Di Weekend INTERVJUER

Klättrar i appvärlden

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

GRENSEGER. Susanne Birgersdotter började som apputvecklare för fem år sedan. I dag är hon vd och huvudägare i Igotcha, som har lyckats få Microsoft som partner.

Foto: Jack Mikrut

Hon har ingen teknisk bakgrund, men utvecklar appar.
Tillsammans med Microsoft ska Susanne Birgersdotter nu erövra världen med ett mobilspel.
Karriärresan började med dotterns tragglande för att lära sig multiplikationstabellen.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Vi ska ha 20 miljoner spelare till 2020 och det är inte räknat i överkant”, säger Susanne Birgersdotter, vd och huvudägare för stockholmsbaserade Igotcha, som har tolv anställda.

I en bransch där det går tretton appar på dussinet krävs muskler för att sticka ut. Med Microsoft i ryggen finns förutsättningar att nå många användare.

”Alla nya idéer behöver marknadsföring. Tack vare vårt samarbete med Microsoft får vi ett försprång som många startups drömmer om.”

Mobilspelet ”Igotcha Reverse” ska släppas i vår. Det går ut på att nå världsherravälde genom att bygga, investera, stjäla och skydda sina tillgångar i en verklighetsbaserad fantasivärld.

De digitala byggklossarna läggs på en äkta stadskarta. Det går att kolonisera andra delar av världen, men för att spela krävs att man också fysiskt befinner sig med sin mobil inom några kvadratkilometer från den aktuella platsen.

FAKTA
Susanne Birgersdotter

Ålder: 42 år.
Familj: Gift, två barn från tidigare äktenskap, 17 och 13 år samt två bonusbarn 16 och 13 år.
Bor: Sundbyberg.
Bakgrund: Restaurangbranschen. Drev klädbutiken Lovely på Östermalm i Stockholm.

VISA MER

”Jag vill att folk ska titta upp från sin skärm och se sig omkring och undra om någon av motspelarna finns i närheten i realtid”, säger Susanne Birgersdotter.

Spelet är gratis att ladda ned. Affärsidén är att användarna spenderar pengar i spelet. Bolaget räknar med att varje spelare lägger 1–2 dollar i månaden.

Igotcha har sedan starten för ett år sedan tagit in 6,5 miljoner kronor i riskkapital. En fjärde finansieringsrunda påbörjas nästa vecka då 5 Mkr ska dras in.

Bland tidigare investerare finns hotellentreprenören Petter Stordalens investmentbolag Home Capital samt affärsängeln Anders Böös, till vardags styrelseordförande i IFS.

Hjälp med multiplikationstabellen

Startskottet för Susanne Birgersdotters entreprenörsresa in i den digitala ekonomin gick för fem år sedan – efter att ha jobbat som servitris, hovmästare och bartender och drivit klädbutik.

”Min dotter var lite dålig på multiplikationstabellen och jag ville göra en app som kunde hjälpa henne. Eftersom jag själv inte kan programmering anlitade jag konsulter via en förmedling som numera heter Upwork. Tecknaren satt i Polen, programmering och teknik i Ukraina och Nepal.”

Matteappen gav blodad tand. När BBC-journalisten och läkaren Michael Mosley gjorde sitt segertåg med 5:2-dieten, var Susanne Birgersdotter snabb ur startblocken och lanserade en hälsodietapp samma dag som boken släpptes i Sverige.

Totalt har hon lett utvecklingen av 15 appar. Den mest nedladdade i samlingen är ”Finns i sjön”, med 100 000 nedladdningar.

Susanne Birgersdotter har gjort sig ett namn som entreprenör och har bjudits in att tala vid teknikkonferenser. Och hon kan ge målande beskrivningar.

”Jag har verkligen haft sömnlösa nätter, ont i magen och ångest över ansvaret man har för de anställda och alla förväntningarna man har på sig själv att lyckas. Men så är resan, man kan inte ta bort den delen. Det hör till yrket som entreprenör. Men ensam är inte stark. Jag skulle aldrig ha klarat av det här utan mitt team.”

Susanne Birgersdotter drömmer om att få sitta på andra sidan bordet och hjälpa andra entreprenörer att lösa problem.

”När dipparna kommer är man som entreprenör totalt utlämnad. Jag skulle vilja skapa en mötesplats eller ett kluster som går att klona så att andra nya entreprenörer ska kunna få hjälp.”

”Göra dem coola”

Genombrottet för Igotcha kom i somras när Microsoft öppnade dörren till Cloud platform advisors, ett slags exklusiv klubb för ett hundratal entreprenörsbolag som får tekniskt stöd från den amerikanska jätten.

Konkret innebär det dels finansiellt driftstöd värt drygt 3 Mkr, dels en gräddfil till Microsofts kommande tjänster och nyutvecklad teknik.

”Vi har en rad aktiviteter planerade för våren. Vi kommer att vända oss till svenska universitet i första skedet och sedan expandera vidare”, säger Susanne Birgersdotter.

Hon ser framför sig att spelet på sikt även kan användas i så kallad ”gamifaction learning”, där undervisning tar formen av en spelupplevelse.

Att det finns en risk att knyta sig till Microsoft, ett bolag som många ser som en småtråkig och trögrörlig koloss skrämmer henne inte.

”Det är just det vi ska ändra på. De behöver vårt spel. Vi kan göra dem coola.”