Di Weekend INTERVJUER

Så ska nya generalkonsuln sälja in Sverige

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

28 Nov. 2018 New York NY USA Annika Rembe, ny Svensk generalkonsul i New York.

Pontus Höök

Vår nya generalkonsul i New York har jobbat i 20 år med Sverige-främjande. Men jämfört med sin företrädare, Leif Pagrotsky, är hon en doldis. I sin första stora intervju sedan ankomsten till New York berättar Annika Rembe om hur hon ser på Donald Trumps politik, sin tuffa start på det nya jobbet och hur svenska företag kan använda Sverigebilden för att slå sig fram i USA.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Det här är då inget jag trodde att jag någonsin skulle ägna mig åt.”

Annika Rembe skrattar tålmodigt när fotografen vill ta om för tionde gången. Men mot bakgrund av hennes påstådda knappa erfarenhet, uppträder hon både vant och avspänt framför kameran.

Den nya generalkonsuln har varit på plats i ­mindre än två månader när vi träffas i hennes nya hem på 600 Park Avenue, i det storslagna ­svenska residenset.

Innan Annika Rembe tillträdde den prestigefyllda posten som Sveriges högsta representant i New York har hon jobbat 20 år med Sverige-­främ­jande i olika roller. Hon kommer närmast från Svenska institutet där hon som första kvinna ­varit generaldirektör i åtta år. Innan dess var hon general­kommissarie för det svenska deltagandet i världsutställningen i Shanghai. I grunden är hon jurist, har suttit ting, men även hunnit arbeta som förlagschef, journalist och författare.

Annika Rembe tvekade aldrig när hon i våras fick frågan om jobbet.

FAKTA
Annika Rembe

Ålder: 63 år.

Familj: Gift med Rolf Lundström, två vuxna döttrar.

Utbildning: Jurist från Stockholms universitet.

Bakgrund: Generaldirektör för Svenska institutet, generalkommissarie för det svenska deltagandet i världsutställningen i Shanghai 2010, kommunikations- och marknadschef på ­Invest in Sweden Agency, journalist, författare och vd inom förlagsbranschen.

Aktuell: Sveriges nya generalkonsul i New York sedan 1 oktober 2018.

VISA MER

”Nej, det var ett fantastiskt erbjudande. Har man som jag jobbat inom det här området väldigt länge är det svårt att säga nej”, säger hon och fortsätter:

”Det handlar helt enkelt om att i en extremt konkurrensutsatt och komplex miljö bidra till utveckling för svenska intressen, till exempel företag och lärosäten. New York är ju på flera sätt världens metropol och en stad det även känns väldigt spännande att bo i.”

Mamma stora förebilden

Men det har inte varit någon bra start.

I början av september spräckte hon knät, flera revben och ben i handen efter att ha fastnat med foten i en järnställning och fallit ­under en lunch hemma i Sverige.

Veckan efteråt gick hennes mamma bort.

Men trots det var hon på plats i New York i ­början av oktober – på kryckor – och tillträdde sin nya tjänst.

”Nej, det var ingen bra start. Det måste ha ­ varit väldigt frustrerande för medarbetarna med en ny chef som åker hem på begravning och läkarbesök och hoppar runt på kryckor.”

Hon säger sig nu se fram emot att äntligen få promenera i Central Park. Kryckorna behöver hon inte längre, men det är tydligt att sorgen finns där.

Mamman var en stor förebild.

”Det är så konstigt. Jag pratade med henne ­nästan varje dag i 30 år. Om stort och om smått. Nu får jag bara bära det med mig, och tänka att hon hade gillat det här”, säger hon.

”Men det kan bara bli bättre nu, gå åt rätt håll. Och vi har ju tre år på oss.”

En representativ mötesplats

Med vi syftar Annika Rembe dels på sin personal som består av 13 personer – motsvarande en ­tiondel av den styrka som hon chefade över på Svenska institutet. Hon syftar även på sin man, Rolf Lundström, som jobbar halvtid som konsult för sitt svenska företag från New York. Hemma­ i Stockholm har de två vuxna döttrar.

De tar över ett residens som funnits i svensk ägo sedan 1946. Efter den hårt kritiserade nedstängningen av generalkonsulatet mellan 2010 och 2016 har ­Annika Rembes företrädare Leif Pagrotsky åter igen gjort residenset till en välbesökt svensk mötesplats.

Det är svårt att tänka sig en mer representativ mötesplats. Man häpnar över elegansen.

Vi sitter i bekväma fåtöljer i biblioteket som ­ligger i husets mittenvåning, med öppen spis, möbler från Svenskt Tenn och böcker från golv till tak.

Utanför tycks det vara en ovanligt kaotisk trafik­dag på Park Avenue. Det hörs ett konstant ­tutande.

”Verksamheten var väldigt välplanerad av personalen när jag kom hit, hittills har jag egentligen mest dockat in i det som redan fanns på plats”, ­säger Annika Rembe om överlämningen.

”Men det känns som om vi börjar komma i full gång nu.”

Hur känns det att efterträda någon som gjort ett så starkt avtryck?

”Det känns kul. Vart jag än har vänt mig hittills så har alla talat väldigt positivt om Leif.”

I rollen som generalkonsul, tror du att det är en fördel att ha politisk bakgrund, eller är det lättare att komma från en tjänstemanna­bakgrund som du gör?

”Jag tror inte att det spelar någon roll. Politiken är ju en erfarenhet som Leif använde sig av. Jag har ju mina erfarenheter som jag bygger vidare på. Det som räknas är om man har kapacitet att förstå de utmaningar och behov som våra sam­arbetspartners står inför. Det gäller att hitta ­områden där det finns win-win situationer.”

Det hon främst vill göra annorlunda än sin före­trädare är att satsa mer på de åtta delstater som förutom New York ingår i hennes ­ansvarsområde, som sträcker sig från Pennsyl­vania i söder till New England i norr.

”Min ambition, nu när konsulatet och verksamheten här är etablerad, är att försöka nå bortom Manhattan och New York.”

”Det är viktigt för svenska företag att också ha det perspektivet, att inte stanna och enbart se ­affärsmöjligheter och utvecklingspotential här i New York. Kanske för att konkurrensen är lite mindre tuff där och kostnadsbilden ser lite annorlunda ut. Förutsättningarna är väldigt goda också utanför New York.”

Konsulatet jobbar nära ”team Sweden”, med Handelskammaren, Business Sweden, Visit Sweden och Nordic Innovation House, för att ­hjälpa svenska företag, myndigheter och läro­säten som vill skapa kontakter eller etablera sig i regionen. Det handlar om att agera dörröppnare, att förmedla politiska kontakter och dylikt.

Kulturens viktiga roll

Annika Rembe vill också satsa mer på den om­vända investeringsströmmen.

Pagrotsky tar farväl av världens viktigaste stad

”Det är ju naturligt att jag som har arbetat tio år med investeringsfrämjande kommer att fokusera mycket mer på hur vi kan öka de ameri­kanska investeringarna i Sverige.”

Hon återkommer till behovet av samarbete med andra myndigheter och aktörer för att förmedla en så intressant Sverigebild som möjligt.

”För mig hänger allt ihop. Om man ska sälja in oss på ett sätt som är relevant för omvärlden ­måste man kunna tala om hela Sverige: om kultur, ­näringsliv, politik, allt. Berättelsen blir så mycket mer spännande då.”

Framför allt vill hon framhäva kulturens ­viktiga roll.

”Vi gör väldigt mycket ihop med olika kultur­aktörer, vilket är tacksamt med tanke på den synlighet som Sverige har i New York, både inom ­teater, film, musik och konst.”

Hon nämner bland annat konstnären Hilma af Klints just nu pågående utställning på ­klassiska Guggenheim-museet.

”Sådana samarbeten är ett sätt att kontinuerligt befästa bilden av Sverige som ett spännande land. Det är en förutsättning för att sedan kunna arbeta med näringslivsfrämjande.”

Bär svenska kläder

Själv försöker Annika Rembe att alltid klä sig i plagg från svenska designers. Dels för att det är ett sätt att representera Sverige, dels för att hon gillar stilen. Under intervjun bär 63-åringen en stilren svart kostym med vida byxor från ­Rodebjer.

”Enligt en mätning från Svenska institutet har mer än hälften av befolkningen i USA en positiv eller mycket positiv bild av Sverige. Det är en god förut­sättning för att kunna locka investerare och ­talanger till vårt land”, säger Annika Rembe och understryker vikten av att attrahera studenter, forskare och kvalificerad arbetskraft.

”Vi får så mycket mer uppmärksamhet än vad som vore motiverat mot bakgrund av att vi endast representerar 0,14 procent av världens befolkning.”

Men hon tror även att den positiva Sverige­bilden kan hjälpa svenska bolag att slå sig fram i USA.

”Det finns exempelvis ett stort intresse här för hur man kan bygga en affärsmodell kring hållbarhet och vad jämställdhet betyder för produktiviteten – områden där amerikaner vet att svenska bolag generellt har kommit väldigt långt.”

Men generalkonsuln medger också att allt inte är gnistrande – att det finns flera dystrare berättelser om Sverige, framför allt i sociala medier. De handlar om påståenden om Sverige som ett utsatt land med stora problem, i synnerhet kopplade till migration och integration, likt retoriken från ­Donald Trumps ”last night in Sweden”-ut­talande 2017.

”Hur berättelserna på sociala medier kommer att påverka den bredare berättelsen vet vi inte, men det är en utmaning. Och det är en fråga som både vi på generalkonsulatet och ambassaden i Washington DC måste fundera över, om hur den ska bemötas.”

Tror du problemen med regeringsbildningen på hemmaplan påverkar bilden av Sverige?

”Nej, det tror jag inte. Av erfarenhet vet jag att bilder av länder förändras väldigt långsamt och inte av enstaka händelser”, säger hon.

Nolltolerans mot att slänga mat

Konsulatets press- och kommunikationschef Jens Ohlsson serverar kaffe i små klassiska koppar. Det smakar väldigt mycket kaffe, vilket inte tillhör vanligheterna i USA. Han erkänner att det ­importerats från Sverige.

I övrigt är det närproducerat som gäller på ­residenset. Man har infört en ”zero food waste”­-policy och tittar på lösningar för att kunna kompostera.

”Men vi måste köra iväg avfallet själva, det ­kommer ingen och hämtar det, så det är ju inte optimalt”, säger Annika Rembe.

Hållbarhetstemat är något hon återkommer till flera gånger.

”Här har du en bra konversationsstartare!” ­säger hon och pekar på sin brosch som står för FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling.

Det är nog tur att Annika Rembe är stationerad just i det liberalt styrda New York. För till skillnad från andra städer i landet finns människor här som är villiga att prata om hållbarhet. New Yorks intresse för hållbar stadsutveckling är dessutom ett område där konsulatet jobbar för att sälja in svenska lösningar.

»Vi har 1 000 företagare som gör bra saker för barn«

Hon ser samarbetspotential för svenska företag när det exempelvis gäller sophantering, vattenhantering, trafiklösningar och liknande svenska specialområden. Amerikanerna uppges även ­intressera sig allt mer för hur vi bygger trähus.

Men Annika Rembe har samtidigt svårt att ­dölja en viss frustrationen över sin nya hemstad.

”Även om de har ett tydligt mål om att upp­fylla klimatmålen i Parisavtalet och FN:s hållbarhetsmål har staden stora utmaningar framför sig. Ta trafiken. Och jag blir galen av att de inte sop­sorterar bättre!”

Städerna kan gå sin egen väg

Det finns dock betydligt större orosmoln på ­andra håll i USA, medger hon. Som i Vita huset.

”Som representant för ett litet land, starkt ­beroende av frihandel och med en tradition av ­öppenhet är den protektionism vi just nu ser ­oroande. Den gagnar inte utveckling. Och med Donald Trump är det svårt att se vart vi är på väg.”

Utvecklingen där städerna får allt större betydelse ser hon därför som betryggande.

”Allt hänger ju inte på Vita huset. Bara för att presidenten valt att lämna Parisavtalet så ­behöver ju inte städerna göra detsamma.”

Följaktligen blir det också allt viktigare för länder som Sverige att etablera goda politiska kontakter med särskilda städer, som New York. Men då gäller det att synas.

”Konkurrensen här är ju stenhård. Man kan göra allt och ändå inte åstadkomma så mycket. Det gäller att ha en tydlig målsättning och ett ­fokus på vad man ska göra.”

Och det tycks generalkonsuln redan ha.

”Sverige ska uppfattas som ett spännande, dynamiskt och inte minst relevant land”, säger hon.