Di Weekend INTERVJUER

»Kärlek utan smärta är omöjlig«

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Joey Abrait

I den feministiska serieskaparen och författaren Liv Strömquist nya bok, , under­söker hon hur det går för kärleken i senkapitalismens tid.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Du inleder seriealbumet med att fråga varför vi känner så lite i kärlek jämfört med tidigare generationer. Vad är ­svaret på det?

”Det är en hypotes som jag driver i albumet, att många saker i vår samtid gör att det blir svårare att bli förälskad. Jag tar upp olika teoretiker som tror att det är så. De tänker sig att individualismen tar mycket större plats i vårt samhälle än för 50–100 år sedan, och att det ökade fokuset på ­jaget gör det svårare att ge upp sig själv och bli förälskad.”

Hur då?

”Mycket handlar om egenkontroll. Man ska bli sitt bästa jag eller nå sina egna mål och det går inte ihop med känslan av förälskelse som handlar om icke-kontroll. En praktisk skillnad är också att en människa som levde på säg 1600-talet kanske bara träffade 300 personer under en livstid, ­medan möjligheterna att träffa nya människor i det digitala samhället är närmast oändliga. Förmodligen gör det att det blir svårare att bestämma sig för någon slutgiltigt.”

Hur påverkar dejtingsajterna vår förmåga att bli kära?

”Det finns intuitiva val och det finns rationella val. Med dejtingapparna blir valen rationella, där man väljer utifrån vissa kriterier som åldersspann, yrke och inkomst. Mycket tyder på att det gör det svårare att känna starka känslor. Intuition är en sorts ackumulerad visdom som fungerar på ett ­annat sätt. På dejtingsajterna beter man sig som en konsument som ska köpa någonting på en marknad. Kunden har alltid rätt, och en kund som är missnöjd har rätt att byta. Allt detta försvårar möjligheten att ge sig hän åt en annan person.”

Kan man få kärleken att sluta göra ont, är en annan fråga du ställer. Vad svarar du på det?

”Nej, jag tror inte att det går. Idén att man kan få kärlek utan den smärta som den medför är omöjlig. Jag tror heller inte att det är önskvärt. Men många ser lidande i kärlek som ett nederlag eller en svaghet. Allting ska vara så väldigt produktivt eller nyttigt, allt vi gör ska leda till något, och att lida i en omöjlig kärlek anses vara ett slöseri med liv. Jag tror snarare att det improduktiva slöseriet är en förutsättning för att kärlek ska kunna uppstå. Det kan inte bara vara produktivitet och nytta som leder till kärlek.”

»Mocka skit raderar surdegar« Hur går processen till när du skriver och tecknar en bok?

”Jag brukar börja fundera kring ett ämne eller en frågeställning, först är det inte helt tydligt vad det ska bli. Sedan börjar jag googla och leta efter böcker som verkar intressanta. Jag köper otroligt mycket böcker som jag lägger i olika högar. När jag sedan känner att jag hittar något börjar jag skriva manus, det tar längst tid. Tecknandet ­kommer sist. Att bli klar med en bok tar 1–1,5 år.”

Dina böcker är feministiska och handlar ofta om orättvisor. Hur gör du för att ha ett humoristiskt perspektiv?

”Det finns inget bättre än en människa som är riktigt rolig. Om folk skrattar när de läser är det för mig ett tecken på att serien håller hög kvalitet. Om man hittar ett sätt att skämta om sexistiska strukturer, till exempel, så blir det också en sorts motstånd och ett sätt att ge igen.”

FAKTA
Liv Strömquist

Ålder: 41 år.

Gör: Serieskapare, författare och poddare.

Familj: Sambo med komikern Ola Söderholm. Tre barn varav två från tidigare förhållande.

Bor: I Malmö.

Bakgrund: Släppte sitt första serie­album 100 procent fett 2005. Har gett ut ytterligare fem egna seriealbum, som även har ­dramatiserats. Sommarpratare 2013. Två ­säsonger av Liv och Horace i Europa i SVT. Har skrivit Kära Liv och Caroline ­tillsammans med Caroline ­Ringskog Ferrada-­Noli, som hon även gör podden En varg söker sin pod med.

Frukost: En ostmacka och en kopp kaffe i kafeterian på Sveriges Radio.

VISA MER
Vad är det som motiverar dig i ditt skrivande?

”Att jag själv är intresserad av ett ämne, vill lära mig mer om det och undersöka det. Jag tänker ­aldrig på vilken målgrupp jag skriver för.”

Succéförfattaren möter sina fans Hur skiljer sig seriebranschen i dag från när du började för nästan 20 år sedan?

”När jag började var det otroligt grabbigt. I dag finns det många fler kvinnor som tecknar serier. I dag är bristen på kvinnor inte ens en diskussion. Det kommer hela tiden många nya debutanter som håller internationell klass. Många svenska serier översätts också, så det känns som om Sverige går framåt som serieland.”