Di Weekend INTERVJUER

»Lyckas du i Indien kan du lyckas var som helst«

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Cecilia Oldne, delägare i Sula Vineyards.

Josefine Stenersen

2007 flyttade Cecilia Oldne till Indien för att försöka få världens näst folkrikaste land att börja älska vin. Nu producerar hennes vinföretag Sula Vineyards över tolv miljoner vinflaskor per år – och står därmed för 65 procent av marknaden i Indien.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Cecilia Oldne gillar inte att komma oförberedd i nya situationer. Inför vårt möte har hon tagit med två vinflaskor.

Det första vinet symboliserar de tidiga åren i Indien. Flaskan – en Shiraz från regionen Nashik i nordöstra Indien – har lagrats på amerikanskt ekfat och priset i indisk butik ligger på motsvarande 130 ­svenska kronor. De tolv senaste åren har hon bott och verkat i Indien som vinentreprenör. Hennes första uppdrag var att som ­marknadschef och delägare bygga upp vinproducenten Sula Vineyards. Då sålde företaget 50 000 flaskor per år. Nu säljer de 12 miljoner flaskor per år. 

Hennes indiska Shiraz är fruktig, kraftfull och ekfaten ger toner av vanilj. Rödvinet är en storsäljare i Indien och Sula ­Vineyards har ungefär 65 procent av den totala inhemska vinmarknaden. Med det sagt, på en befolkning av drygt 1,3 miljarder personer är det fortfarande smått – men med stor ­potential. 

Den andra flaskan hon har med sig är en fransk Château Haut-Brion från 1999. En flaska kostar ungefär 4 000 kronor på nätet.

Flaskorna sammanfattar vinentreprenören Cecilia ­Oldnes karriär sedan hon åkte till Indien 2007.

FAKTA
Cecilia Oldne

Ålder: 38 år.

Bor: Bombay.

Gör: Delägare Sula Vineyards, vd för Amphora i Sydostasien, ambassadör för svenska handelskammaren i Indien, ambassadör för ­Fashion revolution.

Bakgrund: Sommelier.

VISA MER

”Vad vi ser nu är att indiska konsumenter börjat dricka mer exklusiva viner från hela världen. De dricker inte bara inhemska viner, utan också fina importerade ­viner”, säger hon.

Indien har vaknat upp och fått smak för vin. Cecilia Oldne är en av anledningarna till att det blev så. Men att hon hamnade i Indien var en ren slump, hon hade lika gärna kunnat sitta i Kina i stället.

Valde viner till Nobelmiddagen

I Sverige är kunskapen kring vin stor och marknaden mogen. Här är det inga konstigheter att köpa med sig en flaska rött hem på fredagskvällen. De flesta har någorlunda koll på vilka viner som passar till olika maträtter. Men den höga kunskapsnivån och utbredda vindrickartraditionen gör att konsumtionsnivåerna inte ökar på samma sätt som i länder som Japan eller Australien.

Det här hade Cecilia Oldne noterat. 2007 var hon 26 år och arbetade som fristående sommelier, vinskribent och importör. Bland annat hade hon varit med och valt viner till Nobel­middagen samma år. Nu ville hon vidare i karriären och bort från Sverige. Cecilia Oldne hade sneglat på marknaden i flera länder där vinmarknaden hade potential att växa.

Drömmen var att bygga upp vinmarknaden i ett land där man traditionellt inte har druckit vin. Kina var spännande, Thailand också, dit har hon kopplingar genom sina farföräldrar. Men inget av länderna kändes riktigt rätt. 

”Thailand var lite för litet. I Kina är språket och affärerna svårare.” 

Hon tittade på Mellanöstern, men det kändes inte helt rätt. 

”Men så fick grundaren av Sula reda på mina flyttplaner. Han kontaktade mig och sa att jag skulle komma och förverkliga hans dröm”, säger Cecilia Oldne.

Indiern drack whisky eller öl

Hon kände till att det fanns en liten indisk vinmarknad, men inte mycket mer än så. Invånarna i Indien drack knappt vin över huvud taget, i stället höll man sig till whisky eller till öl. Två år tidigare hade hon testat ett indiskt vin för första ­gången på en vinmässa i Sydafrika. Vinet smakade helt okej, men det kunde förbättras. 

Sommeliern från Stockholm såg möjligheter. 

”Jag hade aldrig ens varit i Indien och var 26 år gammal. Men jag fick möjligheten att bygga upp företaget från början.”

Cecilia Oldne förhandlade sig till ett delägarskap och blev marknadschef för Sula Vineyards. Sedan packade hon väskorna, åkte till flygplatsen och lämnade tryggheten i Sverige för ett liv i Bombay.

Tolv år senare har hon tillsammans med Rajeev ­Suresh Samant byggt upp Sula till Indiens största vinproducent.

Indien är världens 44:e största vinmarknad. Tre fjärde­delar av alla vinflaskor som säljs i landet produceras i Indien, resten importeras från andra länder. En indisk flaska kostar motsvarande 90 svenska kronor medan en importerad kostar tre gånger så mycket.

Vinkonsumtionen i landet har ökat med ungefär 7 procent per år i snitt de senaste åren. Rött vin är det mest ­populära valet och de indiska vindrickarna finns främst i storstadsregionerna, enligt en rapport om den indiska vinmark­naden från analysföretaget Wine Intelligence. 

Bara i storstadsregionerna Bombay, New Dehli, Hyderabaad, Pune och Bangalore finns det sammanlagt 2,7 miljoner in­vånare i övre medelklassen mellan 21 och 54 år som regelbundet ­dricker vin. 

Nästan hälften av vindrickarna är mellan 25 år och 34 år. De tjänar med indiska mått mätt ganska mycket. Hälften av vinkonsumenterna är kvinnor. 

Cecilia Oldnes Sula Vineyards är det mest kända vin­märket i Indien och företaget ökar med 20 procent årligen. De har över 800 anställda och har en musikfestival som årligen ­lockar över 20 000 besökare till en av deras vingårdar.

Indiska viner på frammarsch

Nu är hon i Stockholm för några dagars arbete och fest. Hon ska både hinna tala på en stor konferens och fira sin farmor som fyller 100 år. En sådan festlighet kan man inte missa ens om man bor på andra sidan världen. 

Men under de första hektiska åren i Indien hann hon inte ens åka hem till familjen på jularna. 

Bilen blev kontor

Nyss inflyttad i Bombay satt Cecilia Oldne och svettades ­bakom ratten. Trafiksituationen i Bombay är svår och varje år dör över 100 000 indier i trafiken. Hennes chef hade uppmanat henne att skaffa en chaufför. 

”Jag sa till grundaren att jag inte skulle ha någon chaufför utan köra själv, det gjorde jag ju hemma i Sverige. Men det gick inte. Trafiken var hemsk.”

I Bombay kan pendlingen ta flera timmar. Det betyder att ­företagare ofta jobbar från baksätet av bilen som en del av ­arbetsdagen.

”Jag satt och svor bakom ratten i några månader, sedan satt jag ändå där med egen chaufför. Bilen fick bli mitt kontor”, ­säger hon. 

Dels insåg hon att hon hade en hel del jobb framför sig för att kunna lyckas med företaget. Kunskapsnivån kring viner var låg i Indien, många visste inte ens att vin tillverkas av druvor. 

”Utbildningen var inte lätt. Jag fick samtal från föräldrar till personer som jobbade på gårdarna där jag fick förklara att det inte är samma tabu med alkohol längre som det har varit tidigare.”

Ett annat problem var alla krångliga lagar och regler. Indiens 28 stater har egna regelverk kring viner. I vissa får man inte ens sälja alkohol. 

”Väldigt mycket förändras väldigt snabbt. Det gör det komplicerat och problematiskt ibland. Men man lär sig mycket av det. Det jag lärt mig på tio år i Indien hade tagit hundra år att lära sig någon annanstans”, säger hon.

En kändis i branschen

Dessutom var hon ensam som kvinna i branschen.

”Jag var lite av en raritet som en vit, ung kvinna i Nashik. Men vi startade vinturism i Indien och bjöd in besökare till vingården. Det har gjort att det har exploderat gällande vinkunskap och vinkonsumtion i Indien.”

Men att vara en av få kvinnor i branschen var inte bara negativt. Cecilia Oldne stack ut. I dag är hon något av en kändis inom sin bransch.

”Som västerländsk sommelier med meriter från Nobelfesten hade jag säkert en del fördelar också.”. 

Enligt Cecilia Oldne har kvinnorna i Indien länge styrt hemmen, nu tar många dessutom steget ut i indiska arbetslivet. 

”Det är generellt mer kvinnor som jobbar numera. De är mer självständiga och det har i sin tur inneburit att allt fler väljer att dricka vin”, säger hon. 

Spa, konst och cannabis lockar vinturisterna

Attitydförändringarna har dessutom hjälpt företaget. Många av nyckelpersonerna i Sula är kvinnor som började i företaget efter att Cecilia Oldne haft utbildningar och rekryteringar. 

”Det var inte många kvinnor som arbetade med alkohol i Indien, men det ville jag förändra. Jag ville bli en förebild.”

”Indien en del av min DNA”

Trots att hon har tagit ett steg tillbaka i Sula och nu är passiv delägare har Cecilia Oldne inga planer på att flytta tillbaka till Sverige. Hon fortsätter arbeta med vin i landet och jobbar dessutom med att förstärka handelsrelationerna mellan Sverige och Indien. Hon är ambassadör för svenska handelskammaren i ­Indien, vd för vinportföljsbolaget Amphora i Sydostasien och ambassadör för Fashion revolution, en organisation som arbetar för en säkrare och renare klädindustri. 

Det vore dumt att lämna allt det hon hunnit bygga upp ­bakom sig, menar hon.

”Många frågar mig om jag inte fått nog, nu när jag har tillbringat tolv år i Indien. Svaret är nej. Indien har blivit en del av min DNA. Jag har byggt upp ett starkt nätverk inom alla ­olika branscher och kan Indien bättre än de flesta svenskar”, säger hon.

Hon tar en klunk vatten innan hon fortsätter.

”De tio snabbast växande städerna i världen ligger i Indien. Det säger en hel del varför Indien fortfarande är rätt plats att vara på för mig”, säger hon.

Nu hoppas hon att ännu fler svenska företag och entreprenörer ska våga testa sina vingar i Indien. 

”Lyckas du i ett land som Indien så ­kommer du ha gjort bra ifrån dig – och lyckas du i Indien med 29 olika stater som fungerar på helt olika sätt – så kan du lyckas var som helst”, säger hon.