Di Weekend INTERVJUER

Historikern: Korsetten gav en wow-känsla

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Historikern Henric Bagerius är aktuell med boken Korsettkriget.

Jack Mikrut

I nya boken reder ­historikern Henric Bagerius ut hur korsetten blev en symbol för kvinnlig frigörelse vid förra sekelskiftet – och vilka plagg som fortfarande håller oss som modeslavar.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Varför ville du skriva om korsetten?

”Diskussionen om korsetten vid förra sekelskiftet blev en katalysator för en mängd brännbara frågor i samhället just då. ­Genom att använda korsetten som prisma kunde jag få en blick in i en tid då kvinnor börjar ta plats i samhället och ville ha politiskt inflytande.”

Hur kom det sig att just korsetten blev så politisk?

”Symbolvärdet kom av dubbelheten. Den var utmanande, men samtidigt anständig. Den kunde ses både som hälsosam men hälsofarlig, modern men gammaldags. Den rymmer också olika tolkningar av begrepp som skönhet, fåfänga och frihet.”

Medan du skrev boken fick du också prova korsetter – hur var det?

”Det var en wow-känsla att se hur man kan forma sin kropp, få bättre hållning och plocka bort flera centimeter i midjan. Men jag kände mig också instängd, hade svårt att ta djupa andetag och fick träningsvärk efteråt. För mig blev det väldigt konkret vilka blandade känslor kvinnor hade för det här plagget för drygt 100 år sedan.”

I boken skriver du att kvinnors kläder under en dag kunde väga sju kilo och att det var vanligt att de snubblade och fick andnöd på promenad. Hur kunde modet gå så långt?

”Under 1800-talets andra hälft växte ett borgerligt och polariserat könsideal fram där män skulle lönearbeta och kvinnor vara hemma. Att bära turnyrer och snöra in sig i korsetter som var svåra att röra sig och andas i blev ett sätt att visa klasstillhörighet.”

Feministisk konst rör upp känslor Men 1885 förklarade en pionjärgrupp inom dräktreformrörelsen krig mot korsetten. Vad ville de uppnå?

”Det hade funnits motstånd tidigare men det var först då det skedde i organiserad form. Vissa menade att klädseln hängde ihop med kvinnors självbestämmande och i förlängningen rösträttsfrågan. Andra höll sig till att det var en hälsofråga. Man ska också komma ihåg att det var en borgerlig ­rörelse som tog fart bland dem som hade råd att klä sig annorlunda. Att klä sig på den här tiden var dyrt och det påstods att klädkostnaderna drev vissa familjer i konkurs.”

Här spelade framväxten av textilindustrin och konfektionsbranschen också en roll. Hur då?

”Det finns en föreställning om att korsetten försvann i samband med detta, men med möjlighet att göra billigare korsetter blev den faktiskt en av den tidens mest annonserade varor. Med tiden utvecklas dock plagget till att bli mindre synlig, som på 1920-talet när den satt kring höfterna för att bidra till den raka silhuett som var populär då.”

FAKTA
Henric ­Bagerius

Ålder: 44 år.

Bor: Göteborg.

Familj: Make och tyghunden Stene, i brist på en riktig hund.

Gör: Docent i historia och lärare vid Örebro universitet.

Aktuell: Med boken Korsettkriget - modeslaveri och kvinnokamp vid förra sekelskiftet, som i höst också blir en utställning på Örebro universitet.

Frukost: Pannkakor, bagel med cream cheese, fruktsallad, vatten och polkamilkshake på Egg & Milk i Göteborg.

VISA MER
Finns det någon motsvarighet till korsetten i dag?

”Det gör det. Dels har vi de senaste åren sett hur knytblusen och ’pussyhats’ använts som politiskt vapen. Dels har vi det jag kallar ’muskelkorsetten’, alltså idealet om den slanka, vältränade, fasta kroppen. Men för den som inte vill eller kan träna sin kropp finns i dag en stor mängd formande underkläder – vilket jag inte visste när jag började skriva, trots att min pappa arbetade i nästan 30 år med att tillverka nylonunderklänningar, trosor och bysthållare.”

Zandra Rhodes - stjärnornas designer i 50 år I din forskning tittar du på samspelet mellan politik, kropp och sexualitet, och du har tidigare gett ut Olydnadens söner om sodomi och andra sexuella handlingars politiska följder under medeltiden. Hur har du hittat din inriktning?

”Jag tycker att det är spännande med nya perspektiv på den politiska historien. Kriget mot korsetten är ett exempel på en kamp som inte så många känner till och som kan fördjupa vår förståelse av den tidiga kvinnorörelsen.”

Så vad blir nästa ämne?

”Den ultimata dräktreformen måste ju vara att inte ha några kläder alls. Så jag har en tanke om att titta på nudismens framväxt i det svenska folkhemmet, och följa upp Korsettkriget med Paradisdräkten.”