Di Weekend INTERVJUER

Omstart för Fiatfamiljens värsting

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Foto: TT/Giuseppe Cacace

Han är en av Europas mest kända miljardärsöner, ökänd för sitt lyxliv, sin extravaganta klädstil – och sina narkotikaproblem.

Fiatfursten Gianni Agnellis rastlösa dotterson Lapo Elkann är också en serieentreprenör, vars senaste projekt Garage Italia Customs är en kombination av topprestaurang och design-studio där exklusiva bilar skräddarsys efter kundens önskningar.

Di Weekends Kristina Kappelin träffar honom i Rom.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Det ligger en rymdskeppsliknande byggnad i utkanten av Milanos innekvarter Brera. Den har varit övergiven i många år.

Arkitekten Mario Bacciocchi ritade och uppförde den på 1950-talet, på uppdrag av oljekoncernen ENI. Den fantasieggande fastigheten skulle bli en bensinstation i absolut särklass för att hylla den italienska bensinen Supercortomaggiore. ENI hade upptäckt ett smärre oljefält på Po-slätten i norra Italien.

Verksamheten upphörde under 1980-talet och sedan dess har byggnaden förfallit. Det är inte förvånande att den som såg dess potential är den lika kreativa som trendkänsliga Lapo Elkann, som letade efter lokaler för sitt företag Garage Italia Customs. Han köpte fastigheten och efter en lång och pietetsfull renovering invigdes nyligen det nya högkvarteret.

I gatuplanet och på övervåningen ligger en bar och en lyxrestaurang som båda drivs av projektets delägare, Italiens mästerkock Carlo Cracco.

På bottenvåningen har Lapo Elkann och hans medarbetare kontor och verkstäder för att erbjuda Garage Italias exklusiva tjänster, fordon som skräddarsys efter kundens önskningar.

FAKTA
Lapo Elkann

Ålder: 40 år.

Familj: Son till Margherita Agnelli, dotter till Fiatfamiljen Agnellis avlidne huvudägare Gianni och den italienska prinsessan Marella Caracciolo, och Alain Elkann, författare. Två helsyskon, John och Ginevra. Flickvän ryktas vara fotomodellen Cristina Saracino.

Uppväxt: Född i New York, uppvuxen i Paris, därefter Italien.

Karriär: Efter examen på European Business School i London, blir han ansvarig för marknadsföringen av Fiat, Alfa Romeo och Lancia. 2007 grundar han och två vänner Italia Independent, vars huvudprodukt är glasögonbågar. 2015 startar han Garage Italia Customs, specialiserat på skräddarsydd design för olika fordon.

Övrigt: Fyra gånger utsedd till världens mest välklädda man av Vanity Fair.Lapo Elkann har flera gånger erkänt att han är narkoman. Nu har han blivit av med sitt kokainberoende enligt egen uppgift med hjälp av den omdiskuterade metoden TMS (Transkraniell magnetstimulering).

Har haft förhållande med bland andra den italienska skådespelerskan Martina Stella, sin avlägsna släkting Bianca Brandolini d’Adda och den kazakiska miljardärskan Goga Ashkenazi.

VISA MER

”I centrum för det vi gör är rörelse – i luften, på marken, på havet, överallt. Vi skapar projekt från noll och gör alltifrån produktutveckling till pr och marknadsföring. Det räcker inte med att tillverka, man måste kunna förverkliga drömmar.”

Jag träffar Lapo Elkann med en liten grupp utländska journalister när han är på tillfälligt besök i Rom. Han är förhållandevis konventionellt klädd i mörkblå kritstreckskostym, med brett mellan ränderna. Om någon eventuellt har missat det, var det just Lapo Elkann som gjorde denna Al Capone-variant av bankmannens osexiga uniform till mode i början av 2000-talet. Vit skjorta med fransk krage, enfärgad mörk slips. Det är uppenbart att han vill göra ett så ”normalt” intryck som möjligt. Han är kortklippt men inte nyrakad. En five-o’clock-shadow skuggar kinderna. Ögonen är intensivt blå och sökande.

Förluster på 13 miljoner euro

Garage Italia Customs är hans andra försök att slå sig fram på egen hand, efter Italia Independent, det börsnoterade glasögon- och modeföretaget som förlorade 30 procent av sin omsättning i fjol.

”Man lär sig av sina misstag. 2016 var ett dåligt år i glasögonindustrin, men nu nylanserar vi. Den nya ledningsgruppen är mer effektiv och organisationen mer konkurrenskraftig. Vi har flera nya projekt i pipelinen”, säger Lapo Elkann.

Efter förlusterna på cirka 13 miljoner euro förra året, kom John Elkann sin bror till undsättning och blev Italia Independents näst största aktieägare. Om Lapo är en trendkänslig och energisk – men inte fullständigt jordad – entreprenör, står John för stabilitet och kontinuitet. Han är i dag Fiat Chrysler Automobiles (FCA) styrelseordförande.

Det var John som fick ärva merparten av Fiatfamiljens förmögenhet, när huvudägaren, patriarken och den fursteliknande gamle Gianni Agnelli dog 2003. Då var bilkoncernen i så djup kris att många ifrågasatte om den skulle kunna överleva. Året därpå utsågs Sergio Marchionne till vd och Lapo Elkann blev ansvarig för marknadsföringen av de tre märkena Fiat, Alfa Romeo och Lancia. Dittills var han mest känd som en ung, snygg jetsettare. Medan brodern John gifte sig med den blåblodiga Lavinia Borromeo, var Lapo ständigt på jakt efter nya trippar. Han festade outtröttlig jorden runt i ständigt mer iögonfallande kläder, omgiven av rockstjärnor, filmdivor, fotomodeller och framgångsrika entreprenörer.

Morfar förebilden

Lapo Elkann framstod som sin ordentliga brors totala motsats. Men hans förebild morfar Gianni var på sin tid Italiens mest kända och beundrade dandy och playboy. ”Slösa inte bort livet”, sa han en gång till en god vän som hade slumrat till på däcket till Agnellis yacht i gryningen.

”Sova kan du göra när du är död.”

”Jag drömde länge om att bli som min morfar, tills jag förstod att det var ouppnåeligt. Han lärde mig att vara nyfiken och att man alltid kan bli bättre. Han lärde mig att generositet är ett värde, att lyssna innan man talar, att älska Italien. Jag har hans foto på mitt nattygsbord. Han är där om jag behöver råd om natten”, berättar Lapo Elkann.

Det var inte lätt att marknadsföra Fiatkoncernens bilar 2004. Hela verksamheten var i botten. Det fanns inga nya modeller och koncernens karismatiska ledare hade nyss avlidit.

Lapo Elkann lät inreda ett färgsprakande kontor i de gråa korridorerna och blev snabbt en magnet för journalister och paparazzi. Strategin han utvecklade under koncernens dåvarande marketingchef Luca de Meo, blev framgångsrik. Elkann bidrog till att ge varumärket Fiat sin lyster tillbaka. Framför allt lanseringen av den nya Fiat 500 genljöd i bilvärlden.

Lapo Elkann lät sig fotograferas i bilens bagageutrymme, iklädd Fiatmärkt munkjacka av egen design. Allt verkade gå som på räls. Han framstod som Fiats bästa tänkbara reklampelare för en ung, chic kundkrets, en Agnelli som i någon mån kunde föra ”furstens” arv vidare. Sergio Marchionne hade fått koncernen på rätt köl och lät den då 27-årige rastlösa, oförutsägbara arvingen hållas.

Men hans tålamod slutade den 11 oktober 2005. På morgonen den dagen fick polisen i Turin ett larmsamtal från Via Marochetti i ett arbetarklassområde i närheten av Fiats högkvarter. Kvinna som ringde sa att en ”betydelsefull” person behövde hjälp omgående.

Anders Sundström redo för ny avspark

Några minuter senare kom ambulanspersonal till lägenheten, där en transexuell kvinna i femtioårsåldern öppnade ytterdörren. På hennes soffa låg en ung, rödblond, medvetslös man.

Fick lämna koncernen

Nyheten kom ut blixtsnabbt. Lapo Elkann vårdades på sjukhus för överdos av kokain, efter ett drog- och sexparty med tre transsexuella. Kvinnan som ringde efter hjälp heter Patrizia och var känd som en av Turins äldsta transexuella personer. Hon berättade senare att hon ofta hade sett Lapo komma körande på ”stritan” i spektakulära sportbilar, men att hon alltid hade undvikit honom som kund.

Men just den här kvällen sa hon ja och tog med sig Lapo Elkann hem, tillsammans med två kolleger från gatan.

”En sådan som han kan man inte klara av själv en hel natt. Det är bara inte möjligt”, sa Patrizia flera år senare i en tv-intervju.

Skandalen var ett faktum. Lapo Elkann fick lämna Fiatkoncernen med omedelbar verkan. Enligt den italienska dagstidningen Libero köptes han ut med 165 miljoner euro, ett ganska snålt ”avgångsvederlag” i relation till Agnellis förmögenhet. Familjens svarta får försvann från jordens yta, avgiftades på en klinik i Arizona och dök upp ett år senare i New York.

”Jag erkänner mina fel och tycker att jag har betalat ett högt pris för dem. Mitt problem heter kokain. I livet kan man göra fel och ta till saker för att döva tomheten inom sig. Var och en gör det som är bäst eller sämst för hen. Efteråt är det viktiga att förstå varför man gick för långt. Fråga sig själv om orsaken och se framåt”, sa Lapo Elkann i en intervju i La Repubblica i januari 2007.

Han berättade att det var morfars gamla vän Henry Kissinger som fick honom att våga komma ut i offentligheten igen. Han bjöd Lapo Elkann på lunch på sin klubb Brook i hörnet av Park Avenue och 54:e gatan. Den unge Agnelli rakade av sig sina yviga polisonger, satte på sig en kostym och kom punktligt till mötet.

”Ser du Lapo”, sa Kissinger. ”Alla gör fel här i livet. Det viktiga är att börja om igen. Det kan vara svårt, men det beror helt och hållet på dig själv om du lyckas”.

”Svårt vara företagare i Italien”

Det dröjde inte länge förrän Lapo Elkann var tillbaka. Sedan dess har han ständigt bytt flickvänner, fortsatt att umgås med Italiens och världens rika och berömda och startade Garage Italia Customs 2015. Även den här gången, håller han fram sitt hemland i företagsnamnet.

”Jag är en världsmedborgare, men jag vill sälja det bästa som Italien har att ge. Det finns så otroligt mycket som är vackert här, gammalt och nytt. Vår konst, vårt vin, vår mat, vår teknologi och våra uppfinningar, massor av begåvade människor. Men vi måste vara mer enade. Presentera oss tillsammans och lära oss att sälja oss bättre. Det uppnår man när man samarbetar”, säger han.

Lapo Elkann syftar på Italiens eviga problem att fungera som nation, inte minst inom näringslivet och politiken. Eviga splittringar gör att politiska beslut är svåra att ta och drar ut på tiden. Italien har allt som krävs för att konkurrera, men det saknas fungerande infrastruktur. En byråkratisk djungel och ett långsamt rättssystem lägger alltför många hinder i vägen för inhemska företag och villiga utländska investerare.

”Jag väntar mig ingen hjälp från politiken. Men det är verkligen svårt att vara företagare i Italien. Jag skulle önska att man pratade mindre och fick mer gjort”, fortsätter han.

Industrinestorn talar ut om hoten

Självsäker – och rädd

Han är stolt över Garage Italia Customs. Invigningen av den före detta bensinmacken i november fick stor uppmärksamhet i italiensk press. Lapo Elkanns kontor ser mer ut som en modebutik än en plats där man säljer fordon. Väggarna är täckta av hyllor med alla de olika material i oräkneliga färgnyanser som kunderna kan få till sina drömfarkoster. Bland de privata kunderna finns Lady Gaga, Diesels grundare Renzo Rosso och Leonardo di Caprio. Företaget gör miniserier till bland andra Volkswagen och BMW och bjuder ut sina tjänster till yacht- och flygplansproducenter och deras kunder. Men föremålet kan även vara en cykel eller en kaffemaskin. De anställda kommer huvudsakligen från Emilia Romagna och har fått Italiens mest sofistikerade hantverkstraditioner inom biltillverkning med modersmjölken. Hälften är män och hälften är kvinnor, något som Lapo Elkann är stolt över att framhålla.

”Varje människa är unik. Det är vårt jobb att tillfredsställa den känslan. Personalisering är nyckeln till dagens lyxindustri. ’Om ni har drömmar och vill få dem uppfyllda, kom till oss.’ Det är vårt motto”.

Lapo Elkann är ivrig, övertygande och ständigt på väg mot något nytt. De som arbetar med honom har svårt att hålla samma takt. Han har storhetsvansinne och är självsäker i ena stunden, osäker och rädd i nästa. Han lever enligt sin morfars idé om att ingenting är värre än att ha tråkigt. Han älskar att vara en stilikon, att provocera och förvåna. Till årets Venedigfestival kom han i beige smoking och nätta skor med rosetter. Han gillar enfärgade, dubbelknäppta kostymer i starka färger, ljusblått, rött, illgult. Han gör bilar som är kritstrecksrandiga, täckta med bilder från Kama Sutra, pepitarutiga, kamouflagefärgade, inspirerade av Memphisgruppen. Garage Italia Customs har skaffat lokaler i Miami Design District och han har just varit på kundbesök i Kina och Abu Dhabi.

”Vi är rörelsens ”haute couture”. Vi arbetar mer och mer med konstnärer i vår produktutveckling”, fortsätter han.

Nya skandaler

Förutsättningar för att lyckas finns, om bara verkets skapare håller. För ett år sedan var Lapo Elkann minst sagt i blåsväder igen. Han fingerade en kidnappning i New York för att få sin familj att betala 10 000 dollar till en transsexuell prostituerad han hade tillbringat helgen med. Det blev nya rubriker och ny skandal. Sedan dess har Lapo Elkann provat ytterligare en behandlingsmetod för att komma till rätta med sitt missbruk.

”Jag är en känslig och sårbar person. Jag har varit beroende av droger och att befria mig från det är mitt livs största fight. Jag är oerhört tacksam för den hjälp jag har fått. Jag ser kampen mot mitt beroende som en stor utmaning och är mycket stolt över att jag har klarat av det. Jag hade sjunkit väldigt djupt och skulle gärna ha sluppit att göra det. Men om man inte når botten kan man heller inte nå toppen. Det jag har gått igenom och den terapi jag har fått har gjort mig till en bättre kollega, en bättre bror, en bättre företagare. Jag är en eklektiker. Jag älskar livet till sista andetaget”, säger Lapo Elkann.