Hoppa till innehållet

Anja Pärson och Filippa Rådin gör goda affärer

Skidlegendaren Anja ­Pärson och Filippa Rådin, designer och ­bloggare, frontar en julkampanj för e-handels­företaget Ellos. Det äkta paret ­driver också ett eget bolag, som gör en ­duktig vinst­marginal  på 39 procent. 

Anja ­Pärson och Filippa Rådin äter frukost med Di Weekends Susanne Bark.
Anja ­Pärson och Filippa Rådin äter frukost med Di Weekends Susanne Bark.Foto: Joey Abrait

Ni lanserar en festkollektion i oktober och en kollektion med sov- och mysplagg i december för Ellos. Hur ser kläderna ut?
Filippa R:
”Det är plagg för kvinnan mitt i livet, i alla stor­lekar och former. Materialen är lyxiga och plaggen är lätta att kombi­nera. Dessutom finns det jultröjor som är riktigt snygga. Jag tror på dem.”

Anja P: ”Det finns även barnkläder, och det ­roliga är att festkläderna är en spegling av den vuxna kollektionen, det är en sorts ’mini me-plagg’. 

Varför tackade ni ja till den här kampanjen?
Anja P:
”Vi har insett att vi har blivit någon form av förebilder för hbtq-familjer i samhället, och det gör att vi känner ett stort ansvar. Många blir ­inspirerade av vårt sätt att leva och nu tar vi ­nästa steg genom att visa upp julfirandet hemma hos oss i en bred kampanj.”

Filippa R: ”Det här uppdraget kändes också bra eftersom vi har varit delaktiga i hela processen. Vi började åka på möten hos Ellos i Borås för över ett år sedan, där vi har jobbat med allt från de ­första skisserna till de första provplaggen och ­själva reklamen. Även barnen har fått vara med och påverka urvalet.” 

Era barn, som är 12, 6 och 3 år, är också med i reklamen. Hur tänkte ni kring det?
Anja P:
”Självklart värnar vi om barnens integritet, och de har själva fått välja vad de vill vara med på. De är också fotograferade så att man inte ser deras ansikten rakt framifrån, och vi kommer att vara med och välja ut vilka bilder som ska ­användas tillsammans med Ellos.”

Filippa R: ”Emmi, som är äldst, är väl den som bäst förstår vad det handlar om, och hon har tyckt att det är spännande. Hon är också väldigt obrydd för sin ­ålder, hon har en skön stil och är självsäker och trygg när det gäller kläder.”

Hur skulle ni beskriva era klädstilar?
Filippa R:
”Jag är väldigt ombytlig, men jag skulle sammanfatta min stil som rockromantisk. Anja är mer klassiskt sportig, men romantiken finns där ­också. Hon kan vara glamourös, beroende på situationen. 

Anja P: ”En av Filippas stora styrkor är att hon ser hur kläder passar på olika kvinnokroppar. När man lär sig det blir man mer säker i hur man ska handla, och då ökar intresset.

Ni driver företaget Shelike ihop. Vad gör ni i företaget?
Anja P:
”Det består av flera delar. Jag håller ­föreläsningar och jag har jobbat mycket som ­expertkommentator i tv sedan jag slutade tävla. I höst är jag med i programmet Vem kan slå Anja och Foppa? på Kanal 5.”

Filippa R: ”När Anja sitter i tv är det jag som stajlar henne, och det var ett särskilt stort uppdrag för OS i Pyeongchang eftersom det varade i så många dagar. Jag driver också en blogg, och så gör vi designsamarbeten med olika partners.”

Förra året omsatte ert företag närmare 3 miljoner kronor, med en nettomarginal på 39 procent. Hur blir man så lönsam?
Filippa R:
”Vi är selektiva, men när vi går in för något gör vi det till hundra procent. Det syns i resultatet. Sedan har vi inte särskilt höga kostnader. Man skulle kanske kunna säga att vi är snåla.”

Vad finns det för likheter mellan entreprenörskap och alpin skidåkning på elitnivå?
Anja P:
”Det finns många. Man måste kunna sätta mål, och ha en tydlig struktur för hur man ska nå dit. Och det finns aldrig några genvägar, det är hårt arbete som gäller.”

Vem av er har vilken roll i bolaget?
Filippa R:
”Jag är vd, men det är mest en formalitet. Anja är effektiv och den som får saker att ­hända. Det bara smäller till.”

Anja P: ”Filippa är mycket mer strukturerad än jag. Nu är vi inne på femte året med det här företaget, och jag har börjat lära mig att planera fram tills på onsdag, kanske torsdag förmiddag ... Men på onsdagen kliar det i kroppen, då vill jag göra något annat.”   

Innehåll från EKNAnnons

Svenska bolaget räddar amerikanska tak – växer så det knakar

Moa Mossberg är kundansvarig på svenska ABECE som gör maskinsystem för tillverkning av takpannor i betong.
Moa Mossberg är kundansvarig på svenska ABECE som gör maskinsystem för tillverkning av takpannor i betong.

När orkanerna river taken av Floridas villor får Nyköpingsföretaget ABECE fullt i orderboken. Så här rodde de hem en affär värd 100 miljoner kronor med hjälp av statliga EKN, Exportkreditnämnden.

EKN finns till för alla svenska företag, stora som små, i alla branscher – läs mer

Florida innehar rekordet som USA:s mest orkandrabbade delstat; av de 301 orkaner som slagit mot USA mellan 1851 – då man började räkna – och 2022, har 120 träffat Florida. För de flesta är orkanerna synonyma med allvarliga skador och stora förluster. För tillverkare av takpannor är de en guldgruva.

– Florida har i många år varit en ”sold out market”, vilket innebär att takpanneproducenterna säljer slut på allt de hinner tillverka. Orkanerna bidrar absolut till det, liksom faktumet att det byggs så många villor här. Det finns helt enkelt gott om tak som kan flyga av, säger Moa Mossberg, kundansvarig på svenska ABECE som gör maskinsystem för tillverkning av takpannor i betong.

Från smedja till storspelare

Efter orkanen Ians härjningar år 2022 bestämde sig ägaren till en av dessa takpanneproducenter, Crown Roof Tiles, att det var dags att expandera. Ägaren ville fördubbla sin produktionskapacitet med en ny fabrik, och för produktionslinjen vände han sig till just ABECE – ett företag som startade som smedja i Nyköping 1919 och började utveckla sina maskinsystem på 60-talet. Affären skulle landa på drygt 100 miljoner kronor, mer än hälften av ABECE:s omsättning.

– För utomstående kan det låta konstigt att Crown Roof Tiles vände sig till oss med en så stor affär. Men vi har hållit på med det här så länge och drivit utvecklingen så pass att vi idag har en världsledande marknadsposition. Det är främst vi och ett italienskt företag som levererar de här systemen globalt – och jag vågar säga att vi är mycket bättre än italienarna, säger Erik Lindeberg, vd för ABECE.

Erik Lindeberg, vd för ABECE.
Erik Lindeberg, vd för ABECE.

Samarbetar med EKN

ABECE:s storaffär med Florida innefattar att bygga en hel produktionslinje, skeppa den över Atlanten, montera den på plats och utbilda personalen. Sedan ska det gå som på löpande band: I en produktionslinje från ABECE kommer sand, cement och vatten in – och härdade, målade och paketerade betongpannor kommer ut. Maskinsystemet producerar 140 pannor per minut – det blir 50 000 pannor på ett skift – och automationsgraden är hög.

– Vi har varit på plats sedan i augusti 2023 och är nu i slutskedet: Vi trimmar in systemet och snart är de uppe i full produktion. Då har de en av de bästa produktionslinjerna i världen, säger Erik Lindeberg.

Eftersom investeringen var så pass stor ville kunden i Florida köpa produktionslinjen på avbetalning, något som hade varit svårt för ABECE att erbjuda på egen hand. Därför ansökte de om en garanti från statliga EKN, Exportkreditnämnden, vars uppdrag är att stötta svensk export.

– Med garantin kunde vi erbjuda kunden en avbetalningsplan på tre år samtidigt som vi får betalt direkt av vår bank, detta genom ett lån med EKN:s garanti som säkerhet. Kunden betalar i praktiken sedan av till vår bank via oss – och skulle de av någon anledning inte kunna betala är det EKN som tar risken, säger Moa Mossberg.

95 till 98 procent av ABECE:s omsättning kommer från export och därför är den här typen av samarbeten vanliga för företaget. Kunden får en attraktiv finansieringslösning samtidigt som ABECE direkt kan återinvestera betalningen i sin nästa affär.

– Vi håller redan på att bygga nästa linje som ska till England – det är så vi kommer att gå från 175 till 200 miljoner kronor i omsättning i år, avslutar Erik Lindeberg.

Kolla om EKN kan hjälpa er att få JA från banken

 

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera