Hoppa till innehållet

Känslosam väg till framgång

Annika Norlin är unik.

Som artist har hon två identiteter: Hello Saferide, som sjunger på engelska, och Säkert!, som sjunger på svenska.

På sitt nya album med Säkert! vidgas persongalleriet när ett dussintal personer sjunger hennes nya låtar.

PAUS FRÅN SKOLAN. Annika Norlin har pausat utbildningen till psykolog. Här talar hon ut i Di Weekend från terapisoffan på det nya hotellet Haymarket by Scandic.
PAUS FRÅN SKOLAN. Annika Norlin har pausat utbildningen till psykolog. Här talar hon ut i Di Weekend från terapisoffan på det nya hotellet Haymarket by Scandic.Foto: Foto: Jesper Frisk

Annika Norlin definierar Säkert! som ett projekt där hon fungerar som en sorts vd. Musikkollektiv skulle kunna vara en annan, men inte helt rättvisande, benämning. Annika Norlin är ju frontfigur och den som skriver text och musik. Att hon inte står främst vid mikrofonen på alla låtar på det nya albumet är paradoxalt, eftersom Däggdjur är hennes mest personliga album hittills.

”Det här är nog mer självbiografiskt än det jag gjort tidigare. Åtminstone är känslorna det.”

Ni är tolv personer som sjunger på albumet. Jag var rädd att det inte skulle vara tillräckligt mycket Annika Norlin, men till min förvåning fungerar det. Hur förklarar du det?

”Jag ska bara pusta ut för att du säger så. Förutom mina kompisar är du den första som jag träffat som har hört skivan. Att du säger att det funkar gör att jag måste andas ut.”

Men förklara gärna.
”Det är bara mina kompisar eller folk som jag känner eller förstår som är med och sjunger. Vi har tragglat på för att se vad som fungerar och inte. Vi har provat med typ fem olika sångare på varenda låt.”

Hur visste du vilka låtar du skulle sjunga?
”Ta den här föda-barn-låten, Dian Fossey. Jag fattade ju att jag skulle sjunga den, det skulle bli konstigt annars. Den är så superpersonlig. Den och Snooza visste jag att jag skulle sjunga.”

Lämnar landet när skivan släpps

En gammal Säkert!-devis är att endast om det är genant är det värt att sjunga. Lever man efter den devisen är ett skivsläpp inte njutbart, som Annika Norlin uttrycker det.

”Jag har tvingat min familj att de ska åka med mig på en charterresa den vecka som skivan släpps. Om jag gör något som är så personligt som det här är och så är det någon som...”, säger hon utan att avsluta meningen, men tar ny sats:

”Det kan vara att man träffar någon på Ica som säger: ’Jaha, jag hörde på radion i dag att de jämförde dig med...’, du vet, någon som försöker vara snäll, men man känner bara: Åh nej, de förstod inte vad jag försökte göra. Det är inte enkelt.”

Sångtexter kan lätt övertolkas som självbiografiska. Men det råder knappast någon tvekan att det är självupplevt när Annika Norlin sjunger:

Solen bröt fram precis när mitt barn kommit ut

Låg i en pöl av svett och blod

Barnmorskan sa: Jag såg din spelning på Luleå Kulturhus

”Jag blir ju inte så ofta igenkänd, men då var det så.”

”Jag får så dåligt samvete för allting, så jag tänkte: tänk om barnmorskan tar illa upp av att jag skrivit om det där? Jag blev tvungen att leta reda på henne för att berätta det. Efter lite detektivarbete fick jag tag på henne och förklarade mig i ett mejl. Hon svarade att hon förstod vad jag menade. Hon var så fin, hon ville bara säga att hon sett spelningen och tyckte den var bra. Så nu är mitt samvete rent.”

I den låten sjunger du: Kände mig som Dian Fossey, den kända zoologisten som studerade bergsgorillorna i Rwanda. Hur känner man sig då?

”Låten handlar om att jag går på Grammisgalan efter att ha fått barn. För ungefär tio år sedan var vi ett gäng artister som började släppa skivor samtidigt. Sedan dess har det varit ungefär samma människor som man har träffat i olika sammanhang.”

”Men så för tre år sedan var det som att scenen ändrades på något sätt. Det kom fram en massa unga nya artister. De spelade en annan slags musik som blev inne och började spelas på radio. Det är ju toppen, det är så det ska vara. Men för mig blev det så att när jag kom tillbaka från min graviditet och var på Grammisgalan tänkte jag: vad är det här för människor? Jag hade ingen aning om vilka de var. Jag studerade dem som man studerar en annan art. Då kände jag mig som Dian Fossey.”

Du fyller 40 år i år, tycker du att du håller på att bli gammal?
”Jo, men absolut. Nu när jag parallellt med musiken har pluggat till psykolog har jag lärt känna och umgåtts med folk som är mycket yngre än mig, och de är så himla livrädda för att bli äldre.”

”Jag tyckte det var roligt att skriva en låt om allt som är dåligt med att bli äldre och, så att säga, håna dem som är yngre. Som en skräckfilm nästan. Det kommer att hända er också, det kommer att bli så jobbigt. Men man kan också se den som en fin och lite dyster låt bara.”

Den låten, Det ska hända dig med, är en av de låtar där Annika Norlin anlitat andra sångare.

”Först var jag inne på att hitta någon mycket äldre som kunde sjunga, men då var det som att man förstod exakt vad låten handlar om. Då kom jag i stället att tänka på några av de roligaste, rivigaste och yngsta artister jag känner till, och det är bandet Könsförrädare. De fick sjunga i stället för mig. Själv sjunger jag bara lite i slutet.”

Musik utan humor odelat deppigt

Det har alltid funnits en lite speciell humor i Annika Norlins texter. En textrad som ska illustrera hur det är att bli äldre, lyder:

Man får inga favörer av folk som vill ligga längre.

”Det är lite så min humor är. Jag kan inte definiera den riktigt. Jag vet bara att det är viktigt. Jag har svårt att ta till mig musik utan humor, sådant som är odelat deppigt.”

Du skriver om sådant som de flesta kanske tänker någon gång men aldrig uttrycker: Vem kommer att sörja på min begravning? Är någon kär i mig i hemlighet, någon som inte vågat säga något? Hur tänker du när du skriver sådana texter?
”Det är nog det som har varit grejen med Säkert! hela tiden, att jag alltid vill gå in och rota där det skaver på något sätt. Det ska kännas jobbigt att både skriva och sjunga det. Men jag tror att det är därför folk gillar det. Det är i varje fall det jag gillar hos andra, i film och musik, att det ska gå på djupet.”

Är det nyckeln till framgång?
”Om jag ska säga en sak som jag är bra på så är det att identifiera mina egna känslor. Men det kanske man blir bra på om man varit låtskrivare länge och dessutom pluggat till psykolog.”

Är du utbildad psykolog?
”Jag har tragglat mig igenom stora delar av utbildningen, men pausar hela tiden och är osäker på om jag kommer att slutföra den. Eftersom jag pausat så många gånger har de som jag pluggat med hunnit komma ut i arbetslivet. Jag ser en efter en av dem gå in i väggen. Kraven på psykologer och andra inom vårdyrken har ju höjts enormt mycket. Det är en anledning till att jag tappat suget.”

Annika Norlin är född och uppvuxen i Östersund. Hennes första jobb var som journalist på lokaltidningarna Länstidningen och Östersunds-Posten. Därefter gick hon journalistutbildningen på Kalix Folkhögskola. Sedan blev det Stockholm och jobb på Aftonbladet och Sveriges Radio.

”Jag arbetade som journalist ända tills det började gå riktigt bra med musiken.”

När Annika Norlin slog igenom, först som engelskspråkiga Hello Saferide (2005) och sedan som svenskspråkiga Säkert! (2007), bodde hon i Stockholm. Nu bor hon sedan flera år i Umeå.

”Det finns en ganska bra litteraturscen i Umeå. Jag intervjuar författare där, senast var det Sofi Oksanen. Det är ju det jag kan egentligen, att intervjua. Det är som journalist jag är skolad.”

Under årets Littfest, Umeå internationella litteraturfestival, i mars, ska Annika Norlin intervjua musikerkollegan Jason Diakité, mer känd som Timbuktu, aktuell med boken En droppe midnatt.

Varför flyttade du från Stockholm? Är inte musikbranschen koncentrerad här?
”Av en massa olika anledningar. Den främsta var att jag tyckte att det inte kändes som hemma. Jag har väldigt lätt att bli uppstressad och det blev jag här. Sedan är det dyrt i Stockholm. Om jag bor i Umeå blir det billigare och jag behöver inte jobba lika mycket – och det tycker jag är härligt. Det är typ hälften så billigt. Det är inte bara boendekostnaderna. Istället för att gå ut och äta går man hem till varandra. Man behöver inte åka taxi.”

Biljetterna tog slut på nolltid

I april följs nya albumet Däggdjur upp med en turné, den första som Säkert! sedan 2011. Enligt ett pressmeddelande skulle turnén bli avskalad och ske på små scener och teatrar. Men så visar det sig att Annika Norlin ska spela på Dramaten i Stockholm, Sveriges nationalscen. Större än så blir det väl knappast, åtminstone inte prestigemässigt. Den första konserten sålde slut på nolltid och biljetterna till en extrakonsert dagen därpå gick åt lika snabbt.

Trots ett uppenbart publikintresse var bara sex konserter annonserade vid intervjutillfället. På frågan om det blir fler, svarar Annika Norlin:

”Jag vet faktiskt inte. Jag älskar att spela, men det tar så mycket energi att jag inte vill göra så många spelningar.”

I sommar då? På festivaler? Som Storsjöyran i hemstaden Östersund?
”Ja, kanske. Jag vet inte. Jag vill hela tiden ta en dag i taget.”

Ni är ett dussintal personer som sjunger på nya albumet. Hur löser du det när Säkert! ger sig ut på turné?
”Det kommer att vara fyra vokalister i bandet inklusive mig. Sedan kan jag tänka mig att vi tar in några gästartister också. Det behöver kanske inte vara vokalisterna från skivan. Jag är nyfiken och tänker att man kan experimentera lite. Och vad händer med mina gamla låtar om det kommer in andra och sjunger dem?”

Tidigare var det bara du som sjöng. Vad tror du fansen säger om du börjar ändra i dina gamla låtar?
”Jag sätter stort hopp till mina lyssnare. Jag tror och hoppas att de gillar att jag är bångstyrig, eller vad man ska säga.”

Vilket band har störst publik, Säkert! eller Hello Saferide?
”I Sverige är det ju Säkert!, så klart, men kollar man på streams så är det fler som lyssnar på Hello-låtarna. Det är ju inte en massa miljoner, men det är utspritt på flera länder. När man är på sociala medier får man ju brev, så jag vet att det finns lite folk runt om i världen som fattar grejen. Det är mäktigt.”

Innehåll från HörmannAnnons

”Hög kvalitet lönar sig alltid i längden”

Richard Thomsen, vd för Hörmann Sverige.
Richard Thomsen, vd för Hörmann Sverige.

Deras garageportar är en hyllad säljsuccé sedan många år.

Här avslöjar marknadsledaren hemligheten bakom framgången.

– Hög kvalitet lönar sig alltid i längden, säger Richard Thomsen, vd för Hörmann Sverige.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Hörmann och deras produktutbud här

”Ett gott rykte måste man förtjäna”. Så sa August Hörmann, grundare av Hörmann i tyska Bielefeld 1935. Citatet är fortfarande något av en paroll för tillverkningsföretaget, som numera är en koncern på flera kontinenter.

– För mig betyder det att vi som leverantör lever upp till vad man kommit överens om med kunden. Sedan kan saker alltid gå fel, då gäller det att snabbt rätta till det, säger Richard Thomsen och fortsätter:

– Vi har inte särskilt mycket reklamationer och det tror jag har att göra med varifrån företaget kommer. Tyskland har alltid haft en hög kvalitetsstämpel, det mest kända exemplet är förmodligen deras bilindustri.

Enligt honom är Hörmann inget undantag, rötterna i den tyska industritraditionen borgar för kvalitet:

– Produktens kvalitet är en sak, den är outstanding. Våra komponenter är tillverkade av högkvalitativa material för att klara av den höga belastningen och den ständiga hanteringen på arbetsplatsen. Samtidigt ser vi på kvalitet som en helhetsaspekt som sträcker sig från leveranssäkerhet, tillgänglighet och support för våra kunder och vidare till förebyggande underhåll av våra produkter. Allt för att fortsätta skapa den bästa kundupplevelsen.

Och kunderna verkar hålla med. Företagets garageportar är marknadsledande i Europa sedan många år tillbaka, trots att de kostar en slant mer än många konkurrenter.

– Vi är ett premiummärke, vi är inte billigast. Man kan köpa en billigare port, men det är inte säkert att den blir billigare i längden om saker går sönder eller behöver reklameras, säger Thomsen.

Han menar på att samma princip kan tillämpas på företagets industriprodukter, där exempelvis portar, pollare och lastbryggor ingår.

– Vår egen produktutveckling befinner sig i en konstant process av vidareutvecklingar och detaljförbättringar. Vi kompletterar sedan produktens resa med installation och vidare till förebyggande underhåll i egen regi, allt för att skapa de bästa förutsättningarna för en lång och hållbar produktlivslängd. Det är vad kvalitet betyder för oss.

Tuffa ekonomiska tider har präglat omvärlden de senaste åren och företagen vänder på varenda slant. I det läget är det bra att luta sig mot ett känt varumärke, tycker Thomsen:

– Det är mer prispressat än någonsin, alla sliter med att få in affärer. För oss blir det extra viktigt att vi kan skapa en trygghet för våra kunder och visa att vi är en tillförlitlig leverantör, som främjar verksamhetens säkerhet och effektivitet. Vi jobbar ständigt med att bibehålla våra kunders förtroende och att förbättra vår service. Ska vi vara på plats på måndag ser vi till att vara i tid.

”Vi jobbar ständigt med att bibehålla våra kunders förtroende och att förbättra vår service” säger Richard Thomsen.
”Vi jobbar ständigt med att bibehålla våra kunders förtroende och att förbättra vår service” säger Richard Thomsen.

En viktig pusselbit i Hörmanns kvalitetsarbete är företagets 40 högspecialiserade fabriker främst i Europa, men även i Nordamerika och Asien. Det gör att man hela tiden kan säkerställa att produkterna håller den nivå man vill, påpekar Thomsen:

– Det är solklart att kvalitet är en konkurrensfördel för Hörmann, jag tror inte man skulle vara där man är idag utan den noggrannheten. Är det nära till fabrikerna kan man hela tiden följa upp tillverkning och utveckling.

Han lyfter även fram andra positiva aspekter med ett utbrett fabriksnät:

– Det korta geografiska avståndet medför lägre transport mellan fabriker och våra lager, vilket minskar utsläppen och blir en miljöfördel. Från vårt huvudkontor och vårt eget lager distribueras sedan våra produkter och reservdelar.

Ända sedan starten har Hörmann ägts av familjen med samma namn, något Thomsen tror är avgörande för just kvaliteten:

– Skulle en produkt inte fungera som önskat tar familjen det personligt, man vill inte att namnet ska förknippas med något negativt. Man löser problemet så snabbt det går och gör allt för att förbättra produkten. Det är en kultur som sitter i väggarna och förs vidare i den femte generationens ledning.

EXTERN LÄNK: Vill ni veta mer om Hörmanns hållbarhetsstrategi? Läs vidare här   

 

Mer från Hörmann

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Hörmann och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera