Di Weekend INTERVJUER

»Hälften är arga – hälften är glada«

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

MAKTENS BONING. Trafikborgarrådet Daniel Helldén blickar ut från tornet i Stockholms stadshus, 106 mer över marken. Stadshuset uppfördes 1911–1923 och ritades av den svenska arkitekten Ragnar Östberg.

Joey Abrait

Daniel Helldén , Stockholms ­stridbara trafikborgarråd, är ett rött skynke för stadens bilister. Men han drivs av en stark grön övertygelse. ”Alla rapporter visar att det går åt helvete om vi inte gör något åt klimatomställningen nu”, säger han.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Miljöpartisten Daniel Helldén är Stockholms mest kända politiker och cyklisternas bästa vän.

Under hans tid som trafikborgarråd i huvudstaden har bilisterna fått se åtskilliga körfiler försvinna, cykelbanorna bre ut sig, parkeringsavgifterna raka i höjden, lång­dragna vägarbeten korka igen gatorna och så kallade sommargågator har stängt ­vissa stråk helt och hållet under årets varmaste månader.

Under den gångna vintern har han dessutom fått klä skott för stadens under­måliga snöröjning.

Det har gjort honom omstridd, för att inte säga hatad, i vissa läger.

Taxinäringen gnisslar tänder och under den förra mandatperioden hävdade moderaterna att han förvandlade Stockholmstrafiken till en blandning av en cirkus och hinderbana.

FAKTA
Daniel Helldén

Ålder: 53 år.

Familj: Fru, tre döttrar från en tidigare relation, en bonusson och ett barnbarn.

Bor: I Enskede i Stockholm. Lantställe i Småland.

Bakgrund: Statsvetare från Stockholms universitet, disputerade med en avhandling om Almstriden 2005. Har varit leda­mot av kommunfullmäktige och kommunstyrelsen för Miljöpartiet i Gnesta. Blev oppositionsborgarråd för Miljöpartiet i Stockholms stad 2011. Är trafikborgarråd sedan 2014.

Fritid: Tycker om att renovera gamla hus.

VISA MER

Skådespelaren Stefan Sauk har gått så långt att han har gjort egna filmer där han angriper Daniel Helldén. I den mest sedda, som har 1,2 miljoner ­visningar på Facebook, kallar han trafikborgarrådet för ”miljötalibanen i Stads­huset” medan han kör omkring och pekar ut allt han tycker är galet i trafiken. På sätt och vis är Stefan Sauk representativ för ­Daniel Helldéns främsta kritiker.

”Ofta är det bilburna män i min egen ­ålder som är mest arga på mig. Jag kan ha förståelse för att de blir frustrerade när de inte kommer fram i trafiken. Men det är ofta samma personer som har svårt att se att de är en del av problemet. Vad gäller Stefan Sauk är jag förvånad över hur ­mycket tid han lägger ned på detta”, säger Daniel Helldén när vi träffar honom i hans rym­liga hörnrum i Stadshuset, som har en ­hisnande utsikt över Riddarfjärden.

För att orka med jobbet

På väggarna hänger oljemålningar med Stockholmsmotiv och i fönstret står en ­liten vimpel med skyddshelgonet St Erik, som är Stockholms stadsvapen.

”Jag åker kollektivt till jobbet och det är många som kommer fram till mig. Ungefär hälften är arga och hälften är glada. De positiva kommentarerna tankar jag in, det är ett sätt att orka med det här jobbet. ­Sedan har jag föresatt mig att svara alla dem som inte gillar det jag gör, för att förklara varför vi gör det.”

Kan du också trivas i hetluften?

”Om man har idéer och vill förändra finns det en nerv i ­politiken som är fantastisk. Jag tycker att det är roligt att be­rätta om när vi gör bra ­saker, som när vi införde sommargågatorna på försök. I dag ska jag in­viga en ny belysning på Västerbron.”

Varför investerar du så tungt i cykeltrafiken?

”Från 1950-talet och framåt har alla inve­steringar skett i biltrafiken. I Stockholms stad växer befolkningen med 15 000 personer per år, och i länet med 35 000. Om alla dessa väljer att sätta sig i en bil korkar stan igen fullständigt, och vi klarar inga miljö- eller klimatmål. Om vi ska få ordning på det här måste vi prioritera cykel, gång- och kollektivtrafik. Det är mina ledord.”

Daniel Helldéns väg till Stadshuset gick via kommunpolitiken i Gnesta, där han var ledamot i kommunfullmäktige och kommun­styrelsen. Det politiska uppvaknandet kom 1980, då han gick med demonstrationståget mot kärnkraft.

”Då bodde jag på Lidingö, som var ­mycket uppdelat mellan dem som gick på Muf-festerna och oss andra som var lite mer radikala. Det var en kreativ och inspire­rande miljö där jag träffade ett gäng ­smarta, intellektuella människor som jag fort­farande har kontakt med.”

Daniel Helldén föddes i Luleå, där ­pappan var chefsåklagare. Pappan dog när Daniel Helldén bara var 6 år, och familjen flyttade till Örebro, för att några år senare flytta vidare till Lidingö.

Hur har det påverkat dig att du förlorade din pappa så tidigt?

”Det är en fråga jag inte riktigt kan ­svara på. Jag har tyvärr inte så många minnen av honom, det tycker jag är sorgesamt. Där ­avundas jag mina två äldre bröder. Men jag fick en bonuspappa sent i tonåren, Birger, som även flyttade hem till oss. Vi kom varandra nära och jag har lärt mig mycket av honom.”

Mamman blev till slut bankdirektör

Mamman var Handelsbankens första kvinnliga bankjurist.

”Det har präglat mig mycket. Det var inte helt enkelt att vara kvinna i den där ­världen. Hon beskrev hela tiden hur männen gick förbi och fick högre lön, bättre titlar och så vidare. Hon fick inte titeln bankdirektör ­förrän ett halvår innan hon gick i pension, trots att hon var chef för alla bankens jurister i Stockholm.”

”Hon var med i olika kvinnorättsorganisationer som Soroptimisterna och Inner Wheel, och jag har hjälpt till att sortera bra många medlemskuvert åt dem.”

Hur har du själv främjat jämställdheten i ditt jobb?

”Det är en bra fråga. Jag vet inte hur medveten har jag har varit. Men jag har i alla fall bara haft kvinnliga kanslichefer sedan jag blev borgarråd. Och jag har drivit ­konkret feministisk politik genom att in­föra etiska linjer för offentlig reklam, till ­exempel.”

Daniel Helldéns äldsta bror är läkare och mellanbrodern är verksamhetsarkitekt på Transportstyrelsen.

Vilka värderingar fick ni med er hemifrån?

”Utöver jämställdhetsperspektivet var det att allt skulle vara rätt och riktigt. ­Mamma var noga med att ett avtal är ett ­avtal, affärsjurist som hon var. Hon var ­liberal, så många liberala värderingar fanns med.”

Lyckats stänga SD ute

Efter det senaste valet gjorde Daniel Helldén en omvänd Annie Lööf när han övergav sina tidigare samarbetspartner ­Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Feministiskt initiativ för att bilda en grönblå koalition med Alliansen – ett lappkast som heter duga.

Ministern: Inte mitt drömjobb Varför bytte du sida?

”Det som hände i valet var att den tidigare konstellationen tappade majoriteten och Sverigedemokraterna blev vågmäs­tare. Det mandat jag hade med mig från vårt medlemsmöte var att försöka driva igenom så mycket grön politik som möjligt utan att ha något att göra med SD. Nu har vi ­lyckats stänga SD ute och jag har fått igenom 80 procent av våra vallöften i överenskommelsen med Alliansen.”

Vilka är de viktigaste vallöftena ni har fått igenom?

”Vi la 1 miljard kronor på cykelbanor ­förra mandatperioden, nu lägger vi 1 miljard till. Vi ska också lägga en halv miljard på att öka framkomligheten för kollektivtrafik och gående, 1 miljard på att få ned koldioxidutsläppen och vi ska investera pengar i kollektivtrafik i stället för i en östlig förbindelse.”

Hur har Socialdemokraterna tagit ert sidbyte?

”Det är lite spänt när vi träffas i stads­huset. Först var det många som inte ­hälsade på mig, men det börjar bli lite bättre nu.”

Miljöpartiet tappade hela 40 procent av rösterna i Stockholm, vilket ligger ungefär i linje med resten av landet. Vad beror tappet på?

”Jag tror att våra väljare uppfattade migrationsuppgörelsen 2015 som ett stort svek, och jag tycker att vi borde ha lämnat rege­ringen då. Vi borde ha stått upp för våra värderingar där, vi är idea­lister. Sedan var väl inte den här historien med kolbiten, som skulle symbolisera att vi vill ­stoppa kolgruvorna, så lyckad.”

”Jag behövs i Stockholm”

Daniel Helldéns namn har nämnts i spekulationerna till både posten som infrastrukturminister i Stefan Löfvens rege­ring och som nytt språkrör i miljöpartiet efter Gustav Fridolin. Någon ministerpost blev det inte, och Daniel Helldén med­delade nyligen att han heller inte kandiderar till språkrörsposten. En del bedömare tror att han vill undvika en öppen konflikt med finansmarknads- och bostadsminister Per Bolund, som har meddelat att han kandi­derar.

”Jag tror att Per Bolund skulle bli ett alldeles utmärkt språkrör. Jag är glad över att jag blev nominerad från många håll i landet, men jag har bestämt mig för att jag tycker att jag behövs i Stockholm. Jag ­känner ett ansvar för det här nya samarbetet med de borgerliga.”

Kan det inte locka att ta klivet upp på riksnivå, och lämna lokala frågor som halkbekämpning och gatuskyltning?

”Jo, för när man jobbar inom kommunpolitiken stöter man hela tiden på lagar och regler som begränsar vad man kan göra, som jag skulle vilja ändra på. Trängsel­skatterna från riksdagen är ett sådant ­exempel. Men jag trivs otroligt bra med att vara hands on i kommunpolitiken.”

Trafikdirektören som fick sparken

En fråga som MP har drivit hårt i Stockholm är nya miljözoner för bilar. Strax före jul blev det känt att Stockholms trafikdirektör Jonas Eliasson, som gjorde en utredning om miljözonernas konsekvenser, fick sparken vilket ledde till politiskt storbråk.

Enligt utredningen skulle kostnaderna för miljözonerna bli höga samtidigt som miljövinsterna skulle bli försumbara eller till och med negativa. Daniel Helldén ­anser att trafikkontoret har kommit till fel slutsatser baserat på de fakta som presenteras, och han har anklagats för att ligga bakom petningen av Jonas Eliasson.

Varför fick han gå?

”Formellt är det stadsdirektören som sköter den här anställningen, och jag kan inte kommentera en­skilda ärenden. Men jag förnekar inte att jag har haft diskussioner om Jonas ­Eliasson med stadsdirektören. Socialdemokraterna har ägnat den ­senaste månaden åt att försöka komma åt mig i den här frågan. Det sista Socialdemokraterna gjorde innan de slutade var att ge långa förordnanden med generösa ersättningar till S-märkta stadsdirektörer, det känns inte hederligt.”

Dina kritiker hävdar att du har svårt att lyssna på experter. Stämmer det?

”Det är korrekt att jag går tillbaka till de data som rapporter bygger på. Jag har jobbat på universitetet i många år och disputerat i statsvetenskap, så jag är van vid att man diskuterar slutsatser på forskarseminarier. Det är inget konstigt.”

Enligt uppgift ska du själv ha räknat p-platser i Enskededalen när ni skulle fatta beslut om boendeparkering där, trots att trafikkontoret hade fått i uppgift att göra det?

”Det stämmer. Jag var inte ute och räknade dem rent fysiskt, men eftersom jag är ordförande i Stockholm Parkering kunde jag själv ta reda på hur många det fanns.”

Har du också testat bussframkomlig­heten på natten i stan?

”Ja, vi ville testa vad som händer om bussarnas stomlinjer får fri lejd, så vi tog bilen på natten för att kolla det. Jag vill veta vad som är teoretiskt möjligt.”

Varför cyklar du utan hjälm i Stockholm, borde inte du föregå med gott exempel?

”Om jag cyklar längre sträckor kan jag ha hjälm, men jag har det inte i innerstan. Trafiksituationen är lugnare där på dagen, och det är huvudsakligen 30 kr/tim som gäller.”

Ministern som ska höja pulsen i Företagssverige Det är ju som att säga att man inte behöver bilbälte om man kör korta sträckor?

”Nej, det tycker jag inte, för effekterna blir mycket större om du sitter i en bil och krockar utan bälte. De som vill ha cykelhjälm ska förstås ha det, men jag tycker inte att vi ska tvinga vuxna att ha hjälm. Effekten skulle bli att färre cyklar.”

Sedan i augusti förra året utgör elspark­cyklarna, eller elscootrarna, ett nytt inslag i gatubilden. I dag finns det runt tusen ­sådana fordon i Stockholm, och under ­våren kommer de att bli ännu fler, enligt Daniel Helldén.

”Det är en fascinerande ny teknik, jag tror att få förstår vilken förändring av transporterna som är på gång. Det kommer att ­komma många fler elfordon och det ska vi främja, tycker jag. Elscootrarna är små, smidiga och tar ingen plats i stan. Om man kommer till en trappa är det bara att ta den ­under armen och gå upp, sedan åker man vidare.”

Dagen innan vi träffar Daniel Helldén har han bjudit in alla branschaktörer till ett möte om elsparkcyklar. Ett tiotal bolag var på mötet, och Daniel Helldén uppmanade dem att bilda en branschorganisation som staden kan ha som samtalspartner.

”Jag sa till dem att de behöver börja samarbeta, så att vi inte får alltför rörigt på stan. Det får inte bli skräpigt och fordonen får inte stå i vägen.”

Barnbarn fördjupar engagemanget

Den berömda professorn och astrofysikern Stephen Hawking, som dog förra året, hävdade att människan måste hitta en annan planet att flytta till inom de närmaste ­hundra åren eftersom resurserna inte ­kommer att räcka till på jorden.

Hur ser du på det?

”Alla internationella och nationella analyser visar att det går åt helvete om vi inte gör något nu, så risken finns. Jag fick ett dotterdotter förra året, och hon ska leva till nästa århundrade. Att man inte vet om man kan bo här då är fruktansvärt. Att få barnbarn har fördjupat mitt engagemang.”

”Man kan ha insikt om att saker och ting behöver göras, det knepiga är att själv vara en del av omställningen. Vi kommer alla att behöva göra vissa uppoffringar.”