Hoppa till innehållet

»Hollywood har aldrig ­varit mitt mål«

Filmfotografen Hoyte van Hoytema är en av de bästa i världen i sitt yrke, med filmer som Dunkirk, Interstellar och Låt den rätte komma in på sitt cv. Nu tar han klivet in i konstens värld som curator för foto­utställningen Here’s looking at you på Sven-Harrys konstmuseum.
”Jag tror jag kände ­­intuitivt att det var ett språk som passade mig. Filmerna satte i gång massa tankar och känslor, de ­filmerna väckte monstret”, säger filmfotografen Hoyte van Hoytema.
”Jag tror jag kände ­­intuitivt att det var ett språk som passade mig. Filmerna satte i gång massa tankar och känslor, de ­filmerna väckte monstret”, säger filmfotografen Hoyte van Hoytema.Foto: DANIEL STERNERUD
ÖGONKONTAKT. Bilder från fotoutställningen: Norrbottens järnverk (1970), foto av Jean Hermanson. Ur serien Childish album (1989) av fotokonstnären Sergey Kozhemyakin. Bleka Damen, Barcelona (1959), foto av Christer Strömholm.
ÖGONKONTAKT. Bilder från fotoutställningen: Norrbottens järnverk (1970), foto av Jean Hermanson. Ur serien Childish album (1989) av fotokonstnären Sergey Kozhemyakin. Bleka Damen, Barcelona (1959), foto av Christer Strömholm.
ACTION. Hoyte van ­Hoytema och ­regissören Christopher Nolan, till höger, under inspelningen av Dunkirk. ”Christopher Nolan vill göra så mycket som möjligt direkt på film. Anledningen till att göra allt analogt och ­’direkt i kameran’, i stället för med CGI efteråt, är för att undvika att behöva komprimera och digitalisera originalfilmen. Då kan man använda originalet i sin fulla upplösning. För att lyckas med det så försöker vi hela tiden uppfinna nya tekniska lösningar för att göra de scener som krävs”, säger Hoyte van Hoytema.
ACTION. Hoyte van ­Hoytema och ­regissören Christopher Nolan, till höger, under inspelningen av Dunkirk. ”Christopher Nolan vill göra så mycket som möjligt direkt på film. Anledningen till att göra allt analogt och ­’direkt i kameran’, i stället för med CGI efteråt, är för att undvika att behöva komprimera och digitalisera originalfilmen. Då kan man använda originalet i sin fulla upplösning. För att lyckas med det så försöker vi hela tiden uppfinna nya tekniska lösningar för att göra de scener som krävs”, säger Hoyte van Hoytema.Foto: Melinda Sue Gordon / CAPITAL PICTURES / TT

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera