Hoppa till innehållet

Kunder blir bollplank

I House of Dagmars vårkollektion stod hjältinnan i fokus.
Nu släpper de en ny app där kunden får gå in på kontoret och hjälpa grundarna med både affärsutveckling och design.

INVOLVERAR KUNDEN. House of Dagmars nya app är en blandning av webbshop och community. ” Ett community verkar kul, engagerande och personligt”, säger vd:n Karin Söderlind.
INVOLVERAR KUNDEN. House of Dagmars nya app är en blandning av webbshop och community. ” Ett community verkar kul, engagerande och personligt”, säger vd:n Karin Söderlind.Foto: Evelina Carborn

Det är fullt sjå på House of Dagmars kontor på Nybrogatan i Stockholm några dagar innan modeveckan. Kläderna från vårkollektionen för 2018 provas på modellerna och de sista justeringarna inför visningen fixas. Men det är mer än kläder som är i görningen för systrarna bakom House of Dagmar.

Under torsdagens modevisning i spegelsalen på Grand Hôtel lanserades en helt ny app som ska göra kunden mer involverad i företaget. Runt 200 kvinnor har valts ut via Instagram, Facebook och bland de mest trogna kunderna för att testa en beta-version av appen.

Appen är som ett slags hybrid mellan webbshop och community, där kunden ska kunna agera bollplank i alltifrån val av färg på ett specifikt plagg till att diskutera affärsutveckling.

”Produkter gör vi hela dagarna, men vi tyckte att det fanns mycket större möjligheter än så. Vårt företag är förhållandevis litet och vi har alltid velat ha en personlig relation till kunden. Men det har vi inte riktigt lyckats med om man ska vara ärlig. Mycket beror på att vi aldrig haft egna butiker”, säger vd Karin Söderlind.

Hur kommer det sig?

”Vi har byggt vår affärsmodell på att ha återförsäljare. Många märken som har egna butiker ägs till större delen av externa investerare. Vi har försökt klara oss själva och om vi öppnar fler butiker vill vi göra det på ett helt nytt sätt. ”

Varför ett community och inte bara en vanlig webbshop?

”Ett community verkar kul, engagerande och personligt. Tanken med den är bland annat att kunna utbilda våra kunder i hållbarhet och visa vad vi faktiskt gör. Det är något vi arbetar mycket med, men som är svårt att kommunicera.”

House of Dagmar grundades 2005 i Göteborg av de tre systrarna Karin Söderlind, Kristina Tjäder och Sofia Wallenstam. Alla har en bakgrund inom modebranschen och namnet är en hyllning till deras farmor Dagmar som arbetade som sömmerska.

Från början gick systrarna in med 50 000 kronor var i företaget. I dag har bolaget en stadig tillväxttakt och omsätter 54,4 miljoner. Förra året landade vinsten på 3,3 miljoner kronor.

Den nya appen är ett steg i House of Dagmars digitala strategi och Karin Söderlind menar att det inte finns något liknande på marknaden i dag. Genom appen ska man kunna läsa kundernas köpbeteenden och göra mer riktade erbjudanden.

”Rent krasst och affärsmässigt handlas det mer och mer i mobilen. Det ökar hela tiden. I höstas var över 50 procent av vår försäljning i webbshopen via mobilen. En vecka låg vi på 67 procent. Då är det också viktigt att vi har ett verktyg som är användbart”, säger Karin Söderlind och fortsätter:

”För oss innebär det här att man justerar en affärsmodell som känns gammal och obekväm. Vi vill lämna traditionella cykler där man skapar mode inifrån ett stängt designrum ut mot kunden.”

Appen är ett samarbete mellan House of Dagmar, Microsoft och design- och programmeringsföretaget Ombori, och bygger bland annat på en chattbaserad arbetsyta från Microsoft.

House of Dagmar deltog under sommaren i ett ”fashion hack” som Svenska Moderådet och Microsoft stod bakom. Tillsammans med H&M, skomärket Reschia och sportutrustningsföretaget Houdini fick de ta fram var sin idé, och Dagmars är den första som realiseras.

Andreas Hassellöf, grundare på Ombori som står bakom utvecklingen av appen, försäkrar att ambitionen inte är att efterlikna ett community med funktioner som Instagram och Facebook redan erbjuder.

”Det handlar inte så mycket om var användarna finns, utan var Dagmar finns. Hur kan användaren få ta plats i deras virtuella kontor? Det handlar inte heller om att skapa ett nytt community. Det tillför inte så mycket här i världen när vi redan har Facebook och Instagram.”

Vad tjänar Microsoft på det här?

”Lösningen byggs på Microsoft-teknik och våra plattformar. Ett sådant här innovativt samarbete är en win-win för alla”, säger Johanna Snickars, kommunikationschef på Microsoft

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera