Di Weekend INTERVJUER

»Mycket händer när man är tyst«

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

FÖRÄNDRINGSFOKUS. Petronella Panérus är ny vd för reklambyrån Åkestam Holst och tror på samarbeten med andra byråer för att tillfredsställa kunderna.

Foto: Jesper Frisk

Kundernas affärsnytta blir allt viktigare i en föränderlig medievärld. Det anser Petronella Panérus, nytillträdd vd för en av Sveriges största reklambyråer.
Sin egen balans hittar hon i naturen.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Hon pluggade it-ekonomi innan någon kunde stava till bannerannons. Efter två år som programmerare på Posten bytte hon ut linoleumgolven mot klubbkavajer på Stureplan och mediebranschen. Det var den digitala kommunikationen som lockade.

Petronella Panérus flyttade till Stockholm som 18-åring. Efter ett år av språkstudier utomlands räckte inte hemstaden Västerås riktigt till. Hon visste att hon skulle plugga på universitetet, men att ekonomistudierna skulle landa i en karriär inom kommunikation var inte lika självklart.

”Jag valde it-ekonomi för att det lät spännande. Jag förstod rätt tidigt att det fanns någonting stort i det digitala och att det skulle hålla i sig”, säger hon entusiastiskt i ett mötesrum på sin nya arbetsplats Åkestam Holst.

Kanske låg det något undermedvetet i hennes rörelse mot reklamvärlden.

”Efter att jag hade flyttat till Stockholm tog det mig två år innan jag vågade mig ned till Stureplan. Då såg jag en vepa på en fasad och tänkte: ’Jag kanske skulle jobba med reklam’. Sju år senare jobbade jag på en byrå just där.”

FAKTA
Petronella Panérus

Familj: Dotter.
Bor: Kungsholmen.
Karriär: Posten, Message Plus Digital, Lowe Brindfors, Publics, Scholz & Friends, Great Works, Åkestam Holst.
Aktuell: Ny vd för Åkestam Holst.
Fritid: Mediterar, promenerar i naturen, umgås med familjen.
Utbildning i urval: Civilekonom, IHM, Berghs School of Communication.
Förebild/inspiratör i branschen: Anita Roddick (grundare av The Body shop), även om hon är död, och Alex Bogusky (amerikansk före detta reklamare och grundare av reklambyrån CP och B).

VISA MER
FAKTA
Åkestam Holst
  • Omsatte 231 miljoner kronor och hade en byråintäkt på 86 Mkr 2014.
  • Sveriges, sett till omsättning, fjärde största byrå och ingår sedan 2014 i byrånätverket
  • The North Alliance, Noa, som huvudägs av börsnoterade riskkapitalbolaget Capman.
VISA MER

Tillsammans med en kompis startade hon, ”långt före sin tid”, den digitala mediebyrån Message Plus Digital. Efter några år som strateg på reklambyråerna Lowe Brindfors, Publicis, och Scholz & Friends, blev hon erbjuden tjänsten som vd för den sistnämnda.

”Jag hade inte gått omkring och tänkt att jag skulle bli vd, men ansvaret skrämde mig inte. Det var redan då rätt mycket ordning och reda i mina projekt med både struktur och lönsamhetstänk.”

"I takt med samtiden"

2012 värvades hon som vd för den digitala byrån Great Works, som ingår i samma byrånätverk, The North Alliance, Noa, som Åkestam Holst. Där intog hon i augusti vd-posten efter grundaren, en av Reklamsveriges mest namnkunniga profiler, Göran Åkestam.

”När jag fick frågan ville jag först fundera, för lika självklart som det var roligt så blev jag lite rädd. Göran Åkestam är en nestor i branschen och ska man gå in vill man se till att man både kan förvalta och förbättra”, säger hon.

Byrån är en av Sveriges största, vilket utgjorde en stor skillnad från Petronella Panérus tidigare vd-uppdrag. Men företagskulturen och en inställning som välkomnar förändring och flexibilitet gjorde henne trygg i hur hon skulle axla rollen.

”Väldigt mycket av det vi gör handlar om att se till att vi är i takt med samtiden. Och eftersom sättet vi gör affärer på förändras är det viktigt att jobba i en organisation som är villig att förändras.”

Hon syftar på de stora förändringar som sker i hela kommunikationsbranschen till följd av digitaliseringen och konsumenternas nya medievanor. Kunderna har numera ett behov av att kommunicera i betydligt fler kanaler, vilket har skapat en förflyttning av de olika branschdisciplinerna där reklambyråer börjar göra pr, evenemang och så kallat content, och tvärtom.

Själv tror hon att denna branschglidning sedan länge är ett normaltillstånd, en förändring man som byrå måste acceptera men inte låta sig bli stressad över.

”Visst måste man som reklambyrå förstå alla kommunikativa möjligheter för en kund, men det betyder inte att man måste producera allt själv.”

Känner du dig hotad av att fler vill åt samma pengar som ni?
”Vi slåss inte om budgetarna i vardagen. Reklam är fortfarande vårt fundament, men vi tror mycket på samarbeten med andra byråer för att kunna hjälpa våra kunder.”

En effekt av kundernas nya behov, tror Petronella Panérus, är att byråerna behöver se över sina organisationer och affärsmodeller.

”Vi blir fler i arbetsgruppen och kunderna har fortfarande samma plånbok. Viktigast i förändringen som sker är att inte tappa fokus på kundens affär.”

Utöver ett stort affärsfokus har Petronella Panérus en lyhördhet som hon tror gör henne till en bra chef. Och så är hon inte rädd för konflikter. Hennes starkaste drivkraft i jobbet är att se människor växa genom att utvecklas och hitta sina styrkor.

Mediterar varje dag

Privat är drivkraften att hitta sin egen balans och energi, och förmåga att vara i nuet. Det gör hon genom promenader i naturen och daglig meditation.

”Jag skulle inte vara i samma balans om jag inte tog mig tid för det. Mycket händer när man får vara tyst, mitt sätt att tanka energi är att få vara ensam”.

För att hinna med meditation och gå igenom dagen innan hennes dotter vaknar, ringer väckarklockan klockan fem på morgonen.

En rutin som hon beskriver som en förutsättning för att få ihop livet som småbarnsförälder med karriär.

”Det är ett pussel, men jag har varit väldigt bestämd och satt upp gränser för hur jag vill leva. Jag har min dotter varannan vecka och då vill jag kunna hämta henne och umgås med henne. Risken blir annars att jag vaknar upp om fem år och undrar vad som hände, och det vore väldigt sorgligt.”

Petronella Panérus är en av få kvinnliga vd:ar i en bransch vars uppdrag är att spegla samtiden. Hon tycker att hon har sett en förbättring de senaste tio åren, men tror att det finns mycket kvar att göra för att lyfta fram kvinnor till chefspositioner.

”Man måste jobba aktivt med jämställdhet, ha en handlingsplan. Man nosar ganska snabbt upp de osynliga strukturerna och då håller det inte att blunda för det. Händer inget i ledande positioner så sker inget under dem heller”, säger hon.

I en tid där reklammotståndet ökar, inte minst på nätet, är Åkestam Holst affärsidé ”att göra reklam som folk pratar om” högst relevant.

Hur gör man det, och hur gör man reklam som folk vill ha?
”Vi skapar idéer och berättar historier, det är viktigare än hur kommunikationen sedan distribueras. Det är genom historieberättandet som varumärken skaffar sig en plats i människors medvetande.”