Ni lanserar en festkollektion i oktober och en kollektion med sov- och mysplagg i december för Ellos. Hur ser kläderna ut?
Filippa R: ”Det är plagg för kvinnan mitt i livet, i alla storlekar och former. Materialen är lyxiga och plaggen är lätta att kombinera. Dessutom finns det jultröjor som är riktigt snygga. Jag tror på dem.”
Anja P: ”Det finns även barnkläder, och det roliga är att festkläderna är en spegling av den vuxna kollektionen, det är en sorts ’mini me-plagg’.
Varför tackade ni ja till den här kampanjen?
Anja P: ”Vi har insett att vi har blivit någon form av förebilder för hbtq-familjer i samhället, och det gör att vi känner ett stort ansvar. Många blir inspirerade av vårt sätt att leva och nu tar vi nästa steg genom att visa upp julfirandet hemma hos oss i en bred kampanj.”
Filippa R: ”Det här uppdraget kändes också bra eftersom vi har varit delaktiga i hela processen. Vi började åka på möten hos Ellos i Borås för över ett år sedan, där vi har jobbat med allt från de första skisserna till de första provplaggen och själva reklamen. Även barnen har fått vara med och påverka urvalet.”
Era barn, som är 12, 6 och 3 år, är också med i reklamen. Hur tänkte ni kring det?
Anja P: ”Självklart värnar vi om barnens integritet, och de har själva fått välja vad de vill vara med på. De är också fotograferade så att man inte ser deras ansikten rakt framifrån, och vi kommer att vara med och välja ut vilka bilder som ska användas tillsammans med Ellos.”
Filippa R: ”Emmi, som är äldst, är väl den som bäst förstår vad det handlar om, och hon har tyckt att det är spännande. Hon är också väldigt obrydd för sin ålder, hon har en skön stil och är självsäker och trygg när det gäller kläder.”
Hur skulle ni beskriva era klädstilar?
Filippa R: ”Jag är väldigt ombytlig, men jag skulle sammanfatta min stil som rockromantisk. Anja är mer klassiskt sportig, men romantiken finns där också. Hon kan vara glamourös, beroende på situationen.
Anja P: ”En av Filippas stora styrkor är att hon ser hur kläder passar på olika kvinnokroppar. När man lär sig det blir man mer säker i hur man ska handla, och då ökar intresset.
Ni driver företaget Shelike ihop. Vad gör ni i företaget?
Anja P: ”Det består av flera delar. Jag håller föreläsningar och jag har jobbat mycket som expertkommentator i tv sedan jag slutade tävla. I höst är jag med i programmet Vem kan slå Anja och Foppa? på Kanal 5.”
Filippa R: ”När Anja sitter i tv är det jag som stajlar henne, och det var ett särskilt stort uppdrag för OS i Pyeongchang eftersom det varade i så många dagar. Jag driver också en blogg, och så gör vi designsamarbeten med olika partners.”
Förra året omsatte ert företag närmare 3 miljoner kronor, med en nettomarginal på 39 procent. Hur blir man så lönsam?
Filippa R: ”Vi är selektiva, men när vi går in för något gör vi det till hundra procent. Det syns i resultatet. Sedan har vi inte särskilt höga kostnader. Man skulle kanske kunna säga att vi är snåla.”
Vad finns det för likheter mellan entreprenörskap och alpin skidåkning på elitnivå?
Anja P: ”Det finns många. Man måste kunna sätta mål, och ha en tydlig struktur för hur man ska nå dit. Och det finns aldrig några genvägar, det är hårt arbete som gäller.”
Vem av er har vilken roll i bolaget?
Filippa R: ”Jag är vd, men det är mest en formalitet. Anja är effektiv och den som får saker att hända. Det bara smäller till.”
Anja P: ”Filippa är mycket mer strukturerad än jag. Nu är vi inne på femte året med det här företaget, och jag har börjat lära mig att planera fram tills på onsdag, kanske torsdag förmiddag ... Men på onsdagen kliar det i kroppen, då vill jag göra något annat.”