Di Weekend INTERVJUER

Näthandelskungens nya paketlösning

”Jag tror inte att det skulle vara särskilt roligt att vara börs-vd, jag ser ingen glamour i det. Det skulle vara tråkigt att behöva vara mer försiktig med vad jag säger”, säger Pär Svärdson.

Foto: Jack Mikrut

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Nätentreprenören Pär Svärdson har satt lilla Morgongåva i Uppland på kartan med succéföretagen Adlibris och Apotea.
Efter fem år värderas Apotea till 2,5 miljarder kronor. Men till börsen vill han inte.
”Jag är inte tillräckligt välpolerad.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

När Di Weekend möter Pär Svärdson utanför Apoteas huvudkontor på Sveaplan i Stockholm har han förberett kaffe för tre i särskilda resemuggar, resvan som han är.

Han bilpendlar de drygt elva milen till Morgongåva väster om Uppsala minst en gång i veckan, och vi ska snart upptäcka att han inte rör sig många meter utan en kaffemugg i handen.

När vi rullar in i det lilla samhället i hans rymliga Lexus strålar höstsolen över den senaste investeringen, som än så länge består av skalet till en ny distributionscentral på 38 000 kvadratmeter. Enligt uppgift investerar fastighetsägaren Anders Wall över 200 miljoner kronor i den nya byggnaden.

Ytan motsvarar ungefär sex fotbollsplaner, och fastigheten blir mer än sju gånger större än den Apotea använder i dag. Adlibris, som såldes till mediekoncernen Bonnier 2005, huserar på 12 000 kvadratmeter i en tredje byggnad ett stenkast bort.

Inne i den nya fastigheten håller ett specialistföretag från Lettland på att gjuta golvet, och Pär Svärdson förklarar hur betongbilarna går i skytteltrafik till och från Uppsala var femte minut för att processen ska flyta optimalt.

FAKTA
Pär Svärdson

Ålder: 48 år.

Familj: Fru Pernilla, produktionsledare i reklambranschen. Son, 13 år, och dotter, 11 år.

Bor: Hus på Lidingö, sommarställe utanför Vaxholm.

Bakgrund: Civilekonom och civilingenjör från Linköpings universitet. It- och managementkonsult på Accenture. Grundade nätbokhandeln Adlibris 1997. Vd och medgrundare av nätapoteket Apotea sedan 2012. Är även delägare och styrelseledamot i en rad andra näthandelsbolag.

Fritid: Segling. Har varit med och vunnit ett SM-guld och två SM-silver i klassen Farr 30.

På nattygsbordet: Deckare och böcker om militärhistoria, helst om andra världskriget.

VISA MER
FAKTA
Apotea

Grundades: 2012.

Omsättning (2016): 968 miljoner kronor. Av det står receptfria varor för 75 procent.

Resultat före skatt (2016): 14 miljoner kronor.

Anställda: 319.

Ägare: Grundarna Pär Svärdson, Fabian Fischer, Pia Stoltz, Sofia Modig, Camilla Günesli och Anders Cserkuti (drygt 50 procent), Sjätte AP-fonden (22 procent), Ernström & C:o (10 procent), Creades (5 procent), övriga (drygt 10 procent).

VISA MER

”Det här känns större än parkeringen på Arlanda”, utbrister Di:s fotograf .

I februari nästa år ska den nya byggnaden stå klar, då med egen bergvärme och solceller på taket. Det blir Sveriges största solcellspark på ett tak.

”En solig sommardag är det inte säkert att vårt område kan göra av med all ström. Då får vi pumpa ut det på stamnätet. Sedan är det förstås tvärtom en mulen dag i november. Men det tilltalar mitt ego att vi även kan bidra till samhället runtomkring under riktigt soliga dagar”, säger Pär Svärdson.

1 000 personer anställda

Vid sidan av de många företagarpriser han har vunnit, inklusive Di:s Digitala Gasell 2016, har han utsetts till Årets Hedersupplänning. Tack vare de bolag han grundat arbetar närmare 1 000 personer med näthandel i Morgongåva, som har 1 400 invånare.

”Det är väldigt kul att vara med och skapa jobb i glesbygd, för det är så uppskattat”, säger han.

Till skillnad från många andra tror Pär Svärdson att fler, och inte färre, kommer att få jobb tack vare e-handeln. Det beror på att e-handeln har hög servicegrad, på samma sätt som lanthandeln hade förr. E-handlaren erbjuder ett stort urval, plockar ihop varorna, paketerar dem och ser till att de körs hem till kunden.

”När du handlar på en stormarknad kör du dit och hem själv, letar upp varorna själv, bär själv och med självscanningen betalar du till och med själv. Förädlingsvärdet är lågt, vilket kräver färre anställda.”

Resultatet blir, enligt Pär Svärdson, att fler jobb kommer att flytta ut i glesbygden när butikskedjor i storstäderna lägger ned.

”Om 15-20 år kommer man att säga att det var ungefär nu det hände. Näthandeln har visserligen funnits i 20 år, men det är först nu den tar så stora bett av marknaden att det förändrar spelplanen.”

Lägre priser till utsatta människor

Pär Svärdson vet vad han talar om. Det var han och tre kompanjoner – som startade Adlibris, Sveriges första nätbokhandel, för 20 år sedan.

Adlibris annonserade sin lansering den 24 juli 1997, konkurrenten Bokus ett par månader efteråt, den 10 september.

I dag står näthandeln för 50 procent av bokmarknaden, av det står Adlibris för drygt 30 procent.

Sedan Apotea grundades för fem år sedan har näthandeln vuxit till 6 procent av läkemedelsmarknaden, av det står Apotea för knappt 4 procent.

Pär Svärdson tror att omkring en tredjedel av dagens 1 400 fysiska apotek är borta om fem år - och han visar ingen större medkänsla för dem som slås ut.

”Folk har tyckt synd om bokhandlare som slås ut också, men jag säger i stället: tänk på alla bokköpare. Att hålla upp prisnivån för att skydda bokhandlarna känns inte rätt. Jag är snarare stolt över att priserna på böcker inte har gått upp sedan vi startade Adlibris. Det är viktigt att mänskligheten läser. Och vad gäller läkemedel var ju syftet med omregleringen att öka konkurrensen och få ned priserna. Det är ofta utsatta grupper som konsumerar mycket medicin, och vi kan redan se att prisnivån har börjat plana ut sedan vi kom in på marknaden.”

Många unga i arbete

När vi går in i Apoteas nuvarande byggnad i Morgongåva, som omfattar 5 000 kvadratmeter, är det som att komma in i tomteverkstaden i Kalle Ankas jul.

Paket åker runt på löpande band och lagerarbetare springer fram och tillbaka med var sin rullvagn. På rullvagnarna står en korg för varje beställning, som plockas ihop med hjälp av en läsplatta. Ett it-system parar ihop beställningar som är så lika som möjligt, för att göra promenaden med varje vagn så kort som möjligt. I en särskild avdelning av lokalen arbetar farmaceuter med att expediera receptbelagda mediciner.

Vi slås av den låga medelåldern i företaget, många är under 25.

”Det beror på att lagerjobben inte kräver så hög utbildningsnivå, men de är fysiskt krävande. Det är kanske inte så tungt, men du går lätt över en mil på en dag när du plockar varor. Det kan 40-plussare också göra, men de kan vara lite mer bekväma”, säger Pär Svärdson.

Här behövs inga stegräknartävlingar?

”Nej, verkligen inte.”

Skulle inte robotar lika gärna kunna plocka och packa åtminstone de receptfria varorna?

”Det går att underlätta med automatisering i vissa moment, men det är mycket som robotar inte kan göra. De kan till exempel inte gripa tag om saker och lägga dem på en pall. Den här typen av arbetsplats kommer att bestå under lång tid framöver.”

En hel del nyanlända arbetar i Morgongåva, eftersom lagerarbetet inte kräver perfekt svenska.

”De kan snarare träna upp sin svenska på jobbet. Märkligt nog har vi haft svårt att få hit dem. Vi har haft färre här än vi har plats för. När vi ringde och erbjöd Arbetsförmedlingen praktikplatser under flyktingkrisen 2015 fick vi svaret att de inte kunde hitta några nyanlända åt oss, för listan var så lång att de inte visste var de skulle börja. ’Varför inte börja från början?’, undrade jag.”

Enligt Pär Svärdson är Sveriges integrationsproblem till stor del självförvållade.

”Det krävs stor drivkraft för att bryta upp och ta sig runt halva jordklotet, men när man väl kommer hit tar allt för lång tid. Jag försöker tänka mig in i hur det skulle vara att inte få jobba de första fem, sex åren man är här. Det måste vara otroligt frustrerande.”

Välkomnar ny konkurrent

I höstas blev det känt att dagligvaruföretaget Axfood, Axel Johnsons investmentbolag Novax och entreprenörerna bakom näthandelsbolaget Lenson tillsammans ska starta ett nytt nätapotek, som ska heta Apohem. Det blir den första nätaktör som på allvar utmanar Apotea.

”Det är bra, det sporrar både Apotea och mig personligen. De fysiska apoteken tävlar i en annan gren, och det är inte kul att tävla utan medtävlare. Hur kul vore det för Usain Bolt att springa 100 meter om han alltid sprang själv?” frågar Pär Svärdson retoriskt.

”På Adlibris tittade vi på Bokus varje dag, och det var utvecklande för båda företagen. Det är det som är marknadsekonomi.”

Men han tillägger att han tycker att Axel Johnson-sfären är sena i startblocken.

”Vi kommer att omsätta 1,5 miljarder kronor i år, och innan de är i gång omsätter vi 2 miljarder. De var intresserade av att köpa 10 procent i Apotea förra året, men hoppade av när de tyckte att det blev för dyrt. Den posten sålde vi till Avito-grundarna och investmentbolag Ernström & Co. Om du frågar mig kommer Johnsons beslut att starta från grunden att bli betydligt dyrare.”

Efter den affären har även Sven Hagströmers investmentbolag Creades köpt 5 procent i Apotea. Priset blev drygt 120 miljoner kronor, vilket innebär att bolaget värderas till runt 2,5 miljarder kronor.

Enligt Pär Svärdson har Apotea varit lönsamt sedan andra kvartalet startåret 2012.

Hur stora är ni om fem år?

”Då tror jag att vi omsätter 4–5 miljarder kronor, med en vinstmarginal på 7–8 procent.”

Kommer ni att gå till börsen?

”Nej, det finns ingen anledning, åtminstone inte de närmaste 3–5 åren. Vi växte med 65 procent förra året och behöver inget extra kapital. Vi grundare är heller inte intresserade av att sälja våra andelar.”

”Jag tror inte att det skulle vara särskilt roligt att vara börs-vd, jag ser ingen glamour i det. Det skulle vara tråkigt att behöva vara mer försiktig med vad jag säger – jag som brukar lägga fram Apoteas budget när jag gör presentationer om bolaget.”

En upprorisk ådra

Fastighetschef mot strömmen

Pär Svärdson beskriver sig själv som ”lite halvrebellisk”. Han tycker om att bryta mot normen, och göra tvärtom.

”Jag tycker att det är väldigt roligt, det ger mig tillfredsställelse. Jag är uppvuxen i en mindre stad, och det har gett mig en upprorisk ådra. Om du ska jobba med att förändra apoteksbranschen måste du ha en sådan sida.”

Han var 12 år när pappan fick jobb som chef för glasbruket Kosta Boda i Småland, och familjen flyttade från Bromma i Stockholm.

”Om vi hade stannat kvar i Bromma hade jag nog blivit mer välpolerad. Nu har jag sprungit runt i jeans och t-shirt hela min karriär, och trivts med det.”

Flytten till brukssamhället Kosta blev en utmaning. Vd-bostaden var en representationsvilla som låg högst upp på en höjd, och nedanför låg de andra tjänstemännens bostäder på rad längs kullen. Arbetarna bodde bakom bruket.

”Lokaltidningarna hade gjort porträtt på vår familj redan innan vi kom. I Bromma hade man ingen aning om vad folk jobbade med, det blev en enorm kontrast.”

Eftersom Pär Svärdson var direktörsson var det inte självklart att han skulle bli hembjuden till sina klasskompisar. Tjänstemän och arbetare umgicks inte hur som helst, eftersom brukssamhällets hierarkier var djupt rotade.

”Jag har ett särskilt minne som har etsat sig fast. När jag kom hem till en kille i klassen sa hans mamma: ’Det kanske inte är något fel att du är här, hemma hos oss.’ För mig som kom från Stockholm var det ett helt absurt uttalande. Det tog säkert ett halvår innan jag hade en kompis.”

Pär Svärdson tyckte att lilla Kosta var en hård och destruktiv miljö.

”En kille i klassen över mig, som gick i sexan, odlade marijuana på sin balkong. Det var inte det minsta självklart att man skulle gå ut nian. Jag fattade ingenting, jag var så långt ifrån Brommaidyllen jag var van vid.”

Efter ett år flyttade familjen vidare till Västervik, där Pär Svärdson blev kvar tills han började på universitetet. Pappan fortsatte som konsult i egen regi, och mamman blev skogsbonde på morföräldrarnas gård.

”I Västervik trivdes jag. Det var viktiga år för mig.”

Som så många andra entreprenörer blev han tidigt intresserad av affärer. När han var i åttaårsåldern sålde han och hans syster kaniner från familjens garage i Bromma.

När han var 14 startade han företaget Svärdson Venture Capital, där han höll på med teknisk analys av aktier. SVT:s Barnjournalen gjorde ett inslag om hans stora intresse för börsen.

”Jag gjorde inte så dåliga affärer, men courtaget åt upp förtjänsten. Det handlade om för lite pengar. Men jag lärde mig en hel del, och det var faktiskt det bolaget vi bytte namn på när vi startade Adlibris långt senare.”

Amazon inspirerade

Företagarintresset har han fått från sin pappa och farfar, säger han.

”Pappa drev olika företag, kanske inte alltid så framgångsrikt, men han jobbade på. Farfar var visserligen en statligt anställd biolog, men han var otroligt intresserad av företagande. De signalerade att det var fint att vara entreprenör, men inte särskilt fint att vara byråkrat. Det där har präglat mig mycket mer än jag förstod då.”

Efter att ha blivit både civilingenjör och civilekonom vid Linköpings universitet började Pär Svärdson på Accenture, dåvarande Andersen Consulting.

”Det var där jag lärde mig programmera, det var en väldigt lärorik tid. Man kan se mycket av Accentures kultur i både Adlibris och Apotea, vad gäller såväl metoder som arbetsmoral. Men jag har fått berättat att jag ganska tidigt, på en fest, ska ha deklarerat att jag bara skulle stanna ett par år innan jag startade eget. Det var tydligen undermedvetet.”

Det blev som han hade förutspått. Tillsammans med några kolleger kläckte han runt hundra affärsidéer, som de utvärderade innan de bestämde sig för bokförsäljning.

”E-handel var ’the buzz word’ som gällde, Amazon hade nyligen startat och vi trodde att det räckte att ha ett virtuellt kontor. Vi skulle bara sitta hemma med våra laptops.”

Det låter visionärt.

”Ja, eller bara naivt. Det hela landade ganska snart hemma i min lägenhet på Jarlaplan, för vi behövde ju någonstans att vara.”

1997 grundades Adlibris av de fyra Accenture-medarbetarna Pär Svärdson, Fabian Fischer, Johan Arvidsson och Christian Lauritzon.

”De första tre åren drev jag det själv, sedan kom Fabian och Christian också in operativt. Det första året drev jag det dessutom vid sidan om mitt jobb på Accenture, innan jag sa upp mig. Då jobbade jag med Adlibris på kvällar och helger.”

Legendaren Anders Wall

I Morgongåva hamnade bolaget via bokgrossisten Seelig, som hade sitt lager i Morgongåva Företagspark. Adlibris hyrde in sig hos dem, och snart köptes företagsparken av finansmannen Anders Wall.

Lustigt nog började även Anders Wall sin bana genom att sälja kaniner. Djuren kom från hans familjegård där de slaktades innan han sålde dem på Fyristorg i Uppsala under andra världskriget.

Pär Svärdson och Anders Wall har följts åt i snart tjugo år. Relationen inleddes med en lite ovanlig hyresuppgörelse.

