Hoppa till innehållet

Högsta klass i källaren

Mysig svartklubbskänsla på Sayan Isakssons Izakaya Shibumi. Här serveras japansk pubmat när den är som smarrigast.

Mångsidigt. Stora kompisgäng eller intim middag. Allt funkar på Shibumi.
Mångsidigt. Stora kompisgäng eller intim middag. Allt funkar på Shibumi.Foto: Jonas Eng

Fågelvägen mellan Stockholm och Tokyo är det 8 185 kilometer. Det är ett förhållandevis kort avstånd mellan två ytterligheter. Men rent kulinariskt är det långt mycket längre. Det japanska köket är närmast en motpol till det svenska.

Det är hisnande att tänka på hur obekanta vi för bara några årtionden sedan var vid det japanska köket. Då, när bara tanken på att äta rå fisk fick oss att skaka på huvudet. (Vi svenskar som utan att tveka äter inlagd sill, surströmming och gravad lax.)

Idag går det tre sushihak på varje taxifik i huvudstaden. Sashimi är en vanligare lunchrätt än smörgåstårta.

Fyra krogar i samma hus

Men nu är det inte dussinsushi vi är ute efter. Mästerkocken Sayan Isaksson har nämligen byggt ett litet japanskt krogimperium i en alldeles egen klass i gamla Jarlateatern på Kungsstensgatan i Stockholm. Så vi slipper resa till Tokyo.

Högst upp i huset ligger stjärnkrogen Esperanto, som är en av Sveriges absolut bästa restauranger. Där finns också den lilla restaurangen i restaurangen, Imouto, som nyligen belönades med en stjärna i Guide Michelin. På entréplan ligger Råkultur, utsedd till Årets Affärskrog 2010. Men nu befinner vi oss i källaren på Shibumi.

Bakom en anonym ståldörr på gaveln gömmer sig här en Japansk ”izakaya”. Ordet kommer av ”i” (stanna) och ”sakaya” (sake-affär) och för att hitta en svensk benämning ligger gastro-pub närmast. Vi kliver in i den mysiga lokalen och blir genast förstklassigt omhändertagna.

Menyn består av mellanrätter som delas i sällskapet och det enda negativa är att det är svårt att komma överens om vilka godsaker som ska beställas in. Sashimin är ett måste här, en blandning av eleganta fiskbitar i absolut toppklass. Vi sitter i baren och blickar nyfiket in i köket där flinka kockar river äkta wasabi och skär upp lena munsbitar av havets läckerheter.

Sakekunskap på köpet

Vi kan inte komma överens om vilken tartar vi ska beställa och tar en av varje, biff i den ena träskålen, lax i den andra. I övrigt liknar de varandra, forellrom på laxen och löjrom på köttet. Blanda själv och njut till sista romkornet.

Som seden kräver beställer vi in sake till vår japanska öl. Av servisen får vi en kunnig föreläsning om vad som skiljer de olika sorterna åt. Ju mer polerat riskornet är, desto exklusivare sake, får vi lära oss.

Allt är inte fisk på menyn och här äter vi riktigt bra vegetariska rätter med spännande smaker. Friterade flowesprouts bjuder på en eufori av murriga smaker. Två beef-sliders gjorda på långbakade revbensspjäll serveras i briochebröd framför oss och försvinner glupskt.

Sex rätter inte nog

Shibumi är en perfekt pärla som passar alltifrån affärsmöten till kompisträffar eller en middag på tu man hand. Stämningen är avslappnad, välkomnande och varm.

Vi smaskar i oss kammusslor med fluffigt nybakat bröd, hela tiden överaskas vi av nya upplevelser. Vi vill inte att det ska ta slut och beställer in ytterligare rätter efter att ha ätit de sex rekommenderade.

Vinlistan, cocktailmenyn och urvalet av japanska öl är fullt tillfredsställan
de för den mest kräsna konnässör och vi ramlar ut i Stockholmsnatten fullt tillfredställda av Japan på hemmaplan.

Innehåll från Link MobilityAnnons

Automatiserad kommunikation skapar bättre kundrelationer

Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.
Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.

Att en personlig kommunikation skapar bättre kundrelationer säger sig självt, men genom att automatisera flera steg genom kundresan kan ni dessutom spara pengar och minska antalet kundärenden.

Kunder ställer idag högre krav på de bolag de väljer och flera faktorer spelar in i den processen – pandemin påskyndade den digitala köpresan, inflationen har gjort oss mer prismedvetna, större intresse kring miljö och givetvis den personliga kopplingen med bolaget. Men kan en automatiserad kommunikation vara svaret på allt detta?

– Självfallet löser inte kundkommunikationen alla utmaningar, men vi är övertygade om att bolag idag måste satsa mer på en transparent och personlig kommunikation för att kunna behålla och öka sin kundkrets. Mer än hälften av alla onlineköp sker via mobiltelefoner och vi kan idag jämföra priser, recensioner och utbud med bara några knapptryck, säger Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility. 

Tillgänglighet skapar möjligheter

Människor har idag flera kontaktytor jämfört med tidigare, och genom att implementera rätt kommunikationsstrategi kan bolag ge en enhetlig upplevelse som gör att fler konverterar och stannar kvar.

– Vi ser att flera bolag har utmaningar med tillgänglighet i de kanaler deras kunder föredrar, eller att bolag inte har en självklar strategi för de olika kanalerna. Vi har hjälpt flera bolag att automatisera deras kundkommunikation med allt ifrån notiser vid driftavbrott, betalningspåminnelser och personliga erbjudanden, säger Robin och fortsätter: 

– I många fall har bolaget endast kontakt med kunden vid fakturering eller i supportärenden och desto viktigare blir det att kommunikationen blir rätt. Det finns stor potential för energibolag att ta sin kommunikation till nästa nivå och vi ser flera uppstickare på marknaden som gjort just detta. Kunder söker dialog och vill ha snabb återkoppling för att stanna kvar, och det är där vi kan hjälpa till. 

– Vi på LINK vet att de allra nöjdaste kunderna är de som kan kontakta bolag i den kanal de själva föredrar, och det är där vi kan hjälpa er. Alla våra lösningar och kanaler går att automatisera för att spara tid och pengar – och givetvis skapar det otroliga affärsmöjligheter för våra kunder.

Om LINK Mobility
LINK Mobility är en global CPaaS-leverantör av mobilkommunikationslösningar och hjälper idag över 40,000 företag världen över. Vi har ett brett utbud av innovativa och skalbara lösningar som skapar värdefull konvergens mellan företag och kunder. LINK är noterat på Oslo Börs under tickern LINK.

Besök LINK Mobilitys hemsida för att läsa mer.

Mer från Link Mobility

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Link Mobility och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera