Di Weekend INTERVJUER

Riskkapitalister med pokerface

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

”Allt riskkapital går till en liten homogen grupp, det är ett investeringsgap. Det är ett globalt fenomen, där ser vi spännande framtidsmöjligheter för Backing Minds”, säger Susanne Najafi. och Sara Wimmercranz.

Jesper Frisk

Den ena ville bli en ny Ingvar Kamprad. För den andra ställdes allting på sin spets efter en allvarlig skidolycka. När entreprenörerna Sara Wimmercranz , grundare av Footway, och Susanne Najafi , då vd för Eleven, träffades över pokerbordet blev det starten för ett nytt riskkapitalbolag.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

En gång i kvartalet träffas ett hundratal it-entreprenörer för en pokerkväll på en hemlig plats någonstans i Stockholm. I det mytomspunna nätverket ”VD Grundarpoker” träffas de utvalda medlemmarna för att spela poker och bygga affärsrelationer. I nätverket ­ingår bland annat Klarnas Sebastian Siemiatkowski, Martin Lorentzon från Spotify och Unibet-grundaren anders Ström.

”Nästan inga andra tjejer var med när vi ­började. Jag kommer ihåg att jag var imponerad över hur grym Susanne var på poker. Hon är alltid med till slutet”, säger Sara Wimmercranz och tittar på sin vapendragare mittemot.

Klockan är 08.30 när Susanne Najafi och Sara Wimmercranz arbetsplats för dagen rullar ut från Stockholms centralstation. SJ:s regionaltåg mot Örebro låter kanske inte som det typiska kontoret för två riskkapitalister, men det är på tåg som duon tillbringar större delen av sin tid. I dag är de på väg till bolaget Transfer Galaxy i Örebroförorten Vivalla, deras första portföljbolag.

”Vi jobbar som detektiver och är ute i landet och letar efter bra bolag. Det får gärna vara i en under­investerad bransch”, säger Susanne Najafi.

Entreprenörerna Susanne Najafi och Sara ­Wimmercranz har båda en lång bakgrund inom e-handel och har varit med och byggt bolag i ­hundramiljonersklassen. Susanne Najafi startade en e-handelsplats för skönhet som i dag heter ­Eleven, Sara Wimmercranz onlinebutiken Footway som säljer skor.

FAKTA
Susanne Najafi

Ålder: 37 år.

Bor: I Stockholm.

Familj: Man, dotter 3 år och väntar sitt andra barn.

Bakgrund: Utbildad ­civilekonom vid Handelshögskolan i Stockholm. Startade Oriflame i Iran som 22-åring. Marknadschef på Procter & ­Gamble. Grundade Unity Beauty Group som bland annat förvärvade e-handelssajten Eleven, där hon också var vd. Har även startat linsföretaget Clearlii och tre andra bolag inom tech.

Intressen: MMA (Mixed Martial Arts) och poker.

Bästa investeringstips: ”Vi är mitt inne i en digitaliseringsrevolution, alla traditionella branscher kommer att tvingas förändras kraftigt. Satsa på de bolag som hittar digitala lösningar på slut­kundens faktiska problem.”

VISA MER
FAKTA
Sara Wimmercranz

Ålder: 37 år.

Bor: I Stockholm.

Familj: Gift, två barn, 5 och 3 år gamla.

Bakgrund: Uppväxt i Älmhult i Småland. Arbetade som trainee på Ikea efter gymnasiet. Efter några år på olika positioner i it-branschen började hon på Lensway 2007. Satt i ledningsgruppen. Grundade Footway 2010 tillsammans med Daniel Mühlbach, Louise Liljedahl och Sten Dahlstrand. Sitter i styrelsen för mediakoncernen Stampen-gruppen och börsnoterade RnB.

Intressen: Löpning, landsbygd och foto.

Bästa investeringstips: ”Ställ dig frågan: skulle du som kund rekommendera företaget till en vän?”

VISA MER
Har besökt 1 000 företag

Det var genom VD Grundarpoker och det kvinnliga entreprenörsnätverket Pokerface som de fick upp ögonen för varandra och blev vänner. För två år sedan bestämde de sig för att starta riskkapitalbolaget Backing Minds. På ett år har de nu besökt 40 kommuner och över 1 000 företag runt om i Sverige. Enkelt beskrivet letar de efter investeringar där de tror att andra inte kollar.

”Det var en affärsmöjlighet som vi identi­fierade. Nästan allt kapital förblir i homogena nätverk i Stockholms innerstad. När alla tittar på samma bolag sker en övervärdering. Det är precis som när det är många som går på en visning på en bostad, det blir dyrare än man tänkt sig. Vilka effekter ger det?”, säger Sara Wimmercranz.

”Mellan 500 och 1 000 personer arbetar med stora investeringsbeslut i Sverige. Det är få personer. Men antalet bolag som vill träffa investerare är många fler. Även de som har fantastiska bolag kommer inte fram till de som har pengar. De flesta svenskar har inte tillgång till riskkapital eller personerna som investerar”, säger Susanne Najafi.

En imponerande skara namn har lagt in pengar i Susanne Najafis och Sara Wimmercranz första fond. Bland namnen finns några av svenskt näringslivs absoluta tungviktare: Cristina Stenbeck, H&M:s vd Karl-Johan Persson, syskonparet ­William och Selma Olsson, arvtagare till Stena Line-imperiet, King-grundaren thomas hartwig Oriflame-familjen Af Jochnick, Collector Bank-grundaren Lena Apler och Lundberg-imperiets arvtagare Katarina Martinson.

”Många av de som investerat i fonden har letat efter ett forum där de kan träffa den här typen av entreprenörer.”

”Enorm affärsidé”

Hur mycket pengar det rör sig om vill de inte svara på, mer än att det är ett tresiffrigt miljonbelopp. Enligt Di Digitals uppgifter förvaltar fonden kring 200 miljoner kronor och har en livslängd på tio år. Planen är att investera i 10–15 bolag.

De underinvesterade branscher som Backing Minds letar efter har missnöjda eller bortglömda kunder. Affärsidén bygger på en annorlunda investeringsfilosofi, som de kom fram till efter en ordentlig marknadsundersökning.

”Vi gick igenom varenda nyemission från Bolagsverket för 2015 och 2016. Det var ett oerhört jobb som tog flera månader.”

Siffrorna var, vad de själva kallar, ”mindblowing”. Genom statistik från Tillväxtverket och SCB visste de att 30 procent av företag i Sverige drivs av kvinnor och att 74 procent av alla bolag startas utanför Stockholm. Ändå visade deras egna uträkningar att nästan inget av riskkapitalet går till de grupperna.

”På ett sätt var det till och med för bra för att vara sant. Vi såg en enorm affärsidé med tanke på hur många bolag det finns i landet som ingen annan har upptäckt än”, säger Sara Wimmercranz.

Hittills har Backing Minds investerat i fyra ­bolag. Betalningstjänsten Transfer Galaxy, ­Horsemeup som säljer ridsportsprodukter på ­nätet, DNA-diagnostikbolaget Dynamic Code och den digitala marknadsplatsen Virkesbörsen.

”Vi är avkastningsdrivna. Bara för att vi arbetar med sociala entreprenörer som andra missar sysslar vi inte med välgörenhet. Varför måste man få det till något slags socialt ansvarstagande bara för att man arbetar med en annan typ av entre­prenörer? Det är lite underligt”, säger Susanne Najafi.

”Det finns massvis med fördomar, som att inga kvinnor startar bolag – men det är ju bara att ­kolla på siffrorna för att se att det inte stämmer. Det finns bara brist på två saker: nätverk och kapital”, säger Sara Wimmercranz.

Efter två timmar anländer vi till Örebro och blir upphämtade av Yosef Mohamed, som är en av grundarna till Transfer Galaxy och det första bolaget som Backing Minds har investerat i. Tillsammans med några vänner och sin lillebror startade han bolaget för att enklare kunna skicka pengar till sina släktingar i Somalia. Bolaget har beskrivits som ett ”Swish för utlandsbetalningar” och i dag har över 200 miljoner kronor skickats via appen till 35 olika länder.

Techmiljardären dyker upp

”Vi kontaktade runt 100 investerare i början, men fick knappt till något möte, vi fick inte ens något lån av banken. Allting har funkat jättebra med Sara och Susanne, de är själva entreprenörer i grunden och har jättebra erfarenhet. Susanne är dessutom uppvuxen i en förort själv”, säger Yosef Mohamed.

Sara Wimmercranz och Susanne Najafi kommer från olika delar av landet och beskriver sig själva som outsiders, några som ”kommer från periferin”.

”Jag startade mitt första bolag när jag var sju år brukar min mamma säga. Jag hjälpte bönder att rensa åkrar från sten, mycket lukrativt i Småland. Men det kan vi inte prata om för det var helt ­svarta pengar”, säger Sara Wimmercranz.

Från Kampradland

Hon växte upp i Älmhult i Småland, ”Kamprandland” som hon själv kallar det. Sara Wimmercranz har ett minne av en så kallad familjesöndag på Ikea. En 1980-talsstjärna uppträdde, som Ingvar Kamprad delade ut blommor till på scenen.

”Jag kommer ihåg att mina kompisar pratade om hur de ville bli som henne. Jag stod bara där och tänkte ’okej, men jag tänker bli som honom.”

Som så många andra från orten började hon ­arbeta på Ikea, fick ett traineejobb efter gymnasiet, men rörde sig efter det mot it-branschen. För tio år sedan satt hon i ledningsgruppen på Lensway innan hon tillsammans med grundaren Daniel Mühlbach hoppade av för att starta onlineskobutiken Footway, som i dag omsätter över 500 miljoner kronor.

Susanne Najafi växte bland annat upp i Rinkeby, föräldrarna kom till Stockholm från Iran på 1970-talet. De hade tre jobb vardera och stude­rade samtidigt till tandläkare och läkare.

”Min familj har offrat så mycket under min barndom. Jag gör inte det här för mig själv bara. Det är för att deras möda ska vara värt det också. Jag fick lära mig tidigt att man inte får några fördelar. Jag visste att jag var tvungen att vara grymmare, smartare och bättre för att komma på samma nivå. Samtidigt ville jag inte göra som alla andra, jag ville göra något annorlunda.”

Nära att bli förlamad

När Susanne Najafi började på Handelshögskolan möttes hon av protester. Familjen ville att hon skulle bli läkare. Men i stället gav hon sig in i konsument- och skönhetsbranschen: startade dotterbolag för Oriflame i Iran och började arbeta för Procter & Gamble.

På en skidresa i Åre för bolagets räkning ramlade hon i backen – och bröt nacken. Läkaren förklarade att hon hade haft tur. Hon var bara några millimeter från förlamning.

”Jag var i chock och ringde och sa att jag skulle vara tillbaka på måndagen. De tyckte nog att jag var lite psycho. Det är bra att få sådana andrum. I sjukhussängen började jag fundera på vad jag egentligen ville göra. Det var att starta något eget.”

”Jag blev besatt av e-handel och satte upp ett galet mål: att omsätta 100 miljoner innan jag fyllt 30. Det gjorde jag inte. Jag uppnådde det när jag var 31 år i stället.”

Eleven, e-handelssajten för skönhet, är i dag en av de största i Norden, och Susanne Najafi sålde av sin andel för att starta Backing Minds. Sara Wimmercranz lämnade sin operativa roll i Footway, men är i dag kvar som delägare.

Jane Walerud  - ängeln i styrelserummet

”Jag tror att vi båda är outsiders, och det ger oss en fördel. Det har varit en viktig grej när vi har närmat oss riskkapital eftersom vi inte kände till strukturerna som finns. Vi har inte byggt tre fonder tidigare, hade vi gjort det hade vi kanske inte sett hur man hade kunnat göra det annorlunda”‚ säger Sara Wimmercranz.

Umgås ni även privat?

”Det är svårt att veta var gränsen går mellan privat och arbete, det här är verkligen vår passion. Men vi båda är bra på att stänga av och bara vara med våra familjer. Jag tror att man hämtar bäst inspiration om det mentala utrymmet ibland fylls av något annat”, säger Sara Wimmercranz.

”Vi har ett otroligt utbyte av varandra. Om vi går ut på en middag, slutar det alltid med att vi sitter i något hörn och pratar. Men jag har samtidigt ett jättestort behov av egentid och för mig är det på natten. Om jag skriver ett mejl vid fyra, fem-tiden, brukar jag tidsinställa dem till på morgonen så inte folk tycker man är helt sjuk i huvudet”, säger Susanne Najafi.

”Och jag är jättepigg på morgonen! En av våra investerare brukar skoja om att det är perfekt – vi går ju att nå hela tiden”, säger Sara Wimmercranz.