”När vi startade Adlibris ville vi bara hyra en del i mitten av en lokal på 1 500 kvadratmeter, så vi satte upp en tejp kring den yta vi ville ha. När vi växte flyttade vi tejpen och ringde och sa att det var dags att betala mer hyra. Så där höll det på, och faktum är att vi gjorde samma grej en gång till när vi startade Apotea”, säger Pär Svärdson.

”Det är inte så många andra hyresvärdar som skulle ha gått med på det, men Anders Wall har alltid trott på oss. Han har till och med övertalat SJ att stanna i Morgongåva. I gengäld har han fått hyra ut så gott som hela företagsparken under väldigt många år.”

Eftersom Pär Svärdson var intresserad av aktier redan i tonåren var Anders Wall lite av en legendar för honom.

Uppdrag: Lyfta Ratos

”När vi möttes första gången kom Anders Wall gående i Morgongåva. ’Dig har jag hört talas om’, sa han. ’Jag har hört talas om dig också’, sa jag. I efterhand kändes det som ett rätt korkat svar.”

Efter försäljningen av Adlibris till Bonnierkoncernen 2005 stannade Pär Svärdson kvar som vd fram till 2011. Då sålde han sina sista andelar i bolaget och började titta efter andra affärsidéer.

”Att det blev ett nätapotek berodde på en kombination av analys och tillfälligheter. Sjätte AP-fonden undrade om vi ville gå in som investerare i något som hette Familjeapoteket. Det ville vi inte eftersom det gick uselt, hade fel prisbild och ett högst udda sortiment. Men vi blev intresserade av göra om det. Bolaget hade ändå ett apotekstillstånd, en liten kunddatabas och någon miljon i omsättning, så vi tjänade tid jämfört med att starta från noll.”

Pär Svärdson, Fabian Fischer och ytterligare några vapendragare från Adlibris köpte majoriteten i Familjeapoteket och döpte om det till Apotea, medan Sjätte AP-fonden behöll 22 procent.

I dag, fem år senare, har omsättningen vuxit till 1,5 miljarder kronor, men Pär Svärdson har inga planer på att gå utomlands.

”Så länge det är lättare att hitta en kund i Sverige än utomlands ska man stanna här. Utomlands finns det alltid nyanser i marknaden man inte förstår, och vi har mycket kvar att göra här.”

Vid sidan av Apotea är Pär Svärdson styrelseledamot och delägare i en handfull mindre e-handelsföretag som Babyland (barnprodukter), Solkompaniet (solceller), Happy Yachting (båtprylar), Vintjänsten (vin), Delitea (mat, främst kolonialvaror), Zoeco (ekologisk mat och hudvård) och Widforss (jaktprylar). Flera av dessa delar lokaler med Apotea i Morgongåva.

”Jag tycker att det är så oerhört roligt med affärsidéer att jag inte kan låta bli att involvera mig i lite andra grejer också.”

Siktar på seglingsguld

Han är en hängiven seglare och tillsammans med några kompisar har han vunnit SM-guld i klassen Farr 30. Nu laddar de för VM i Kina nästa sommar, i klassen FarEast 28.

”Jag skulle väldigt gärna vilja vinna VM. Det vore coolt. Guld är alltid guld.”

Tävlingsmomentet är en faktor som driver honom även i företagandet.

”Ja, jag ser det som en sport. Nu vill jag till exempel att Apotea ska gå om Adlibris i omsättning. Om man ska göra något för andra gången är det viktigt att det blir bättre än den första.”

Han triggas av att alltid försöka göra saker och ting annorlunda.

”Jag är inte säker på att jag var sådan från början, men när man har lärt sig att tycka om förändring blir förändring det nya normalläget.”

Enligt Pär Svärdson var pengar en väsentlig drivkraft i början av hans karriär.

”Men när man har nått en viss nivå, där mer pengar inte förändrar ens sätt att leva längre, är det inte samma sporre. Då blir det viktigare att man jobbar med företag och produkter man kan vara stolt över, det räcker inte med att en verksamhet är en bra affär. En växande del av min drivkraft är att jag vill vara stolt över det jag gör.”