Di Weekend INTERVJUER

»Fusk på listorna får inte löna sig«

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Di Weekend har ätit frukost med Ludvig ­Werner, vd för Ifpi.

Jack Mikrut

På torsdag hålls den årliga Grammis­galan i Stockholm. I år firar musik­branschen mot bakgrund av en uppmärksammad fuskdebatt. Di Weekend åt frukost med branschorganisationen Ifpis vd Ludvig Werner .
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Året har inletts med en debatt om ­köpta och fejkade strömningar av musik. Hur ser Ifpi på det?

”Vi tar det på stort allvar. Det är en fråga som måste hanteras av alla branschpartners. Vi är förstås en av dem, eftersom vi ger ut den officiella svenska topplistan, men vi måste också sam­arbeta med strömningstjänster som Spotify om vilka ­regelförändringar man kan göra så att det inte ­lönar sig att fuska.”

Vilka är skadeverkningarna?

”En är att det finns risk att fler, än de få som fuskar, blir misstänkliggjorda. Att ligga högt på en topplista är ett kvitto på att man lyckats. Då är det inte roligt om folk säger ”äsch, det där är fusk” om den som verkligen är jätteduktig och ligger högt på topplistan.”

Har inte fusk för att höja försäljningssiffror alltid varit ett problem. Det förekom väl även på Tio-i-topp och Kvällstoppens tid?

”Jo, absolut, men man kunde inte nå så långt med det fusket. I en digital värld, och särskilt i Sverige där en tjänst står för så stor del av marknaden, kan den som lyckas kapa det systemet ­komma mycket längre.”

Under 2018 fördelade Ifpi 143 miljoner kronor i upphovsrättspengar. Vad skiljer er från det mer kända Stim, Svenska tonsättares internationella musikbyrå, och Sami, Svenska artisters och musikers intresseorganisation?

”Av de pengar som Lindeberg Bageri & Konditori, här där vi sitter just nu, betalar in för den musik som spelas i högtalarna, så kallat offentligt framförande, går en del till Sami, en del till Stim och en del till oss på Ifpi som företräder de som faktiskt äger och bekostat inspelningarna, musikbolagen.”

»Finansbranschens Beyoncé« vill fylla Globen Ifpi står för The International Federation of the Phonographic Industry. Ett fonogram är en ljudupptagning på band eller skiva. Håller organisationen på att bli obsolet i den digitala världen?

”Nej, vi riktar oss inte enbart till de etablerade skivbolagen. Vi behöver nå alla som skapar ­musik så att de tjänar pengar. För att få del av de 143 miljonerna räcker det med att du äger inspelningen. Du kanske har spelat in den hemma, du ­sjunger själv, du har skrivit text och musik och du har släppt din musik själv på en strömningstjänst, då äger du i så fall allt. Då är det viktigt att du registrerat ditt verk hos Stim, som företräder de som skrivit musiken, kompositörerna, Sami, som företräder de utövande musikerna, och hos Ifpi.”

Ifpi för en ganska anonym tillvaro i vanliga fall, men ni arrangerar den årliga Grammisgalan som är ert mest publika evenemang. Hur viktig är den?

”Att fortsätta ha en stor årlig gala som täcker i princip alla genrer är jätteviktigt, att man vågar ta musik och kvalitet på allvar. Grammis är en manifestation för det, där man visar upp allt från klassiskt till hiphop, jazz och så vidare. Vi har en jury som lägger ned mycket tid på att kora vinnare.”

FAKTA
Ludvig Werner

Ålder: 54 år.

Bor: Vikingshill, Nacka.

Familj: Fru och två barn.

Bakgrund: Vd för Ifpi sedan tio år. ­Tidigare vd för skivbolaget Bonnier Amigo, medgrundade Snowfish som såldes till Spotify.

Aktuell: Organiserar Grammisgalan, ­Annexet i Stockholm den 6 februari.

Frukost: Ostmacka och en kopp kaffe på Lindeberg Bageri & Konditori i ­Orminge centrum, som snart flyttar till större lokaler. Daniel Lindeberg drev tidigare stjärnkrogen Frantzén/Lindeberg i Gamla stan tillsammans med Björn Frantzén.

VISA MER
Under 15 år, 1973–1987, delades inga Grammis ut av vad man skulle kunna kalla kulturpoli­tiska skäl. Är Grammis en självklarhet i dag?

”Ja, det tycker jag. Det finns alltid kontroverser runt sådana här evenemang, det uppstår diskussioner om fel nominerade och rätt vinnare. Det tycker jag visar på att vi har en galet hög kvalitet på musik i Sverige i dag. Även om vi på Ifpi inte deltar i juryarbetet kan vi ibland tycka att det är synd att vi inte har ännu fler nominerade i de ­olika kategorierna. Titta på de nominerade i klasser som Årets jazz, Årets hiphop eller Årets artist, det är en enorm konkurrens”

Klockren Klang återuppväcker glamorös countryera Förutom musiken, kan de 1 200 gästerna vänta sig något speciellt?

”I år jobbar vi med Filip Fastén och Joel Åhlin på restaurang Agrikultur. De har fått i uppdrag att göra en galamiddag som håller sig under ’one planet plate’, alltså det här att man inte ska ­göra större klimatavtryck än ett halvt kilo per person. Jag vet att de kommer att klara det. Redan förra året gick vi över till en vegetarisk meny.