Di Weekend INTERVJUER

»Hasse å Tage var före sin tid«

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Jane Magnusson har gjort dokumentären om Hans Alfredson och Tage Danielsson.

Evelina Carborn

Efter den hyllade och prisbelönta dokumentärfilmen om regissören Ingmar Bergman är det snart premiär för Jane Magnussons dokumentärfilm om Hans Alfredson och Tage Danielsson.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Arbetstiteln på din film var Hasse å Tage - Med humorn som vapen mot dumhet, men den långfilm som går upp på biograferna heter Hasse & Tage – En kärlekssaga. Varför blev det så?

”När man börjar ett projekt så tror man alltid att det ska gå åt ett visst håll, men sedan visar det sig under arbetets gång att det är något annat man i första hand vill berätta. Hasse å Tage gjorde så mycket tillsammans och man kan inte ha med allt, men koncentrerar man sig på deras unika vänskap och samarbetet dem emellan så kan man komma någon vart. Det blir en tv-serie som ska gå i SVT i jul också och där är det mer fokus på det politiska och deras samhällsengagemang. Det finns så klart med även i bioversionen, men det fina är deras kärlekshistoria. Det är därför filmen mer eller mindre tar slut i och med att Tage ­Danielsson avlider 1985.”

Det är snart 35 år sedan. Är det inte risk att deras humor känns förlegad?

”Jag tycker att Henrik Schyffert säger det bra, inte i filmen men i tv-serien, nämligen att humor inte är en färskvara men skratt är det. Man kan se att det finns humor här, men man kanske inte skrattar åt det på samma sätt längre.”

Var de före sin tid? Jag tänker på något så aktuellt som det miljöengagemang som kommer fram i en film som Äppelkriget (1971).

”Hasse å Tage var de första stora kändisar som engagerade sig i miljöfrågorna och det tycker jag är imponerande. Många vet inte att sången ­Änglamark är ett beställningsverk för filmen ­Äppelkriget, att det är Evert Taubes sista komposition och att det är Sven-Bertil Taube som ­sjunger den. Nu för tiden tror många att änglamark bara är en produktserie man köper på Coop.”

Tage Danielssons monolog om sannolikhet från revyn Under dubbelgöken, skriven efter kärnkraftsolyckan i Harrisburg, kan väl ses som exempel på något som behållit sin aktualitet.

”Ja, den är ju ständigt aktuell. Och så bra! Men den är ganska lång, så vi kunde inte ha med hela monologen i filmen. Hasse å Tage var före sin tid. På den tiden kunde högern och ­vänstern skratta åt samma skämt. I dag är samhällsklimatet ett ­annat, Sverige är så oerhört polariserat.”

»Jag är rädd för att inte leva« Har du några personliga favoriter i deras oerhört rika produktion av radio- och tv-program, revyer och ­filmer?

88-öresrevyn och Svenska bilder, som är deras första film. Det är en bortglömd pärla som nästa bara består av sketcher, men det är fantastiska sketcher. Det var faktiskt Ingmar Bergman som såg till att de fick göra den.”

Du gjorde den prisbelönta filmen Bergman – ett år, ett liv men du träffade honom aldrig, den enda kontakt ni hade var visst ett telefonsamtal när han skulle fylla 85 år. Tage Danielsson avled redan 1985, men hade du kontakt med Hans Alfredsson, som avled 2017?

”Jag åkte förbi Hasse i rulltrappan på Karlaplan en gång för sju–åtta år sedan, men jag träffade honom aldrig. Det viktiga var att få med sönerna Daniel och Tomas Alfredson och Jesper ­Danielsson, att de ville samarbeta och hjälpa till. Det hade varit väldigt tråkigt att göra den här filmen utan deras samtycke. Men jag hade gärna träffat både Hasse å Tage på 1960-talet.”

FAKTA
Jane Magnusson

Ålder: 51 år.

Familj: Gift med Lars Kumlin, musiker.

Bor: Södermalm, Stockholm.

Bakgrund: Tidigare tränare för Stockholm Konstsim Herr, redaktör på Kobra i SVT, har regisserar filmerna Ebbe – the movie och Bergman – ett år, ett liv, har skrivit boken Esther Williams – skenbiografin, uppvuxen i USA och Asien.

Aktuell: Med dokumentärfilmen Hasse å Tage - En kärlekshistoria, med bio-premiär den 6 september. Under julhelgen sänds tv-versionen i SVT.

Frukost: Kaffe och en ostmacka utanför Hasse Alfredsons och Tage Danielssons skrivstuga i ­Vitabergsparken, det röda lilla kulturhus som också var huvudkontor för deras företag, AB Svenska Ord.

VISA MER
Ingmar Bergman kan knappast kallas folkkär, men Hasse å Tage var definitivt folkkära. Vad betyder det när man gör dokumentärfilm?

”Man blir rädd för att göra folk besvikna. Jag kom på ett sätt att tackla Ingmar Bergman genom året 1957, det gjorde honom lättillgänglig. Med Hasse å Tage är det nästan tvärtom, alla älskar dem. Risken är att människor exempelvis frågar sig ’varför tog ni inte med mer från Sve a Hund? Varför är det inte flera Lindeman?”

Ny scen för julklassiker Hur kända är Hasse å Tage i dag? Är det en generationsfråga huruvida man känner till dem eller inte?

”Det tror jag. Det kan vara bra att påminna folk om vilka de var och damma av detta monument.”

Vem gör du film om härnäst?

”Nästa film är redan färdig, den har jag gjort under tiden, och handlar om en ung kvinna som är 21 år och heter Madeleine Stuart. Hon är helt underbar, kommer från Brisbane i Australien och är världens första supermodell med Downs syndrom. Den ska också gå på bio och på tv.”