Di Weekend INTERVJUER

Fredsmäklaren i balett-Berlin

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Johannes Öhman tar över Staatsballett nästa sommar.

Foto: Jack Mikrut

Som solist blev han känd för sina explosiva hopp. Som balettchef skippar han helst piruetterna och går rakt på sak. I juni lämnar Johannes Öhman Kungliga Operan i Stockholm för att lyfta Staatsballett Berlin till världsklass.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Kungliga Operan har 67 dansare och Staatsballett Berlin, Tysklands nationalscen och största danskompani, har 87 dansare. Betyder det så stor skillnad i själva ledarskapet?
”Skillnad? 20 fler dansare är en hel Cullbergbalett! Staatsballett Berlins autonoma ägarstruktur via en stiftelse, en jättebra budget och att få samarbeta med Sasha Waltz ger förutsättningar att skapa ett innehåll som gör Berlinbaletten till ett unikt världskompani. Det här är en möjlighet, ett jobb, som bara måste göras.”

Du handplockades som ny vd och konstnärlig ledare från augusti 2018 och sex år framåt. Vad har du som andra inte har?
”Man har nog tittat på vad jag har åstadkommit med Operans repertoar och dessförinnan Göteborgsoperans. Har du en progressiv repertoar får du hög nivå på dansare och koreografer, vilket ger inbjudningar från andra kompanier och storstäder. Jag vill jämställa klassisk balett och modern dans.”

Varför är det viktigt?
”Ska man höja den totala nivån måste dansformerna ges lika värde. Gustav III:s mål med Operan var att få hit det senaste på 1700-talet och de baletter som i dag ser som klassiker var en gång modern dans. Vi ska ta vara på arvet, men skapa nytt för att säkra kompaniets fortlevnad och nya klassiker.”

Från 2019 kommer du och Sasha Waltz, tysk koreograf och en av samtidsdansens stora namn, att dela på det konstnärliga ledarskapet. Utnämningen av henne utlöste ett ramaskri i Tyskland och tusentals protestunderskrifter. Vad handlar konflikten om?
”Vår tids polarisering mellan balettälskare och modern dans-anhängare, påeldat av osanningar i sociala medier. Staatsballett behöver gå från dagens 65 procent klassisk balett och 35 procent modern dans till en 50/50-repertoar. Under Sashas och mitt första möte med dansarna i Berlin var stämningen så tjock att den gick att skära i med rakblad. När vi en timme senare lämnade rummet applåderade de.”

Din mamma var SVT-producent, din pappa professor i lingvistik och du är tredje barnet av fyra. Är du bra på att medla?
”Nja, som mittenbarn drillades jag snarare i att ’själv är bäste dräng’ men jag har blivit mer vuxen tack vare chefsuppdragen.”

FAKTA
Johannes Öhman

Ålder: 49 år.

Familj: Särbo, tre barn, 15, 8 och 2 år, från olika förhållanden.

Bor: Södermalm, Stockholm.

Bakgrund: Har arbetat som solistdansör, lärare vid Cullbergbaletten och Kungliga Baletten, ledare för Stockholm 59 North och chef för Göteborgsoperans Danskompani. Kungliga Operans balettchef sedan 2011.

Aktuell: Slutar som Kungliga balettens chef i juni för ett års förberedelsearbete i Berlin inför formella tillträdet som chef för Staatsballett Berlin 2018.

Frukost: Morotsjuice med ingefära, grillad halloumi och pesto-smörgås och espresso på Café String, Södermalm.

VISA MER

Hur menar du?
”Peter Hansson, en gammal Volvochef som var vd för Göteborgsoperans danskompani när jag kom dit som ny balettchef, skickade mig på ledarutbildning med orden: ’Du gubben, nu ser du till att ta reda på vad du är dålig på, så erkänner du det och sedan anställer du folk som är bra på det’. En annan situation var när jag en morgon stod i duschen och kom på vad jag gjorde helt fel. Jag hade i två år försökt medla mellan olika grupperingar i stället för att säga att jag som chef har tagit beslutet.”

Vad hände?
”Folk vände sin ilska mot mig i stället för mot varandra, vilket var mycket lättare för mig att hantera. Då kunde jag prata med de människorna.”

»Vi gör viktig och relevant konst«

Så vad är du dålig på?
”Jag behöver folk som rattar ekonomi och motstånd, konstruktiva ifrågasättare. Vågar man se sina svagheter, acceptera dem, kanske rentav tycka om dem blir ledarskapet så mycket enklare.”

Hur kom det sig att du började dansa balett som 14-åring?
”Mamma tog mig till en föreställning med Niklas Ek på Operan. Sedan var jag såld. 20 år senare ville jag skaffa en utbildning som tog mig vidare – inte bara träna, ge föreställningar, äta och sova. Madeleine Onne, dåvarande Operachef, tyckte att jag skulle ta över ledarskapet för dansgruppen 59 North. Efter fem år där blev uppdraget på Göteborgsoperan ledigt. Jag sökte och fick jobbet, som ledde till Operan, som ledde till Berlin.”

Operans historia blir digital skatt

Du fyller 50 år i sommar, har tampats med fyra knäoperationer, två fotoperationer och ett diskbråck. Hur håller du dig i form?
”Gym går bara inte, men jag har en fin cykel och kör cardioträning och hemmagjord cross-fit.”