Hoppa till innehållet

Alexander Husebye: Wenner-Gren var dåtidens Musk

Att hålla reda på företags arkiv älskar Alexander Husebye, vd för Centrum för Näringslivshistoria, nästan lika mycket som opera. Men den egna köphistoriken kan däremot gott slukas av lågorna.

Alexander Husebye, vd för Centrum för Näringslivshistoria.
Alexander Husebye, vd för Centrum för Näringslivshistoria.Foto: Emma-Sofia Olsson
Foto: Emma-Sofia Olsson

Vilken är den vanligaste frågan du får om din arbetsplats? 

”’Vad är det ni gör?’ Vårt namn är lite luddigt, men det korta svaret är att bevara och berätta histo­rien om vad företag betyder för Sverige.” 

I år har ni funnits i 45 år. Vem bevarar er ­historia? 

”Det gör vi själva, men den är inte lika rolig som medlemmarnas.” 

Ni har 70 000 hyllmeter med arkiv och bolag som H&M, Atlas Copco och Ica som kunder. Vad är det roligaste du har hittat hos er? 

”Att upptäcka en annan bild än den som histo­rieböckerna berättar är alltid spännande. Till ­exempel är det givande att läsa korrespondensen mellan Lars Magnus Ericsson och hans fru ­Hilda. När kärleksbetygelserna är avklarade avhandlas det affärsmässiga. Då framstår Hilda mer vd-mässig än sin man. Han reser runt och hon säger åt honom vem han ska träffa.” 

Vilken historisk händelse skulle du vilja resa tillbaka till? 

”Jag hade velat sitta i publiken på urpremiären av Mozarts Don Giovanni 1785 i Prag, ett av de ­främsta ögonblicken i operans historia.” 

Du ska skriva en kontaktannons, hur beskriver du dig själv med fem ord?

”Nyfiken, energisk, snäll, allmänbildad, spontan.” 

Vad hos dig tycker du minst om?

”Min otålighet.” 

I vilka situationer ljuger du?

”Jag är optimist, med rätta, för historien visar att det blir bättre. Men jag har inte alltid täckning för min optimism när jag säger ’det ordnar sig’.”  

Vilken är din största extravagans?

”Dyra operabiljetter utomlands. Fast det beror på vad man lägger i begreppet. Att betala flera tusen för att sitta på en pinnstol i fem timmar och se en Wagner-opera i 42-gradiga Bayreuth, skulle ­vissa kanske mer beskriva som en plåga.”  

Du ska göra en film om Centrum för Näringslivshistoria, vem spelar dig? 

”Stephen Fry. Vi är lika, men mest för att vi är själsfränder har jag förstått av hans memoarer. Han gillar dessutom också Wagner.” 

Vilken har varit din djupaste kris? 

”Den ligger långt tillbaka i den tidiga ungdomen. Jag har bearbetat den, vänt den till en styrka och vill inte gå in mer på det.” 

Vilket tv-program skäms du lite över att du kollar på? 

”En plats i solen på TV8 som jag ser när jag ­motionscyklar. Det handlar om britter som vill flytta till solen. De uttrycker sådan tristess att jag trampar extra snabbt.”

Ditt hem står i ljusan låga. Vad lämnar du helst kvar?

”Alla gamla kvitton, räkningar och andra obestämbara papper. Dem skulle ingen sakna.” 

Vilken är din största fiktiva hjälte?

”Modesty Blaise – jag plöjde hennes äventyr i Agent X9 på 1970-talet.”

Vad är moral för dig? 

”Att stå upp för sina värderingar. Där ­tänker jag särskilt på den kända bilden på en folkmassa där alla gör hitlerhälsning utom en person. Han står i stället med armarna i kors, och varje gång jag ser den undrar jag om jag själv hade haft ­samma mod i det sammanhanget och den historiska kontexten.”

Du måste tatuera dig. Vilket motiv väljer du? 

”’Var optimist’ som är budskapet på en pin som  AGA-grundaren Gustaf Dahlén tog fram och ­delade ut. Märket bär jag ofta själv på kavajslaget, så det får det bli.” 

Birgit Nilsson 1963.
Birgit Nilsson 1963.Foto: Svenskt Fotoreportage/TT

Vem från näringslivet tar du med dig till en öde ö? 

”Electrolux-grundaren Axel Wenner-Gren. Han var sin tids Elon Musk, och jag skulle vilja lära känna honom.” 

Hur är du som bilförare?

”Lugn, men retar upp mig på alla andra som kör sämre.”

När grät du senast? 

