Di Weekend INTERVJUER

Fotografiska firar – med att öppna

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Per Broman är vd och grundade Fotografiska tillsammans med sin bror Jan Broman. 

Jesper Frisk

Fotografiska i Tallinn öppnade förra veckan. Den nya filialen i New York är fortsatt stängd. Men nu firar Fotografiska på ­Stadsgårdskajen i Stockholm tioårsjubileum med att öppna igen, efter att ha hållit stängt i fem veckor. För att gå runt krävs 300 000 besökare.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Det finns tecken på att kulturlivet så sakteliga håller på att återvända, åtminstone vad beträffar utställningsverksamhet. Förra torsdagen öppnade Thielska Galleriet på Djurgården och den 1 juni är det meningen att Nordiska museet stegvis ska börja öppna för besökare. Den 16 juni öppnar dessutom Moderna museet i Stockholm och Malmö.

Fotografiska gör comeback redan nu.

”Tioårsdagen känns som en bra dag att göra ett försök att öppna igen”, säger vd Per Broman, som grundade Fotografiska tillsammans med sin bror Jan Broman. 

”Jag är inte säker på att det går att få ekonomi i det, men vi lider varje dag vi går runt här i en stängd lokal.”

Invigningen av Fotografiska skedde den 21 maj 2010 i närvaro av bland andra Annie Leibovitz och Lennart Nilsson. De världsberömda fotografernas utställningar bäddade för en succéartad start för visning av fotokonst i stor skala. 

FAKTA
Per Broman

Titel: Vd för Fotografiska Stockholm.

Bor: I Nacka.

Ålder: 50 år.

Familj: Barnen Teo 21 år, Albin 19 år och Hannes 14 år. Sambo med Lia Boysen.

Fotografiska: Grundades av Per och Jan Broman och invigdes 2010. Bröderna äger idag 9 procent vardera av aktierna i moderbolaget Fotografiska Holding. Fotografiska i Stockholm omsatte förra året 194 miljoner kronor (171,2) och gjorde ett resultat efter ­finansnetto på 16,7 Mkr (5,8). Bolaget hade 102 anställda.

VISA MER

Därefter har en lång rad internationellt kända namn ställt ut på Fotografiska. För närvarande hänger Lauren Greenfields utställning Generation Wealth i stora salen på bottenvåningen. Den skulle visats till den 17 maj, men har förlängts en månad.

”Det är otroligt sorgligt att folk inte sett den, särskilt som den ligger så rätt i tiden, den handlar om konsumtion”, säger Per Broman.

För att säkerställa att det inte blir för mycket folk i lokalerna måste besökare köpa biljett på ­nätet till ett visst angivet klockslag. Tiden som man får vistas i lokalerna för att se utställningarna är begränsad till en och en halv timme.

”Vi kommer att sprida ut folk så att inte alla kommer samtidigt. Det är för att få ett kontrollerat flöde av gäster i huset, så att folk är trygga hos oss”, säger Per Broman.

”Men jag tror faktiskt inte att det kommer att vara ett problem, publiktrycket är inte lika stort som tidigare.”

Frågan är snarare om det kommer några besökare alls. 

”Det är den stora oron”, medger Per Broman.

Varslade all personal

Fotografiska höll ut längre än de flesta andra konsthallar och museer och stängde först den 15 april, en dryg månad efter att coronapandemin slagit till med full kraft. När de gav upp, stängde och varslade all personal om uppsägning, var det för att praktiskt taget alla besökare hade försvunnit. Det gick inte att fortsätta hålla öppet helt ­enkelt.

”Det svåra, och det som gör att man inte känner sig helt trygg om nätterna, är att man inte vet utgången av det här”, säger Per Broman.

”Vi vet inte hur länge det kommer att pågå och hur resandet påverkas. Hur kommer turismen att se ut i sommar? Vi vet att stockholmarna gillar Fotografiska väldigt mycket, men om stockholmarna inte kan resa i sommar kommer de då att vilja gå hit i den grad som krävs för att hålla det här stället öppet?”

Hur många besökare behöver ni för att gå runt?

”Jag har ingen sådan siffra men jag skulle ­tippa på 300 000 kanske.”

Det motsvarar 825 personer per dag.

Förra året hade Fotografiska 435 000 betalande besökare, enligt Per Broman. Till det kommer besök av Fotografiskas medlemmar, som går in gratis, kursdeltagare och personer som deltar i ­olika former av event. 

Fotografiskas prisbelönta restaurang under ledning av den kända kocken Paul Svensson drar också besökare till det röda tegelhuset på Stadsgårdskajen. Även den öppnar på tioårsdagen, men utomhus där den brukar hålla till under somrarna.

Londonplaner på hyllan

Förra året inleddes en länge planerad och för­senad utlandsexpansion. I juni öppnade den första utländska filialen i Tallinn. I september var det meningen att Fotografiska efter många om och men skulle öppnat i en historisk byggnad på Park ­Avenue South i New York, men det blev ytterligare försenat och inte förrän i mitten av december slogs portarna upp på denna prestigeadress mitt på Manhattan.

”Det var olyckligt, vi hade gjort en stor kampanj inför den planerade öppningen i september. Nu hann vi inte mer än komma igång förrän vi var tvungna att stänga”, säger Per Broman.

De långt gångna planerna på en filial på Whitechapel Road i London har skrotats efter upprepade förseningar. Som anledning anges osäkerheten kring Brexit och coronavirusets följdverkningar.

Fotografiska är numera utlandsägt, tysken Joram Roth är huvudägare. Bröderna Per och Jan Bromans ägarandel har krympt till 9 procent vardera. 

Corona kommer att slå hårt på resultatet, som förra året uppgick till rekordhöga 16,7 miljoner kronor efter finansnetto. Efter två år med minskad försäljning ökade omsättningen till 194 Mkr, även det en rekordsiffra. 

Trots ett relativt kort uppehåll under corona­krisen har Fotografiska varit stängt längre än vad man normalt sett är under tio år. I vanliga fall är det nämligen öppet alla dagar utom midsommarafton, sedan ett par år tillbaka går det att titta på fotokonst även på julafton. 

”Det är en viktig dag för oss i och med att vi vill vara en inkluderande plats. Det är inte alla i samhället som firar julafton”, säger Per Broman.

Men det är inte alla som firar midsommar ­heller.

”Nej, men det är nog bara en tidsfråga innan vi har öppet då också.”