Di Weekend INTERVJUER

Play blev räddningen i pausen

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Stefan Forsberg är vd för Stockholms konserthus.

Joey Abrait

Alla kurvor pekade uppåt, Stockholms Konserthus hade aldrig gått bättre. Till och med platser med skymd sikt bakom pelare såldes slut. ”Nu får publiken i stället sitta i soffan och titta på Konserthuset play”, säger Stefan Forsberg , vd för verksamheten.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Hur sysselsätter man 105 musiker – det vill säga Kungliga Filharmoniska Orkestern – med ett stängt Konserthus?

”Vi har ställt om till digital verksamhet med live­sända konserter. Orkestern är uppdelad i mindre enheter. Normalt sitter musikerna så tätt som möjligt för att kunna uppfatta minsta lilla gest. Nu sitter de på ett par meters avstånd från varandra.”

Ni tvingades stänga precis när Beethovens symfonier skulle framföras. Hur har ni kunnat lägga om firandet av Beethovenåret, 250 år efter tonsättarens födelse?

”Vi gjorde hela festivalen digital. Vi jobbar mycket med en jämställd repertoar och hade gjort en liten twist på hans initialer, LvB, som också kunde utläsas som Ladies versus Beethoven. Samtliga hans symfonier mötte verk av nio kvinnliga tonsättare. Det blev en enorm succé som finns att se på Konserthuset Play.”

Ni medverkar i ett samarbete mellan 20 europeiska konserthus med sändningar varje kväll via Facebook. Hur stor publik har sändningarna från Stockholm?

”Det är bara vi i Sverige som fortfarande spelar och har livekonserter, men det som läggs ut på Facebook i vårt Europasamarbete är arkivmaterial. Våra egna filmer har under mars-april startats cirka 350 000 gånger, en ökning med nästan 300 procent jämfört med tidigare.”

Du är ordförande för branschorganisationen Svensk Scenkonst, som företräder den professionella verksamheten inom opera, teater, musik och dans. Vad blir de långsiktiga konsekvenserna av att all scenkonst i praktiken ­ligger nere?

”Det är bekymmersamt. Hela fundamentet för den egna finansieringen har försvunnit, genom att det inte går att sälja några biljetter. Kulturområdet blöder med cirka 50 miljoner kronor per vecka. Regeringens stödinsatser uppskattas, men räcker inte till. Även om restriktionerna släpper kommer det att ta tid för kulturvärlden att återgå till ett normalt läge.”

Festivalgeneralen redo för invasion Är du rädd för att människor inte kommer att vilja sitta tätt intill varandra på länge?

”Just nu finns ingenting som tyder på att publiken inte vill komma tillbaka, men den aspekten finns. Vi har infört ett öppet köp för våra konsertserier, för att de som är osäkra ska våga köpa biljetter. Stora salen har 1 767 platser och vi funderar hur vi skulle kunna spela om det skulle bli begränsningar på 500 personer, som det var först, eller 1 000, som skulle passa oss bättre.”  

Konserthusets huvudfinansiär är Region Stockholm, som förra året gav er 155 miljoner kronor i bidrag, och huvudsponsor är SEB. Oroar du dig för den fortsatta finansieringen?

”Jag är inte orolig, men jag är vaksam. Vi kan inte ha en bättre finansiär än Region Stockholm eller en bättre sponsor än SEB, som varit otroligt lojala under snart 16 års tid. Jag förstår att regionen måste satsa på sjukvården, kollektivtrafiken och annat, men vi är alla överens om att kultur behövs. Vi har en egenintäkt på mellan 25 och 30 procent genom biljettförsäljning och uthyrning. Det här är prisceremoniernas hus.”

FAKTA
Stefan Forsberg

Ålder: 58 år.

Familj: Maka Els-Marie, döttrarna Sanna, Amanda och Mimmi med familjer, fyra barnbarn.

Bor: Stockholms ­innerstad.

Bakgrund: Utbildad till trumpetare vid musikhögskolan i Göteborg. Aktiv som musiker i bland annat blåsarsymfonikerna. Länsmusikchef i Stockholm, vd för Blåsarsymfonikerna. Program- och planeringschef för Sveriges Radios Symfoniorkester och Radiokören. Chef för Stockholms ­Konserthus och vd för Stockholms ­Konserthusstiftelse sedan 2003.

Frukost: Kaffe, ostfralla, yoghurt med müsli och apelsinjuice på Konserthusets stora scen.

VISA MER
När tror du att Stockholms konserthus kan ­fyllas med publik igen?

”Jag hoppas när vi inviger nästa säsong i mitten av september. Ska jag vara optimistisk, så ­redan till våra sommarkonserter i augusti.”

Vilket Väsen det blir på världsscenerna Hur lång planeringshorisont har ni?

”Vi ligger ungefär två-tre år framåt i tiden, så långt är det mesta låst och kontrakterat. Men vi håller redan på för fullt att planera den stora jubileumssäsongen 2026 då Konserthuset fyller 100 år. Året därpå, 2027, fyller dessutom Kungliga Filharmonikerna 125 år. Eftersom vi har bruten ­säsong får vi ett gemensamt år som blir ett dubbeljubileum, nämligen hösten 2026 och våren 2027. Då kommer vi att dra på med historiens vingslag. Det första som klingade när Kungliga Filharmonikerna bildades var Beethovens fjärde symfoni.”