier?

Speleliten samlas i Norrland

”Bara uppmärksamheten det senaste året på de här problemen har drivit fram en ny transparens som är vikig för att styra alla i rätt riktning. Det arbetas inom EU på en hållbarhetsmärkning, och här kan vi klappa oss själva på axeln för att ha ­varit drivande.”

Lärdomar från Silicon ­Valley

Peter Carlsson säger att det finns stora utma­ningar miljömässigt och socialt i flera afrikanska gruvländer. Men också att fyndigheterna öppnar möjligheter för flera länders ekonomier.

”Därför tror jag absolut att det är långsiktigt fel att säga att vi inte ska göra några affärer med Kongo eller länder i Centralafrika alls. Men affärerna ska genomlysas och det ska säkerställas att vi ­stöder bra entreprenörer och bra företag.”

Efter dina år på Tesla och totalt tio år utomlands flyttade du och familjen till Sverige igen. Hur var det?

”Det var roligt. Stockholm har utvecklats väldigt positivt ur flera aspekter. Man ser hur entreprenörskap smittar och hur profiler som Niklas Zennström och Daniel Ek inspirerat andra att försöka”, säger han och fortsätter:

”Vi i Europa har blivit bättre på entreprenörskap, men kan fortfarande lära oss av Silicon ­Valley. Många som drar i gång något kommer att misslyckas, men kanske lyckas senare, på andra eller tredje försöket. Vi ska inte döma de som misslyckas, utan se ­nederlag som lärdomar på ­vägen.”