Di Weekend INTERVJUER

Rebecca & Fiona: »Vi har brutit med alla«

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

”Vi skapar bättre energi och feststämning på dansgolvet än typ alla andra.”

Amanda Lindgren

Rebecca & Fiona har gett upp planerna på att bli popstjärnor i USA och har kapat banden med sitt internationella skivbolag. För Di Weekend berättar den frispråkiga duon vad det var som gick fel – och om den nya musiken på eget bolag.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Om man googlar ”Rebecca & ­Fiona” är det första förslag som dyker upp ”vem är vem”. Men att omvärlden har svårt för att ­skilja dem åt är inget som stör duon.

”Det spelar ingen roll vem som är vem. Efter elva år tillsammans har vi växt ihop. Vi lever i symbios på de flesta plan. Vi har exakt samma värderingar och tycker i princip lika om allt”, säger Rebecca Scheja, den yngre i duon som är lite kortare och för tillfället har längre hår.

På vilket sätt skiljer ni er åt?

”Jag är mindre känslostyrd och mer prag­matisk”, säger Rebecca Scheja.

När Fiona Fitzpatrick, som tillfälligt gått iväg för att hämta en kaffe, kommer tillbaka in i ­studion ger hon precis samma svar:

”Jag är mer känslostyrd. Tyvärr.”

FAKTA
Fiona Fitzpatrick & Rebecca Scheja

Ålder: 32 och 29 år.

Bor: Södermalm och Vasastan.

Familj: Pojkvän respektive singel.

Familjebakgrund: Både är uppvuxna i musikerfamiljer. Fionas pappa, amerikanen Greg ­Fitzpatrick, kom till Sverige på 1960-talet, blev en tongivande kraft i den svenska proggrörelsen och gjorde musik med synthpionjärerna ­Adolphson & Falk. Rebeccas pappa Staffan Scheja är konsertpianist och professor på ­Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.

Musikbakgrund: Dj- och elektropopduo som varit en framstående del av den svenska och ­internationella musikscenen sedan 2008. Släppte sin första egna låt, Luminary ones 2010 och samma år sändes en serie om deras liv på SVT Play, Rebecca & Fiona, som vann pris som bästa dokumentärserie på Kristallen. 2011 kom debutalbumet I love you, man och följdes av ­Beauty is pain 2014. Båda albumen vann ­Grammis i kategorin Elektro/dans. Släpper sitt tredje album The art of being a girl till sommaren.

VISA MER

”Men det är samtidigt en styrka, vi kan ju inte båda vara lika ledsna hela tiden”, säger Rebecca Scheja och skrattar.

Frispråkiga och partyglada

Rebecca Scheja och Fiona Fitzpatrick träffades första gången på en fest 2007, blev bästa vänner samma kväll och gjorde sin första dj-spelning ihop på en klubb i Stockholm 2008. Snabbt gjorde sig Rebecca & Fiona ett namn som frispråkiga och partyglada dj:s, började ge ut egen musik och fick spelningar på stora house- och dj-festivaler utomlands. Samtidigt har de genom åren uppmärk­sammats minst lika mycket för sina politiska uttalanden och sin utflippade, men noga genomtänkta, stil, som för sin musik.

”I början fick vi ta emot så mycket skit. Det gick inte att vara feminister och socialister och sam­tidigt klä sig sexigt och festa på Stureplan. I dag är det ingen som höjer på ögonbrynen ­över sådant längre”, säger Fiona Fitzpatrick.

Den svenska musikbranschen har förändrats ­radikalt sedan Rebecca & Fiona slog igenom för tio år sedan. I dag kryllar det av artister med stark röst, hög integritet och ett eget uttryck – som Zara Larsson, Little Jinder och Silvana Iman för att nämna några.

”Branschen är mycket mer jämställd i dag, men det är fortfarande så att det bara finns plats för en Beyoncé och en Robyn. Det som krävs är mer samarbeten mellan oss kvinnor. Vi måste stödja ­varandra. Vi försöker hela tiden ­anställa och ­jobba med kvinnor när det går, vi har märkt hur ­mycket roligare det är och hur mycket bättre det blir”, ­säger Rebecca Scheja.

Konflikt med skivbolaget

I studion vid Sankt Eriksplan spelar Rebecca & ­Fiona upp några av låtarna från deras kommande album The art of being a girl, som tagit dem över tre år att få ut.

”Merparten av låtarna och skivan spelade vi in under en vecka i maj förra året, tillsammans med vår producent Albin ”Nibla” Hallberg. Vi hade en massa färdiga idéer och låtar och Nibla hade en massa bra idéer. Tillsammans hade vi värsta flowet under den där veckan. Det är allt annat runt omkring som tagit tid. Vi har befunnit oss i en kidnappningssituation”, säger Fiona Fitzpatrick.

Och så berättar duon en historia som man hört många andra artister berätta före dem: hur de ­hamnat i konflikt med sitt skivbolag. 2015 skrev de ett internationellt avtal med jättebolaget Sony/RCA med sikte på en bredare lansering i USA. ­Utfallet blev dock inte alls vad de hoppats på.

”Det är så himla ironiskt. Vi blev exakt de skivbolagsprodukter som vi alltid föraktat och lovat varandra att vi aldrig skulle bli. Vi tappade kontrollen över vår egen musik och våra egna ­karriärer”, säger Fiona Fitzpatrick.

Efter så många år i branschen visste ni väl vad ni gav er in i?

”Jo, men vi hade klarat oss så bra så länge som oberoende, att vi tyckte att det skulle vara kul att testa ett stort bolag. Vi har ju sett hur bra det har gått för våra kompisar i ­Icona Pop till exempel. Det är ändå ganska soft att bli flugen till New York och ­sitta på möten med mäktiga skivbolagsbossar som lovar en massa saker. Och vi blev sammanförda med sjukt duktiga producenter, som skriver hits åt Katy ­Perry och andra megastjärnor, och fick ­sitta i sessions med dem och skapa låtar. Det var fett nice i början”, säger Fiona Fitzpatrick.

Vad var det som gick snett då?

”Ingenting hände, det var bara en massa möten och väntan och nya diskussioner. Ingen brydde sig egentligen om musiken, den kom alltid i sista hand. Vi hade ett huvudskivbolag i Sverige, Universal, och så Sony/RCA i USA, och det samarbetet fungerade inte alls. Vi hade skapat låtar med andra låtskrivare där det blev bråk om rättigheter och betalningar. Vi fick inte möjlighet att ge ut den typen av ­musik som vi ville skapa.”

Till slut lyckades duon trassla sig ur sitt kontrakt, men först efter att ha släppt ett par låtar i fjol som de inte alls var nöjda med.

”Nu har vi brutit med alla. Vi har bytt skivbolag, managementbolag och bokningsbolag, och startat vårt eget musikbolag”, säger Fiona Fitzpatrick.

Bolaget, som de döpt till Big Romantic Music AB, bildades så sent som i februari 2018 och ska enligt bolagsbeskrivningen bedriva musikproduktion, artistutveckling och förlagsverksamhet. Den nya skivan ger de ut i samarbete med indieskivbolaget Stereo Stereo, som ägs av reklambyrån Garbergs.

»Swedish House Mafia är som ett monster«

”Stereo Stereo står för produktion, grafisk profil och pr. I stället för att vi betalar dem ett fett arvode har de del i våra intäkter från musiken. Vår deal med dem är mer att vi byter tjänster med varandra”, säger Fiona Fitzpatrick.

Samma lätta housepop-vibbar

Tillsammans med stylisten Daniel ”Tommie X” Damberg, som kallats Rebecca & Fionas tredje medlem, har Stereo Stereo även tagit fram en ny look till duon, som gjort det till en vana att byta stil med jämna mellanrum.

”Vi vill skapa en tredje romantisk våg, efter 1800-talets romantik och 1980-talets New Romantic-kultur. Musikskapande har blivit så logiskt och kalkylerat med streamingtjänsterna där man kan se exakt vilken typ av musik som får mest lyssning. Det har lett till att alla artister försöker kopiera det som funkar på topplistorna. Men att göra musik ska ju vara en romantisk, nyskapande handling där man vågar ta risker”, säger Rebecca Scheja.

Musikaliskt är Rebecca & Fiona ändå tillbaka där de började. Den nya singeln Need you, som släpptes i början av april, har samma lätta house­pop-vibbar som deras första hits Luminary Ones och Bullets. Rebecca & Fiona brukar ofta buntas ihop med Swedish House Mafia, Alesso och ­Avicii när det skrivs artiklar om ”det svenska house­undret”, eller Electronic Dance Music, EDM, som den populära och extremt mansdominerade ­genren kallas i musikkretsar.

250 000 kronor för en spelning

”Vi var i Miami i slutet av mars när Swedish ­House Mafia gjorde sitt comebackgig på Ultra. Vi har spelat på den festivalen flera gånger tidigare, men i år gjorde vi bara spelningar utanför festival­programmet. Men det som slog oss är hur jävla bra och speciella vi är på EDM-scenen, som till 99 procent fortfarande består av killar i svarta T-shirts som alla gör samma saker och tjänar fett med ­stålar. Vi skapar bättre energi och feststämning på dansgolvet än typ alla andra”, säger Rebecca Scheja.

Swedish House Mafia-medlemmen Steve ­Angello berättade i en stor Di Weekend-intervju för två veckor sedan att han tar ”1,5 miljoner kronor och uppåt” för ett dj-gig. Sådana summor är Rebecca & Fiona inte i närheten av.

”Som mest har vi fått 250 000 kronor för en spelning. För oss är det jättemycket pengar. Det var när vi spelade i Las Vegas en gång i månaden under fyra års tid. Men det höll på att ta livet av oss, både fysiskt och själsligt. Las Vegas är nog det värsta stället på jorden”, säger Rebecca Scheja.

Under Las Vegas-åren, då Rebecca & Fiona var så kallade ”resident dj:s” på två av kasinostadens största klubbar, omsatte deras gemensamma ­bolag runt 4 miljoner kronor årligen, med god förtjänst. Men 2016, efter att duon sagt upp de lukrativa Las Vegas-kontrakten, dippade omsättningen rejält till 1,7 miljoner och året slutade med en förlust på en halv miljon kronor.

”Haha, ja 2016 var vårt liveturnéår då vi åkte runt med ett band på tio personer. Det var kul, men ingen ekonomisk succé direkt”, säger Fiona Fitzpatrick.

En snabb sms-konversation med deras ”ekonomikille” visar att siffrorna i det färska bokslutet för 2017 var något bättre. Omsättning uppgick till 2,3 miljoner kronor och det blev en vinst på 200 000 kronor.

”Vi har inte jättebra koll på ekonomin, men det är viktigt för oss att betala skatt och sköta allt rätt. Men det är lugnt, vår ekonomikille är socialist precis som vi”, säger Rebecca Scheja.

Rebecca & Fiona har kallats ”chamapagne­socialister” och skyltar gärna med att de röstar på Vänsterpartiet. De ser alltid till att prata om socialism och feminism i intervjuer, även så ­under åren då de försökte slå igenom stort i USA.

”Det var inte alltid det gick hem. Amerika­nerna är ju indoktrinerade sedan barnsben att skatt är något fult. Men när man väl berättar om allt bra som skatterna går till här i Sverige är det ändå många som fattar. De är ju vana att behöva ­betala för allting själva”, säger Fiona Fitzpatrick.

Inga trygghetsknarkare

Den som följer Rebecca & Fiona i sociala medier kan lätt få intrycket att deras liv är en konstant ­pågående fest. De syns ständigt i nya städer ­bakom ett dj-bås med en öl i handen. Och det är inte så långt från sanningen, enligt dem själva.

»Tjejer på tomten var jobbigt«

”Vi sammanställde lite statistik härom dagen då vi kom fram till att vi druckit 15 000 öl de ­senaste tio åren”, säger Rebecca Scheja.

”Var för sig. I runda slängar. Det kan vara mer”, säger Fiona Fitzpatrick.

Ni är ju inte 20 längre, hur orkar ni?

”Det är klart att man blir lite mer bakis i dag än för tio år sedan, men jag tycker fortfarande att det är det roligaste som finns att festa”, säger Fiona Fitzpatrick.

”Men så tar vi inga droger heller, vi bara ­dricker”, säger Rebecca Scheja.

Vad händer den dagen någon av er vill skaffa barn och familj?

”Ingen av oss har något som helst sug efter det. Vi kommer att pusha det så långt det bara går”, säger Fiona Fitzpatrick, som är den av de två som för tillfället har en pojkvän.

”Alltså, jag kan inte tänka mig något värre än att köpa en fin bostadsrätt som ska renoveras. Och så en gullig unge att ta hand om på det. Det ­funkar inte med våra liv. Vildheten går förlorad och man blir en trygghetsknarkare”, säger Rebecca ­Scheja.

”Att renovera lägenheter är nog det ocoolaste och mest oromantiska vi vet”, säger Fiona ­Fitzpatrick.