”När jag hörde en inspelning med Birgit Nilsson i Tristan och Isolde. Det är på samma sätt med Beethovens nia. Det blir känslomässigt och ­öppnar tårkanalerna på vid gavel.”

Du får 10 miljoner i handen och måste placera dem direkt. Vad gör du? 

”Hälften får barnen och resten delar jag ut till ­organisationen Vid din sida och Stockholms stadsmission.”

Den bästa bok du läst? 

”Bergtagen av Thomas Mann.”

Vad gör du en riktigt bra helg? 

”Är i Berlin med familjen, äter gott på någon italienare, handlar i favoritbokhandeln ­Dussmann, och går på opera – så klart.

Innehåll från AudiAnnons

Tekniken som ger nya bilen ett försprång

Räckvidd på 623 kilometer och en verklighet där varje bromstillfälle omvandlas till energi – tack vare smart regenerativ bromsning.

Tekniken bakom den nya generationens elbilar som bidrar till längre körsträckor genom att återvinna och ladda batteriet banar ny väg i fordonsbranschen.

Extern länk: Elektrifiering på nästa nivå – Audis nya premium-SUV

Audi Q6 e-tron markerar starten på en ny era för elbilar, där effektivitet och lång räckvidd går hand i hand.

Den nya modellen från det tyska premiummärket är utrustad med ett litiumjonbatteri på 100 kWh (94,9 netto) och erbjuder en körsträcka på upp till 623 kilometer.

– Genom att använda vår erfarenhet har vi förbättrat både batteriet och drivsystemet för längre räckvidd. De nya egenutvecklade motorerna är ännu mer effektiva med ny teknik som hårnålslindning och torrsumpsmörjning, säger Alexander Garcin, chef för produktavdelningen på Audi.

Batteriet är utrustat med ett avancerat system som reglerar temperaturen, vilket säkerställer att det hålls kylt eller uppvärmt under färden. Allt för att batteriet ska kunna fungera optimalt.

– Under en resa kan batteriet förkonditioneras om laddstation valts via ruttplaneraren eller val i navigationssystemet.

Ny laddteknik

Audi Q6 e-trons 800-voltsteknik med en laddeffekt på 270 kW möjliggör snabbladdning där upp till 255 kilometer räckvidd kan uppnås på bara tio minuter vid en HPC-laddningsstation. Dessutom stiger laddningsnivån från tio till 80 procent på ungefär 21 minuter.

Med 400-volts laddare kan Q6 e-tron använda bankladdning för att dela och snabbladda batteriet. 800-voltsbatteriet delas då automatiskt upp i två batterier med samma spänning som sedan kan laddas parallellt med upp till 135 kW. Beroende på laddningsnivå utjämnas först båda batterihalvorna och laddas sedan samtidigt.

För att laddningen ska vara så smidig som möjligt ingår ett pro-abonnemang i Audis laddningstjänst Audi charging under det första året.

– Det ger access till mer än 660 000 laddpunkter i 29 länder via laddkortet eller myAudi-appen. Vid exempelvis Ionity går det även att ladda genom att direkt genom att ansluta kabeln via Plug & Charge – förutsatt att man har ett Audi charging-abonnemang, berättar Alexander Garcin.

Energi som omvandlas

Audi Q6 e-tron utnyttjar ett avancerat regenereringssystem som ökar effektiviteten och räckvidden.

– Vid de flesta inbromsningarna återanvänds energin tack vare systemet, och energin går direkt tillbaka till batteriet istället för att de fysiska bromsarna används. Under ideala förhållanden kan så mycket som 220 kW återvinnas.

Föraren i Q6 e-tron har möjlighet att välja mellan olika lägen, beroende på preferenser: antingen en traditionell setup med inbromsning via bromspedalen som möjliggör frirullning för optimal effektivitet eller en one-pedal-funktion om så önskas.

– Oavsett vilket läge som används återladdas batteriet i de flesta inbromsningarna.

Cirkulärt kretslopp

Audis devis är ”Vorsprung durch teknik” (försprång genom teknik), och enligt Alexander Garcin pekar mycket mot att utvecklingen i framtiden går snabbt framåt med ännu effektivare batteriteknik.

– Vi investerar också stora resurser för att på sikt återvinna det mesta av batterierna för att skapa cirkulära kretslopp, avslutar Alexander Garcin.

Extern länk: Kraftfullt utseende, dynamiska proportioner och imponerande köregenskaper – här är nya Audi Q6 e-tron 

 

Mer från Audi

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Audi och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera