Di Weekend INTERVJUER

Lämnar över babyn till barnen

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

FAMILJEANGELÄGENHET. “Björn och jag är väldigt glada över att Babybjörn fortsätter som ett familjeföretag”, säger Lillemor Jakobson.

Jonas Eng

Nu överlåter stilbildande succéföretaget Babybjörns grundare Björn och Lillemor Jakobson , sitt livsverk till nästa generation. Men inget av de fyra barnen blir vd för företaget. ”Det viktigaste är att vi håller sams”, säger dottern Lisa Thorén .
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

När Di Weekend träffar familjen Jakobson på Artipelag, den storslagna konsthallen som ligger inbäddad bland bergknallar och tallar på Värmdö i Stockholms skärgård, är det för att tala om generationsskiftet i barnproduktsföretaget Babybjörn.

Det är överskottet från Babybjörn som har finansierat Artipelag, Björn och Lillemor Jakobsons drömprojekt som har kostat bortåt 400 miljoner kronor att förverkliga.

”Men med vinst går det inte. Det finns det inga konstmuseer som gör”, säger Björn Jakobson.

Arkitekturen är inspirerad av konstmuseet Museum Frieder Burda i Baden Baden och de över 10 000 kvadrat­meterna rymmer flera konsthallar, en konserthall, en ­designbutik och ett par restauranger. Utanför byggnaden finns långsträckta naturstigar, en strandpromenad särskilt anpassad för rullstolar och en småbåtshamn där även ångbåtar kan lägga till.

Familjen Jakobson bjuder på kaffe i koppar av plast som går att knöla ihop så att de tar minimalt med plats i en picknick-korg, utvecklade av Björn Jakobson. Trots att han har släppt styret över Babybjörn kan han inte sluta att fundera över produktutveckling.

FAKTA
Babybjörn

Siffror för 2017/2018

Omsättning: 626 Mkr.

Resultat efter finansnetto: 148 Mkr.

Antal anställda: 99.

Finns i: 55 länder.

Vd: Nicolas Warchalowski, sedan 1 oktober.

VISA MER
FAKTA
Lillemor Jakobson

Ålder: 82 år (fyller 83 den 28 november).

Familj: Gift med Björn. Fyra barn och tio barnbarn.

Bor: Villa utanför Stockholm.

Bakgrund: Textillinjen på Konstfack, Berghs reklam­-skola. Kreativ chef för Babybjörn sedan 1978.

Intressen: Segling, långfärdsskridskor, längdskidor, resor, konst, litteratur, scenkonst, kläder och mat.

VISA MER
FAKTA
Björn Jakobson

Ålder: 84 år.

Familj: Gift med Lillemor. Fyra barn och tio barnbarn.

Bor: Villa utanför Stockholm.

Bakgrund: Pol mag i statsvetenskap, nationalekonomi och företagsekonomi. Säljare på Svenska Shell, arbete i charku­teribranschen. Startade Babybjörn 1961.

Intressen: Segling, långfärdsskridskor, längdskidor, konst, musik, poesi och resor.

VISA MER
FAKTA
Lisa Thorén

Ålder: 51 år.

Bor: I Stockholm.

Familj: Make och tre söner, 23, 21 och 18 år.

Bakgrund: Fil kand i socialantropologi. Kommunikationschef på Babybjörn i tio år. Driver ett eget företag i skate­board-branschen sedan 2007, Performance Sk8 Europe.

Intressen: Skateboarding.

VISA MER
Sida vid sida i 40 år

1961 grundade han Babybjörn, och i sitt sommarprat från augusti i år berättar han om hur allt började med att han såg en babysitter på en resa i USA.

Han startade tillverkning av en svensk motsvarighet, och några år senare utvecklade han bärselen som är bolagets storsäljare. Sedan dess har Babybjörn lagt till produkter som resesängar, haklappar, pottor och pallar i sortimentet.

När barnen blev lite större kom Lillemor Jakobson in i företaget, med ansvar för marknadsföring och design. ­Sedan dess har de arbetat sida vid sida i 40 år.

”Jag tror att vi har samarbetat så bra för att vi har jobbat med olika saker. Jag har jobbat med det konstnärliga medan Björn har tagit hand om det ekonomiska och produktutvecklingen”, säger Lillemor Jakobson.

Draghjälp av pappaledigheten

Mest stolta är de över att ha bidragit till att skicka den svenska papparollen på export, vilket i sin tur har byggt varumärket. Redan på 1970-talet lät Lillemor Jakobson en man ha bärselen på sig i annonserna.

”Jag ville att en man skulle bära barnet, och i Sve­rige gick det bra. Sedan kom pappaledigheten, och det hjälpte vår sak. Men du må tro att jag har blivit utskälld i många andra länder, som i Frankrike till ­exempel, när tidningsredaktioner har sagt att ­läsarna skulle skratta ihjäl sig åt bilderna i ­annonserna. Det har varit en intressant resa att följa, och i dag är detta inte ett problem i något land – inte ens i Japan”, säger hon.

Björn Jakobson var också en föregångare genom att vara en närvarande pappa, även om han hade många resdagar om året. Han tog ut minst tio veckors semester om året, bytte blöjor och hämtade och lämnade hos dagmamman varje dag.

”Vi barn kan inte säga att våra föräldrar inte prioriterade oss, även om de jobbade mycket. Jag och båda mina systrar spelade fotboll, och pappa var på varenda match”, säger Lisa Thorén.

”Ja, jag var lagledare i 15 år, och jag brukar säga att det var den bästa vd-träningen. Familjen, hälsan och livskvalitet går före pengar”, säger Björn Jakobson.

Ett femte syskon

I dag, när Björn och Lillemor Jakobson är 84 respektive 82 år, har det blivit dags att lämna över Babybjörn till nästa generation. Sedan i augusti äger sonen och de tre döttrarna närmare 25 procent var av bolaget, medan en svärson äger drygt 1 procent.

Den nya generationen är väl förtrogen med företaget. Under årens lopp har de haft operativa poster inom kommunikation, marknadsföring, försäljning och produkt­utveckling, och de har turats om att sitta i styrelsen sedan de var i tonåren. Delägare i mindre skala blev de redan för 25 år sedan.

”Det känns naturligt för oss att ta över, för vi brukar skoja och kalla företaget för vårt femte syskon. Vi är samstämmiga om vad vi vill med företaget och vill fortsätta att förbättra världen en smula genom att underlätta vardagen för småbarnsföräldrar. Det är det som är det roliga och det är det vi känner passion för”, säger Lisa Thorén, som byggde upp bolagets kommunikationsavdelning på 1990-talet.

Eftersom hennes syskon har valt att inte vara offentliga medverkar de inte i den här intervjun.

”Sedan underlättas ju generationsskiftet av att bolaget är mycket lönsamt. Om det hade gått med förlust hade vi stått inför helt andra problem”, inflikar Björn Jakobson.

”Det är också otroligt viktigt att man har ett aktieägar­avtal. Man måste komma överens om vilka spelregler som gäller, som vilka som ska sitta i styrelsen, vilka som får jobba i företaget och vad som händer om någon vill bli utköpt”, fortsätter han.

I den nya styrelsen för Babybjörn sitter fyra delägare samt ordföranden Michael Berg. I dag är ingen av del­ägarna operativ.

”Det viktigaste är att vi håller sams. Eftersom styrelsens främsta uppgift är att tillsätta och avsätta vd har vi bestämt att det ska vara en extern person. Om vd är ett syskon blir det så känsligt, och relationen kan då gå före bolagets bästa. Det gäller även andra operativa poster”, säger Lisa Thorén.

”Här vill vi tacka organisationen Family Business Network, FBN, som har lärt oss att hålla i sär de olika hattarna i ett familjeföretag. Under åren har vi gått många utbildningar hos dem.”

Här är årets snacksaliga

Björn Jakobson hävdar att han klarar av att låta bli att lägga sig i skötseln av Babybjörn.

”Jag njuter av att ha lämnat över, och jag har så många intressen utanför jobbet. Jag utgör ett sådant enormt kraftcentrum när jag sätter min fot på Babybjörn, så det är ­ytterst olämpligt att jag gör det. Det inser jag själv.”

Lämnade över i god tid

Lillemor Jakobson påpekar att han dessutom har Arti­pelag som sysselsätter honom.

”Han har fullt sjå med det. Björn är allt ganska energisk fortfarande, även om han tar sig en tupplur mitt på dagen”, säger hon.

”Hör du, vi sitter nog och sover i köket ibland båda två”, säger hennes man lika retsamt.

Lisa Thorén lyfter fram vikten av att lämna över ägandet medan det finns tid att ställa frågor.

”Vi är så tacksamma över att våra föräldrar lämnade över medan de är på topp. De är friska och fräscha och vi har kunnat gå parallellt, vilket känns väldigt skönt”, säger hon.

Lillemor Jakobson har dock inte lämnat skutan helt i Babybjörn. Hon har gått ned till 60 procents arbetstid, och fortsätter som ansvarig för en designgrupp som hon själv har bildat.

Barnbarnen får introduceras i företaget

Grundarparet har redan börjat bearbeta den tredje generationen i familjen Jakobson, som består av tio barnbarn mellan 4 och 24 år.

”Vi brukar ordna en specialvecka för dem på vårt lantställe varje sommar, där de får gå en kurs. De har bland annat lärt sig snickra, sy, fiska och spela bridge, och i somras pratade vi om vad det innebär att tillhöra ett familjeföretag. Det var väldigt lyckat”, säger Björn Jakobson.

Har det hänt att ni har haft några kontroverser om bolaget i familjen?

”Vi tycker ofta olika och är en familj som har temperament, så nog har vi bråkat. Men vi står varandra så pass nära att vi alltid kommer tillbaka till att det inte är kul att vara osams”, säger Lisa Thorén.

”Det finns nog inga syskon som alltid tycker likadant, det kan jag inte tänka mig. Men jag tycker att familjen är duktig på att inte vara långsint”, säger Björn Jakobson.

Lillemor Jakobson påpekar att det är en fördel att barnen är så pass gamla när de får det fulla ägaransvaret för bolaget.

”De är ju mellan 43 och 55 år och har erfarenhet av både livet och företaget. Det gör att de inser att det gäller att hålla ihop”, säger hon.

Har ni övervägt att gå till börsen?

”Nej, aldrig. Att vara på börsen tar mycket tid, och vi har inte behövt pengar på länge. Och de gånger jag har behövt ta lån har bankerna burit sig illa åt, så vi har inga lån. Ett familjeföretag ska inte vara avhängigt av externt kapital”, säger Björn Jakobson.

Om jag vore 25...

Rent affärsmässigt står Babybjörn inför ett spännande skede eftersom bolaget nyligen har startat ett dotterbolag i USA.

”Tidigare har vi haft en distributör där, men det är en av våra viktigaste marknader och detta känns jätteroligt”, ­säger Lisa Thorén.

’Slow down’ det nya temat

Vad gäller digitaliseringen ligger bolaget långt framme, 65 procent av försäljningen går via e-handel. Björn Jakobson berättar hur han och Lillemor insåg att nätet skulle komma att bli stort.

”Det var 1999, när vi skulle vara barnvakt åt Lisas tvååring. När jag bad honom hämta en saga som vi kunde läsa tog han med mig till datorn, kröp upp i mitt knä, slog på datorn och letade fram en saga själv. Det var en så tydlig signal, vi förstod att det här var framtiden och på nästa styrelsemöte sa vi att nu skulle vi satsa på it på alla områden.”

Lisa Thorén tycker att historien är betecknande för hennes föräldrars förmåga att plocka upp nya trender och beteenden.

”Vi vill fortsätta att ligga före med alla sorts trender i samhället. Vi är för alla sorters familjekonstellationer, och nu vill vi stimulera föräldrar att vara mer med sina barn och mindre med sina telefoner. All forskning visar ju hur viktigt det är med närhet och ögonkontakt med barnen, och det tål att repeteras i dagens samhälle. Därför hade vi temat ’Slow down’ på den senaste barnproduktsmässan i Köln. Att kunna vara med och påverka den typen av beteenden är det som är så roligt med att driva ett företag som Babybjörn”, säger hon.